Actiedag Overheidspersoneel

Tis nu ook niet daens 2 e

de meeste die hier overwerken doen dat wel uit een drive om carriere te maken. Leuke projecten te kunnen doen en een zekere fierheid over hun verwezenlijkingen te hebben.
Dat je gezin of je gezondheid er niet mag onder lijden spreekt voor zich maar een paar uurtjes overwerken kan nu toch ook geen kwaad?
Als je voor een goede werknemer werkt gaat dat extra geld dat verdient wordt voor de baas niet in zijn zak voor een porsche of zo maar wordt geïnvesteerd in de groei van het bedrijf. Als het bedrijf dan beter boert heb je meer ruimte voor opslag of meer collegas die op de payroll kunnen staan.
Ik snap niet zo goed waarom je het precies in het belachelijke trekt?

Ik heb het toch ook niet over "eens iets extra doen" om carriere te maken. Buiten dat dat, naar mijn mening, vooral een kwestie zou moeten zijn over WAT je presteert in plaats van hoeveel je presteert, ging het hierboven over systematisch heel wat onbetaalde overuren per week maken, niet over iets eenmalig.

Daarnaast, "de groei van het bedrijf" = de winst van de aandeelhouders, in heel wat gevallen.

De wortel van "als je heel wat uren onbetaald werkt krijg je in de verre toekomst heel misschien wat meer opslag", daar geloof ik niet echt in. Er zijn genoeg bedrijven die met dat "systeem" werken, waar je dan inderdaad door "natuurlijke selectie" overblijft en gepromoveerd wordt om dan wat meer te verdienen, maar zeker niet minder te gaan werken, integendeel.

Ik werk ook ergens waar ik geregeld heel wat overuren presteer, omdat dit nodig is voor het bedrijf. Ik heb hier ook absoluut geen probleem mee. Maar de overuren zijn wel betaald, en zijn er ook rustigere periodes, waarbij ik een relatief grote vrijheid heb om spontaan verlof te nemen. Kwestie van geven en nemen, een goede balans vinden tussen werknemer en werkgever, dat is enorm belangrijk.

Als men nu zegt, Phate, komende maand zalt pittig zijn, redelijk wat zaken die gedaan moeten worden. Absoluut geen probleem mee, dan doen we dat. Maar wel betaald. En niet elke maand van dat.

Daarnaast, "de groei van het bedrijf" = de winst van de aandeelhouders, in heel wat gevallen.
Mijn eerste bedrijf was niet beursgenoteerd :p
Maar ik herinner me mijn eerste dag nog toen we met twee werknemers een nieuwe kantoor openden om de projecten in het brusselse te behartigen. Nu 18 jaar later zijn daar heel wat kantoren en collega's bijgekomen, zelfs in het buitenland, de schaal van de projecten zijn een pak groter, uitdagender. Had ik nu in die 18 jaar allemaal collegas gehad die (no offence naar u) maar een insteek hadden van ik klop hier mijn 8 uurtjes per dag waar ik dan nog eens 1 uur aan de koffiezet hang en het andere op het internet dan denk ik niet dat we als bedrijf stonden waar we nu staan.
Op kalmere periodes werk ik ook mijn 40 uur per week hoor. En als er een dossier af moet dan werk ik int weekend onbetaald... Dat gebeurt wel een 4 a 5 keer per jaar dat ik weekje doortrek.. Als er een collega een vraag heeft dan neem ik dat er tussen en doe ik dan voor mijn projecten een extra overuurtje. Als ik dan eens de vraag stel aan een collega doet die net hetzelfde voor mij.

Of je zoekt gewoon een fatsoenlijke werkgever die zijn mensen respecteert?
Als iedereen dat zou doen dan staan die bedrijven heel snel met de handen in hun haar door een gebrek aan werknemers. Zeker in deze tijden.

Zoveel klagen over "de overheid die verspilt", maar bedrijven, die mogen uitbuiten zoveel ze willen? Vreemd principe.

Maw je pest de werknemer omdat hij opkomt voor zijn rechten. Maar goed dat we vakbonden hebben.

Ze hebben hier zelfs een site gesloten en van de 70 man een paar overgehouden en die mochten verkassen. Inclusief mezelf. What you gonna do?

Zakje geld gekregen en verder gaan.

Het isbgeen pony kamp, he.

Er is geen worst or best case want werkgevers zoals dit moet je mijden als de pest. En er zijn er ook genoeg die het wel correct doen en waar je ook een "carriere" kan hebben.

maar dat is toch echt puur contract, in de privé? in mijn contract als privé-bewaking op de luchthaven stond letterlijk: enkel tewerkstelling op de luchthaven.
nu als douanier héb ik geen contract, ik ben statutair. als ze morgen zeggen "Marcel, we sturen u naar Oostende vanaf nu", dàn kunnen ze dat verplichten.

maar dat verplichten is sowieso een vaag begrip he, je kan altijd van werkgever veranderen.

Of je mekkert niet als je eens een meeting hebt savonds of lange dagen moet doen. Ik heb om 22h ook nog eentje.

Ik heb juist de belastingen ingevuld. Vorig jaar 146k verdiend. Dan moet je niet afkomen met "ik moet een overuurtje gecompenseerd zien"...

Mijn eerste bedrijf was niet beursgenoteerd :p
Maar ik herinner me mijn eerste dag nog toen we met twee werknemers een nieuwe kantoor openden om de projecten in het brusselse te behartigen. Nu 18 jaar later zijn daar heel wat kantoren en collega's bijgekomen, zelfs in het buitenland, de schaal van de projecten zijn een pak groter, uitdagender. Had ik nu in die 18 jaar allemaal collegas gehad die (no offence naar u) maar een insteek hadden van ik klop hier mijn 8 uurtjes per dag waar ik dan nog eens 1 uur aan de koffiezet hang en het andere op het internet dan denk ik niet dat we als bedrijf stonden waar we nu staan.
Op kalmere periodes werk ik ook mijn 40 uur per week hoor. En als er een dossier af moet dan werk ik int weekend. En als er een collega een vraag heeft dan neem ik dat er tussen en doe ik dan voor mijn projecten een extra overuurtje. Als ik dan eens vastzit vice versa.
"We als bedrijf". In kleine bedrijfjes, met een goede band met de baas, daar kan ik er trouwens wel inkomen. Daar kan je inderdaad wel spreken voer "we als bedrijf" in die context, en daar kan ik zeker begrip voor opbrengen. Dan ga ik er ook van uit dat de verloning best oké was en/of dat er andere voordelen zijn voor je?

Ik bedoel vooral dat je in een iets groter bedrijf nogal naïef moet zijn om zo te denken. Bij E&Y gaat je dat niet veel opleveren.

Ik wil vooral ook zeggen dat je je moet niet laten naaien voor een "we" die geimpliceerd wordt, maar niet feitelijk aanwezig is zodra het "hun" als bedrijf uitkomt.

Of je mekkert niet als je eens een meeting hebt savonds of lange dagen moet doen. Ik heb om 22h ook nog eentje.

Ik heb juist de belastingen ingevuld. Vorig jaar 146k verdiend. Dan moet je niet afkomen met "ik moet een overuurtje gecompenseerd zien"...
Juist ja. Je wordt er dus wel voor betaald. Dat zijn dan geen onbetaalde overuren, zoals hierboven ook al duidelijk vermeld.

Ik wil je wel eens zien afkomen als je 18k netto verdient en dan s'avonds nog meetings moet doen na een lange dag, dat je dan geen "overuurtje wilt gecompenseerd zien".

"We als bedrijf". In kleine bedrijfjes, met een goede band met de baas, daar kan ik er trouwens wel inkomen. Daar kan je inderdaad wel spreken voer "we als bedrijf" in die context, en daar kan ik zeker begrip voor opbrengen. Dan ga ik er ook van uit dat de verloning best oké was en/of dat er andere voordelen zijn voor je?

Ik bedoel vooral dat je in een iets groter bedrijf nogal naïef moet zijn om zo te denken. Bij E&Y gaat je dat niet veel opleveren.

Ik wil vooral ook zeggen dat je je moet niet laten naaien voor een "we" die geimpliceerd wordt, maar niet feitelijk aanwezig is zodra het "hun" als bedrijf uitkomt.
Ja nu zijn we een groter bedrijf en ik merk dat wel aan de drive van de nieuwe collegas. Das allemaal wat minder en afgemeten. Maar dat kan het generatieverschil zijn.

Ze hebben hier zelfs een site gesloten en van de 70 man een paar overgehouden en die mochten verkassen. Inclusief mezelf. What you gonna do?

Mja, uw profiel/functie is dan ook wel van een andere orde dan bvb dat van mij waar ik, als "simpele" ploegbaas van een ploeg van 2 man dagelijks 1 a 2u extra aan mijn been had voor werfbespreking met de projectleider, camionet laden/lossen,materiaal terugzetten in magazijn,stock en materiaal opvolgen, planning helpen opmaken, .... met de uitleg "das waarom gij als ploegbaas een hoger loon* krijgt". Opt einde vd rit had ik per uur minder dan de schoolverlaters he.... Dan houdt het ook op

*ook maar na veel aandringen gekregen met tot het einde discussie over in welke functiecategorie ze mij inschaalden. Ik stond als D terwijl ik de facto niveau E en zelfs eerder F moest uitvoeren

Met eens wat overuren doen had en heb ik ook geen probleem. Als dat is om een project af te krijgen of weet ik veel en er moet een deadline gehaald worden. Maar het mag imo niet iets systematisch of structureel worden. Ik ben zo ook begonnen in de privé in IT, voornamelijk programmeren, bij een kleiner bedrijfje. In het begin zat ik er ook niks mee in om al eens overuren te doen en deed dat regelmatig. Ik wou mijn best daar doen. Maar hoe langer dat duurde, merkte ik dat zoiets echt structureel was. Een keertje op een 'normaal uur' door en dan merkte ik achteraf wel dat zoiets 'not done' was. Wat ook niet hielp was dat de maaltijdcheques nooit op tijd kwamen. Elke maand was dat horen bij HR waar die bleven. Nu ja, na een goed jaar overgenomen door een groter bedrijf en samen met de andere collega waarmee ik er begonnen was, ontslagen. Er zaten imo nog andere dingen niet goed maar bon dat is hier niet het topic voor. Maar dat gaf dus wel een zure nasmaak.

Daarna bij de federale overheid begonnen. En al één groot verschil was dat uw loon er gewoon staat op het einde van de maand. Zonder fout. Dat was al een verademing. Uiteraard is niet alles is niet peis en vree. Wij hebben kalme periodes en drukke periodes. Dat wisselt. Corona was van het begin tot eind vorig jaar één lange drukke periode. Dan was het even kalmer maar nu met de oorlog in Oekraïne is het ook weer een stuk drukker. Ik heb tijdens corona altijd doorgewerkt, zowel thuis als op kantoor en ik was altijd bereikbaar hoor. Ondertussen moet onze dienst het op 3 jaar tijd met 4 man minder stellen die niet vervangen zijn en hebben we er taken van een andere dienst bijgekregen. Maar ik ga absoluut niet klagen. Staken heb ik ook nog nooit gedaan en is nog nooit in mij opgekomen. Maar er zijn anderen die in (veel) mindere gelukkige situaties zitten en waarvoor ik wel begrip kan opbrengen dat ze al eens actie voeren.

Daarnaast zijn er ook profiteurs en zijn er die serieus de kantjes aflopen. Dat geef ik eerlijk toe en dat werkt ook serieus op mijn systeem. Maar eveneens werken de holle veralgemeningen obv enkele gevallen (want 'de ambtenaar' - welke dan? Vlaams? Federaal? Gemeente? Provincie? ....) en het blindstaren op het pensioen ook serieus op mijn zenuwen. Op dat vlak zou ik ook nogal wat veralgemeningen kunnen maken van 'in de privé' maar dat ga ik niet doen want dat draagt niks bij.

/me out

146k als loon. Das meer dan 10k per maand.
En ge durft uw eigen dan vergelijken met de doorsnee bevolking.

Mijn ervaring leert mij dat de meeste mensen altijd overdrijven over hun loon want hey, ik wil ook eens kunnen stoefen 🙄.

Zelfs pakt met overdrijven da ge 8k per maand verdient, dan is da nog altijd super veel.

Dus no offense mor fuck off met die mentaliteit ze.

Maar waar ben je nu eigenlijk over aan het discussiëren? Ik denk dat weinig mensen met zo'n loon zullen mekkeren over lange dagen of een meeting 's avonds hoor, dat zit toch gewoon in de verloning?
Beetje toondoof hoor.

Kan je dan voor de overheid ook eens posten? Want de tabel zegt hoe langer ik er naar kijk minder.
Als 1 op 2 door de overheid betaald wordt en (maar dat weet ik niet zeker) de statutairen en vastbenoemden dezelfde indexatie krijgen dan denk ik dat nog een jaartje ongebreidelde inflatie ervoor zorgt dat het heilige huisje automatische indexatie toch eens zal herbekeken moeten worden.
De overheid heeft altijd de spilindex bij mijn weten. Wat gemiddeld gezien over de afgelopen 20 jaren iets nadeliger is dan jaarlijkse indexering in januari (heb ik hier in een post enkele weken geleden berekend).

Het meestgebruikte indexeringssysteem in de privé is ook een spilindex, daarna jaarlijkse indexering (een minderheid voor alle duidelijkheid) in januari (o.a. pc 200) of juli (o.a. schoonmaak afaik) en dan bvb de bouw nog 3-maandelijks.

Wat je claimt klopt dus niet 2 maal:
- het meestgebruikte indexsysteem in de privé is de spilindex
- het is niet voordeliger om de spilindex te hebben gemiddeld gezien

Allee man. Vlotjes 4 keer meer verdienen dan de gemiddelde Belg en dan niet verstaan dat mensen met een loon dat 1/4de of 1/5de dan dat van u is niet zomaar gratis overuren gaan presteren.

Helaas de.typische BG-elitaire wereldvreemde houding die je hier weer ziet.

Nope, een consumptiecheque van 300€ en een bovengemiddelde stijging in 2020 al van 6%.
Combineer dat met de huidige inflatie, dan heb je een sterke loonstijging die je gemiddeld genomen niet in andere sectoren zal zien.

Ah, je bedoelt die consumptiecheques van €300 die enkel voor de privésector in de zorg bedoeld was, waar ik als werknemer van een woonzorgcentrum van een OCMW niks van gezien heb.​
Ah, je bedoelt de 6% bovengemiddelde stijging onder de norm van IFIC verloning waar de privésector al in zat voor de corona, die sowieso er aan zat te komen voor de openbare sector, maar waar niet iedereen die werkt bij een OCMW zorghuis voordeel mee doet. Ook is die 6% een gemiddelde. Je kan onder de 6% zitten, 6% op de kop krijgen en met héél veel geluk zit je boven de 6%. Vandaag gesproken met bepaalde collegas over hun nieuwe loon (het is net in voege) en ze hebben en de één heeft een verhoging van €40 netto en de ander had er €75 bij. Alsook krijgen de collegas die boven een bepaald aantal jaren anciënniteit liggen, die nochtans tijdens de coronacrisis hetzelfde zware werk hebben moeten doen, geen klop extra loon.​
Ze hebben het verkondigd als HET van HET, en ze hebben ZO hun best gedaan om het te verkrijgen. Maar in werkelijkheid is het amper iets.​

Laatst bewerkt:
Tijd voor een vakbond, denk ik dan...
Ik vraag me echt af waarom mensen met zo veel plezier gratis werken voor hun baas.
Omdat sommigen hun job graag doen en extra werk erbij hoort? Als student studeerde ik vaak na de lessen nog, toen ik mijn thesis schreef zat ik vaak boven de 12 uur per dag te werken. Je kiest er ook ergens voor en normaal gezien word je er dan ook voor beloond.
Ik kan het omgekeerde veel moeilijker begrijpen, mensen die echt geen minuut meer willen presteren voor hun job dan er contractueel is afgesproken of er onmiddellijk voor vergoed willen worden.

Stond in mijn contract destijds ook. Al dacht ik verstaan te hebben dat zoiets in het contract zetten eigenlijk niet wettelijk is.
Als je dan ook de klootzak wilt uithangen (vb bij klappende deuren ruzie) en je hebt al uw overuren op 1 of andere manier duidelijk en objectief geregistreerd. Dan kun je daarvoor bij exit een uitbetaling vragen.
Zo heb ik het ook begrepen, wettelijk kan je het wel afdwingen, maar dan kan je je carrière kansen ineens ook vergeten.

Allee man. Vlotjes 4 keer meer verdienen dan de gemiddelde Belg en dan niet verstaan dat mensen met een loon dat 1/4de of 1/5de dan dat van u is niet zomaar gratis overuren gaan presteren.

Helaas de.typische BG-elitaire wereldvreemde houding die je hier weer ziet.
Ik had ook geen betaalde overuren met mijn 30k job toen ik begon te werken. Nu zit ik ook dichter bij cege zijn jaarwedde, dus nu klaag ik niet, maar ik vond het evengoed normaal toen ik net geen 2k bruto had in het begin van mijn carrière.

We moeten niet alles in extremen gaan vergelijken, maar klagen dat je je overuren niet snel genoeg kan opnemen in verlof (want daarover ging de post waarop ik oorspronkelijk reageerde) is evenzeer een luxeprobleem.

Had je die onbetaalde overuren ook gemaakt indien er in je 30K job weinig tot geen vooruitzicht op carrière gezeten?
Zou je die overuren nu nog maken indien je nog altijd maar 30K zou verdienen?

Cege en jij kunnen hier nog tien posts zetten maar het komt altijd op hetzelfde neer: succesvol zijn (en dat valt natuurlijk te meten in loon) is jullie eigen verdienste, want jullie zijn harde werkers. En niet succesvol zijn is het falen van anderen omdat ze niet zo hard willen werken als jullie. Een minder subtiel mens zou het egotripperij noemen, maar gelukkig ben ik subtiel.

Had je die onbetaalde overuren ook gemaakt indien er in je 30K job weinig tot geen vooruitzicht op carrière gezeten?
In die job zag ik indertijd al weinig carrièrevooruitzichten, maar het is het begin van je carrière en dus leek het me verstandig om zoveel mogelijk bij te leren en veel te werken. Dat stond los van die startjob toen, ik deed daarvoor als student al vaak lange dagen.

Zou je die overuren nu nog maken indien je nog altijd maar 30K zou verdienen?
Met het vooruitzicht op een toekomt waarbij je kan groeien en je jaarsalaris sterk kan zien stijgen? Absoluut. Ik zou het iedereen ook aanraden.

Cege en jij kunnen hier nog tien posts zetten maar het komt altijd op hetzelfde neer: succesvol zijn (en dat valt natuurlijk te meten in loon) is jullie eigen verdienste, want jullie zijn harde werkers. En niet succesvol zijn is het falen van anderen omdat ze niet zo hard willen werken als jullie. Een minder subtiel mens zou het egotripperij noemen, maar gelukkig ben ik subtiel.
Het is geen kwestie van succes/falen/lonen/…, maar als ik hier iemand in de slachtofferrol zie kruipen omdat zijn overuren niet snel genoeg uitbetaald worden, mag ik er toch wel op wijzen dat dit een luxeprobleem is?

Weet ik veel of die persoon nu een succes of een faling is, dat sleur jij er hier bij.

Ambtenaar, vakbondslid uit principe (mijn middenvinger naar de neoliberale grootspraak in onze samenleving), niet gestaakt (nog nooit overigens). Want tevreden over mijn werkomstandigheden, mijn jobinhoud en mijn loon. Werkdruk is nooit echt laag geweest, maar de laatste drie jaar is die zonder meer zeer hoog. Steeds meer taken en verantwoordelijkheden zonder dat er extra volk wordt aangeworven. Geschikt personeel vinden is allesbehalve eenvoudig (terwijl de overheid volgens sommigen hier de privé leegplukt :sarcastic: ).

De clichés werken danig op mijn zenuwen, zeker als ik zie wat voor inspanningen veel van mijn collega's (en ikzelf, als we dan toch bescheiden zijn) leveren en welke (opnieuw: bescheiden!) kwalitatieve dienstverlening daaruit voortvloeit.

Maar bon, dat tot daaraan toe. Het zal mij uiteindelijk worst wezen wat een chronisch ontevreden type als mac-bc denkt te weten over mijn job.

Wat ik echter helemaal niet begrijp is hoe er blijkbaar nog steeds mensen zijn die erin slagen te beweren dat onze zorg te veel kost en dat het personeel daar al te goed zijn boterham zou verdienen. Als je even oprecht stilstaat bij de fysieke en mentale belasting van het "gewone" zorgpersoneel in ziekenhuizen, in de ouderenzorg enz, zeker na de coronajaren, en dan kijkt welk uitermate gemiddeld tot laag loon daar vaak maar tegenover staat, dan kan je niet anders dan concluderen dat een groot deel van die mensen schromelijk onderbetaald wordt. Dat zijn diegenen die letterlijk de stront van anderen opkuisen, die klaarstaan voor anderen in hun "hour of need", die jobs uitoefenen die je zonder een bovengemiddelde dosis altruïsme en menselijkheid niet volhoudt. Maar die zouden al te veel verdienen?? Terwijl ondertussen de zorgsector steeds verder geprivatiseerd wordt, en kwalitatieve zorg ondergeschikt wordt gemaakt aan winst die verdwijnt in zakken van management en aandeelhouders? Volgens mij ben je helemaal van het pad af als je dergelijke beweringen doet. Ofwel kom je gewoon niet in aanraking met "de zorg" (en prijs je dan gelukkig), ofwel ben je de arrogantie vér voorbij.

Met het vooruitzicht op een toekomt waarbij je kan groeien en je jaarsalaris sterk kan zien stijgen? Absoluut. Ik zou het iedereen ook aanraden.
Het is gewoon zo dat het heel wat moeilijker is om die 'onbetaalde' (die in jouw geval dus tussen aanhalingstekens mogen, want gewoon part of the job voor jou; je wordt er ruimschoots voor vergoed met je maandloon van rond of boven de 10000 euro) overuren te slikken wanneer je geen zicht hebt op jaren later veelvouden van het gemiddelde maandloon te verdienen. En zulke jobs zijn er genoeg.

Ik weet eigenlijk ook niet waar heel deze zijdiscussie nu plots over gaat. Wat jij doet (en wat cege doet) heeft werkelijk geen fluit te maken met datgene wat mensen die onbetaalde overuren kloppen met een gemiddeld (of lager) maandloon doen. Pretenderen alsof jouw overuren, die dus misschien niet officieel uitbetaald worden maar die wel meer dan ruimschoots vergoed worden met je maandloon van meer dan 10K, ook maar in de verste verten te vergelijken vallen met mensen die worden uitgewrongen door onvergoed te moeten werken voor hun werkgever voor een relatief laag loon zonder perspectief op later meer dan tienduizend euro per maand binnen te rijven, dat is zo toondoof dat het haast wel met opzet moet zijn.

Ik ga me er verder niet mee moeien want het is echt niet de eerste keer dat jij volgens mij meer dan goed genoeg weet wat men eigenlijk bedoelt, maar je van de domme houdt om wat te trollen of de boel op te ruien, maar kom zeg, een beetje realiteitszin mag ook nog wel. En als je echt niet begrijpt dat er een verschil is tussen een winkelbediende die elk weekend dubbele shiften mag draaien zonder vergoeding en iemand die enkele jaren moet ploeteren in een job/sector waarvan je weet dat je later het geld met de hark kan binnenrijven dan wordt het tijd om eens uit het raampje van je ivoren toren te kijken.

Oei, en zo werd mijn post plots een openingspost.

Persoonlijk vond ik het op de radio echt aangenaam.
Ware het niet dat ik vooral mnm en stubru de laatste tijd los overboord vind gaan hiermee.
Op radio 2 miste ik al bijna "mijn inspecteur". Dusja boven de 30 zijn, is dat dan zeker.
Maar een conclusie is dus wel, dat het zeker door vele mensen gesmaakt kan worden?
En er niet constant meningen nodig zijn van random vlamingen over kweetnietgoedwat.

Mbt staking zelf. Courage voor de vele mensen die een reden tot staken hebben.
Ik vrees wel dat er veel kans is dat het geen zoden aan de dijk zal brengen.

Tegelijk een f* you naar diegenen die lekker meestaken zonder reden.
Of diegenen die gewoonweg dagelijks profiteren. (dat heb je in de privé trouwens ook!)

Dus, samengevat, er zullen overal wel correcte en niet correcte situaties zijn.
Gelukkig kan er gestaakt worden denk ik dan. Het is maar een dag? De rotte appels neem je er bij?

Terug
Bovenaan