Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik heb een nieuw elektriciteitscontract afgesloten voor elektriciteit 'eind' september 2021. Ik heb dit contract echter pas laten ingaan vanaf 1 januari 2022. Heb ik dan recht op de korting of niet? (Ik vind het niet eerlijk dat ik er recht zou op hebben, maar ik ga het geld natuurlijk wel niet weigeren)

En wat als uw maandelijks voorschot kleiner is dan die bedragen? Dan krijg je geld terug tijdens die maanden?

De bovenste 15% (+3k alleenstaand en +10k koppel) krijgt het ook maar als belastbaar inkomen dus moet de helft terug betalen. Dixit Alexander net op VTM nieuws.

Ik heb een nieuw elektriciteitscontract afgesloten voor elektriciteit 'eind' september 2021. Ik heb dit contract echter pas laten ingaan vanaf 1 januari 2022. Heb ik dan recht op de korting of niet? (Ik vind het niet eerlijk dat ik er recht zou op hebben, maar ik ga het geld natuurlijk wel niet weigeren)

En wat als uw maandelijks voorschot kleiner is dan die bedragen? Dan krijg je geld terug tijdens die maanden?
Zal gewoon verrekend worden met de jaarafrekening lijkt me dan? Stel dat je voorschot 100 euro is: 2 maanden 0 euro en de rest ofwel doorschuiven naar januari/februari of jaarafrekening.

Dit houdt toch geen rekening met de mensen die het echt nodig hebben? Wij moeten hier met twee maandelijks 680 euro betalen voor elektriciteit en gas. Zelfs met die steun gaan wij er niet komen. En wij verbruiken gemiddeld en hebben al lang praktische maatregelen genomen om minder te verbuiken. Vorige winter zaten we nog met ons jas thuis omdat we de temperatuur omlaag deden. Nu hebben wij het ongeluk dat we niet in een energiezuinig woning leven. Bijna geen isolatie. Is dat ons schuld? Als wij geld hadden, was de woning al lang gerenoveerd hoor. Wij zitten hier te werken en te leven enkel en alleen om facturen te betalen. Dit kan zo niet verder. De financiële tussenkomst in nov/dec is welkom, maar niet voldoende om te overleven. Wij weten echt niet wat wij nu moeten doen… wij hebben meer financiële steun nodig. 400 euro is niet genoeg.
Sorry maar waarom geloof je dat jullie er meer recht op hebben dan een ander? De situatie is wat ze is en is voor iedereen gelijk. Geld groeit niet aan de bomen, ook niet bij regeringen.

Zal gewoon verrekend worden met de jaarafrekening lijkt me dan? Stel dat je voorschot 100 euro is: 2 maanden 0 euro en de rest ofwel doorschuiven naar januari/februari of jaarafrekening.
Voor gas heb ik er zeker recht op. Ik ga mijn voorschotbedrag voor gas, dan gewoon tijdelijk verhogen naar 135€ tegen november. :rofl:

Persoonlijk heb ik het niet nodig, want ik heb een (spot)goedkoop elektriciteitcontract, ik vermoed echter dat ik dus die korting gewoon ga krijgen omdat er officieel latere data zijn doorgegeven dan het tijdstip waarop ik mijn contract ben aangegaan.

En voor gas, heb ik er zeker recht op. Ik had een variabel contract met startdatum 1 oktober 2021 waardoor ik dan nipt geen recht zou hebben op de korting. Ironisch genoeg heb ik dit contract gewijzigd naar een vast contract eind maart 2022, en heb ik ook voor gas er alsnog recht op. Duh!

Besluit: Ik heb relatief goedkope vaste contracten, ik krijg vermoedelijk alle kortingen (voor gas 100% zeker, voor elektriciteit is het nog een beetje onduidelijk) en ik verdien dus (net) niet genoeg, om het nadien te moeten terugbetalen. :sarcastic:

Dus ik voel mij een beetje schuldig, maar ja ik neem zelf deze beslissingen niet hé. :frown: Ik heb liever structurele oplossingen, dan dit zoethoudertje, maar goed, voor sommige mensen gaat dit de factuur tijdelijk wel iets verlichten zeker?

Kunnen ze met de loongrenzen die ze nu hanteren echt niks beters verzinnen om de mensen die het écht nodig hebben te helpen?
Ik zal blij zijn met het geld in november en december, maar zelfs met ons netto belastbaar inkomen dat de helft is van de bovengrens hebben wij het niet echt nodig nodig.

Dit houdt toch geen rekening met de mensen die het echt nodig hebben? Wij moeten hier met twee maandelijks 680 euro betalen voor elektriciteit en gas. Zelfs met die steun gaan wij er niet komen. En wij verbruiken gemiddeld en hebben al lang praktische maatregelen genomen om minder te verbuiken. Vorige winter zaten we nog met ons jas thuis omdat we de temperatuur omlaag deden. Nu hebben wij het ongeluk dat we niet in een energiezuinig woning leven. Bijna geen isolatie. Is dat ons schuld? Als wij geld hadden, was de woning al lang gerenoveerd hoor. Wij zitten hier te werken en te leven enkel en alleen om facturen te betalen. Dit kan zo niet verder. De financiële tussenkomst in nov/dec is welkom, maar niet voldoende om te overleven. Wij weten echt niet wat wij nu moeten doen… wij hebben meer financiële steun nodig. 400 euro is niet genoeg.
Er is niet meer financiële steun nodig. Er is een structurele oplossing nodig voor deze malaise.

De steun die er nu komt, gaan we allemaal via de belastingsbrief mogen terugbetalen. Want wij allemaal zijn de maatschappij.

Kun je er mee leven dat wij allemaal zouden moeten bijbetalen om jou van meer steun te voorzien door het ondoordacht kiezen van een woning en/of te laat overschakelen naar het juiste energiecontract? Heb je echt meer steun nodig? Dan zijn er andere instanties.

Je kan ook met minder grote financiële inspanningen toch een aanzienlijk effect creëren én je kan een renteloze energielening aanvragen.
Voor 25.000 betaal je dan op 20j 105 euro per maand terug maar daarmee kan je én een energiezuinige ketel installeren én je dak isoleren.
De regering doet echt wel moeite maar je moet zelf ook wel nog enige effort doen he...

De ruimte in mijn huis waar er serieus wat warmte verloren ging, was de garage. Deze week heeft mijn pa het plafond geïsoleerd met PIR-platen (30% korting bij Gamma) en alle leidingen die er lopen voorzien van een omkasting en opgespoten met PUR-schuim. Totale kost: 500 euro ongeveer. Dat zal ik dit jaar nog niet terugverdiend hebben, maar op 5j misschien wel al.

Kijk eens na bij je stad/gemeente of je een gratis energiescan kan aanvragen, ik vond dat wel de moeite waard en het idee van de garage kwam ook van die mens.

Trek me niet aan dat wij buiten de prijzen (sic) vallen, maar:

-leveranciers zullen die korting verrekenen, voor de variabele en recente vaste contracten. Na de BTW-verlaging is dit de tweede keer dat er op korte termijn aanpassingen aan de facturatie moeten gebeuren. Zet er maar een team op om het te implementeren/programmeren. En wat met mensen wiens oude vaste prijs afloopt op 1 december? Pro rata de korting toekennen? En mensen die tijdens die twee maanden van leverancier wisselen. Allemaal uitzonderingen die massa’s mankracht gaan vragen.
-daarna gaan die leveranciers moeten communiceren met de overheid wie allemaal welke korting heeft gekregen. En dan waarschijnlijk, zoals met het sociaal tarief, een jaar wachten tot de overheid de compensatie uitbetaalt.
-daarna mag de belastingdienst wat extra codes op de belastingbrief toevoegen. En zien dat al die informatie van de leveranciers liefst ook automatisch ingevuld staat volgend jaar bij tax-on-web

Kortom: een fantastisch verlies aan manuren die nuttiger konden besteed worden. En dat allemaal om mij korting te geven die ik niet nodig heb, zodanig dat ik ze later kan terugbetalen via mijn belastingbrief.
En dan is dat enkel nog maar over de inefficiëntie van het ‘hoe’.

Het inefficiënte van het ‘wat’ is dat er wederom aan symptoombestrijding wordt gedaan. Een korting lost niets structureels op. 1 miljard euro, niemand content. Ofwel heb je het niet nodig, ofwel vind je het te weinig. Beter investeer je dat geld dan in energiebesparende maatregelen voor wie het nodig heeft.

Energie enerzijds besparen, en anderzijds efficienter gebruiken. Dat is de enige rationele oplossing voor de lange termijn. Maar laat dat net datgene zijn waar het minste wordt op ingezet.

Om nog maar te zwijgen dat ze het geld willen halen via hun ondertussen befaamde overwinstbelasting. U weet wel, dat concept dat door hun eigen administratie wordt afgedaan als eigenlijk onmogelijk te realiseren.

Kijk eens na bij je stad/gemeente of je een gratis energiescan kan aanvragen, ik vond dat wel de moeite waard en het idee van de garage kwam ook van die mens.
Dat is toch 200€ voor de meeste mensen, dit zou gewoon gratis moeten zijn.

Je kan ook met minder grote financiële inspanningen toch een aanzienlijk effect creëren én je kan een renteloze energielening aanvragen.
Voor 25.000 betaal je dan op 20j 105 euro per maand terug maar daarmee kan je én een energiezuinige ketel installeren én je dak isoleren.
De regering doet echt wel moeite maar je moet zelf ook wel nog enige effort doen he...
Ik val uit de boot, want mijn woning is al van 2015. Dus ik krijg geen renteloze renovatielening meer. Of begrijp ik de voorwaarden verkeerd? Iemand?

Moet je je voorschot echt verhogen? Ik zou denken dat als je voorschot te laag staat dat je dit gewoon terugkrijgt bij je jaarafrekening?
Ja maar die is in oktober, dan moet ik een jaartje wachten ;) Ik ga dit wel zo doen denk ik, omdat ik het geld toch niet meteen nodig heb.
(Die zin was eerlijkheidshalve, trouwens voor de grap gepost)

Dat is toch 200€ voor de meeste mensen, dit zou gewoon gratis moeten zijn.
Bij veel steden en gemeenten is het volledig gratis!
Ik had wel de verkeerde term gebruikt, is een renovatieadvies 😁

Ik val uit de boot, want mijn woning is al van 2015. Dus ik krijg geen renteloze renovatielening meer. Of begrijp ik de voorwaarden verkeerd? Iemand?

Maareuhm... Hoeveel energiebesparing denk je te kunnen realiseren als je woning waarschijnlijk al van een A-peil is? 🤔

De ruimte in mijn huis waar er serieus wat warmte verloren ging, was de garage. Deze week heeft mijn pa het plafond geïsoleerd met PIR-platen (30% korting bij Gamma) en alle leidingen die er lopen voorzien van een omkasting en opgespoten met PUR-schuim. Totale kost: 500 euro ongeveer. Dat zal ik dit jaar nog niet terugverdiend hebben, maar op 5j misschien wel al.

Wel opletten... er zijn voorwaarden aan zoals dat je niveau C of niveau B MOET halen afhankelijk van het startniveau binnen de 5j.

En lijkt enkel mogelijk te zijn indien in 2021 of 2022 gekocht. En in 2023 veranderen ze het principe.

PS voor de versie daarna, daar zou ik vb al buiten vallen :p Alleenstaande: maximaal inkomen van 46.170 euro.

Wel opletten... er zijn voorwaarden aan zoals dat je niveau C of niveau B MOET halen afhankelijk van het startniveau binnen de 5j.

En lijkt enkel mogelijk te zijn indien in 2021 of 2022 gekocht. En in 2023 veranderen ze het principe.

PS voor de versie daarna, daar zou ik vb al buiten vallen :p Alleenstaande: maximaal inkomen van 46.170 euro.
Ik linkte een ander soort gratis lening. 😉

Sorry maar waarom geloof je dat jullie er meer recht op hebben dan een ander? De situatie is wat ze is en is voor iedereen gelijk. Geld groeit niet aan de bomen, ook niet bij regeringen.

Of laat mensen gewoon eens even hun hart luchten als ze in een kutsituatie zitten?

Beetje onnozel als iemand hier openhartig en (toch redelijk) kwetsbaar gewoon zijn situatie uitlegt en dat de hulp niet voldoende is om dan gewoon zo te reageren als ze duidelijk aangeven met de handen in het haar te zitten.

Gelukkig zijn er hier wel die nog positief reageren en meedenken.

Ik linkte een ander soort gratis lening. 😉
Ja degene die jij linkte is degene die actief is sinds die geuniformiseerde site actief is. En daarvoor was de voorwaarde van die 4xk als alleenstaande aanwezig.

Bij die van mij was dat niet het geval, en daar was de voorwaarde dan een bepaald EPC halen.

Wilde gewoon stellen dat je niet zomaar 25k kunt vastkrijgen als je wilt isoleren. Er zijn toch wel wat voorwaarden waar je moet aan voldoen. Dus best checken of je eraan voldoet voor je daar rekening mee houdt.

Maareuhm... Hoeveel energiebesparing denk je te kunnen realiseren als je woning waarschijnlijk al van een A-peil is? 🤔

Damn, dit is echt wel interessant. Ik wist hier totaal niet van, merci!!!

Wij kunnen hiermee voor meer dan de helft van onze geplande werken renteloos lenen.

Terug
Bovenaan