De prive kan een jaar de bittere pil doorslikken en dan pas een hoger loon krijgen. De mensen die voor de "r"overheid werken, en dus niet de "arme" mensen met extralegale voordelen, spelen wel sneller op de bal.

Zeker met de vlot stijgende prijzen denk ik dat een herziening per kwartaal wel meer de prijsproblematieken dempt dan jaarlijks.
Maar dat is niet aan de ambtenaren om dat op te lossen. Dat is op te lossen door massaal naar uw vakbonden te gaan en bij hen te zeggen dat ze actiedagen moeten organiseren zodanig dat bij de volgende onderhandeling van bepalingen omtrent het paritatair comité, dit voor u ook aangepast wordt naar een versie in functie van de spilindex of naar een kwartaalversie.
Al is een kwartaalversie interessanter dan een indexoverschreiding. Aangezien je bij een kwartaalversie dan altijd het bedrag krijgt van de inflatie ipv dat je moet wachten tot het exact 2% is overschreden.
Mij als ambtenaar maakt dat geen sikkepit uit als de private sector dat op die manier wil organiseren. Voor mij is de indexoverschreiding zoals die nu is, als ambtenaar, ook goed. Dat moet voor mij niet noodzakelijk sneller zijn.
Maar mijn gezond verstand zegt ook dat je bepaalde zaken als overheid gewoon beter niet uitgeeft aan de privé, zowel omwille van kost als service/dienstverlening.
Dan moet je op SP of zo stemmen. Het enigste dat MR/OVLD gedaan heeft in de laatste jaren is uitbesteden, uitbesteden en uitbesteden onder de noemer van die FTE's moeten naar onder.
Als vodje voor het bloeden hebben we dan zelfde aantal A's blijven behouden en 2/3de van de B's blijven behouden gekregen. Maar ik heb de bureaucratie in die laatste 10+j dat ik er werk enkel zien omhoog gaan.
Uiteraard is dit afhankelijk van het contract, in mijn contract staat bijv. dat overuren niet van toepassing zijn op kaderleden. Voor de arbeiders bij ons is het wel van toepassing.
Stond in mijn contract destijds ook. Al dacht ik verstaan te hebben dat zoiets in het contract zetten eigenlijk niet wettelijk is.
Als je dan ook de klootzak wilt uithangen (vb bij klappende deuren ruzie) en je hebt al uw overuren op 1 of andere manier duidelijk en objectief geregistreerd. Dan kun je daarvoor bij exit een uitbetaling vragen.
Dat is hetzelfde zoals dat het bedienden ook verboden waren om zich aan te sluiten bij een vakbond. Dat was om het wij - zij verhaal tov de vakbond beter te kunnen aangaan. Want als uw kaderleden ook onderdeel zijn van de vakbond, tsja, helpen zal dat zeker niet. Hoe rechtsgeldig dit is, laat ik in het midden.
Of zo had ik toch ooit eens gehoord. Al was dat wel doordat ze een tiksysteem hadden, en die persoon een uitrol uit het tiksysteem had laten rollen. Dat per toeval de gegevens hieromtrent toen hij het voortrok toch wel om een onbekende reden niet meer konden gevonden worden. Het feit dat hij dat toen had afgedrukt en onder aangetekende verzending naar zijn eigen had gestuurd was toen voldoende reden om dit als rechtsgeldig te achten bij het ontbreken van de gegevens van de werkgever.
Kan je dan voor de overheid ook eens posten? Want de tabel zegt hoe langer ik er naar kijk minder.
Als
1 op 2 door de overheid betaald wordt en (maar dat weet ik niet zeker) de statutairen en vastbenoemden dezelfde indexatie krijgen dan denk ik dat nog een jaartje ongebreidelde inflatie ervoor zorgt dat het heilige huisje automatische indexatie toch eens zal herbekeken moeten worden.
Hoe zegt dit minder. Die zegt gewoon dat in de private sector er voor 42.5% ervan werkt met een systeem bij overschrijding van de index (dus zoals de ambetantenaren) en 37.9% dit jaarlijks gebeurd (dus gewoon op een vaste datum elk jaar) en je dan nog wat uitzonderingen hebt die ipv jaarlijks die om de x maanden heeft. Dus als je behoort tot de versie met een JAARLIJKSE indexatie dan behoor je zelfs in de private sector tot de minderheid. En dit is ongerelateerd aan het feit of uw werkgever op 1 of andere manier voor de overheid werkt.
Ik herhaal mijn voorstel om dan ook te gaan klagen bij uw vakbonden. Ipv te gaan kakken op ambtenaren... dat zij de "enigsten" zijn met dat voordelige mechanisme.