Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hier ne elektrische boiler
Das toch voor de temperatuur te regelen?
Ga die es op 2 zetten en kijken of da meevalt. Het is een grote boiler voor 2 man vind ik precies.

Mijnen airco (met verwarm optie) is geinstalleerd zie.

al bij al nog geen 1000 euro, en gisteren, eerste relatief koude avond beleefd:

Vloerverwarming staat nog steeds op aanslaan op 20 graden; Het was weliswaar nog steeds 21 graden in huis, maar es de airco getest:
een half uurtje volle bak laten blazen (tijdens piek uren aan terugdraaiende teller uren ) aan 32 graden celsius: gevolg: kamer temperatuur op 24 graden opeens :D

dan airco uit gedaan, en de hele avond mooi warm gehad.

en zo ga ik dit elke avond doen. Half uurtje volle bak laten blazen tijdens terugdraaiende teller uren, kost me niets, en ik kom de winter wel mooi door.
na 3 jaar zal ik hem wel terug verdiend hebben.

Is het eigenlijk nog voordelig vloerverwarming aan te leggen tegenwoordig?
Omgevingstemperatuur kan wel on point zijn, voelt soms killig aan (eigen aan VVW)
Zou in principe zuiniger moeten zijn dan gewone chauffage, maar is het tegenwoordig dan niet voordeliger/slimmer om een elektrisch vuurtje te zetten ipv de VVW te laten draaien?
We hebben zonnepanelen en jaren (voorlopig) jaarlijk rond een effenaar uit.

Of doe ik zoals @TRUMP en zet ik de VVW sowieso op bv 20 graden en stook ik vantijd eens bij elektrisch? Dan betaal ik zogezegd alleen de opstart kost van de VVW?

(systeem is +/- 4j oud)

Wij zitten thuis met een grote veranda die opgenomen is in de leefruimte.
Hoe kan ik dit het beste wat gaan isoleren.
We zouden de huidige gordijnen al vervangen door dikkere exemplaren

Mijnen airco (met verwarm optie) is geinstalleerd zie.

al bij al nog geen 1000 euro, en gisteren, eerste relatief koude avond beleefd:

Vloerverwarming staat nog steeds op aanslaan op 20 graden; Het was weliswaar nog steeds 21 graden in huis, maar es de airco getest:
een half uurtje volle bak laten blazen (tijdens piek uren aan terugdraaiende teller uren ) aan 32 graden celsius: gevolg: kamer temperatuur op 24 graden opeens :D

dan airco uit gedaan, en de hele avond mooi warm gehad.

en zo ga ik dit elke avond doen. Half uurtje volle bak laten blazen tijdens terugdraaiende teller uren, kost me niets, en ik kom de winter wel mooi door.
na 3 jaar zal ik hem wel terug verdiend hebben.

Als je een terugdraaiende teller hebt met een jaarlijkse afrekening maakt het toch niet uit wanneer je je kamer opwarmt? Dat is net het voordeel/perverse van heel dat systeem (waar ik ook nog dankbaar gebruik vna kan maken). Het net is je batterij en je rekent af op jaarbasis. Al blaas je tijdens het midden van de nacht je warme lucht door open deuren en vensters naar buiten, zolang je op jaarbasis onder je totale verbruik zit heb je geen rechstreeks kost (buiten uw prosumententarief dan)

Bij mij is het verbruik van 25 kubiek per maand naar 12-15 gegaan tijdens de zomermaanden.

zelf heb ik een zonneboiler met een vat van 200 liter. Ik vroeg me altijd af wat voor een nut dat dat nu eigenlijk had maar ik zie toch in de maanden juni- september een verbruik van in totaal 5m³ staan, toch niet slecht en toch het teken dat een zonneboiler zeker in deze tijden toch iets kan bijdragen. :-)

zelf heb ik een zonneboiler met een vat van 200 liter. Ik vroeg me altijd af wat voor een nut dat dat nu eigenlijk had maar ik zie toch in de maanden juni- september een verbruik van in totaal 5m³ staan, toch niet slecht en toch het teken dat een zonneboiler zeker in deze tijden toch iets kan bijdragen. :-)
Is mij voorlopig geen 2700€ waard.

Als je een terugdraaiende teller hebt met een jaarlijkse afrekening maakt het toch niet uit wanneer je je kamer opwarmt? Dat is net het voordeel/perverse van heel dat systeem (waar ik ook nog dankbaar gebruik vna kan maken). Het net is je batterij en je rekent af op jaarbasis. Al blaas je tijdens het midden van de nacht je warme lucht door open deuren en vensters naar buiten, zolang je op jaarbasis onder je totale verbruik zit heb je geen rechstreeks kost (buiten uw prosumententarief dan)
Daarom dat ze juist dat prosumententarief hebben uitgevonden. Om de eigenaren van zonnepanelen dan toch nog iets te doen betalen voor de stroom die ze afnemen van het net tijdens de minder gunstige perioden.

Ik vermoed dat tegenwoordig voor nieuwe installaties de combinatie (extra) PV-panelen + warmtepompboiler financieel interessanter is. Ecologisch, da's een moeilijke berekening, daar begin ik niet aan.
Gewoon warmtepomp en een boiler gekoppeld aan die warmtepomp.

Waarom een toestel van 2700€ zetten, wat grofweg 1/3de van de kostprijs van uw ketel is voor iets waar het geen continue voordeel is. Terwijl een warmtepomp of gasketel dit wel is.

Zonnepanelen zijn en blijven toch interessant. En als je geld geeft aan een zonneboiler, verlies je die plaats op uw dak ook nog eens voor de zonnepanelen. Dus meh ;). Liever zo weinig mogelijk verschillende technieken. Zo simpel mogelijk.

Nee, want ik zit nog met 2 meters: dag en nacht tarief.

Als ik hem na 22 uur laten blazen mijn airco, dan verbruik ik stroom/cijfers op mijn nacht tarief.
en op mijn nacht tarief heb ik nooit geen opbrengst via zonnepanelen of course.
Dus na 22 uur airco = betalen.

Gewoon warmtepomp en een boiler gekoppeld aan die warmtepomp.

Waarom een toestel van 2700€ zetten, wat grofweg 1/3de van de kostprijs van uw ketel is voor iets waar het geen continue voordeel is. Terwijl een warmtepomp of gasketel dit wel is.

Zonnepanelen zijn en blijven toch interessant. En als je geld geeft aan een zonneboiler, verlies je die plaats op uw dak ook nog eens voor de zonnepanelen. Dus meh ;). Liever zo weinig mogelijk verschillende technieken. Zo simpel mogelijk.
Een lucht-water warmtepomp is mss interessanter maar niet iedereen heeft leidingen liggen en radiatoren. Daarom staat er hier een lucht-lucht warmtepomp (aka airco) in de living en boven om ook mee te verwarmen, om mijn kapotte accumulatorverwarming die 30 jaar oud was te vervangen. Maar dat covert dus niet mijn warm water.

Daarom dat ze juist dat prosumententarief hebben uitgevonden.
klopt , en ik zaag er bijlage niet over maar tegenwoordig toch niet meer echt "in verhouding".

Ik betaal iets van 270 euro prosumententarief. Ik verbruik op jaarbasis iets van 4000kwh en zit nu al in opwekking aan 4200, we zitten dus al weer reserve op te bouwen voor de komende wintermaanden die ik dan kan gaan inzetten voor een electrisch dekentje en een bijverwarmertje in de badkamer om dan toch nog op 0 uit te te komen.

Mijn jaarlijkse energiekost is dus 270 euro. Als ze nu nog eens die premie gespreid over twee maanden daar van gaan aftrekken dan wordt het wel een hele klucht (al denk ik nu wel niet dat ze dat gaan doen veronderstel ik...ik ga er toch niet van uit)

Nee, want ik zit nog met 2 meters: dag en nacht tarief.

Als ik hem na 22 uur laten blazen mijn airco, dan verbruik ik stroom/cijfers op mijn nacht tarief.
en op mijn nacht tarief heb ik nooit geen opbrengst via zonnepanelen of course.
Dus na 22 uur airco = betalen.
Idem hier. Dus 's nachts zet ik ook mijn airco uit. Want de opbrengst in het weekend is niet genoeg om het nachtverbruik te coveren.

Stel dat ik nu naar 1 meter wil gaan dan zullen ze een digitale komen installeren, dus dat gaat zeker niet interessanter zijn.

Idem hier. Dus 's nachts zet ik ook mijn airco uit. Want de opbrengst in het weekend is niet genoeg om het nachtverbruik te coveren.
Jep, maar waarom zou je dat ding de hele nacht laten draaien?

Als het warm is in de zomer, ga ik een uurtje voor slapen gaan mijn airco aanleggen, en laat hem aan EXTRA FAN SPEED, een uur volle bak blazen dat de kamer mooi is afgekoeld voor een hele nacht;

en in de winter idem, maar dan op verwarmen uiteraard.

1 uurtje volle bak, en in goed geïsoleerde kamer/woning, is dat echt wel genoeg, om daar een hele avond genot van te hebben.
extra voordeel: dan hoef je hem niet meer te horen draaien/zoemen, als je slaapt.

Ja toegeven, het is geen hele dure geworden 450 euro geleverd, en dan nog met installateur plaatsen, alles samen dus net onder de 1000 euro.

Dus het is niet zoals bij een daikin dat die echt geruisloos is, maar voor in mijn living maakt dat niet zoveel uit, er staat toch altijd een tv of radio op, dat half uur hij aan staat.
Maar ik kan het echt iedereen aanbevelen. Zeker mensen met zonnepanelen, en die nog 2 a 3 winters met terugdraaiende teller zitten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan