Aanpak van de gas- en energiecrisis

Als dit waarheid blijkt, betalen we nog maar eens de prijs van de Europese expansiedrang.
De energieministers zijn eruit gekomen: er komt een prijsplafond op alle vormen van gas die naar Europa komen. Het is nu aan de Europese Commissie om de details uit te werken. Een pluim die federaal minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) op haar hoed steekt.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen wilde het prijsplafond beperkt houden tot enkel Russisch gas. Maar daar trekken de energieministers van de lidstaten nu een streep door.

“Desnoods ging ik strijdend ten onder”​

Ook niet om 1 leugen verlegen. VTM zijnde zou ik ze vanavond nog uitnodigen voor het nieuws en dan mag ze het nog eens uitleggen.

Niemand die eens research doet en gaan informeren bij buitenlandse journalisten ?

Ik denk dat wij ook de enige pers waren die de boodschap van Tinne klakkeloos overnamen alsof het binnen was?
In't buitenland zijn er alleszins niet zo'n triomfantelijke berichten verschenen.

Dat is over de 3 zomers dat ik hier woon wel. Had even de tellerstand genomen toen ik erin kwam en deze vandaag. Op 1 zomer zou dat idd zeer veel zijn, alhoewel ik in winters zuinig ben op stroom.
Ja, maar je hebt toch elk jaar een meteropname? Die fungeert toch als nieuwe nulmeting voor het komende jaar?

Ja, maar je hebt toch elk jaar een meteropname? Die fungeert toch als nieuwe nulmeting voor het komende jaar?
Klopt idd, dus zal het maar een 3000Kwh zijn die ik elk jaar op overschot had. Had de reply van @Gravetiet ook gelezen.
Had afrekening nu eind augustus, zelf standen door gegeven. Ik kwam hier wonen 1 maart 2020. Ofwel kwam dit jaar de reset bij de meteropname van fluvius zelf rond maart april 2022 dacht ik, effe nazien nog.
Anders alles van lange zomer weg indien reset eind augustus. Maar ja volgende lente en zomer draait die wel weer terug dan. Nu ja, ik moet ook niet overdrijven dus. Ruwweg 1Kw verwarming aan max 3000 uur dus om break even te blijven.

Laatst bewerkt:

Duidelijke tarieven, dat vooral.
Hoe krijg je duidelijk tarieven op basis van een toekomstig gemiddelde (over 3 tot 5 jaar)? Allez zo lees ik het toch.

Klopt idd, dus zal het maar een 3000Kwh zijn die ik elk jaar op overschot had. Had de reply van @Gravetiet ook gelezen.
Had afrekening nu eind augustus, zelf standen door gegeven. Ik kwam hier wonen 1 maart 2020. Ofwel kwam dit jaar de reset bij de meteropname van fluvius zelf rond maart april 2022 dacht ik, effe nazien nog.
Anders alles van lange zomer weg indien reset eind augustus. Maar ja volgende lente en zomer draait die wel weer terug dan. Nu ja, ik moet ook niet overdrijven dus. Ruwweg 1Kw verwarming aan max 3000 uur dus om break even te blijven.
Ik sprak ook van ondervinding, was effe zuur om 2000kWh gratis te hebben weg gegeven

Duidelijke tarieven, dat vooral.
Indien dit soort van "klassentarieven" invoering vindt en behouden blijft in de grootte-ordes gelijk het nu is, toch eens serieus gaan bekijken in welke mate het nog de moeite is om mijn kloten af te draaien of dat ik toch niet beter part-time kan gaan werken om van dit soort tarieven te kunnen profiteren.

Vreemd dat een verhoging van het sociaal tarief niet eens tussen de mogelijkheden staat. Het is echt wel overdreven laag vandaag. Het sociaal tarief vandaag is lager dan het sociaal tarief in de periode voor 2019 (tot 2005 fzo).

Het is vandaag(!) zelfs lager dan het absolute dieptepunt op de markt qua prijs in 2019(!). Dit ondergraaft het solidariteitsbeginsel imo.

(gasprijs dus).

Vreemd dat een verhoging van het sociaal tarief niet eens tussen de mogelijkheden staat. Het is echt wel overdreven laag vandaag. Het sociaal tarief vandaag is lager dan het sociaal tarief in de periode voor 2019 (tot 2005 fzo).

Het is vandaag(!) zelfs lager dan het absolute dieptepunt op de markt qua prijs in 2019(!). Dit ondergraaft het solidariteitsbeginsel imo.

(gasprijs dus).
Mee eens, dat snap ik ook niet. Betaalbaar houden voor wie het nodig heeft: helemaal mee eens! Maar dit is de staatskas onnodig leeggraven. Mocht ik sociaal tarief hebben, zou de verwarming ook niet op 19 graden komen... :unsure:

(gasprijs dus).

Klopt inderdaad niet en in een ander artikel zet de creg dat het sociaal tarief zal ontsporen.

Zijn er eigenlijk cijfers van hoeveel het sociaal tarief ons kost, of wat de leveranciers doorrekenen aan de overheid?

Indien dit soort van "klassentarieven" invoering vindt en behouden blijft in de grootte-ordes gelijk het nu is, toch eens serieus gaan bekijken in welke mate het nog de moeite is om mijn kloten af te draaien of dat ik toch niet beter part-time kan gaan werken om van dit soort tarieven te kunnen profiteren.

Vrijwillig part-time in combinatie met nettovergoedingen.
Wie weet ga je er netto nog op vooruit! In België kan alles!

Vrijwillig part-time in combinatie met nettovergoedingen.
Wie weet ga je er netto nog op vooruit! In België kan alles!
Dat sociaal tarief krijg je niet omdat je inkomen enkele maandjes lager ligt én dan moet je vooral zelf maar zien rond te komen op langdurige basis met een beduidend lager inkomen.

Dat sociaal tarief krijg je niet omdat je inkomen enkele maandjes lager ligt én dan moet je vooral zelf maar zien rond te komen op langdurige basis met een beduidend lager inkomen.
Ik maakte er een karikatuur van omdat ze wel weer eens alleen zullen afgaan op brutoloon, wat niks zegt over uiteindelijk nettoloon met al de optimalisaties die mogelijk zijn.

Klopt inderdaad niet en in een ander artikel zet de creg dat het sociaal tarief zal ontsporen.

Zijn er eigenlijk cijfers van hoeveel het sociaal tarief ons kost, of wat de leveranciers doorrekenen aan de overheid?
Ik dacht verstaan te hebben dat het sociaal tarief maximaal met 20% (of 25% voor gas) per jaar mag stijgen en dit totdat het het commercieel tarief benadert.

Dus als je nu 2000€ betaalt via het sociaal tarief. En het huidige tarief (alsook het toekomstige tarief) is 5000€. Dan betaalt de persoon die het sociaal tarief heeft volgend jaar 2400€. Het jaar erop 2880. Het jaar erop 3456, het jaar erop 4147.2 om dan in het 5de jaar die 5000€ te benaderen.

Het is een enorm voordeel, maar het is enkel uitstel van executie... al mogen ze blij zijn dat die cap er is (indien die jaarlijkse cap er niet was had de prijs met 10% per kwartaal mogen stijgen...), want ervoor was het prijsverschil tussen sociaal tarief en normaal een 30%.

Geen idee of er expliciete cijfers zijn over wat dit kost.

Ik maakte er een karikatuur van omdat ze wel weer eens alleen zullen afgaan op brutoloon, wat niks zegt over uiteindelijk nettoloon met al de optimalisaties die mogelijk zijn.
Ze moeten natuurlijk wel ergens een lijn trekken.
Die lijnen zijn heel duidelijk voor de eerste en originele categorie mensen en die hebben niet eens een loon, laat staan extralegele voordelen. 😉

Voor de 2de categorie met de verhoogde tegemoetkoming ligt het inkomen INCLUSIEF vakantiegeld en eindejaarspremie, voor iemand zonder kinderen ten laste, rond de 20k. Wat dus neerkomt op +- 1500 netto. Als iemand met 1.5k rondkomt op een maand is de kans klein dat die een stevig extralegaal pakket heeft natuurlijk...

Alle voorstellen zijn nonsens en onbetaalbaar.

Creg voorstel: contract 5y met vast tarief. Ofwel is het tarief pokken hoog zodat provider geen verlies kan maken ofwel laag en moet het risico "gecompenseerd" worden. Niemand heeft een zak geld liggen, dus ain't gonna happen.

Plafond: Europa heeft nog niks. Uiteraard. Wat gaan we doen? Gewoon zeggen "we willen minder betalen". Dan krijg je gewoon minder, hoe naïef kun je zijn? Of gaan we de gap ergens opvullen met gels dat er niet is?

Terug
Bovenaan