En als je voor kinderen kiest, dan krijg je:
- een kinderbijslag van minstens € 150 per kind. Daar komen nog sociale toeslagen bovenop indien van toepassing.
- een verhoogde belastingvrije som, wat resulteert in pakweg € 50 extra per kind.
- heb je een gezin ten laste, dan is zowat elke uitkering die je kan krijgen een pak hoger.
Ik zeg nergens dat je met kinderen winst gaat maken. Ik zeg wél dat je een behoorlijke som krijgt, tel al die dingen op en je zit al deftig richting de helft van wat een kind volgens jou kost. Op heel wat zaken heb je ook schaalvoordelen, en laat energie waar deze thread over gaat daar wél één voorbeeld van zijn. Dus mits de juiste prioriteiten kan het zijn dat je je kind helaas niet de nieuwste boekentas kan geven, of naar een dure hobby kan sturen, maar je kan wél zorgen voor een goedgevulde brooddoos.
Ik zeg wél dat als je kind met een lege brooddoos naar school gaat, dat er iet scheelt met de prioriteiten van de ouders (wie betaalt nu eerst z'n energiefactuur voordat z'n kind eten heeft? Laten we wel wezen, daar spelen andere oorzaken ook mee) én als iemand terecht tegenwerpt dat schuldbemiddeling wel eens de oorzaak zou kunnen zijn waarom die ouders onvoldoende flexibiliteit in hun weekbudget hebben: dan snap ik dat, maar dat gaat geen 5 op 17 verklaren, zelfs niet in een atheneum in een centrumschool denk ik dan, of zit zo'n groot deel van ons land in schuldbemiddeling?
De "fascist" in mij zou gerust de politie durven opvorderen, die ouders een verbale waarschuwing geven en verplicht naar een cursus budgetbeheer/prioriteiten sturen zoals we met hardleerse verkeersovertreders ook doen.
Ik ben het met de conclusie van dat VRT NWS artikel eens hoor: dit soort verhalen over lege brooddozen zijn een schande in een rijke samenleving als de onze, ik ben het er niet mee eens dat dit aan een gebrek aan middelen ligt.
Schoolmaaltijden zoals minstens een tas soep en een broodje op school als middagmaal? Kommen gevuld met fruit als ontbijt of als vieruurtje? Doen! Hoe dat betalen in budgettair krappe tijden? Wel, kijk gerust maar eens naar de kinderbijslag en indexeer die niet meer, want het werkt klaarblijkelijk onvoldoende wanneer je bepaalde ouders contant de nodige middelen in handen duwt (en als tussenstap: ik zie niet in waarom een schuldbemiddelaar kinderbijslag zomaar bij het inkomen van een ouder zou mogen meerekenen eigenlijk, die toeslag is er voor het kind).
De overheid moet ook niet volledig alle kosten dekken voor iemands keuze om kinderen te krijgen, eigen keuze impliceert ook voor een stuk de eigen verantwoordelijkheid opnemen, niet gewoon je kind met een lege brooddoos naar school sturen en erop rekenen dat anderen het alweer maar voor je oplossen.