Aanpak van de gas- en energiecrisis

Denk iets meer dan 10%? Dag en nachttarief valt enkel weg voor netkosten en niet voor de energiecomponent. Aan huidige prijzen zal dit honderd euro of meer schelen afhankelijk van uw verbruik (zelfs als je het verlies meerekent) als je ze snachts volledig op zou laden vanaf het net. We moeten ons ook geen illusies maken dat energie terug even goedkoop gaat zijn als vroeger... die tijd is voorbij.
Slijt uw batterij dan ook niet sneller? Zijn toch meer cycli?

Het appartement is pas in 2009 gebouwd? Want dat is alles behalve energiezuinig, ik moest voor renovatie al onder de 100 zitten (B-score denk ik?) Voor mijn aanbouw in 2007.
Goedgekeurd in 2007 en gebouwd in 2009 inderdaad.

Ik zie hier staan - E-peil E85
Kwh/m²= 163.79 = Zéér energiezuinig
E-peil voldoet? Ja

Mmm maar volgens mij is dat geen E-label? Ik ben geen expert in al die termen ...

Als ik op deze site kijk is dat een B-label. Maar ik zie dus nergens een B staan op mijn certificaat.

Laatst bewerkt:
Iemand al eens gekeken hoe ge stroomoverschot van zonnepanelen van anderen kunt overkopen? Mijn ouders zitten met overschot en zou da es willen bezien.
Ik zit in dezelfde situatie. Maar allebei moeten een digitale meter hebben. Wat ik nu niet heb. De bedoeling is om er eentje te plaatsen tegen de lente (tot dan hebben ze toch geen overproductie).

Ik kan niet weigeren want de installatie is pas juli dit jaar gelegd.
En als ik weiger?? 1380 euro premie laten schieten terwijl en mss dan in 2024 nog te moeten betalen voor die teller omdat je hem geweigerd hebt??

Jij kan niet weigeren, enkel installaties van voor 2021. Die premie waar we van spreken is de retroactieve schadevergoedingspremie voor die mensen, niet de premie voor nieuwe zonnepanelen.

Goedgekeurd in 2007 en gebouwd in 2009 inderdaad.

Ik zie hier staan - E-peil E85
Kwh/m²= 163.79 = Zéér energiezuinig
E-peil voldoet? Ja

Mmm maar volgens mij is dat geen E-label.

Als ik op deze site kijk is dat een B-label. Maar ik zie dus nergens een B staan op mijn certificaat.
Het e-peil is het EPB. (bij mij is dat vb 11)
Het EPC is die 163.79 en dat stemt dan overeen met het B-label. En ligt dus korter bij C dan bij A

Het e-peil is het EPB.
Het EPC is die 163.79 en dat stemt dan overeen met het B-label.

Ah ok :) Ja ik ken er gene zak van maar nu dat men spreekt over renoveren ben ik voor het eerst dit aan het bekijken :D

Ah ok :) Ja ik ken er gene zak van maar nu dat men spreekt over renoveren ben ik voor het eerst dit aan het bekijken :D
E-peil bepaling is verplicht bij nieuwbouw. Het EPC is verplicht bij verkoop.
EPC en EPB zijn niet hetzelfde. En je kan dan ook niet het EPB gebruiken bij verkoop als EPC, allez vroeger kon dat toch niet...

E-peil bepaling is verplicht bij nieuwbouw. Het EPC is verplicht bij verkoop.
EPC en EPB zijn niet hetzelfde. En je kan dan ook niet het EPB gebruiken bij verkoop als EPC, allez vroeger kon dat toch niet...
Het certificaat dat ik hier heb liggen is het EPC (zo staat er bovenaan het certificaat) waarop dus ook het EPB dan vermeld staat.
Een apart EPB certificaat /verslag heb ik nergens liggen.

Nu goed dat maakt verder niet zoveel uit.

Het certificaat dat ik hier heb liggen is het EPC (zo staat er bovenaan het certificaat) waarop dus ook het EPB dan vermeld staat.
Een apart EPB certificaat /verslag heb ik nergens liggen.

Nu goed dat maakt verder niet zoveel uit.
Feit is dat je veel energiezuiniger zit dan je dus dacht! 😇

Iemand die een goede energiemeter kan aanraden?

Het waterverbruik is gemiddeld (Tussen 60 en 70 m³), het gasverbruik lichtjes onder het gemiddelde (+-10000 Kwh, als we echt erop letten zitten we rond de 8000 Kwh), maar ons elektriciteitsverbruik is dubbel zo hoog als normaal. (Rond de 6000 Kwh exclusief de airco en een elektrisch vuurtje)
Dus ik wil eens controleren welke toestellen veel energie fretten.

Ik vermoed ons waterbed, de PC, de koelkast, de TV, .. maar dan nog .. dubbel tov het gemiddeld is toch wel erg veel, dus misschien dat er grootverbruikers in hun huis zijn, waarvan ik geen weet heb, dus ik wil alle toestellen eens exact controleren, wat ze effectief verbruiken.

Iemand die een goede energiemeter kan aanraden?

Waterverbruik is gemiddeld, gasverbruik lichtjes onder het gemiddelde, maar ons elektriciteitsverbruik is dubbel zo hoog als normaal.
Dus ik wil eens controleren welke toestellen veel energie fretten.

Ik vermoed het waterbed, de PC, koelkast, TV, .. maar dan nog .. dubbel dan gemiddeld is erg veel, dus misschien dat er grootverbruikers in hun huis zijn, waarvan ik geen weet heb.
Ow ow ow uw warmtpomp.

Ow ow ow uw warmtpomp.
We hebben nog geen warmtepomp. Wel een gasboiler die ook gebruikt wordt, voor het water te verwarmen.

Hoeveel verbruikt een "gemiddelde' PC trouwens als je deze 4-8u per dag aan hebt staan? Ik denk dat daar ook al een groot deel van het verbruik zit?

Nu met de energiecrisis -ook al heb ik voorlopig nog erg lage vaste tarieven- begin te toch wel na te denken over welke toestellen je efficiënter kan gebruiken of vervangen door een beter toestel, om kosten te drukken op de lange termijn.

Ik bedoel daarmee: ik betaal nu gemiddeld 150€ / maand voor elektriciteit tov mijn huidige tarieven, als ik dit echter omreken naar de huidige energieprijzen dan betaald ik gemiddeld 450€/maand. :shutup: Daar sta je dan toch even bij stil en slik je toch wel even. Nog niet zolang geleden was dat nog gemiddeld 300€/maand.

Laatst bewerkt:
We hebben nog geen warmtepomp. Wel een gasboiler die ook gebruikt wordt, voor het water te verwarmen.

Hoeveel verbruikt een "gemiddelde' PC trouwens als je deze 4-8u per dag aan hebt staan? Ik denk dat daar ook al een groot deel van het verbruik zit?

Nu met de energiecrisis -ook al heb ik voorlopig nog erg lage vaste tarieven- begin te toch wel na te denken over welke toestellen je efficiënter kan gebruiken of vervangen door een beter toestel, om kosten te drukken op de lange termijn.

Ik bedoel daarmee: ik betaal nu gemiddeld 150€ / maand voor elektriciteit tov mijn huidige tarieven, als ik dit echter omreken naar de huidige energieprijzen dan betaald ik gemiddeld 450€/maand. :shutup: Daar sta je dan toch even bij stil en slik je toch wel even. Nog niet zolang geleden was dat nog gemiddeld 300€/maand.
Airco is een warmtepomp

Waterbed op temperatuur houden zal ook wel wat verbruiken denk ik

Ah kzal mij dan vergist hebben met Kay Gel. Dacht dat je een airco had geplaatst in uw appartement.

Nu verbruik van een waterbed ligt tussen de 380kwh en de 1200kwh op jaarbasis. Is toch niet niets ;).

Kan je een weterbed verwarmen?? Dat wist ik niet.
Chance dat ik dat dan niet heb,dat f....ng flanellen dekbedovertrek dat madam er wss weldra oplegt is al erg genoeg 😖

Ah kzal mij dan vergist hebben met Kay Gel. Dacht dat je een airco had geplaatst in uw appartement.
Een mobiele, geen vast toestel. Ik zet deze, maar sporadisch aan.

Kan je een weterbed verwarmen?? Dat wist ik niet.
Een waterbed wordt quasi altijd verwarmd. Een koud waterbed is niet goed voor je lichaam.

Een goed waterbed is qua kwaliteit vergelijkbaar met een goede boxspring maar verbruikt dus blijkbaar wel wat stroom. (minpuntje)

Winderig herfstweer heeft zo zijn voordelen.
Fc3Bb-3WAAEqFzR.png

Wat doe je met die PC. 8 uur cryptominen of 8 uur in standby.

Terug
Bovenaan