Aanpak van de gas- en energiecrisis

Homewizard P1 meter werkt hier perfect, wel wifi signaal nodig aan uw meter.
Kost iets van een 30€, en heb ik er al uit gehaald door toch wel bewuster te verbruiken.
Hier Homewizard P1 ook prima. Zie je bij elektriciteit ogenblikkelijk wat iets verbruikt door de verbruiker in en uit te schakelen. Bij gas 5-tal minuten vertraging.

Amerikaanse koelkast aant monitoren hier: op 25 uur 2,57 kWh. Omg dat lijkt mij veel.
Dat is heel veel. Dus op een jaar zou die koelkast 900KWh verbruiken. Dan kan je beter naar een nieuwer model uitkijken dat minder verbruikt of scheelt er toch iets aan waardoor die koelkast abnormaal veel verbruikt.

Dat is heel veel. Dus op een jaar zou die koelkast 900KWh verbruiken. Dan kan je beter naar een nieuwer model uitkijken dat minder verbruikt of scheelt er toch iets aan waardoor die koelkast abnormaal veel verbruikt.
Liebherr. Zuinig en goed geïsoleerd. Die van ons komt denk ik amper aan 100kWh per jaar.

Niet als je daarvoor 230k€ moet betalen.
Zelfs droge humor wordt onbetaalbaar, hoe droger hoe duurder. :unsure:

Afijn ontopic zeker. Barre tijden anno de jaren 20, zucht. 19C al 2dagen hier, EPC 170 is nu ook niet zo sterk geïsoleerd. Geen spouw, standaard dubbel glas, 2 laags acrylaat koepel in keuken met barst in onderste laag. Dat mag wel een 4 laags koepel worden dus, +35% isolatie en 1500€ ipv 1000€. Huisbazin nog es herinneren, want komt al 2 jaar niks van in huis van die vervanging daarvan. Huren hé ....
Tis met het dekentje s avonds en tv, maar als je toch even aan de pc desktop zit soms net wat te killig na al die warmte recent. Zal maar laptop tafeltje kopen voor in de sofa dan. M'n laptop gebruik ik niet veel anders, enkel boven.

En nope, denk nog niet aan zo'n fleece kostuumpje ... Komt misschien nog :laugh:
Vertik het om duizenden euros aan gas te betalen. Effe wennen al aan die 19C nu dus.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn vriezer afgelegd en alles die erin zat in de vuilbak gegooid.
Het waren toch maar diepvriesgroenten en ijs.
Die diepvriezer had ik al 10 jaar en het was het goedkoopste model dat ik kon vinden. Nog van in de tijd dat ik geen nagel ...
Dat ding was zeer slecht geisoleerd en stond meer aan dan uit.

Vandaag wel triest verhaal gehoord van collega.
Redelijk zwaar moeten lenen voor zijn woning. Super geisoleerd, warmtepomp (lucht water) maar de energiekost is toch 400 euro per maand. Weliswaar enkel elektriciteit maar toch...
Die klust nu flexi bij int weekend om toch nog iets van sociaal leven te hebben.

Is dat een triest verhaal? Triest zou zijn: 800/maand energie betalen bovenop de huur van 1000 euro voor een huurhuis dat eigendom is van een babyboomer .

Die diepvriezer had ik al 10 jaar en het was het goedkoopste model dat ik kon vinden. Nog van in de tijd dat ik geen nagel ...
Dat is wel zonde van het voedsel :(. Zeker als die prijzen in de toekomt ook nog eens stijgen :(.
Was een andere diepvriezer kopen geen optie ? Ik heb die aankoop gedaan gedurende 1 van de soldenacties. Beklaag het mij nog geen seconde... geen ontdooiwerk meer door die nofrost, en ik 1/2de reduceer mijn verbruik van dat toestel... Blijft nog altijd een verbruik van 240kwh op jaarbasis, maar dat heb ik ervoor over.

Allez dit is hetgeen men in Nederland gaat doen. Wat geld spenderen.

Hun energieprijs is dan ook door het plafond geschoten, nog erger dan België.

Als je dacht dat je in België al stevig genaaid werd, in Nederland is het droog met de cactus erin.

Ik heb hier ook een oude diepvriezer staan in de garage. Dit doet er mij aan denken dat ik die inderdaad eens moet monitoren. Als blijkt dat die buitensporig verbruikt vliegt die ook buiten.

Ik had vroeger ook een koelkast die 700+KWh verbruikte op een jaar, en die is toen vervangen geweest door een koelkast die ruim 500KWh minder verbruikt.

Laatst bewerkt:
Is dat een triest verhaal? Triest zou zijn: 800/maand energie betalen bovenop de huur van 1000 euro voor een huurhuis dat eigendom is van een babyboomer .
Mja. Tis gewoon een voorbeeld dat de hogere middenklasse met een goed loon kan door timingsissues ook snel in de problemen geraken.
x aantal euro per maand is nog doenbaar qua lening dacht je..om dan een jaar later al dat geld zien op te gaan naar energiekosten. Kijk voor mij kan het ook zwaar zijn maar ik heb al een spaarpotje aangelegd net voor zulke zaken. Die mensen hebben niets van buffer meer en balanceren direct op een heel smalle koord. Wat als hij direct zijn huis mag verkopen? Zijn lening uitstellen kost ook duizenden euro's extra.
Als kers op de taart komt er nog een kindje aan binnen een maand trouwens.

Mja. Tis gewoon een voorbeeld dat de hogere middenklasse met een goed loon kan door timingsissues ook snel in de problemen geraken.
x aantal euro per maand is nog doenbaar qua lening dacht je..om dan een jaar later al dat geld zien op te gaan naar energiekosten. Kijk voor mij kan het ook zwaar zijn maar ik heb al een spaarpotje aangelegd net voor zulke zaken. Die mensen hebben niets van buffer meer en balanceren direct op een heel smalle koord. Wat als hij direct zijn huis mag verkopen? Zijn lening uitstellen kost ook duizenden euro's extra.
Als kers op de taart komt er nog een kindje aan binnen een maand trouwens.
400 euro per maand electriciteitskosten voor een super geisoleerde nieuwbouwwoning is wel veel. Dan lijk je me toch te kunnen besparen op een aantal toestellen.

Maar vooral: als je een nieuwbouwwoning zet, jezelf tot de hogere middenklasse rekent én een kind op komst hebt, dan hoop ik toch dat je iets meer dan 400 euro marge hebt. Anders had je mss véél beter geen nieuwbouwwoning, maar een gewone woning gekocht.

Trouwens, gaat het over een KOST van 400 euro of een voorschotbedrag van 400 euro? Indien dat laatste: voorschotten worden de laatste tijd héél slecht berekend. MIjn voorschot ging van 65 euro naar een tienvoud ervan op 1 jaar tijd. Enkel voor gas.

400 euro per maand electriciteitskosten voor een super geisoleerde nieuwbouwwoning is wel veel. Dan lijk je me toch te kunnen besparen op een aantal toestellen.

Maar vooral: als je een nieuwbouwwoning zet, jezelf tot de hogere middenklasse rekent én een kind op komst hebt, dan hoop ik toch dat je iets meer dan 400 euro marge hebt. Anders had je mss véél beter geen nieuwbouwwoning, maar een gewone woning gekocht.

Trouwens, gaat het over een KOST van 400 euro of een voorschotbedrag van 400 euro? Indien dat laatste: voorschotten worden de laatste tijd héél slecht berekend. MIjn voorschot ging van 65 euro naar een tienvoud ervan op 1 jaar tijd. Enkel voor gas.

400 euro is tegenwoordig peanuts, zelfs in een supergeisoleerde woning. Energievraag gaat nooit 0 zijn, een warmtepomp vereist nu eenmaal wat vermogen, daarnaast heb je je klassieke verbruik qua koken, tv, frigo's. En aangezien de zonnepanelen nog moeten toekomen is er 0,0 zelfvoorziening momenteel.

Had ik nu geen zonnepanelen dan keek ik ook naar 3-400 euro extra per maand op de electriciteitsrekening.

Voorschot factuur.
400 euro tegenwoordig is echt niet zoveel geld voor een woning zonder zonnepanelen met een lucht water warmtepomp.
Zoals mijn broeder dus zegt.Als ik nu mijn verbruik zonder zonnepanelen ingeef zit ik ook aan een elektriciteitskost van 3200 euro per jaar of een voorschot van 260 euro . En dat is dan zonder LWWP die dan nog eens instaat voor verwarming en san ww.

Hindsight is 20/20 maar toen de onderneming van het bouwen van een woning gestart was zaten we in de periode van nog net een lening aangaan voor het belastingsvoordeel, dan kwam corona en de stijgende grondstoffenprijzen om dan finaal een loodzware energiefactuur gepresenteerd de krijgen.
Het is wel heel gemakkelijk om te zeggen...

Dit hadden weinig mensen zien aankomen hoor.

Terug
Bovenaan