Aanpak van de gas- en energiecrisis

300 miljard op de spaarrekeningen. Vooral bij de boomers staat er veel geld geparkeerd en komt er maandelijks bij aan royale pensioenen. In overheidspensioenen mag men gerust wat snoeien. Pensioenen van 3000 netto en meer, toch absurd?

In 2020 waren 4.622.000 Belgen niet in staat om te sparen tijdens een typische maand. Dat komt neer op 40,8% van de bevolking. 32,8% van de Belgen kon net rondkomen met het maandelijkse inkomen, 6,1% moest gebruik maken van beschikbaar spaargeld en 1,9% moest geld lenen.

In 2020 waren 4.622.000 Belgen niet in staat om te sparen tijdens een typische maand. Dat komt neer op 40,8% van de bevolking. 32,8% van de Belgen kon net rondkomen met het maandelijkse inkomen, 6,1% moest gebruik maken van beschikbaar spaargeld en 1,9% moest geld lenen.

Dit is te simpel als je hun uitgavenpatroon niet weet.
Ik kan ook zorgen dat ik maandelijks niks kan sparen maar wel met sjieke auto rijden en geregeld gaan eten in restaurants.

Er staat enorm veel spaargeld geparkeerd, maar dit is te vinden bij slechts een kleine minderheid van de bevolking.

News flash: rich getting richer, poor getting poorer.

Je kan veel zeggen over mensen hun uitgavenpatroon, maar het is een niet te negeren feit dat de ongelijkheid in deze wereld (en ook in België) alleen maar groter wordt.

Zodoende is het moeilijk te zeggen dat al de mensen die in deze tijden niet meer rond komen maar meer hadden moeten sparen in het verleden. Da's voor veel mensen gewoonweg niet goed mogelijk.

Er staat enorm veel spaargeld geparkeerd, maar dit is te vinden bij slechts een kleine minderheid van de bevolking.

Je kan veel zeggen over mensen hun uitgavenpatroon, maar het is een niet te negeren feit dat de ongelijkheid in deze wereld (en ook in België) alleen maar groter wordt.

Zodoende is het moeilijk te zeggen dat al de mensen die in deze tijden niet meer rond komen maar meer hadden moeten sparen in het verleden. Da's voor veel mensen gewoonweg niet goed mogelijk.

Zonder uitgavepatroon kan je dit niet zeggen.
Je hebt geen spaargeld nodig om je uitgaven aan te passen zodanig dat je wel kan sparen of op z'n minst alles te betalen.

Tuurlijk gaat er een groep zijn dat desondanks alles moeite zullen hebben dingen te betalen. Maar ik ben er ook zeker van dat bij een grote groep mensen die niet 'kunnen' sparen er veel onnodige dure uitgaven zijn.

Zonder uitgavepatroon kan je dit niet zeggen.
Je hebt geen spaargeld nodig om je uitgaven aan te passen zodanig dat je wel kan sparen of op z'n minst alles te betalen.

Tuurlijk gaat er een groep zijn dat desondanks alles moeite zullen hebben dingen te betalen. Maar ik ben er ook zeker van dat bij een grote groep mensen die niet 'kunnen' sparen er veel onnodige dure uitgaven zijn.
Wat een quatsch.

'dit wilt niets zeggen want er zijn mensen die wel zouden kunnen sparen'

We spreken over 40% van de bevolking hé. Fucking 40%. Dat is duidelijk een structureel probleem en niet een paar mensen die gewoon wat beter moeten opletten. Zelfs als de helft 'profiteurs' zouden zijn (wat me heel straf lijkt) , dan is 20% nog altijd schandalig voor een westers land.

Wat een manier om er maar niet over te moeten nadenken dat er gewoon veel structurele armoede is in België.

Ik vind het triestig dat gewoon 40% vd bevolking hun probleem aan de kant wordt geschoven omdat 'sommigen geen probleem hebben/profiteurs zijn'.

Let op, dat was een enquête bij 7000 gezinnen als ik het goed lees, waarvan de conclusies veralgemeend worden naar X miljoen Belgen. Dat lijkt me toch heel veel risico op niet-representatieve resultaten...

Ongelijkheid in de wereld gaat misschien omhoog, maar over't algemeen in BE niet hoor.

Er is nu een nieuwe crisis, maar gezien de overheid ook hier weer countermaatregelen wil nemen, denk ik dat het wel mee valt.

Wat een quatsch.

'dit wilt niets zeggen want er zijn mensen die wel zouden kunnen sparen'

We spreken over 40% van de bevolking hé. Fucking 40%. Dat is duidelijk een structureel probleem en niet een paar mensen die gewoon wat beter moeten opletten. Zelfs als de helft 'profiteurs' zouden zijn (wat me heel straf lijkt) , dan is 20% nog altijd schandalig voor een westers land.

Wat een manier om er maar niet over te moeten nadenken dat er gewoon veel structurele armoede is in België.

Ik vind het triestig dat gewoon 40% vd bevolking hun probleem aan de kant wordt geschoven omdat 'sommigen geen probleem hebben/profiteurs zijn'.

verschil tussen vragen of ze kunnen sparen en waarom ze niet kunnen sparen

Doet me denken aan een artikeltje dat ik las waarin jongeren zeiden dat ze zich nu maar 1 keer week thuis nog een warme douche zich konden permitteren.

Die andere 6 keer deden ze het wellicht in de fitness denk ik dan.
Maakt men er soms ook niet al te vaak een karikatuur van? Dat haalt de geloofwaardigheid van de mensen die oprecht met energie-armoede kampen onderuit.

Er moet dus een gigantische kloof zijn. Veel tegenstrijdige info.

Horeca maakt recordwinsten <-> nu sluiten door energieprijzen

Sparen is iets waar je zelf voor kiest. Niet dat ik wil zeggen dat iedereen kan sparen. Maar een heel groot deel van de mensen verkiest het om hun inkomen volledig te spenderen. De mindset moet er ook zijn.

Sparen is iets waar je zelf voor kiest. Niet dat ik wil zeggen dat iedereen kan sparen. Maar een heel groot deel van de mensen verkiest het om hun inkomen volledig te spenderen. De mindset moet er ook zijn.

Moest iedereen BG-style sparen onze economie lag al jaren op palliatieve. Geld moet rollen, lang leve de impulsieve buyers!

verschil tussen vragen of ze kunnen sparen en waarom ze niet kunnen sparen

Cijfers uit 2018 of zelfs zonder datum, lijken mij na een jaar met recordinflatie niet meer relevant natuurlijk. Toch niet om je inkomen in het hier en nu tegen te controleren.

Plus zoals gebruikelijk in België: wegens sectoren met een berg extralegale voordelen die soms honderden euro's aan netto-inkomen vertegenwoordigen maar niet in je brutoloon zitten, zeggen die cijfers vaak ook nog eens een pak minder dan in onze buurlanden.

Net zoals je vroeger back on topic elektriciteitsfacturen hier niet kon vergelijken met de buurlanden, want een zeer groot deel was een verdoken belastingbrief. Nu is dat deel in absolute termen niet veel gedaald, maar in relatieve termen cynisch genoeg wél.

Als dit waarheid blijkt, betalen we nog maar eens de prijs van de Europese expansiedrang.

Als dit waarheid blijkt, betalen we nog maar eens de prijs van de Europese expansiedrang.
Vraag me dan vooral af waarom Tinne VDS zo communiceerde. Wie beslist om te communiceren over iets dat niet zeker is?

Vraag me dan vooral af waarom Tinne VDS zo communiceerde. Wie beslist om te communiceren over iets dat niet zeker is?
Zoals ik al in een ander topic zei: Onze politici zitten al volop in verkiezingsmodus. Al het goed nieuws, of het nu al beklonken is of niet, proberen ze naar hun hand te zetten om de bevolking ervan te overtuigen dat zij de personen zijn waar je voor moet kiezen om het land van de ondergang te redden.
En als het nu toch niet beklonken lijkt, dan kun je nog altijd de schuld afschuiven op ik weet niet wie (bv. iemand die niet goed ligt in de publieke opinie, genre Orban)

Sorry voor m'n cynisme trouwens.

Terug
Bovenaan