Aanpak van de gas- en energiecrisis

Eye opener deze maand. Eens wat opgelet dat we geen van die kleine pruluitgaven meer deden. (boterhammen ipv broodjes halen, geen action brol kopen, dingen die je niet nodig hebt niet kopen, ..) anders konden we maandelijks maar een paar honderd euro sparen en zoals er het nu uitziet gaan we er tegen de 1000€ overkomen deze maand. 😮

BG spaarthread: here I come. Goodbye paupers!

Off topic maar die broodjes doet enorm veel. Es met ne collega geteld en die gaf een maandloon uit door altijd onder de middag een broodje ed te gaan halen.

2x135€ = 270€ korting voor 5000 KWh, wil zeggen 5,4€cent/KWh korting voor gas, en dat voor 5000 KWh. Al wat je meer verbruikt is volle pot.
Ik heb eind november 2021 voor gas een contract afgesloten aan 5,195 (c€/kWh). Met 17000 kWh verbruik krijg ik dus circa 1/3de gratis :oink:

Heel leuk maar dat zet toch niet aan om minder te verbruiken? Ik betaal gewoon wat ik pre-crisis zou betalen en mijn loon gaat geïndexeerd worden. Jackpot dus :crazy:

Idem met mensen die 10k verdienen. Die hun loon gaat procentueel even hard geïndexeerd worden terwijl energie maar een fractie van het budget gaat zijn. Die leven in tegenstelling tot armen ook in relatief energiezuinige woningen.

Off topic maar die broodjes doet enorm veel. Es met ne collega geteld en die gaf een maandloon uit door altijd onder de middag een broodje ed te gaan halen.
Ik zit nu al 17 jaar op hetzelfde werk en ons secretaresse die houdt alles bij.
He zwarten wil je eens weten hoeveel geld je al aan broodjes gegeven hebt.
11k euro op 10 jaar....

Eye opener deze maand. Eens wat opgelet dat we geen van die kleine pruluitgaven meer deden. (boterhammen ipv broodjes halen, geen action brol kopen, dingen die je niet nodig hebt niet kopen, ..) anders konden we maandelijks maar een paar honderd euro sparen en zoals er het nu uitziet gaan we er tegen de 1000€ overkomen deze maand. 😮

BG spaarthread: here I come. Goodbye paupers!

Oeps, ik dacht dat ik in het uitgaven topic zat. My bad.

Ik lees het volgende artikel in de Standaard

Horeca does what horeca does best : complaining

Eén extract ;
Zelfs de terrasverwarmers doven, ligt minder voor de hand dan het lijkt, zegt De Rop. ‘Sinds het rookverbod zijn klanten er steeds meer gewoon aan geraakt om buiten te zitten, zelfs in de winter. Je kunt die tijd niet zomaar terugdraaien.’
En dus kijkt de horeca opnieuw naar de overheid voor steunmaatregelen. Deze week zitten sectorfederaties samen met de regering om mogelijk steunmaatregelen te bespreken. "

Ja kan dat wel terugdraaien.
Zijn die nu gewoon totaal zot? In het midden van een energiecrisis, met een tekort aan aardgas, in 't putje van de winter, gas verbruiken om de buitenlucht op te warmen. Neen, daar moet je geen steun van me verwachten. En ik hoop ook niet van onze regering

De horeca is niet het "zwaarst getroffen', de horeca klaagt wel het hardst. Business as usual.
Ik sprak hier over met twee Franse collega's. In Frankrijk is het sinds dit jaar verboden om nog terrasverwarmers te gebruiken.
Even opgezocht .

Aan onze regering: je weet wat je te doen staat.

Ik sprak hier over met twee Franse collega's. In Frankrijk is het sinds dit jaar verboden om nog terrasverwarmers te gebruiken.
Even opgezocht .

Aan onze regering: je weet wat je te doen staat.
Onze regering zijn een bende idioten. Ipv de huidige malaise te gebruiken om onze samenleving in sneltempo groener te maken zit men een maand te palaveren over een doekje tegen het bloeden.

Hier gisterenavond toch al eens de pelletkachel aangestoken, kwestie dat het stof der wat af gebrand is. Nu nog wachten op de WiFi module dat ik em kan aanleggen als ik naar huis vertrek, en de cv zo lang mogelijk nog uit laten staan.(of toch tot het te vochtig wordt in mijn badkamer)

Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)

Dees gaat weer zo'n klucht worden bij ons

November nog contract bij Engie, een variabel tarief met 40% korting op de energieprijs
In December Optifix bij Luminus

Verbruik in december
1800kWh gas en 205kWh stroom (zonder zonnepanelen)
Zelfs doe ik dat x2 kom ik niet aan hun cijfers voor basistarief.
Krijgen wij dan ook de volle pot ?

Dees gaat weer zo'n klucht worden bij ons

November nog contract bij Engie, een variabel tarief met 40% korting op de energieprijs
In December Optifix bij Luminus

Verbruik in december
1800kWh gas en 205kWh stroom (zonder zonnepanelen)
Zelfs doe ik dat x2 kom ik niet aan hun cijfers voor basistarief.
Krijgen wij dan ook de volle pot ?
Luminus stop met Optifix. Ga je het nog krijgen in December?

Ik ga gewoon mijn vliegreizen schrappen dit jaar, dat scheelt al een worst-case gasfactuur volgens de vreg. Verder ga ik maximaal gaan bijwerken, ook op zaterdag. Ik ga nog meer quiet quitting doen en maximaal gaan bijberoepen. Ik overweeg ook om over de grens boodschappen te doen en te tanken. Het is maar 20 km.

Zonnepanelen plaatsen in oktober en eventueel nog een pelletkachel.

Wij hebben sinds begin deze week digitale meters en vanaf vandaag kon ik de gegevens online raadplegen.
Nu zag ik dat wij de afgelopen dagen een verbruik hebben van gemiddeld 7600kWh
Lijkt me veel voor enkel warm water (verwarming staat nog niet aan)
Enkele jaren geleden is er een loodgieter geweest omdat er problemen waren met onze boiler.
Deze stond op de zolder en voorzag enkel de badkamer van warm water.
De technieker toen stelde voor om de boiler niet te vervangen maar om een warmwatervat (?) te koppelen aan onze boiler die in de kelder staat en dit vat dan aan te sluiten op onze badkamer.
Is dit een inefficiënte manier?
Is er een betere manier?
Onze huidige boiler is nu ook niet de meest recente (wel regelmatig onderhouden)
7600kWh aan gas op een paar dagen ??!!

Ons jaarverbruik ligt rond de 8300kWh en een gemiddeld Vlaams gezin rond de 17.000

Ik zou de stekker uittrekken en maken dat er vandaag, of ten laatste maandag iemand bij u is

Dure broodjeszaak.

Of is da op jaarbasis? :unsure:

Per jaar he 😅
Mja een maand per jaar gaan werken voor uw lunch te betalen op t werk. Toen werd ze wakker 😅

Pak 4 euro voor een gemiddeld broodje, dat is 20 euro per week.
52 weken in een jaar - ongeveer 5 weken verlofdagen = 47 weken.
47x20=940 euro

Een maandloon lijkt me straf (tenzij de broodjes bij u een pak duurder zijn), maar uiteraard kan je een paar honderd euro's per jaar besparen door zelf je eten (ook niet gratis he) mee te nemen.

Persoonlijk denk ik nog altijd: eten is iets waar ik liefst niet teveel op bespaar. Wel huismerken kopen in de supermarkt enzo, maar het moet gevarieerd en lekker blijven. Vrij belangrijk voor de (fysieke én mentale) gezondheid. Ik bespaar liever op minder belangrijke uitgaven (kledij, brol die ge eigenlijk niet nodig hebt, enz.). Echt centjes beginnen tellen op vlak van voeding zou ik pas doen als ik zie dat het echt niet meer anders kan om rond te komen :unsure:

Dit is ook schrijnend uiteraard. En ik vraag me dan toch af of die ouders écht geen mogelijkheden zien om toch iets van eten mee te geven, al is het maar een paar sneden brood of een gekookt ei of weet ik veel wat, het moet ook niet duur zijn...

Bon, even off-topic gegaan (ook al is het allemaal wel een deel van 'de crisis')

Terug
Bovenaan