Aanpak van de gas- en energiecrisis

Onze eindafrekening komt in november. Gisteren eens tussentijds de meterstanden ingegeven. We gaan iets van een 1000 euro terugkrijgen volgens de huidige inschatting van Luminus.

Het lijkt bijna een kwestie van pure pech en willekeur of je al dan niet te maken krijgt met zulke hoge rekeningen.

Je gebruiksprofiel gas wordt berekend op vorige winter. Toen was het nog niet zo schandalig.

Mensen moeten dringend economische opvoeding krijgen.
Idem met start schooljaar: ge weet dat kinderen geld kosten, voorzie er u dan ook op?
Dit, zo hard! Ongelofelijk hoe weinig inzicht en kennis sommigen hebben.

Maar als je het niet mee krijgt van thuis én je hebt niet de ingesteldheid om erop te letten (soms heb je wel een stevige basis meegekregen maar neemt materialisme de bovenhand) dan ben je idd een vogel voor de kat...

Je gebruiksprofiel gas wordt berekend op vorige winter. Toen was het nog niet zo schandalig.

Wat betekent dit dan? Als mijn verbruik begint te stijgen (wegens kouder weer) dat dit beeld heel snel zal veranderen? Daar hou ik inderdaad rekening mee, ik ga in ieder geval heel regelmatig de meterstanden invoeren om te zien wat er gebeurt.

In plaats van de premie voor zonnepanelen te halveren, zoals nu is voorzien, stelt CD&V voor om die afhankelijk te maken van het inkomen. Gezinnen met een laag inkomen zouden dan vanaf 1 januari nog steeds evenveel krijgen, de hoogste inkomens geen enkele premie meer. “Dat is rechtvaardiger”, zegt Vlaams Parlementslid Robrecht Bothuyne (CD&V).

Denken ze eigenlijk dat het (spaar)geld van de hogere inkomens gewoon aan de bomen groeit ? Of dat die mensen zijn begonnen met werken aan 3000€ per maand.

Ik huiver wel ook steeds meer van het feit hoeveel inkomensafhankelijk wordt gemaakt. Je betaalt al hoger inkomen al veel meer belastingen, en dan moet je ook nog eens een hogere prijs betalen :crazy:. (kinderopvang, energie, premies, sociale woningen)

Mag geld nog bestaan?

@Silence :Alhoewel ik sociaal van inborst ben, heb ik het (ook) wel gehad met het steeds verder willen demotiveren van mensen om hogerop te geraken.
Waarom nog meer willen verdienen, meer willen werken als de kloof onder u toch gedicht wordt met extra subsidies?

En waarom weer alleen kijken naar inkomen?
Zolang er geen vermogenskadaster is, is subsidiëren op basis van inkomen zo verkeerd.
Spaargeld wordt geen rekening mee gehouden, vastgoed ook niet, kunst?

Kunt in ons land euromiljonair zijn maar overal van genieten omdat uw inkomen laag is.
Wat een farce. We zijn 2022. Ernstig dit.

@Herman De Croo : idd en inkomen, men heeft het dan steeds over brutoloon.
Iemand met 2500 euro bruto met netto-onkostenvergoeding, auto en tankkaart kan beter af zijn dan iemand met 4000 euro bruto zonder die voordelen.
Only in Belgium!

Ik huiver wel ook steeds meer van het feit hoeveel inkomensafhankelijk wordt gemaakt. Je betaalt al hoger inkomen al veel meer belastingen, en dan moet je ook nog eens een hogere prijs betalen :crazy:. (kinderopvang, energie, premies)
Het uitmelken van de middenklasse is toch de rode draad door belgie? Corona/gascrisis verandert daar niet veel aan hoor.
De schouders die het profitariaat dragen tot ze zelf afglijden in armoede en er geen middenklasse meer bestaat om de groeiende armoede te ondersteunen.

Wat betekent dit dan? Als mijn verbruik begint te stijgen (wegens kouder weer) dat dit beeld heel snel zal veranderen? Daar hou ik inderdaad rekening mee, ik ga in ieder geval heel regelmatig de meterstanden invoeren om te zien wat er gebeurt.

Nee, dat je wss je voorschotten aangepast hebt omwille van de doemberichten. Maar je afrekening gebeurt met de prijzen van 9 maand terug. Voor komende winter zal je die 1000 euro rap terug kwijt zijn.

Het uitmelken van de middenklasse is toch de rode draad door belgie? Corona/gascrisis verandert daar niet veel aan hoor.
De schouders die het profitariaat dragen tot ze zelf afglijden in armoede en er geen middenklasse meer bestaat om de groeiende armoede te ondersteunen.

Troost u, we mogen allemaal aan de tiet van de 1 percenters gaan hangen dan.

Ik huiver wel ook steeds meer van het feit hoeveel inkomensafhankelijk wordt gemaakt. Je betaalt al hoger inkomen al veel meer belastingen, en dan moet je ook nog eens een hogere prijs betalen :crazy:. (kinderopvang, energie, premies, sociale woningen)

Mag geld nog bestaan?
Probleem is dat heel veel subsidies alleen bestaan voor mensen die het kapitaal hebben om een investering te maken.
Zo profiteren meer kapitaalkrachtige mensen van die subsidies. Dat heet het Mattheüs-effect.
Een mooi voorbeeld was de Tesla Model S, op een bepaald ogenblik de meest verkochte EV. Die werd echt niet gekocht door mensen die die subsidie nodig hadden. Net hetzelfde met zonnepanelen, warmtepompen,... Dus voor premies en sociale woningen vind ik dat perfect normaal.
Voor kinderopvang niet, en voor energie is het werken met een basispakket aan een laag tarief de meest logische oplossing denk ik.

Maar die zonnepanelen-premie mag nu gewoon op de schop. Het is meer dan rendabel genoeg zonder premie...

Probleem is dat heel veel subsidies alleen bestaan voor mensen die het kapitaal hebben om een investering te maken.
Zo profiteren meer kapitaalkrachtige mensen van die subsidies. Dat heet het Mattheüs-effect.
Een mooi voorbeeld was de Tesla Model S, op een bepaald ogenblik de meest verkochte EV. Die werd echt niet gekocht door mensen die die subsidie nodig hadden. Net hetzelfde met zonnepanelen, warmtepompen,... Dus voor premies en sociale woningen vind ik dat perfect normaal.
Voor kinderopvang niet, en voor energie is het werken met een basispakket aan een laag tarief de meest logische oplossing denk ik.

Maar die zonnepanelen-premie mag nu gewoon op de schop. Het is meer dan rendabel genoeg zonder premie...
Niet te vergeten de administratieve last ingebouwd in alle subsidie- en leningaanvragen dat ontmoedigend werkt.

(https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/09/elke-...-kan/)

Ik lees hier dat je een maandelijkse factuur kan krijgen obv van je werkelijke verbruik. Je zou dan geen constant voorschot betalen, maar telkens een variabele factuur krijgen met wat je effectief verbruikte. Voordeel is dat je veel korter op de bal kunt spelen: als je vindt dat je factuur te hoog is kan je je verbruiksgewoontes meteen aanpassen voor de maand erop.

Voorwaarden zijn een digitale meter en aangesloten zijn bij een van de grotere energieleveranciers. Je moet het ook zelf aanvragen blijkbaar.

Iemand die weet waar je dit voor Eneco kan doen op hun site?

Niet te vergeten de administratieve last ingebouwd in alle subsidie- en leningaanvragen dat ontmoedigend werkt.
En waarvoor ik indien nodig gewoon op het werk aan een jurist of de verantwoordelijke energie wat bijkomende info vraag, maar wat voor pakweg een alleenstaande vrouw die bij een schoonmaakbedrijf werkt net wat moeilijker is.
Sommigen vergeten hoe geprivilegieerd ze zijn in hun situatie
'Ja maar ik heb daar hard voor gewerkt"-> proficiat, maar je hebt ook de kans gehad daar hard voor te werken. Sommigen krijgen zo'n kansen niet. Ik heb in mijn team mensen zitten met veel potentieel, die nooit de opleiding hebben kunnen doen op hun niveau.

Daar ben je volgens mij verkeerd. Als Europa degene is die biedt en de transporten naar de landen het meest in nood stuurt dan zie ik niet in waarom die transporten zouden verdwijnen.

Echter als jij als België in paniek biedt, Duitsland biedt in paniek, Frankrijk biedt in paniek, dan pomp je die prijs artificieel omhoog terwijl die tanker gerust voor 15% lager ook wel naar het desbetreffende land was gevaren. Wat boeit hen dat nu of ze in Duitsland, Frankrijk... moeten lossen. Zolang de meest biedende maar niet buiten Europa ligt - want dan veranderen ze hun vaarrichting.

Maar het zijn geen landen die tegen elkaar opbieden. En het zijn geen landen die de transportcapaciteit in handen hebben om gas van het ene punt naar het andere te brengen. Het zijn private bedrijven die gas aan-en verkopen op de groothandelsmarkt en het zijn private bedrijven die de transportcapaciteit al eerder via veiling hebben verkregen.
Als je opeens een publieke instelling laat instaan voor de aankoop en het transport, hoe ga je dat dan regelen? Hoe laat je die publieke instelling dan het gas doorverkopen aan de private bedrijven, volgens welke verdeelsleutel? Waar haalt die publieke instelling de transportcapaciteit vandaan om het gas in het juiste land te krijgen, wetende dat er nu al congestie is doorheen heel Europa? In een situatie van schaarste, hoe bepaal je dan waar er afgeschakeld moet worden - moet de Belgische industrie deels afgeschakeld worden zodat de Duitse industrie kan blijven draaien, en hoe zie je dan de compensatie daarvoor in z’n werk gaan etc.

Zo lang er geen concreet plan op tafel ligt kan ik ook geen concrete kritiek geven. Maar de energiesector is complex. Een soort mikado-toren waar ze nu wat stokjes gaan weghalen of verplaatsen. En hopelijk bekijken ze alle mogelijke consequenties vooraleer ze handelen, en zijn ze er zeker van dat hun actie de mikado-toren niet zal doen wankelen maar sterker maakt.

het is al goed dat men in UK beseft dat men het rondje zwarte piet toeschuiven naar de olie-en gassector mag stoppen.
Boren moet men doen! Er zit nog genoeg in de grond.

De USA is de grote winnaar. Die wrijven zich in de handen.
Ik hoor ineens geen woke-geluiden meer in de EU over de LNG die vanuit USA naar hier komt, maar die via fracking werd ontgind.
Plots geen probleem meer?

Eigenlijk, als men heel die energie-transitie bekijkt in de EU, of poging tot.
Wie neemt zijn of haar verantwoordelijkheid op? Ursula, sorry, zonder schaamte. Maar zij niet alleen.
Internationaal Energie Agentschap zegt elk jaar in zijn jaarverslag dat fossiele energie nodig blijft in de energiemix, maar de heren en vrouwen eurocraten wisten beter!

(https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09/09/elke-...-kan/)

Ik lees hier dat je een maandelijkse factuur kan krijgen obv van je werkelijke verbruik. Je zou dan geen constant voorschot betalen, maar telkens een variabele factuur krijgen met wat je effectief verbruikte. Voordeel is dat je veel korter op de bal kunt spelen: als je vindt dat je factuur te hoog is kan je je verbruiksgewoontes meteen aanpassen voor de maand erop.

Voorwaarden zijn een digitale meter en aangesloten zijn bij een van de grotere energieleveranciers. Je moet het ook zelf aanvragen blijkbaar.

Iemand die weet waar je dit voor Eneco kan doen op hun site?
Dit zou de beste oplossing zijn voor iedereen. Adhoc uw energieverbruik consulteren. Adhoc weten wat uw rekening is. Dit is enkel mogelijk met budgetmeters met het nadeel dat het tarief dat via budgetmeters loopt al zeker niet het goedkoopste is.

het is al goed dat men in UK beseft dat men het rondje zwarte piet toeschuiven naar de olie-en gassector mag stoppen.
Boren moet men doen! Er zit nog genoeg in de grond.

De USA is de grote winnaar. Die wrijven zich in de handen.
Ik hoor ineens geen woke-geluiden meer in de EU over de LNG die vanuit USA naar hier komt, maar die via fracking werd ontgind.
Plots geen probleem meer?

Eigenlijk, als men heel die energie-transitie bekijkt in de EU, of poging tot.
Wie neemt zijn of haar verantwoordelijkheid op? Ursula, sorry, zonder schaamte. Maar zij niet alleen.
Die investeringen in oekraine moeten renderen he :p

ik had het hier al gepost maar ik denk (buikgevoel) tweeledig. De aartsvijand rusland een hak zetten en simultaan zware gas en olie winsten binnenrijven in een markt die gevoelig hoger staat dan enkele jaren terug.

Men zou beter terug over gaan naar een staatsbedrijf voor gas en elektriciteit, i.p.v. 30 verschillende leveranciers met elk 10 soorten contracten en tarieven. Iedereen dezelfde kwh prijs, eventueel met een basistarief en comforttarief, dat is de enige eerlijke manier voor de verdeling van een basisnood die uit hetzelfde net komt.

Maar anderen hebben hier al uitgelegd waarom vaste contracten met recht en reden goedkoper zijn: je hebt mensen die op voorhand hun energie bestellen, waarbij de energieleveranciers dus zelf al een veel beter zicht hebben op hoeveel energie ze moeten inkopen bij de produceten.

Wil je terug naar een staatsbedrijf dat zowel produceert als levert... tja... krijg ik dan hetgeen dat ik de jaren voor deze crisis te veel betaald heb door vast te nemen in plaats van variabel eigenlijk ook terug? Denk het niet.

Ik begrijp ten volle dat er basisnoden zijn, en dat voor sommigen de overheid moet helpen om daarin te voorzien, maar daar horen wat mij betreft dan strenge voorwaarden bij, en 20% van de bevolking die daarvoor in aanmerking komt lijkt mij dan weer véél te véél met zoals gebruikelijk in België het nodige misbruik van dat systeem, inclusief in tijden met ook nog eens een migratiecrisis waarbij sommigen hier binnenwandelen en een heleboel "voordelen" krijgen waar ze nooit toe bijgedragen hebben...

Het niveau gaat hier weer recht de afgrond in.

'Amerika lokte de oorlog uit om zelf gas te verkopen'
'De middenklasse in België heeft het zeer moeilijk, wordt uitgeperst, profiteurs van immigranten'

Als je de oorlog en de aanloop volgt, zeg je zo'n gatachterlijke zaken niet.
En de middenklasse in België is zowat de rijkste in Europa en de wereld.

Wat een dik vet verwend gelul eerste klasse.

Terug
Bovenaan