Advies PSU

Heb onlangs een nieuwe GPU gekocht en ik vroeg me af of het ook tijd is om mijn PSU te upgraden.

Mijn huidige setup:

Hier komt een Powercolor Red Devil RX 6900 XT in te zitten en de dinosaurus 1070 gaat eruit. Ik zit momenteel met een corsair cx750M die al een 8-9 jaar oud is.
Naast de screenshot zitten er ook nog 6x 120mm RGB fans & controller in.
Heb al een aantal sites gechecked die het voor jou uitrekenen maar kom steeds op verschillende wattages uit. Wat denken jullie? Tijd voor een upgrade of is dit nog oké.

Alvast bedankt!
 
Met 750w ga je volgens mij wel toe komen voor al je onderdelen en heb je zeker nog 10% overhead.
Vervangen gezien de leeftijd is volgens mij geen slechte zaak, eventueel ook kijken voor een PSU met een hogere rating (gold).
 
Ik dacht eerder aan 850W, wordt hier ook bevestigd:
Radeon RX 6900 XT PowerColor - On your average system we recommend an 800 Watt power supply unit.
En ik zou inderdaad minstens een Gold rating nemen. Een voeding is het laatste waar je op wilt besparen.
 
Corsair RM reeks zou ik kijken. Ik gebruik al 20 jaar Corsair PSU's en heb er nooit last mee gehad. (Ik heb nu een AX760 en een HX1000i in gebruik).

Er zijn 4 soorten RM:
de gewone RM, degelijk en stil.
de RMx, heeft iets stillere fans en kabels met capacitors in die iets moeilijker te plooien zijn
de RMx shift, idem als de RM maar de connectoren zitten aan de linkerkant ipv de achterkant, handig als je een case hebt met wat plaats achter de motherboard tray.
de RMe, die laatste heeft de nieuwe 12pin kabel voor Nvidia GPU's meegeleverd.

Ze bestaan in 750, 850 en 1000W Gold varianten.
 
Als ik een wattage neem van 1000W (beetje futureproof), draait deze dan nog efficiënt? Of ga ik beter voor de 850W?
Zelfs op 50% load zal een 80+ Gold voeding nog altijd efficiënt zijn. Heb al jaren een 1200W voeding, enigste reden det ik die gekozen heb is zodat de fan niet draait en lawaai maakt, mits mijn build vrij stil is. Ook heb je dan redelijk wat marge moest je je build upgraden.
 
Elke PSU heeft een efficiëntie-curve die je kan opzoeken. Mijn 1000W is dat deze. Bij idle gebruik heb ik ongeveer 120W en bij intensieve taken is dat nu ergens tussen de 400 en 600W. Onder de 400W draait de fan niet, tussen 400W en 600W draait ze op 500rpm. Dat is eigenlijk gewoon stil... Dat is waarom ik ook een oversized PSU koos. Ik had daarvoor een HXi700W en die heb ik vervangen door de 1000W, ook al kon die wel mee qua output. Deze is efficiënter en stiller bij mijn typisch gebruik.
 

meer heb je niet nodig. zoek eentje met minstens A tier in die lijst en je bent goed.

Seasonic en superflower zijn zowat de koningen van de PSU's

corsair is ook zeer goed( heb ik zelf) maar die gebruiken eigenlijk vooral rebranded seasonic psu's in hun betere modellen. de lager getierde modellen zijn chinese rommel. dus goed opletten.
 
Terug
Bovenaan