Actiedag Overheidspersoneel

euh.... :unsure:
overuren zijn hier nooit vergoed hoor. Laat staan dat we ze kunnen recuperen op een later tijdstip.
Iedereen hier opt werk doet regelmatig 5-10 overuren per week. Yay studiebureaus en architectuur!
deze morgen om 7 begonnen en nog steeds bezig. Kga wel ver stoppen maar dat is toch weer een uurtje in mijn baas zijn zak!
Tijd voor een vakbond, denk ik dan...
Ik vraag me echt af waarom mensen met zo veel plezier gratis werken voor hun baas.

Ik vraag me echt af waarom mensen met zo veel plezier gratis werken voor hun baas.
Omdat ge met uw klieken en klakken buitenvliegt als ge stelselmatig de steeds strikter wordende deadlines niet haalt?
Omdat uw carriere gefnuikt wordt als je niet de zelfde werkethos kunt voorleggen als uw naaste collegas. Zo zit je in een constante feedbackloop van steeds meer en sneller en beter.
Omdat je een zekere beroepsfierheid hebt en kwalitatief werk wil afleveren tegen een strikte deadline.
Omdat uw madam een zaag is en ge liever opt werk zit? :unsure:

Er zijn zoveel redenen. Hier is overwerk (onbetaald) de norm. En ik veronderstel dat bij andere grotere bureaus dat ook zo is.

Het gros van de prive krijgt wel maar 1 keer per jaar indexatie he.
bouwsector PC124 (140.000 werknemers), Papier en karton (10.000 werknemers) PC 121 (40.000 werknemers) krijgen meerdere indexaties en banken en en beursvennootschappen indexeren elke 2 maand. (48.000 werknemers)

yay. 238k werkenden op een totaal van 4.854.000. Waarvan de overheid de helft trouwens betaald :p Als statutair ben je ook onderhevig aan de frequentere herziening van de index?

edit: distributiesector, pc 107 ,114,115,311 pc202 312 321 en PC330 nog vergeten. Die indexeren ook frequent.
Ma bon ... het gros van de werknemers indexeert jaarlijks.

Bijlagen

• Screenshot_20220106-062615.jpg
    Screenshot_20220106-062615.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 19
Kan je dan voor de overheid ook eens posten? Want de tabel zegt hoe langer ik er naar kijk minder.
Als 1 op 2 door de overheid betaald wordt en (maar dat weet ik niet zeker) de statutairen en vastbenoemden dezelfde indexatie krijgen dan denk ik dat nog een jaartje ongebreidelde inflatie ervoor zorgt dat het heilige huisje automatische indexatie toch eens zal herbekeken moeten worden.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat een filosofisch vraagstuk. We hebben door de acties van de vakbonden in het verleden nu mooie arbeidsvoorwaarden.

Maar voor een of andere reden is het wel bon ton om op te scheppen dat je uren gratis werkt, verlof niet opneemt, beiden voltijds werkt met kleine kinderen, enz. Want ja, wij zijn geen profiteurs hé mijnheer. Ondertussen staat er zo'n 4 keer per jaar een trein stil naast mijn tuin omdat er iemand zich heeft ondergegooid. De Vlaamse volksaard is toch iets vreemd.

Dit alles kort door de bocht, ik weet het, sorry.

Omdat ge met uw klieken en klakken buitenvliegt als ge stelselmatig de steeds strikter wordende deadlines niet haalt?

Omdat uw carriere gefnuikt wordt als je niet de zelfde werkethos kunt voorleggen als uw naaste collegas. Zo zit je in een constante feedbackloop van steeds meer en sneller en beter.

Omdat je een zekere beroepsfierheid hebt en kwalitatief werk wil afleveren tegen een strikte deadline.

Er zijn zoveel redenen. Hier is overwerk (onbetaald) de norm. En ik veronderstel dat bij andere grotere bureaus dat ook zo is.
Al die redenen, behalve die van de madam, komen neer op: Onrealistische werkdruk omdat een bedrijf zijn werknemers te goedkoop verkoopt en nog genoeg winst wil. Die marge moet ergens gehaald worden, en als werknemers dan gratis willen werken, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Wat gewoon neerkomt op: Het bedrijf kàn die krappere deadlines aanbieden en je goedkoper verkopen, omdat het uit jouw zakken komt. Tijd voor een vakbond, dus.

Onbetaald overwerk is misschien de norm. Maar je verplichten tot overwerk is meestal onwettig.

Laatst bewerkt:
Kan je dan voor de overheid ook eens posten? Want de tabel zegt hoe langer ik er naar kijk minder.
Als 1 op 2 door de overheid betaald wordt en (maar dat weet ik niet zeker) de statutairen en vastbenoemden dezelfde indexatie krijgen dan denk ik dat nog een jaartje ongebreidelde inflatie ervoor zorgt dat het heilige huisje automatische indexatie toch eens zal herbekeken moeten worden.
De overheid heeft op dat vlak niet zoveel last van inflatie, de overheid krijgt door inflatie ook meer belastinginkomsten, die zijn dus min of meer automatisch ingedekt voor indexaanpassingen. Het probleem is er vooral voor bedrijven die die inflatie niet kunnen doorrekenen, bvb omdat de prijzen onder druk staan of omdat hun concurrenten in landen zitten die geen of minder last hebben van inflatie.

Ik vind dat een filosofisch vraagstuk. We hebben door de acties van de vakbonden in het verleden nu mooie arbeidsvoorwaarden.

Maar voor een of andere reden is het wel bon ton om op te scheppen dat je uren gratis werkt, verlof niet opneemt, beiden voltijds werkt met kleine kinderen, enz. Want ja, wij zijn geen profiteurs hé mijnheer. Ondertussen staat er zo'n 4 keer per jaar een trein stil naast mijn tuin omdat er iemand zich heeft ondergegooid. De Vlaamse volksaard is toch iets vreemd.

Dit alles kort door de bocht, ik weet het, sorry.
Staan er spijtig genoeg in de rij om de horde van werkmieren die vaak gratis of aan slechte voorwaarden willen presteren aan te vullen. En dat is net het probleem. Een vicieuze cirkel. Vanaf dat ik al iemand bij een job hoor over flexibliteit en een teamwerker dan rollen mijn ogen zo hard naar achter van die HR-praat dat ik bijna omval.

Mijn ontslag zou er rap liggen.
Ik had gehoopt dat corona toch eens die mentaliteit er een keer ging uitkrijgen maar ik was weer te utopisch.

Was the fuck is uw eigen leven eigenlijk waard als ge 12+ uren werkt tegen onbetaalde uren en als de zaak niet van uw eigen is. Ge maakt gewoon uw baas/bedrijf rijk op uw kap.
Nochtans moment om te verleggen van job, ge moet het gewoon durven doen. Denk je nu echt dat uw carrière daar van afhangt omdat ge een deadline niet haalt?
Om met cliché te smijten gelijk da we dat hier toch gewoon zijn, die West-Vlaamse boerenmentaliteit van werken-werken-werken is al lang achterhaald.

De prive kan een jaar de bittere pil doorslikken en dan pas een hoger loon krijgen. De mensen die voor de "r"overheid werken, en dus niet de "arme" mensen met extralegale voordelen, spelen wel sneller op de bal. :unsure: Zeker met de vlot stijgende prijzen denk ik dat een herziening per kwartaal wel meer de prijsproblematieken dempt dan jaarlijks.

Maar dat is niet aan de ambtenaren om dat op te lossen. Dat is op te lossen door massaal naar uw vakbonden te gaan en bij hen te zeggen dat ze actiedagen moeten organiseren zodanig dat bij de volgende onderhandeling van bepalingen omtrent het paritatair comité, dit voor u ook aangepast wordt naar een versie in functie van de spilindex of naar een kwartaalversie.

Al is een kwartaalversie interessanter dan een indexoverschreiding. Aangezien je bij een kwartaalversie dan altijd het bedrag krijgt van de inflatie ipv dat je moet wachten tot het exact 2% is overschreden.

Mij als ambtenaar maakt dat geen sikkepit uit als de private sector dat op die manier wil organiseren. Voor mij is de indexoverschreiding zoals die nu is, als ambtenaar, ook goed. Dat moet voor mij niet noodzakelijk sneller zijn.

Maar mijn gezond verstand zegt ook dat je bepaalde zaken als overheid gewoon beter niet uitgeeft aan de privé, zowel omwille van kost als service/dienstverlening.

Dan moet je op SP of zo stemmen. Het enigste dat MR/OVLD gedaan heeft in de laatste jaren is uitbesteden, uitbesteden en uitbesteden onder de noemer van die FTE's moeten naar onder.

Als vodje voor het bloeden hebben we dan zelfde aantal A's blijven behouden en 2/3de van de B's blijven behouden gekregen. Maar ik heb de bureaucratie in die laatste 10+j dat ik er werk enkel zien omhoog gaan.

Uiteraard is dit afhankelijk van het contract, in mijn contract staat bijv. dat overuren niet van toepassing zijn op kaderleden. Voor de arbeiders bij ons is het wel van toepassing.

Stond in mijn contract destijds ook. Al dacht ik verstaan te hebben dat zoiets in het contract zetten eigenlijk niet wettelijk is.
Als je dan ook de klootzak wilt uithangen (vb bij klappende deuren ruzie) en je hebt al uw overuren op 1 of andere manier duidelijk en objectief geregistreerd. Dan kun je daarvoor bij exit een uitbetaling vragen.

Dat is hetzelfde zoals dat het bedienden ook verboden waren om zich aan te sluiten bij een vakbond. Dat was om het wij - zij verhaal tov de vakbond beter te kunnen aangaan. Want als uw kaderleden ook onderdeel zijn van de vakbond, tsja, helpen zal dat zeker niet. Hoe rechtsgeldig dit is, laat ik in het midden.

Of zo had ik toch ooit eens gehoord. Al was dat wel doordat ze een tiksysteem hadden, en die persoon een uitrol uit het tiksysteem had laten rollen. Dat per toeval de gegevens hieromtrent toen hij het voortrok toch wel om een onbekende reden niet meer konden gevonden worden. Het feit dat hij dat toen had afgedrukt en onder aangetekende verzending naar zijn eigen had gestuurd was toen voldoende reden om dit als rechtsgeldig te achten bij het ontbreken van de gegevens van de werkgever.

Hoe zegt dit minder. Die zegt gewoon dat in de private sector er voor 42.5% ervan werkt met een systeem bij overschrijding van de index (dus zoals de ambetantenaren) en 37.9% dit jaarlijks gebeurd (dus gewoon op een vaste datum elk jaar) en je dan nog wat uitzonderingen hebt die ipv jaarlijks die om de x maanden heeft. Dus als je behoort tot de versie met een JAARLIJKSE indexatie dan behoor je zelfs in de private sector tot de minderheid. En dit is ongerelateerd aan het feit of uw werkgever op 1 of andere manier voor de overheid werkt.

Ik herhaal mijn voorstel om dan ook te gaan klagen bij uw vakbonden. Ipv te gaan kakken op ambtenaren... dat zij de "enigsten" zijn met dat voordelige mechanisme.

Uiteraard is dit afhankelijk van het contract, in mijn contract staat bijv. dat overuren niet van toepassing zijn op kaderleden.
dit kan wettelijk enkel indien je loon merkbaar hoger is dan mensen met een vergelijkbare job die wél hun overuren apart betaald worden. Anders kan je nog je overuren opeisen/weigeren.

Dus kans is niet onbestaande dat je wel degelijk voor je overuren betaald wordt.

Als bediende bij een forwarder krijg ik ook geen overuren betaald ze. Werk ook een 45-tal uur per week standaard ipv 40 (met uitschieters). Wordt ook niet gecompenseerd met vrije dagen of iets dergelijks.

Heb wel een loon dat substantieel (600 tal meer bruto als ik vergeleek met andere sectoren dan logistiek) hoger ligt dan het gemiddelde voor een starter en dat met een bachelordiploma. Dus kan niet echt klagen denk ik. Maar als ik al dat gedoe over een paar overuren hoor, dan moet ik toch wel eens lachen. Zou nogal een pijnlijke zaak worden voor mijn werkgever als die bij mij allemaal vergoed moesten worden :laugh:

De overheid heeft op dat vlak niet zoveel last van inflatie, de overheid krijgt door inflatie ook meer belastinginkomsten, die zijn dus min of meer automatisch ingedekt voor indexaanpassingen. Het probleem is er vooral voor bedrijven die die inflatie niet kunnen doorrekenen, bvb omdat de prijzen onder druk staan of omdat hun concurrenten in landen zitten die geen of minder last hebben van inflatie.

Zou het dan geen optie zijn om de Belgische positie gewoon te verbeteren internationaal door de indexering niet over te slaan, maar gewoon te vertragen? Nu krijgen overheidspersoneel (ik ook overigens) en bepaalde gelukkige sectoren zoals de banken de indexering bijna meteen na 1 of 2 maanden, anderen moeten een jaar wachten. Als we nu eens gewoon afspreken dat we allemaal gewoon 1 vol jaar wachten, of zelfs anderhalf jaar ofzo...

Dat is een bittere pil, voor iedereen, maar minder erg dan een indexsprong lijkt me, want je wordt niet permanent bestolen, enkel later en zo kunnen we misschien wel de indexering-inflatie spiraal vermijden, lijkt me dat tijd daar toch ook kritisch is? Al zal het er ook aan liggen hoe langdurig de periode van hoge inflatie is.

Uiteindelijk zorgen loononderhandelingen in buurlanden zoals Duitsland of Nederland er ook voor dat de lonen daar onvermijdelijk de inflatie volgen, alleen trager.

Zou het dan geen optie zijn om de Belgische positie gewoon te verbeteren internationaal door de indexering niet over te slaan, maar gewoon te vertragen? Nu krijgen overheidspersoneel (ik ook overigens) en bepaalde gelukkige sectoren zoals de banken de indexering bijna meteen na 1 of 2 maanden, anderen moeten een jaar wachten. Als we nu eens gewoon afspreken dat we allemaal gewoon 1 vol jaar wachten, of zelfs anderhalf jaar ofzo...

Dat is een bittere pil, voor iedereen, maar minder erg dan een indexsprong lijkt me, want je wordt niet permanent bestolen, enkel later en zo kunnen we misschien wel de indexering-inflatie spiraal vermijden, lijkt me dat tijd daar toch ook kritisch is? Al zal het er ook aan liggen hoe langdurig de periode van hoge inflatie is.

Uiteindelijk zorgen loononderhandelingen in buurlanden zoals Duitsland of Nederland er ook voor dat de lonen daar onvermijdelijk de inflatie volgen, alleen trager.
Maar dan wel door deze "index-wachten" of hoe je dat wilt noemen, dan nog maar wat meer geld gaan pompen in allerlei steunmaatregelen voor mensen die moeilijk rondkomen? En nog wat meer/langer de taksen op brandstof verlagen en zo nog wat meer achter gaan lopen qua vergroening/modaliteitsshift?

Allemaal prutswerk, gerommel in de marge.

Deftig werk maken van belastingshervorming en stoppen met focussen op internationals die "misschien weggaan" en "concurrentiekrachtproblemen", focus op hetgene dat telt, uw bevolking.

Wat voor belachelijke is het eigenlijk om in tijden waarbij zoveel mensen steeds moeilijker rondkomen door stijgende prijzen en waarbij bedrijven ROEPEN voor werknemers te gaan zeggen, "we betalen werknemers teveel", "laten we de bedrijven wat sparen". Er is meer dan genoeg werkgelegenheid. Als je nu al met een gigantische werkloosheid zat omdat er zoveel bedrijven weg waren getrokken door de hoge prijzen ofzo, ja, dan zou er misschien nog iets in zitten. Maar nu draait het om niets anders dan "de aandeelhouders content houden" in veel gevallen.

Ik heb het nooit gesnapt hoe mensen "bedrijven" belangrijker kunnen vinden dan "mensen". Vooral dan met het argument dat de bedrijven nodig zijn. Ja, voor een stukje wel, maar er is momenteel duidelijk geen tekort aan bedrijven.

Dus je werkt voor een deel gewoon gratis. Tof :) Werkt jouw baas ook gratis?

Jawel, je staat gewoon niet op je strepen

dit kan wettelijk enkel indien je loon merkbaar hoger is dan mensen met een vergelijkbare job die wél hun overuren apart betaald worden. Anders kan je nog je overuren opeisen/weigeren.

Dus kans is niet onbestaande dat je wel degelijk voor je overuren betaald wordt

Ik denk dat je snel geparkeerd wordt of gewoon buiten geflikkerd wordt. Dat is een best case scenario.

Worst case, je mag naar een andere site verhuizen 50km verder of al de shit meetings doen en van smorgens tot savonds kak aanhoren...

Ik verdien goed minn boterham, maar als je begint te kakken over overuren of compensatie is het rap gedaan en mag je onderaan het laddertje af en toe een overuurtje compenseren.

Ik denk dat je snel geparkeerd wordt of gewoon buiten geflikkerd wordt. Dat is een best case scenario.

Worst case, je mag naar een andere site verhuizen 50km verder of al de shit meetings doen en van smorgens tot savonds kak aanhoren...

Ik verdien goed minn boterham, maar als je begint te kakken over overuren of compensatie is het rap gedaan en mag je onderaan het laddertje af en toe een overuurtje compenseren.
Of je zoekt gewoon een fatsoenlijke werkgever die zijn mensen respecteert?
Als iedereen dat zou doen dan staan die bedrijven heel snel met de handen in hun haar door een gebrek aan werknemers. Zeker in deze tijden.

Zoveel klagen over "de overheid die verspilt", maar bedrijven, die mogen uitbuiten zoveel ze willen? Vreemd principe.

Maw je pest de werknemer omdat hij opkomt voor zijn rechten. Maar goed dat we vakbonden hebben.

Er is geen worst or best case want werkgevers zoals dit moet je mijden als de pest. En er zijn er ook genoeg die het wel correct doen en waar je ook een "carriere" kan hebben.

Goh, bij ons (transport) doen we ook wel wat gratis overuren maar deze worden op een andere manier gecompenseerd.
Men is zeer soepel als je wat later begint of vroeger stopt, en de betaling is niet slecht.
Komt wat van 2 kanten, en ik kan er wel mee leven.
Mij kan het niet schelen eigenlijk wat een ander daar van moet vinden.

maar dat is toch echt puur contract, in de privé? in mijn contract als privé-bewaking op de luchthaven stond letterlijk: enkel tewerkstelling op de luchthaven.
nu als douanier héb ik geen contract, ik ben statutair. als ze morgen zeggen "Marcel, we sturen u naar Oostende vanaf nu", dàn kunnen ze dat verplichten.

maar dat verplichten is sowieso een vaag begrip he, je kan altijd van werkgever veranderen.

Of je zoekt gewoon een fatsoenlijke werkgever die zijn mensen respecteert?
Als iedereen dat zou doen dan staan die bedrijven heel snel met de handen in hun haar door een gebrek aan werknemers. Zeker in deze tijden.

Zoveel klagen over "de overheid die verspilt", maar bedrijven, die mogen uitbuiten zoveel ze willen? Vreemd principe.
Tis nu ook niet daens 2 e

de meeste die hier overwerken doen dat wel uit een drive om carriere te maken. Leuke projecten te kunnen doen en een zekere fierheid over hun verwezenlijkingen te hebben.
Dat je gezin of je gezondheid er niet mag onder lijden spreekt voor zich maar een paar uurtjes overwerken kan nu toch ook geen kwaad?
Als je voor een goede werknemer werkt gaat dat extra geld dat verdient wordt voor de baas niet in zijn zak voor een porsche of zo maar wordt geïnvesteerd in de groei van het bedrijf. Als het bedrijf dan beter boert heb je meer ruimte voor opslag of meer collegas die op de payroll kunnen staan.

Terug
Bovenaan