Auto [ADVIES] Euro 4 wagen met blikschade: laten maken, verkopen aan particulier of gewoon naar garage?

PlasticDaw

New member
Hello,

Ik ben blije (en eigenlijk ook wel trotse) eigenaar van een Toyota Yaris 2010 Diesel met 100 000km op de teller. De wagen is onbreekbaar, ik heb er in 6 jaar nog geen 1000€ kosten aan gehad. Nu mag ik vanaf 2022 mijn stad niet meer binnen want de wagen is Euro 4.

Op Autoscout 24 zie ik gelijkaardige wagens (Euro 4 Toyota Yaris Diesel tot 150 000km) die verkocht worden aan 2500€ - 4000€, maar deze zijn in perfecte staat. Mijn wagen heeft echter een hoop blikschade (photo in link onder). De vraag is dus, wat lijkt jullie het beste in termen van € en tijd:

Is het de moeite om te investeren in een reparatie (tijd en energie)? Ik weet niet veel van auto's en mijn garagist doet geen carrosserie en geen aan - of verkoop. Iemand een idee?

Alle info en tips welkom!

Bedankt!

LINKS NAAR PHOTO:
 
Hello,

Ik ben blije (en eigenlijk ook wel trotse) eigenaar van een Toyota Yaris 2010 Diesel met 100 000km op de teller. De wagen is onbreekbaar, ik heb er in 6 jaar nog geen 1000€ kosten aan gehad. Nu mag ik vanaf 2022 mijn stad niet meer binnen want de wagen is Euro 4.

Op Autoscout 24 zie ik gelijkaardige wagens (Euro 4 Toyota Yaris Diesel tot 150 000km) die verkocht worden aan 2500€ - 4000€, maar deze zijn in perfecte staat. Mijn wagen heeft echter een hoop blikschade (photo in link onder). De vraag is dus, wat lijkt jullie het beste in termen van € en tijd:

Is het de moeite om te investeren in een reparatie (tijd en energie)? Ik weet niet veel van auto's en mijn garagist doet geen carrosserie en geen aan - of verkoop. Iemand een idee?

Alle info en tips welkom!

Bedankt!

LINKS NAAR PHOTO:
Wordt hij vervangen door iets nieuw? Indien wel, zeker eens horen voor "inruilpremie". In dit soort gevallen kan dat positief uitdraaien.

De kans is heel groot dat hij wordt opgekocht voor export, dan maken die blutsen niet zo heel veel uit. Die deuk in de deur repareren zal u sowieso al meer dan 500€ kosten (en dat is vrij optimistisch geschat). Die voorbumper, zal waarschijnlijk een volledig nieuwe bumper worden. Geen idee wat die kost voor een Yaris, maar reken dat je in totaal toch al vlot 1000-1500€ gaat kwijt zijn voor reparaties.
Aangezien de wagen in perfecte staat al maar zo weinig waard is, lijkt me dat dan ook niet nuttig.

Ik zou hem gewoon zo eens aanbieden bij bvb een wijkopenautos. Dan heb je een idee van wat ze daar willen geven, en dan doe je er een paar 100€ bij en zet je hem online te koop.
 
Bedankt Anders.

Ik was inderdaad ook al bang dat het zo iets zou zijn, ik ga eens wat garages afgaan, maar moet hem dan wel eerst uitkuisen. De reden van de vraag was eigenlijk dat ik verrast was door de HOGE prijs die zo een wagen nog kan vinden. Ik bedoel, 6 jaar en 60K km eerder voor 6000€ gekocht, nu nog voor 2000/3000€ verkopen lijkt me wel een deftige deal.
 
Kijk ook zeker eens naar een goede okkazie deur in dezelfde kleur. Kan je mss al hebben voor 150 a 200eur. Deur vervangen is 2x niks.
2 scharnieren en uw deurvanger lossen en een stekker van de bedrading. Das op een half uurke gefixt.
Tenzij je, zoals hierboven gezegd is, een nieuwe koopt. Dan krijg je een premie voor je oude. Dan heeft die deur herstellen geen zin.
 
Wordt hij vervangen door iets nieuw? Indien wel, zeker eens horen voor "inruilpremie". In dit soort gevallen kan dat positief uitdraaien.

De kans is heel groot dat hij wordt opgekocht voor export, dan maken die blutsen niet zo heel veel uit. Die deuk in de deur repareren zal u sowieso al meer dan 500€ kosten (en dat is vrij optimistisch geschat). Die voorbumper, zal waarschijnlijk een volledig nieuwe bumper worden. Geen idee wat die kost voor een Yaris, maar reken dat je in totaal toch al vlot 1000-1500€ gaat kwijt zijn voor reparaties.
Aangezien de wagen in perfecte staat al maar zo weinig waard is, lijkt me dat dan ook niet nuttig.

Ik zou hem gewoon zo eens aanbieden bij bvb een wijkopenautos. Dan heb je een idee van wat ze daar willen geven, en dan doe je er een paar 100€ bij en zet je hem online te koop.
Helemaal mee akkoord maar de prijzen van wijkopenautos zijn wel totaal niet realistisch. Beter kan je de waardebepalingstool van autoscout24 gebruiken en dan de 1/3de of de helft van de herstelkosten ervan aftrekken. Die blutsen zijn enkel cosmetisch (de deur erger dan de bumper) en wegen niet op tegen de gebruikswaarde van de auto. Zoals gezegd, voor export is dat niet relevant.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Anders.

Ik was inderdaad ook al bang dat het zo iets zou zijn, ik ga eens wat garages afgaan, maar moet hem dan wel eerst uitkuisen. De reden van de vraag was eigenlijk dat ik verrast was door de HOGE prijs die zo een wagen nog kan vinden. Ik bedoel, 6 jaar en 60K km eerder voor 6000€ gekocht, nu nog voor 2000/3000€ verkopen lijkt me wel een deftige deal.
De tweedehandsmarkt voor auto's is helemaal ontspoord. Komt doordat mensen die een nieuwe wagen willen soms een jaar of langer moeten wachten. Die mensen verkopen hun auto niet waardoor vraag en aanbod niet meer evenredig is en ge quasi kunt vragen wat ge wilt voor een degelijke auto. Auto's van 2 jaar geleden worden dus inderdaad voor dezelfde prijs als toen verkocht. Een Toyota is zoals jij aangeeft bijna onverwoestbaar, de leeftijd en de KM's vallen nog goed mee en de EURO-norm is niet relevant voor plattelands mensen of export.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan