Aardbeving Turkije/Syrië

Hallucinant… Als je die beelden ziet, die mensen die op de onderste verdieping woonden maken volgens mij jammer genoeg geen schijn van kans. Wel knap om de solidariteit onder de Turkse bevolking te zien.
 
Knap om te zien hoe snel de Turken hier iets georganiseerd krijgen.

Ik vrees dat de getroffen Syriërs het minder goed zal vergaan.
 
Ook nog eens een herinnering hoe onze eigen B-FAST volledig wegbezuinigd is en zelfs geen S&R mag sturen omdat ze geen INSARAG certificering meer hebben.
Jambon zijn laatste hervorming was de doodsteek en is men de S&R kwijtgespeeld. Letterlijk kwijtgespeeld. Niemand in de regering wist of die nog bestonden en/of ingezet mochten worden.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: asmo
Als ik zie hoeveel internationale hulp wordt georganiseerd krijg ik een beetje hoop in de mensheid. En dan zie je dat Assad zijn vinger op de knip houdt en gewoon verder oorlog voert. De wereld draait door, letterlijk en figuurlijk.
 
Ook nog eens een herinnering hoe onze eigen B-FAST volledig wegbezuinigd is en zelfs geen S&R mag sturen omdat ze geen INSARAG certificering meer hebben.
Jambon zijn laatste hervorming was de doodsteek en is men de S&R kwijtgespeeld. Letterlijk kwijtgespeeld. Niemand in de regering wist of die nog bestonden en/of ingezet mochten worden.
Sorry maar ik snap niks van je post :( Kan je ietwat uitweiden?
 
Als ik zie hoeveel internationale hulp wordt georganiseerd krijg ik een beetje hoop in de mensheid. En dan zie je dat Assad zijn vinger op de knip houdt en gewoon verder oorlog voert. De wereld draait door, letterlijk en figuurlijk.
Ik las deze ochtend een artikel dat de Turkse overheid ook zwaar tekort schiet, maar vind het niet meteen terug.

Sorry maar ik snap niks van je post :( Kan je ietwat uitweiden?
Dat het vierkant draait binnen B-Fast, werd in 2015 al duidelijk. Na de zware aardbeving in Nepal trok het zoek- en reddingsteam vol goede moed naar daar, maar enkele dagen later moest het terugkeren zonder ooit te hebben gezocht naar overlevenden. Aan de basis lag een aaneenrijging van foute keuzes. Zo weigerde de regering een veldhospitaal mee te sturen en kon het vliegtuig van Defensie wegens allerlei vertragingen niet landen in Kathmandu. Er ging zoveel tijd verloren dat Nepal onze hulp niet meer nodig had.

Wat ook meespeelde, was de open oorlog tussen de inmiddels overleden urgentiearts Luc Beaucourt, een van de founding fathers van B-Fast, en toenmalig coördinator Geert Gijs. Die eerste kreeg de steun van N-VA, die zich afvroeg of B-Fast “nog wel zin had”, de andere van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld). Zo werd de persoonlijke vete ook een politieke strijd over een belangrijk Belgisch symbool. Een kritische audit na Nepal had het over “ondoorzichtige besluitvorming, spanningen tussen individuen en gebrekkige samenwerking”.

Nog gekker werd het bij de zware explosie in Beiroet, in 2020. Toenmalig premier Sophie Wilmès (MR) kondigde toen onverwijld de hulp van B-Fast aan op Twitter, onwetende dat de Search & Rescue-afdeling een jaar eerder grotendeels was wegbezuinigd bij de hervorming van de Civiele Bescherming onder minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA). Het reddingsteam kon enkel nog in België in actie komen omdat het niet langer het internationaal vereiste kwaliteitslabel van de Verenigde Naties had. Uiteindelijk stuurde België enkel hulpmateriaal naar Libanon.
en
Er is beslist om niet meer in te zetten op de zoek- en reddingsteams. Maar onze medische teams zijn onmiddellijk inzetbaar. Op het moment dat de vraag van Turkije definitief bevestigd wordt, zullen wij er zijn”, benadrukte minister Verlinden dinsdagochtend op Radio 1.
en
Bij (ex-)werknemers valt een kritischer geluid te horen. “Dit is het resultaat van wanbeheer, onkunde en onwil”, zegt een van hen. “Vroeger bestond er een duidelijk systeem waarin op korte termijn vraag en aanbod op elkaar werden afgestemd, in functie van het beschikbare materiaal. Een paar uur later waren we ter plaatse. Nu wordt er hier en daar nog snel een kast opengetrokken om te kijken wat we Turkije kunnen aanbieden. Tja, zo komen we altijd te laat.”
 
Ik las deze ochtend een artikel dat de Turkse overheid ook zwaar tekort schiet, maar vind het niet meteen terug.
Het leger, dat in geval van rampen toch civiele bescherming moet bieden, schiet niet in actie en het zijn vaak burgers die andere burgers uit het puin moeten halen, dat is wat ik heb gelezen.

Volgens de liveblog van De Standaard heeft de Syrische regering officieel om hulp gevraagd bij de EU.
 
Sorry maar ik snap niks van je post :( Kan je ietwat uitweiden?
Ons search and rescue team van B-FAST mag niet meer internationaal uitvliegen omdat de regering niet meer investeert in de vereisten van de VN (opleiding, certificering, oefeningen, etc).
Binnen de regering was het op een bepaald moment niet duidelijk of de vrijwilligers nog in dienst waren bij de brandweer/civiele bescherming en wat hun mogelijkheden waren. Je kan niet meer zeggen dan wanbeleid door het sluiten van 4 van de 6 kazernes. En dan ook nog de +800 mensen bij de civiele bescherming die zijn overgeplaatst/ontslagen.
In het binnenland evengoed. Kijk naar Pepinster en de civiele bescherming in het algemeen. Het is niet enkel een internationaal gegeven.

De komende dagen zal men weer veel reclame maken om hun noodhospitaal maar die wordt ook niet goed beheerd.
Ergens in 2018 gekocht en tot op heden hebben ze nog altijd geen WHO EMT-2 certificering.
 
Het getroffen gebied is ook zeer groot, zo groot als de volledige Benelux. Hulpverleners hebben hun handen wellicht al vol aan de grote steden alleen.
 
Gisteren was er een nieuwsbericht (HLN denk ik?), dat het eigenlijk zinloos was nog verder te zoeken naar overlevenden, dat de kans bijna onbestaand was, dat na 72 uur er nog levenden van onder het puin, zouden gevonden worden. Maar dat men verder doet met de moed der wanhoop.

Vandaag lees ik dat er nog mensen gered zijn 100+ uur na de aardbeving. Tot daar de bewering van zo'n flut journalist.

Zolang er hoop is op leven --> Kudos aan alle reddingwerkers, laat ze hun job maar doen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt en vooral kinderen en baby's hebben de grootste overlevingskansen --> klein en soepel
Ter info: Een mens kan maximaal ongeveer 7x24 uur overleven zonder water en eten. Dat is dus minstens 168 uur.
(En dan spreken we nog niet van absurde uitzonderingsgevallen, die mensen zijn er ook nog altijd)

De meerderheid zal tegen dan al wel overleden zijn (50% is al overleden binnen de 4 dagen), maar iedereen? Neen dus. En inderdaad kinderen hebben de beste kansen.

Dus ik geloof nog altijd dat er overlevenden mogelijk zijn. Maar elk uur dat er voorbij gaat is een verloren uur en de klok tikt genadig verder.
 
Er zouden volgens hln nog meer dan 200.000 mensen onder het puin liggen :eek:
Geen woorden voor.

En dan spreken we nog niet over al die mensen die het overleefd hebben, maar nu in een gebied leven waar alle infrastructuur wég is. Een groot deel van die mensen leefden al in erbarmelijke omstandigheden. Het vriest daar momenteel. We gaan bovenop de rechtstreekse doden nog heel wat onrechtstreekse slachtoffers moeten bijtellen vrees ik.
 
Geen woorden voor.

En dan spreken we nog niet over al die mensen die het overleefd hebben, maar nu in een gebied leven waar alle infrastructuur wég is. Een groot deel van die mensen leefden al in erbarmelijke omstandigheden. Het vriest daar momenteel. We gaan bovenop de rechtstreekse doden nog heel wat onrechtstreekse slachtoffers moeten bijtellen vrees ik.
En heel het gebied economisch ontregeld zodat een groot deel mensen zonder werk valt en de armoede stijgt.

Desondanks de humanitaire inspanningen wordt dit een catastrofe.
 
Terug
Bovenaan