Aardbeving Turkije/Syrië

En heel het gebied economisch ontregeld zodat een groot deel mensen zonder werk valt en de armoede stijgt.

Desondanks de humanitaire inspanningen wordt dit een catastrofe.
Als die schatting van 100 a 200k mensen nog onder het puin enigszins accuraat is, zit je met een catastrofe zoals de aardbeving in Haïti uit 2010. En aan de Syrische kant willen we het al helemaal niet weten vrees ik, wat er daar nu gaande is.

Doet je toch ook weer even stil staan bij de waanzinnige verwoestende kracht van de natuur. Als je kijkt naar de situatie in Oekraïne, een jaar lang bombarderen en andere oorlogsvernietigingen vervalt gewoon helemaal in het niets tegenover 1 beving van een paar seconden.
 
Ik vrees dat het voor Turkije en de regio in het algemeen er ook echt niet goed uit ziet.

De democratie, rechtstaat en de seculiere samenleving staan er al jaren onder druk, economische problemen met gigantische inflatie, onstabiele landsgrenzen, miljoenen migranten, ... en nu potentieel 200.000 rechtstreekse doden van de aardbeving, een vijfde van de hele infrastructuur van het land verwoest, miljoenen mensen ontheemd, ...

Belooft weinig goeds.
 
Ik vrees dat het voor Turkije en de regio in het algemeen er ook echt niet goed uit ziet.

De democratie, rechtstaat en de seculiere samenleving staan er al jaren onder druk, economische problemen met gigantische inflatie, onstabiele landsgrenzen, miljoenen migranten, ... en nu potentieel 200.000 rechtstreekse doden van de aardbeving, een vijfde van de hele infrastructuur van het land verwoest, miljoenen mensen ontheemd, ...

Belooft weinig goeds.
we weten allemaal wat er gebeurd als een (wannabee) dictator onder druk komt te staan
 
Ik vrees dat het voor Turkije en de regio in het algemeen er ook echt niet goed uit ziet.

De democratie, rechtstaat en de seculiere samenleving staan er al jaren onder druk, economische problemen met gigantische inflatie, onstabiele landsgrenzen, miljoenen migranten, ... en nu potentieel 200.000 rechtstreekse doden van de aardbeving, een vijfde van de hele infrastructuur van het land verwoest, miljoenen mensen ontheemd, ...

Belooft weinig goeds.
Dit weekend gelezen dat Erdogan aan de macht is gekomen door de belabberde figuur die de vorige regering sloeg tijdens de zware aardbeving van 1999. Het rampenfonds bevatte toen amper 4 dollar en de regering wist zich geen houding te geven om de ramp aan te pakken. Dat lijkt zich nu te herhalen, met het verschil dat de democratie in Turkije verder is uitgehold. Voor de NAVO is Turkije echter een onmisbaar schaakstuk, ook al heeft het een dubbele houding ten opzichte van Rusland.
 
Ter info: Een mens kan maximaal ongeveer 7x24 uur overleven zonder water en eten. Dat is dus minstens 168 uur.
Ondertussen is er dus nog iemand gered na 182 uur .. mijn getal was aldus nog een onderschatting.
Alle ja, zoveel te beter he, hoe meer levens er nog gered kunnen worden, hoe beter.

Update: 2 broers nog na 198 uur

(En dan spreken we nog niet van absurde uitzonderingsgevallen, die mensen zijn er ook nog altijd)
Die uitzondering is dus nu al 222 uur .. maar ik denk dat we nu toch bijna aan de laatste overlevenden zitten, tenzij men toegang heeft tot water.

Triest dat na amper 3 dagen minstens 1 journalist het al 'opgegeven' hadd, dat er nog overlevenden gevonden zouden worden. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen is er dus nog iemand gered na 182 uur .. mijn getal was aldus nog een onderschatting.
Alle ja, zoveel te beter he, hoe meer levens er nog gered kunnen worden, hoe beter.

Update: 2 broers nog na 198 uur


Die uitzondering is dus nu al 222 uur .. maar ik denk dat we nu toch bijna aan de laatste overlevenden zitten, tenzij men toegang heeft tot water.

Triest dat na amper 3 dagen minstens 1 journalist het al 'opgegeven' hadd, dat er nog overlevenden gevonden zouden worden. :unsure:
Enerzijds is dat triest, anderzijds moet je wel de curve van aantal overlevenden vs aantal doden eens bekijken he... Er zullen altijd uitzonderingen zijn.
https://www.demorgen.be/nieuws/verm...oond-eiland-dankzij-sos-in-het-zand~b95ff887/ Je kan ook niet verwachten dat er continu patrouilles alles eilanden afgaan om te zien of er toch niet iemand aangespoeld is die nog leeft...
 
Het enige voordeel van deze aardbeving is dat Erdogan hopelijk z'n schup zal mogen afkuisen, en dat er een nieuwe (liberalere) president komt.

Voor de rest idd kommer en kwel. Ik heb een Koerdische vriendin die al minstens één oom heeft verloren die nog ginder woonde (in Diyarbakir).
 
Wees er maar zeker van dat Erdogan dit zal gebruiken om de Koeden hun duimschroeven nog wat verder aan te draaien, zoals bvb hulp ontzeggen in de Koerdische regio's.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het enige voordeel van deze aardbeving is dat Erdogan hopelijk z'n schup zal mogen afkuisen, en dat er een nieuwe (liberalere) president komt.

Voor de rest idd kommer en kwel. Ik heb een Koerdische vriendin die al minstens één oom heeft verloren die nog ginder woonde (in Diyarbakir).
De vorige aardbeving in 1999 bracht de toenmalige regering in het diskrediet en dat werd hen afgerekend op de verkiezingen waarmee Erdogan aan de macht kon komen. Ik weet niet of het zo makkelijk wordt om hem even buiten te wippen.
 
Wees er maar zeker van dat Erdogan dit zal gebruiken om de Koeden hun duimschroeven nog wat verder aan te draaien, zoals bvb hulp ontzeggen in de Koerdische regio's.
'Gelukkig' was het epicentrum niet in het Turks-Koerdisch gedeelte. Er zijn wrs wel een hele hoop Koerdische doden, maar dat zal toch maar een (kleine) minderheid zijn, denk ik.

De vorige aardbeving in 1999 bracht de toenmalige regering in het diskrediet en dat werd hen afgerekend op de verkiezingen waarmee Erdogan aan de macht kon komen. Ik weet niet of het zo makkelijk wordt om hem even buiten te wippen.
Waarom niet? Turkije mag de afgelopen jaren wel afgegleden zijn naar een autoritaire staat (waar heel wat tegenstanders in de cel zitten/gevlucht zijn), er zijn nog altijd veel elementen in de Turkse samenleving die niks moeten weten van die islamitische neo-ottomaanse Erdogan/AKP. Ik zie partijen zoals de CHP en die van Aksener het nog wel heel goed doen, of in ieder geval Erdogan die z'n (gewenste/absolute) meerderheid verliest.

Fingers crossed, sowieso.
 
Enerzijds is dat triest, anderzijds moet je wel de curve van aantal overlevenden vs aantal doden eens bekijken he... Er zullen altijd uitzonderingen zijn.
https://www.demorgen.be/nieuws/verm...oond-eiland-dankzij-sos-in-het-zand~b95ff887/ Je kan ook niet verwachten dat er continu patrouilles alles eilanden afgaan om te zien of er toch niet iemand aangespoeld is die nog leeft...
Ondertussen is er nog iemand levend van onder het puin gehaald na 250 uur. Ja ik drijf bewust de spot met HLN, vanwege een artikel waarin stond dat na 'amper' 3 dagen het aantal resterende overlevenden quasi nihil zou zijn. We zijn ruim 10 dagen ver en .. Helaas vind ik dit artikel niet meer terug (Of wat had ik gedacht?)

Echter jammer genoeg heeft de overgrote meerderheid van de slachtoffers onder het puin minder geluk. Zeker 90% is dood van onder het puin gehaald zeker (en velen steken er nog altijd onder)? Dit is een grote humanitaire ramp. :frown:
 
Jezus, weeral een behoorlijk stevige beving in dezelfde streek. Nog meer slachtoffers. Verschrikkelijk.
 
Ondertussen is er nog iemand levend van onder het puin gehaald na 250 uur. Ja ik drijf bewust de spot met HLN, vanwege een artikel waarin stond dat na 'amper' 3 dagen het aantal resterende overlevenden quasi nihil zou zijn. We zijn ruim 10 dagen ver en .. Helaas vind ik dit artikel niet meer terug (Of wat had ik gedacht?)

Echter jammer genoeg heeft de overgrote meerderheid van de slachtoffers onder het puin minder geluk. Zeker 90% is dood van onder het puin gehaald zeker (en velen steken er nog altijd onder)? Dit is een grote humanitaire ramp. :frown:

Nu voel ik me niet geroepen om HLN te verdedigen, maar quasi nihil kan je ook interpreteren als bijna niets, en ten opzichte van het totaal aantal slachtoffers... iedereen zou liever die overlever na 10 dagen zijn natuurlijk, dan me dood onder het puin bevinden, maar statistisch... tja.
 
Ik vrees dat het voor Turkije en de regio in het algemeen er ook echt niet goed uit ziet.

De democratie, rechtstaat en de seculiere samenleving staan er al jaren onder druk, economische problemen met gigantische inflatie, onstabiele landsgrenzen, miljoenen migranten, ... en nu potentieel 200.000 rechtstreekse doden van de aardbeving, een vijfde van de hele infrastructuur van het land verwoest, miljoenen mensen ontheemd, ...

Belooft weinig goeds.

De schaalgrootte is ook absurd hé. Maar wat je schrijft is letterlijk geschiedkundige herhaling. Ter illustratie; het is dit soort van rampen dat mee (onder andere natuurlijk) aan de basis lag van de ondergang van de eerste geglobaliseerde wereldorde, die van het Bronzen tijdperk.

Er is veel veranderd in 3000 jaar tijd. Maar de parallellen zijn echt frappant als je alles naast elkaar legt.

Een absolute aanrader, trust me, is deze inleiding door Eric Cline. Maak u klaar om in het zwart gat van wikipedia te vallen

 
Terug
Bovenaan