Aanpak van de gas- en energiecrisis

E-peil bepaling is verplicht bij nieuwbouw. Het EPC is verplicht bij verkoop.
EPC en EPB zijn niet hetzelfde. En je kan dan ook niet het EPB gebruiken bij verkoop als EPC, allez vroeger kon dat toch niet...
Destijds heb ik van de EPB verslaggever wel een energieprestatiecertificaat gekregen dat 10 jaar geldig was. Daarop staat het E-peil en de kWh/m² score.

Winderig herfstweer heeft zo zijn voordelen.
Fc3Bb-3WAAEqFzR.png
Mooie evolutie, maar terug tegen de 200 aan volgens die zelfde website.

Hoeveel verbruikt een "gemiddelde' PC trouwens als je deze 4-8u per dag aan hebt staan? Ik denk dat daar ook al een groot deel van het verbruik zit?
Hangt hard af van wat voor PC het is en wat je er gedurende die 4-8u met doet. Groot verschil als dat een zuinige laptop is waarmee je gewoon wat op internet surft vs een desktop PC met een high-end videokaart en een groot scherm dat je gebruikt om uren te gamen. Kan pakweg maar een paar Watt zijn (zuinige M1-based Mac in idle) maar evengoed een paar honderd Watt of meer.

Een desktop inclusief scherm kan wel een 200W verbruiken tijdens gewoon verbruik. Tijdens gaming mss 400-500W. En als ge een ultra high end grafische kaart hebt nog meer (>= RTX 3080)
Een laptop/energiezuinige pc zal natuurlijk veel minder verbruiken.

Ik laat mijn NAS ook niet meer dag en nacht opstaan zoals vroeger. Scheelt 1000KWh per jaar en aan deze prijzen loopt dat op.
Ik denk erover om een warmtepompboiler te steken, zo zou ik nog eens 1000KWh kunnen uitsparen (boiler verbruikt 1500KWh op een jaar, en een warmtepompboiler verbruikt 1/3 van een gewone boiler. Daarbovenop kunt ge ook nog een premie krijgen. Dus in feite is dat een nobrainer.
Enige nadeel is dat een warmtepompboiler kou afgeeft , dus die koude lucht zou idealiter met een darm naar buiten geleid worden.

edit: KWh dus ipv KW voor de perfectionisten hier onder ons.

Laatst bewerkt:
Een desktop inclusief scherm kan wel een 200W verbruiken tijdens gewoon verbruik. Tijdens gaming mss 400W. En als ge een ultra high end grafische kaart hebt nog meer (>= RTX 3080)

Ik laat mijn NAS ook niet meer dag en nacht opstaan zoals vroeger. Scheelt 1KW per jaar en aan deze prijzen loopt dat op.
Ik denk erover om een warmtepompboiler te steken, zo zou ik nog eens 1KW kunnen uitsparen (boiler verbruikt 1,5KW op een jaar, en een warmtepompboiler verbruikt 1/3 van een gewone boiler. Daarbovenop kunt ge ook nog een premie krijgen. Dus in feite is dat een nobrainer.
Enige nadeel is dat een warmtepompboiler kou afgeeft , dus die koude lucht zou idealiter met een darm naar buiten geleid worden.

In het Engels noemen ze dat Penny wise, Pound foolish.

Je spaart 1kWh uit door je NAS (vermoed ik, want je gebruikt eenheden die geen steek houden) constant uit en aan te schakelen. Maar dat verhoogd gewoon de load factor van je harde schijven en daarmee ook de kans op een vroegtijdige failure.

Het is beter van naar andere oplossingen te zoeken. In een geheel jaar je droogkast 1 keer minder laten draaien zal (vermoedelijk) bijvoorbeeld diezelfde 1 kWh uitsparen.

Mijn NAS staat eigenlijk quasi nooit nog aan. Dus wat je zegt dat ik die constant aan en uit zet klopt niet. NAS die een gans jaar draait = 1000KWh aan verbruik bijna, met 4 schijven en een Intel Xeon quadcore cpu.

Laatst bewerkt:
Begin volgende maand schakel ik over van energieleverancier (momenteel ben ik bij mega, maar omwille van een mail waarin een extra belasting afhankelijk van het vermogen van de omvormer zonnepanelen, was ik dus genoodzaakt te veranderen.)

Momenteel heb ik dus een elektriciteits"overschot" van bijna 900kw.

Aangezien ik op het moment van overschakelen de meterstanden moet doorgeven, betekent dit dat ik deze overschot, welke ik van plan was deze winter te verbruiken, kwijt zal zijn.

Nu vraag ik mij 2 dingen af:
1) Als ik bij het ingaan van het nieuwe contract de meterstanden doorgeeft, na welke termijn kan ik dan een tweede opname van de meterstanden verwachten? (Ik vermoed dat dit niet in de eerste 6 maanden erna het geval zal zijn?)

2) stel dat ik bij het doorgeven van de meterstanden een iets hoger verbruik dan werkelijk doorgeeft, zodat ik deze "overschot" kan verbruiken tijdens de wintermaanden, is dit riskant en zijn hier grote gevolgen aan verbonden?

Een desktop inclusief scherm kan wel een 200W verbruiken tijdens gewoon verbruik. Tijdens gaming mss 400-500W. En als ge een ultra high end grafische kaart hebt nog meer (>= RTX 3080)

Ik laat mijn NAS ook niet meer dag en nacht opstaan zoals vroeger. Scheelt 1KWh per jaar en aan deze prijzen loopt dat op.
Ik denk erover om een warmtepompboiler te steken, zo zou ik nog eens 1KWh kunnen uitsparen (boiler verbruikt 1,5KWh op een jaar, en een warmtepompboiler verbruikt 1/3 van een gewone boiler. Daarbovenop kunt ge ook nog een premie krijgen. Dus in feite is dat een nobrainer.

edit: KWh dus ipv KW voor de perfectionisten hier onder ons.
Enorm hoge schattingen trouwens wel.

Een game pc onder belasting zit aan zoiets van 150-300 watt.

Dus een 'gewoon' systeem zit sowieso ook nog een stuk zuiniger.

Als je doorklikt kun je ook 'idle power consumption' zien. Zit bij dit systeem met eender welke gpu aan 50-60watt.

Edit : aangezien off topic ga ik via hier reageren. Een 34" scherm gaat ook niet standaard 100 watt verbruiken. Normaal verbruik is eerder 40 watt bij zo'n groter scherm. En de meeste personen hebben een kleiner scherm, wat ook significant minder verbruikt.
Voor alles 'het maximum' tellen en dan als norm gebruiken is niet echt een goede benadering.

Laatst bewerkt:
Enorm hoge schattingen trouwens wel.

Een game pc onder belasting zit aan zoiets van 150-300 watt.

Dus een 'gewoon' systeem zit sowieso ook nog een stuk zuiniger.

Ja, maar mijn berekening is inclusief scherm en luidsprekers en andere randapparatuur, een ultrawide 34" scherm kan ook al 100W verbruiken. En mijn luidsprekers (surround set) die gebruiken al 30W als ze gewoon aan staan, dus meer als er geluid uit komt. En dan is aan full load 400-500W toch niet zo vergezocht. Ik heb een RTX 3070, die kaart kan 220W verbruiken onder full load, dat is dus enkel de GPU. De rest van de PC verbruikt niet zo veel, de GPU is de grootste verbruiker.

Een 'casual' pc gaat veel minder verbruiken.

Kan je een weterbed verwarmen?? Dat wist ik niet.
Chance dat ik dat dan niet heb,dat f....ng flanellen dekbedovertrek dat madam er wss weldra oplegt is al erg genoeg 😖
Dat moet zelfs op 26 graden staan, mijn ouders hadden het eerst op 24 en ze hadden daardoor lekkage wist de firma hen te zeggen...

Begin volgende maand schakel ik over van energieleverancier (momenteel ben ik bij mega, maar omwille van een mail waarin een extra belasting afhankelijk van het vermogen van de omvormer zonnepanelen, was ik dus genoodzaakt te veranderen.)

Momenteel heb ik dus een elektriciteits"overschot" van bijna 900kw.

Aangezien ik op het moment van overschakelen de meterstanden moet doorgeven, betekent dit dat ik deze overschot, welke ik van plan was deze winter te verbruiken, kwijt zal zijn.

Nu vraag ik mij 2 dingen af:
1) Als ik bij het ingaan van het nieuwe contract de meterstanden doorgeeft, na welke termijn kan ik dan een tweede opname van de meterstanden verwachten? (Ik vermoed dat dit niet in de eerste 6 maanden erna het geval zal zijn?)
Ik was in oktober verhuisd, begin februari stond de meteropnemer aan de deur. 🤷🏼
2) stel dat ik bij het doorgeven van de meterstanden een iets hoger verbruik dan werkelijk doorgeeft, zodat ik deze "overschot" kan verbruiken tijdens de wintermaanden, is dit riskant en zijn hier grote gevolgen aan verbonden?
Financiële fraude? Wat denk je zelf?

En in een appartement ga je niet direct een kachel steken :) Het probleem van veel grootsteden.

En ook geen warmtepomp.
Komt nog het probleem van huurders bij: je gaat zelf niet zot investeren in een appartement dat je huurt.

Ik huur een appartement en zou op termijn graag iets kopen uiteraard.
Maar ik ga hier dus niet zelf investeren in mijn huurappartement (zou eigenlijk gerust zonnepanelen willen leggen, een nieuwe efficiëntere frigo kopen, mogelijks zelfs een tussendeur plaatsen tussen living en gang omdat ik daar veel warmte verlies enz. enz.). Als het mijn eigen appartement was zou ik het wel doen.

Dat is iets dat de verhuurder zou kunnen doen, maar waarom zou hij...

Edit : aangezien off topic ga ik via hier reageren. Een 34" scherm gaat ook niet standaard 100 watt verbruiken. Normaal verbruik is eerder 40 watt bij zo'n groter scherm. En de meeste personen hebben een kleiner scherm, wat ook significant minder verbruikt.
Voor alles 'het maximum' tellen en dan als norm gebruiken is niet echt een goede benadering.
Bij oudere schermen kan dat verbruik wel oplopen. Ik heb hier een oud 24" scherm vervangen dat op 100% brightness 85W (60% brightness pakweg 65W) verbruikt.

De droogkast gaan we hier ook vervangen door zuiniger model met warmtepomp, dat gaat op jaarbasis vermoedelijk meer dan 400kWh schelen.

Foutieve meterstanden doorgeven is wel degelijk verboden, in eender welke richting.
Ik was in oktober verhuisd, begin februari stond de meteropnemer aan de deur. 🤷🏼

Financiële fraude? Wat denk je

Financiële fraude? Wat denk je zelf?
Lagere meterstand opgeven dan verbruikt zie ik als fraude. Hoger verbruik opgeven den werkelijk om eigen opbrengst niet kwijt te spelen zie ik zelf niet als fraude maar de rest zal daar wel anders over denken vermoed ik dan.

@Mulan Ik dacht trouwens dat bij het ingaan van het contract de meterstanden doorgegeven worden, en dit maar jaarlijks moet gebeuren? Dus hadden zij toch geen recht om in februari opnieuw de meterstanden op te vragen?

Laatst bewerkt:
Lagere meterstand opgeven dan verbruikt zie ik als fraude. Hoger verbruik opgeven den werkelijk om eigen opbrengst niet kwijt te spelen zie ik zelf niet als fraude maar de rest zal daar wel anders over denken vermoed ik dan.

@Mulan Ik dacht trouwens dat bij het ingaan van het contract de meterstanden doorgegeven worden, en dit maar jaarlijks moet gebeuren? Dus hadden zij toch geen recht om in februari opnieuw de meterstanden op te vragen?
Je leverancier zal je meterstanden opvragen bij veranderen van leverancier/contract dus normaal 1x per jaar. Allè je netbeheerder vraagt die dan en geeft die door

Maar er is ook nog een meteropname van de netbeheerder en die valt niet altijd gezamelijk met de verandering van contract.

Terug
Bovenaan