Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hoeveel kost het eigenlijk bij huizen met een zeer laag epc om de rekeningen van gas en elektriciteit te betalen ? Kan niet inschatten hoeveel dat procentueel verschil maakt (10 vd 500 epc bv.). Is dat verschil bv 600 tov 700 euro? 300 ipv 700?

Ge gaat de energieprijzen op de markt es zien inéénstuiken zie!!!

PVDA roept op tot wekelijkse mobilisatie tegen hoge energieprijzen

Hoeveel kost het eigenlijk bij huizen met een zeer laag epc om de rekeningen van gas en elektriciteit te betalen ? Kan niet inschatten hoeveel dat procentueel verschil maakt (10 vd 500 epc bv.). Is dat verschil bv 600 tov 700 euro? 300 ipv 700?
Dankzij de aanpassingen die ik op 1j tijd gedaan heb, zal ik waarschijnlijk rond de 200 zitten (balancerend tussen C en B).
Vorig jaar wél bewust al omgegaan met energie (verwarming enkele uren per dag op 19.5 in de leefruimte, de rest van de tijd 19 tot 's avonds en op 16 in andere ruimtes, nieuwe gasketel die ik met een app kan bedienen dus langer van huis weg = tijdszone aanpassen,...) En ik ging uit van een verbruik van 7000kWh wat me via optifixprijzen van augustus 1800 euro op jaarbasis zal kosten, oftewel een voorschot van 155 per maand.
In realiteit zal ik eerder net boven de 6000 kWh stranden.
Qua electriciteit weet ik het nog niet gezien terugdraaiende teller, dus ik hou mijn voorschotten op 70 euro, wat mijn leverancier heeft voorgesteld in februari op basis van mijn verbruik in de vorige woning zonder zonnepanelen.

Ge gaat de energieprijzen op de markt es zien inéénstuiken zie!!!

PVDA roept op tot wekelijkse mobilisatie tegen hoge energieprijzen

En het ergste is dat die mensen dat standpunt echt geloven hé. Dat zijn slimme mensen en toch geloven die zulke uitspraken...

Is eigenlijk dieptriest :(.

Heren het gaat te ver off topic!

Ontopic:
Helicopter geld uitdelen heeft nog nooit een probleem verholpen op korte termijn. Het is slechts een kleine pijnstiller om een kleine periode te overbruggen in een tijd waar de energieprijzen op korte of middel lange termijn helemaal niet gaan dalen.

Overigens, zei Decroo zelf niet ' 5 tot 10 winters zullen moeilijk zijn'? Wat kom je af dan af met z'n maatregel?

Ik hoop dat ze met iets beter komen dan wat ze nu presenteren.. Het basispakket gas zou bijvoorbeeld al een goeie eerste stap zijn.
1mrd per maand, 1 mrd per maand, 1 mrd per maand... hoeveel keer zijn die overwinsten al uitgegeven voor ze ze hebben gecasht.

Langs de andere kant is het toch ook ridicuul dat we een "relatie" in de huidige samenleving enkel zien al man en vrouw die samen zorgen voor een kind. Imo mag er wel meer ingezet worden op alleenstaanden die samen een huis hebben, mensen met kinderen die een huis delen en elkaar helpen bij het opvoeden van kinderen zonder dat daar enige relatie bij hoort en andere vormen van "samenleven". Het is niet omdat je geen partner hebt dat je niet samen met iemand anders zou kunnen wonen he.
Ik zou niet weten waarom in feite.
Fiscaal is misschien een andere zaak. Maar een relatie betekent veel meer dan enkel maar getrouwd zijn in onze samenleving. Je kan perfect een relatie hebben en niet samenwonen en wel samenwonen maar fiscaal alleenstaande zijn. Een relatie hebben staat los van het fiscale, maar met trouwen is de lijn met het fiscale dun. Voor sommige is trouwen puur fiscaal, en voor sommige is dit puur uit liefde en de beleving.

En ook op fiscaal vlak kan je gewoon kiezen om een wettelijk te gaan samenwonen. Daarvoor hoef je geen liefdesrelatie te hebben. Dat is een foutieve veronderstelling.
Natuurlijk houdt die beslissing ook nadelen in, je moet dan uw boeken ook opendoen. Maar bon dat is maar een kleintje.

Huizen met een heel laag epc kosten niks om te verwarmen. Wij betalen prosumentenvergoeding maar that's it.

Zonder terugdraaiende teller ligt het iets anders natuurlijk, daar hangt de timing van de prijzen momenteel er sterk van af. Stel dat de prijzen zakken tegen de winter, dan gaan die winst gemaakt hebben.

Ik heb al gezien voorschot factuur 62 euro de maand en de energie maatschappij doet een voorstel tot verlagen naar 52 euro per maand.

Dit was:
- alleenstaand huis
- houtkachel
- warmtepomp
- zonnepanelen
- lage epc
- geen gas

Introduceer dan nog eens een batterij in dit verhaal en het wordt helemaal plezant. De kostprijs van een batterij en enkele panelen extra bij te leggen wordt tegenwoordig belachelijk tegenover de energie prijzen. Maar misschien zegt dit vooral hoe belachelijk de prijs van energie zelf is.

Ik heb al gezien voorschot factuur 62 euro de maand en de energie maatschappij doet een voorstel tot verlagen naar 52 euro per maand.

Dit was:
- alleenstaand huis
- houtkachel
- warmtepomp
- zonnepanelen
- lage epc
- geen gas

Introduceer dan nog eens een batterij in dit verhaal en het wordt helemaal plezant. De kostprijs van een batterij en enkele panelen extra bij te leggen wordt tegenwoordig belachelijk tegenover de energie prijzen. Maar misschien zegt dit vooral hoe belachelijk de prijs van energie zelf is.
Een batterij heeft quasi geen meerwaarde. Zeker niet voor de warmtepomp. En heel beperkt voor de rest. Of de injectievergoeding moet naar zo goed als niets gereduceerd worden. En zelfs dan niet zo evident.

Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)

7600kWh aan gas op een paar dagen ??!!

Ons jaarverbruik ligt rond de 8300kWh en een gemiddeld Vlaams gezin rond de 17.000

Ik zou de stekker uittrekken en maken dat er vandaag, of ten laatste maandag iemand bij u is

Heb je dit wel goed gelezen Nixie? Want op enkele dagen 7600 kWh opgebruiken daarvoor moet je al een bakkersfornuis full blast hebben draaien 24/7

Denk 7600 Wh of 7,6 KWh 😉

Heb ik mij net wat belachelijk gemaakt? Oh ja 😅

Het was inderdaad 7,6 KWh

Mijn vraag blijft wel, is dat veel/weinig voor enkel ons warm water?

Een batterij heeft quasi geen meerwaarde. Zeker niet voor de warmtepomp. En heel beperkt voor de rest. Of de injectievergoeding moet naar zo goed als niets gereduceerd worden. En zelfs dan niet zo evident.

Batterijen lijken populairder in de zomer wanneer mensen al die stroom zien buiten vloeien. De andere 8 maanden van het jaar doet het ding verder niets. Of het moet zijn dat we evolueren naar een systeem wat intelligent pieken afvlakt met opgeslagen netstroom die dan op goedkopere momenten kan worden aangekocht. Maar dat is allemaal maar scifi momenteel.

Heb ik mij net wat belachelijk gemaakt? Oh ja 😅

Het was inderdaad 7,6 KWh

Mijn vraag blijft wel, is dat veel/weinig voor enkel ons warm water?
Is aan de hoge kant. Op jaarbasis is dat 2774kwh dat je voor sanitair warm water verbruikt. Of aan 25 cent, 693.5€ per jaar gasverbruik.

Is veel in vergelijking bij mij, op gebied van verbruik. Maar veel hangt af van wat daar tegenover staat. Als je met 4 personen elke dag een bad neemt vb, dan is dat helemaal niet veel. Als je aan de andere kant als alleenstaande 1 keer in de week een douche neemt en voor de rest u aan de lavabo wast, dan is dat zeer veel.

Ik denk de juiste term: nog niet. De energie wereld ziet er op 4 maand heel anders uit.

Eigenaar zegt enkel pieken van energie te zien tijdens de douche momenten 's ochtens en 's avonds.
We zullen zien. Als dat het geval is, dan kan ik dan nog altijd een batterij zetten. Op dit moment is er geen enkele reden voor. Ik heb mijn verbruik bekeken over wat ik zou kunnen doorschuiven naar de batterij. En dat was iets van een 600-800 kwh. In best case scenario. Of anders gezegd, ik zou 800 * (1-0.45) kunnen uitsparen. Je weet wel kostprijs van elektriciteit aan volle pot (75cent + 16cent distributie afgerond naar boven - het injectietarief). Oftewel een mogelijke winst van 440€ (al zou ik ook rekening moeten houden met het feit de opslagverliezen). Zelfs al kost een batterij netto 4000€... dan duurt het nog 9 jaar voordat je iets van voordeel ziet. Terwijl het een verwachte levensduur heeft van 8 - 12 jaar. Sorry neen, daar begin ik niet aan. En ik raad niemand op dit moment aan om daarin te investeren. Behalve als je een zeer specifieke usercase hebt waar je er eventueel toch aan uit zou kunnen geraken. Wetende dat de batterijen met de huidige schaarste en rush ook in prijs stijgen... wordt het theoretisch gezien enkel erger.

Al kan het zijn dat in de toekomst de randvoorwaarden veranderen waardoor de uitkomst anders is. Maar op dit moment... steek uw geld in iets anders zoals isolatie of gewoon zonnepanelen. Daar is meer bij te verdienen. En als het ooit verbetert, dan kan je zeggen als je dan geld te veel hebt, ach we zullen een batterij zetten. Maar voorlopig zijn we zo ver nog niet.

Batterijen lijken populairder in de zomer wanneer mensen al die stroom zien buiten vloeien. De andere 8 maanden van het jaar doet het ding verder niets. Of het moet zijn dat we evolueren naar een systeem wat intelligent pieken afvlakt met opgeslagen netstroom die dan op goedkopere momenten kan worden aangekocht. Maar dat is allemaal maar scifi momenteel.
Ja, vandaag had ik iets van een 5kwh. Dat is er gewoon doorgedraaid in dagverbruik... daar heb ik echt geen batterij voor nodig hoor. En in putteke zomer is zo een batterij vol op 2-3 uur en heb je er daarna ook geen sikkepit meer aan... dus zoals hierboven al gezegd. Vergeet het, zet het uit het hoofd, steek dat geld ergens anders in...

Dat bestaat nu toch al, als ik met niet vergis? Opladen tijdens de nacht indien leeg.

Laatst bewerkt:

Maat van me heeft een weliswaar te grote installatie liggen (vanwege scheiding).
7000Wp, zuid-oost georienteerd (dus vanaf pakweg 16u geen zon meer
Batterij van 7,2 kWh
Elektrische boiler, elektrisch koken, elektrisch vuurtje in badkamer (was woning met accumulatieverwarimng, maar die ligt nu buiten en een pelletkachel beneden) Simpele boiler in stopcontact warmte op overdag.

Op 12 maand, was nu ook wel een zeer goed jaar, heeft hij nu 1100 kWh afname, 3500 kWh injectie. Zelfconsumptie was goed voor 3400 kWh op jaarbasis.

Zijn batterij heeft na aftrek retroactieve investeringspremie (bewust digitale meter gevraagd) en aftrek batterijpremie (dat was nog 1700 euro voor hem, die premies lopen al even, zie je) welgeteld 2500 investeringskost gevraagd.

Dan moet je mij eens uitleggen hoe dat géén interessante investering was, bekeken op 15 jaar.
Zijn prosumententarief van 500 euro per jaar is immers ook weg.
Op mijn Fluvius is ook te zien dat op 8 maanden van het jaar zijn piekafname echt wel een pak lager is dan de andere maanden (4 donkerste maanden niet, gezien één kwartier en je hebt het al zitten)

En vooral, hij is ook op z'n gemak. Wat er ook verandert op de energiemarkt elektriciteit, het raakt hem weinig.

Wij moeten nu stilaan gaan kiezen als we de batterij in de offerte van zonnepanelen gaan pakken of moet maar met de adviezen die 180 graden uit elkaar lopen weet ik het totaal niet.

Of het moet zijn dat we evolueren naar een systeem wat intelligent pieken afvlakt met opgeslagen netstroom die dan op goedkopere momenten kan worden aangekocht. Maar dat is allemaal maar scifi momenteel.
Dit is zo 1 van die adviezen die gewoon niet kloppen, want dat bestaat ondertussen al.

Terwijl het een verwachte levensduur heeft van 8 - 12 jaar. Sorry neen, daar begin ik niet aan.
Nog zo een advies waarvan ik denk, hmmm. We krijgen al meer garantie op de batterij dan dat jij beweert dat ze mee gaan hier.

Batterij zou 15-18 jaar mee gaan en indien je ze plaatst op een plaats met constante temp zoals een kelder 18-20 jaar.

Langs de andere kant heb ik dan een kameraad die heeft een 20kw batterij staan samen met 11kwh aan panelen. Laad zijn EV er ook mee op en zou dit jaar al van maart tot september voor 98% onafhankelijk zijn van het net.

Volgende week komt hij de cijfertjes laten zien. Ik ben benieuwd.

Laatst bewerkt:
Wij moeten nu stilaan gaan kiezen als we de batterij in de offerte van zonnepanelen gaan pakken of moet maar met de adviezen die 180 graden uit elkaar lopen weet ik het totaal niet.

Dit is zo 1 van die adviezen die gewoon niet kloppen, want dat bestaat ondertussen al.

Nog zo een advies van van ik denk, hmmm. We krijgen al meer garantie op de batterij dan dat jij beweert dat ze mee gaan hier.

Batterij zou 15-18 jaar mee gaan en indien je ze plaatst op een plaats met constante temp zoals een kelder 18-20 jaar.

Langs de andere kant heb ik dan een kameraad die heeft een 20kw batterij staan samen met 11kwh aan panelen. Laad zijn EV er ook mee op en zou dit jaar al van maart tot september voor 98% onafhankelijk zijn van het net.

Hier komen eens dat het dak er is ook panelen op met een batterij (denk begin volgend jaar). Alle dagen thuis aanwezig dus overdag zou het meeste gebruik van de panelen en net komen en tegen de avond alles wat nog op de batterij zit. Indien batterij leeg is dan wordt deze snacht opgeladen vanaf het net op basis van de weersvoorspellingen voor de volgende dag en ons verbruikersprofiel (nodig of niet en hoeveel).

Maat van me heeft een weliswaar te grote installatie liggen (vanwege scheiding).
7000Wp, zuid-oost georienteerd (dus vanaf pakweg 16u geen zon meer
Batterij van 7,2 kWh
Elektrische boiler, elektrisch koken, elektrisch vuurtje in badkamer (was woning met accumulatieverwarimng, maar die ligt nu buiten en een pelletkachel beneden) Simpele boiler in stopcontact warmte op overdag.

Op 12 maand, was nu ook wel een zeer goed jaar, heeft hij nu 1100 kWh afname, 3500 kWh injectie. Zelfconsumptie was goed voor 3400 kWh op jaarbasis.

Zijn batterij heeft na aftrek retroactieve investeringspremie (bewust digitale meter gevraagd) en aftrek batterijpremie (dat was nog 1700 euro voor hem, die premies lopen al even, zie je) welgeteld 2500 investeringskost gevraagd.

Dan moet je mij eens uitleggen hoe dat géén interessante investering was, bekeken op 15 jaar.
Zijn prosumententarief van 500 euro per jaar is immers ook weg.
Op mijn Fluvius is ook te zien dat op 8 maanden van het jaar zijn piekafname echt wel een pak lager is dan de andere maanden (4 donkerste maanden niet, gezien één kwartier en je hebt het al zitten)

En vooral, hij is ook op z'n gemak. Wat er ook verandert op de energiemarkt elektriciteit, het raakt hem weinig.

Het blijft zeker en vast een goeie investering. Zeker nu de energieprijzen torenhoog zijn.

Ik adviseer mensen altijd een batterij als ze een digitale meter hebben, zonder digitale meter raad ik het voorlopig af.

Echter zal hij niet volledig zijn vrijgesteld van de hoge prijzen want de productie in de wintermaanden is quasi nihil, waardoor zijn batterij zelfs niet gevuld zal raken en hij alsnog van het zal moeten afnemen. Natuurlijk doe je beter een investering zoals je kennis, in de plaats van alles aan torenhoge energieprijzen te geven.

Hou wel het capaciteitstarief in het oog als het er ooit doorkomt.. Dat kan wel nog een serieuze + kost worden voor jouw maat.

Nog zo een advies waarvan ik denk, hmmm. We krijgen al meer garantie op de batterij dan dat jij beweert dat ze mee gaan hier.

Zie mijn post hierboven; heb je een digitale meter? Neem dan die batterij
Geen digitale meter? Laat die batterij maar weg.

Moeilijk ook om advies te geven want we weten je verbruik , en je thuissituatie niet.. Werk je veel van thuis? Verwarm je elektrisch etc etc

Terug
Bovenaan