Aanpak van de gas- en energiecrisis

Tjah ik betaalde het laatste jaar 470€ prosumenten tarief met 4,6KW Edit, omvormer dus, en zonnepanelen. Ik zit net bij de duurste vogels: Gaselwest. Liefst bijna 35% duurder tarief dan Antwerpen bvb.
Nu als deze prijzen duren, vraag ik de digitale meter met vervroeging aan hoor. Heb elk jaar wel 3000KWh die ik op het net steek en meerverbruik 0 dus. Nu is het maar een 390,- prosumententarief (6%btw), nog 32€/maand. Aan normale prijzen was dat ongeveer mijn verbruik in vorige woonsten bvb.

Dus verdien dan wat aan stroom, en gedaan met betalen prosumententarief. Dit jaar zou ik dan via bepaalde contracten 3000 x 0,4 =800€ kunnen verdient hebben, en geen 390 pros tarief betaalt. Zelfs aan 0,1 = 200€ minus 390€ pros tarief, nog goed voordeel. Toch al ferme hap van dat duur gas voorschot dan als je korting overheid meetelt en verder wat zuinig bent.

Nu ja, ik kijk vandaag voor een olie radiatortje om m'n jaarlijks overschot op te stoken. 3000Kwh aan bijvoorbeeld 1KW 10 uur per dag gaat wel eventjes, verwarm dan een kamer overdag naar 19-20C en rest op 16C. Ik herhaal nog even dat ik nu single ben.

Met digitale meter zal ik natuurlijk niet op overschotten kunnen rekenen en op gas aangewezen zijn, dan telt het geld die ik bespaar via de return natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Dat is veel prosumententarief voor 4,6KW, heb jij dan een omvormer van 5KW steken ofzo? Meestal leg je toch voor meer KW panelen dan de omvormer kan opbrengen (overdimensioneren, omdat 100% rendement in ons klimaat bijna nooit wordt gehaald).

Dat is veel prosumententarief voor 4,6KW, heb jij dan een omvormer van 5KW steken ofzo? Meestal leg je toch voor meer KW panelen dan de omvormer kan opbrengen (overdimensioneren, omdat 100% rendement in ons klimaat bijna nooit wordt gehaald).
Blijf het raar vinden dat die 470€ prosumententarief betaalt. Aangezien dat prosumententarief gebaseerd is op het omvormervermogen en dat meestal een vol getal is en geen kommagetal. Ik ga ook uit dat hij zich gebaseerd heeft op de cijfers van 2021 toen die nog op 112,42 stond. Voor 2022 zit die ergens tussen de 90 en de 80 (21% btw naar 6% BTW... ja heeft ook een impact op het prosumententarief !!! - https://www.vreg.be/nl/prosumententarief-2022).

In ieder geval hij zou normaliter dan een omvormer van 4.18kva hebben staan wat zoals gezegd mij raar lijkt. Maar problematisch is dat echt niet.

Niet mijn keuze geweest, huurhuis. Installatie van vorige eigenaars met 2 kinderen.
De berekening klopt hoor, das poepsimpel. 4,6 x bedrag per gewest/jaar. En neen het is geen 4 of 5. Getal op de omvormer, idd. Wel 15 panelen, moet es checken hoeveel opbrengst per paneel.
Er zijn hier dingen die beter konden in dit huis, zeer zeker, geen slecht huis, maar in afwerking is er soms wat snel gegaan merk ik.

Lees ook goed, 470€ dat ging idd over 2021(vorig jaar dus), niet 2022, waar ik nu minder betaal ;)
In 2022 is dat tarief ook procentueel anders gespreid per maand, meer % in zomer en minder in wintermaanden. Totaal blijft 100% natuurlijk.
En ja, dat verdomse Gaselwest is met kop de duurste.

ps. Ik kom nu weer in aanmerking verhoogde tegemoetkoming na aanvraag vorig jaar stepember waar ik deze net mistte met 200€ teveel bij verificatie. Index omhoog, maar tariefgrens volgde pas later, pech... en heb afsraak gevraagd ziekenfonds. Dit kan ervoor zorgen indien het nog in oktober goedgekeurd is (3-4 tal weken na indienen aanvraag), dat ik max 3 maand later op sociaal tarief zit. De overheid checkt de kruispunt databank hierop elke 3 maand.

Misschien januari dus. Ik ga dan alvast mijn thermostaat niet 3C hoger zetten of langer dan 3-5 minuten douchen. 19-20 ca va voor me. Nu ja eerst zien of het nog lukt tegen dan.

Laatst bewerkt:
Vandaag wel triest verhaal gehoord van collega.
Redelijk zwaar moeten lenen voor zijn woning. Super geisoleerd, warmtepomp (lucht water) maar de energiekost is toch 400 euro per maand. Weliswaar enkel elektriciteit maar toch...
Die klust nu flexi bij int weekend om toch nog iets van sociaal leven te hebben.

Redelijk zwaar moeten lenen voor zijn woning. Super geisoleerd, warmtepomp (lucht water) maar de energiekost is toch 400 euro per maand. Weliswaar enkel elektriciteit maar toch...
Die klust nu flexi bij int weekend om toch nog iets van sociaal leven te hebben.
Die achterliggende cijfers zou ik toch eens willen zien, want da's veel te veel voor een moderne nieuwbouw, of super geisoleerde woning.

Ofwel is die zonnepanelen vergeten te zetten. En ik ken niet veel mensen die vroeger een warmtepomp zette zonder zonnepanelen...

Worst case scenario betaalt die dus 400kwh elektriciteit per maand. Wat dus een totaalverbruik van 4800kwh wil zeggen. Indien zijn prijszetting iets normaler ligt (stel 60cent all in), dan verbruikt die 666.66kwh/mnd oftewel 8000kwh. En dat is natuurlijk niet niets...

Indien die effectief zonnepanelen heeft liggen dan heeft die het voordeel van grofweg 30% eigen verbruik en het feit dat die ook nog de rest naar het net stuurt en dan wordt dat energieverbruik enkel erger (12000kwh of zoiets). En... ja jongens dat is niet niets hé...

Maar dan mag hij blij zijn dat hij een super geïsoleerde woning heeft... want dan had ik zijn normale gasfactuur niet willen betalen.

Die achterliggende cijfers zou ik toch eens willen zien, want da's veel te veel voor een moderne nieuwbouw, of super geisoleerde woning.
Aan huidige prijzen komt dat op een 5500kwh per jaar. Dat lijkt me niet veel voor een luchtwaterwarmtepomp en regulier elektrisch verbruik.
Zelfs nog heel weinig.

Ofwel is die zonnepanelen vergeten te zetten. En ik ken niet veel mensen die vroeger een warmtepomp zette zonder zonnepanelen...

Worst case scenario betaalt die dus 400kwh elektriciteit per maand. Wat dus een totaalverbruik van 4800kwh wil zeggen. Indien zijn prijszetting iets normaler ligt (stel 60cent all in), dan verbruikt die 666.66kwh/mnd oftewel 8000kwh. En dat is natuurlijk niet niets...

Indien die effectief zonnepanelen heeft liggen dan heeft die het voordeel van grofweg 30% eigen verbruik en het feit dat die ook nog de rest naar het net stuurt en dan wordt dat energieverbruik enkel erger (12000kwh of zoiets). En... ja jongens dat is niet niets hé...

Maar dan mag hij blij zijn dat hij een super geïsoleerde woning heeft... want dan had ik zijn normale gasfactuur niet willen betalen.
en idd zonnepanelen liggen nog niet op het dak. Die moeten nog geïnstalleerd worden.

Dat zijn normaal cijfers hoor voor vrijstaande woningen waar mensen in wonen met 4.
Ik ken iemand met een gloednieuw huis geothermische put 2 kinderen, verbruiken 11500 kwh per jaar.
Zonnepanelen maken dat voor een stukske goed maar dan nog komt ge met huidige prijzen gemakkelijk over de 400 euro per maand.

Aan huidige prijzen komt dat op een 5500kwh per jaar. Dat lijkt me niet veel voor een luchtwaterwarmtepomp en regulier elektrisch verbruik.
Zelfs nog heel weinig.
5500kwh valt nog mee. Is niet overdreven maar ook niet weinig. Normaal gezien is normaal verbruik 3500kwh, en dat wil dus zeggen 2000kwh voor een warmtepomp. Dat is meer dan genoeg voor een goed tot zeer goed geïsoleerde woning van recente grootte. Natuurlijk niet als je 360m2 bewoonbaar hebt... maar dan is dat de oorzaak ;p.

Hij moet best zo snel mogelijk die zonnepanelen zetten. Al had hij die beter voor de zomer gelegd. Al begrijp ik dat het allemaal niet evident is om dat geld maar blijven ergens vandaan te toveren. Maar als dit over een recente bouwwoning gaat waar je een bepaald e-peil dient te halen... had je die zonnepanelen mee in de lening moeten opnemen aangezien door het E-peil onder de 20 of zo te krijgen die zonnepanelen dan zo goed als gratis waren geweest door uw vrijstelling op de KI.

5500kwh valt nog mee. Is niet overdreven maar ook niet weinig. Normaal gezien is normaal verbruik 3500kwh, en dat wil dus zeggen 2000kwh voor een warmtepomp. Dat is meer dan genoeg voor een goed tot zeer goed geïsoleerde woning van recente grootte. Natuurlijk niet als je 360m2 bewoonbaar hebt... maar dan is dat de oorzaak ;p.

Hij moet best zo snel mogelijk die zonnepanelen zetten. Al had hij die beter voor de zomer gelegd. Al begrijp ik dat het allemaal niet evident is om dat geld maar blijven ergens vandaan te toveren. Maar als dit over een recente bouwwoning gaat waar je een bepaald e-peil dient te halen... had je die zonnepanelen mee in de lening moeten opnemen aangezien door het E-peil onder de 20 of zo te krijgen die zonnepanelen dan zo goed als gratis waren geweest door uw vrijstelling op de KI.
Ja die zonnepanelen moeten er zo snel mogelijk op maar de timing is wat het is. Voor de EPB zowieso verplicht en de vrijstelling voor vijf jaar van KI.
Maar timing gewijs is het natuurlijk wel fubar. Dat eerste jaar na de nieuwbouw zijn de centjes op. Om dan nog eens het weinige dat je kan sparen zien op gaan in energiekosten is nen zuren.

Hoe monitoren jullie al jullie verbruik als je geen digitale teller hebt? Slimme stopcontacten?
Ik heb zo'n kwh teller gehad geïntegreerd in het stopcontact die ik in de loop van de jaren in de stopcontacten van mijn toestellen stak. En dan opschreef wat dat ding gebruikte.

Voor de rest op regelmatige basis de kwh teller opschrijven. Maar dat was dan vooral gefocused op het idle verbruik snachts etc te checken (dus dagdagelijks smorgens en savonds opschrijven). Al de rest boeide mij het minder en verbruikte ik wat ik verbruikte. En bij mijn warmtepomp heeft de thermostaat gewoon informatie die dat bijhoudt.

Ja die zonnepanelen moeten er zo snel mogelijk op maar de timing is wat het is. Voor de EPB zowieso verplicht en de vrijstelling voor vijf jaar van KI.
Maar timing gewijs is het natuurlijk wel fubar. Dat eerste jaar na de nieuwbouw zijn de centjes op. Om dan nog eens het weinige dat je kan sparen zien op gaan in energiekosten is nen zuren.
Klopt, aan de andere kant beter in zijn nieuwbouw dan in het oude huurhuis. Dus dat moet hij bekijken als silver lining. En het kan enkel beter worden (eens die zonnepanelen staan).
Maar je moet er natuurlijk wel een beetje op blijven letten. Al mag hij wel niet vergeten dat het eerste jaar het verwarmingsverbruik ook een beetje hoger ligt omdat je uw woning nog een beetje "droogstookt". Allez zo heb ik het toch verstaan, en ik kan enkel bevestigen dat mijn verbruik in vgl met mijn eerste jaar een paaaaaak minder is.

Simpelweg al maandelijks of wekelijks de meterstanden in EnergID-app steken maakt al een verschil

Ik schrijf maandelijks al onze meterstanden op :-) Geen idee natuurlijk of er grote verbruikers tussenzitten, maar het blijft wel al jaren vrij stabiel.
Ik heb nu natuurlijk de vloerverwarming nog niet opgezet.

Klopt, aan de andere kant beter in zijn nieuwbouw dan in het oude huurhuis. Dus dat moet hij bekijken als silver lining. En het kan enkel beter worden (eens die zonnepanelen staan).
Maar je moet er natuurlijk wel een beetje op blijven letten. Al mag hij wel niet vergeten dat het eerste jaar het verwarmingsverbruik ook een beetje hoger ligt omdat je uw woning nog een beetje "droogstookt". Allez zo heb ik het toch verstaan, en ik kan enkel bevestigen dat mijn verbruik in vgl met mijn eerste jaar een paaaaaak minder is.
Jep heb ik hem ook meegegeven. Kan wel tot 2-3 jaar duren eer uw woning degelijk uitgedroogd is.

Terug
Bovenaan