phate_13
Well-known member
Ik snap niet zo goed waarom je het precies in het belachelijke trekt?Tis nu ook niet daens 2 e
de meeste die hier overwerken doen dat wel uit een drive om carriere te maken. Leuke projecten te kunnen doen en een zekere fierheid over hun verwezenlijkingen te hebben.
Dat je gezin of je gezondheid er niet mag onder lijden spreekt voor zich maar een paar uurtjes overwerken kan nu toch ook geen kwaad?
Als je voor een goede werknemer werkt gaat dat extra geld dat verdient wordt voor de baas niet in zijn zak voor een porsche of zo maar wordt geïnvesteerd in de groei van het bedrijf. Als het bedrijf dan beter boert heb je meer ruimte voor opslag of meer collegas die op de payroll kunnen staan.
Ik heb het toch ook niet over "eens iets extra doen" om carriere te maken. Buiten dat dat, naar mijn mening, vooral een kwestie zou moeten zijn over WAT je presteert in plaats van hoeveel je presteert, ging het hierboven over systematisch heel wat onbetaalde overuren per week maken, niet over iets eenmalig.
Daarnaast, "de groei van het bedrijf" = de winst van de aandeelhouders, in heel wat gevallen.
De wortel van "als je heel wat uren onbetaald werkt krijg je in de verre toekomst heel misschien wat meer opslag", daar geloof ik niet echt in. Er zijn genoeg bedrijven die met dat "systeem" werken, waar je dan inderdaad door "natuurlijke selectie" overblijft en gepromoveerd wordt om dan wat meer te verdienen, maar zeker niet minder te gaan werken, integendeel.
Ik werk ook ergens waar ik geregeld heel wat overuren presteer, omdat dit nodig is voor het bedrijf. Ik heb hier ook absoluut geen probleem mee. Maar de overuren zijn wel betaald, en zijn er ook rustigere periodes, waarbij ik een relatief grote vrijheid heb om spontaan verlof te nemen. Kwestie van geven en nemen, een goede balans vinden tussen werknemer en werkgever, dat is enorm belangrijk.
Als men nu zegt, Phate, komende maand zalt pittig zijn, redelijk wat zaken die gedaan moeten worden. Absoluut geen probleem mee, dan doen we dat. Maar wel betaald. En niet elke maand van dat.

.
).