ThomasMore
Well-known member
Die personen zitten in de werkloosheidsval... Voor alleenstaanden is het leefloon iets van 1115 euro en het minimumloon bedraagt 1707 euro netto (kort door de bocht bruto/netto calculator Jobat, voor een alleenstaande).Als je bvb naar mindervaliden kijkt - Ik dacht dat België ongeveer 5% mindervaliden telt, als we nu stellen dat 10% rijk / 10% welstellend en 10% gemiddeld bemiddeld is: dan spreken we over 1,5% van de bevolking - dat zou ik niet beschouwen als significant misbruik, dat is eerder schieten met een bazooka op een mug.
En dan spreken we hier nog over een groep die niet over de standaard mogelijkheden beschikt - ik heb het dan moeilijker met iemand die van een leefloon leeft, gezond is en niet met handen en voeten gebonden is aan zorg voor kinderen - maar niet in de naar personeel snakkende horeca kan gaan werken bvb.
De leefloner komt in aanmerking voor het sociaal tarief en ziet zijn gasrekening dus niet de pan uit swingen. De voorwaarden voor het sociaal tarief (https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/sociaal-tarief-voor-energie) vermelden niets over loontrekkenden. Die komen dus niet in aanmerking geloof ik.
Als dat klopt (?) dan ga je als alleenstaande dus 38 u. / week je nikkel afdraaien voor 592 euro min de extra kost voor energie omdat je niet langer van het sociaal tarief kan genieten. Ik maak de voorzichtige assumptie dat pakweg 200 euro van dat verschil wegvloeit naar een hogere energierekening. Blijft over 392 euro. Dat maakt dat je per uur dat je werkt 2,5 euro (!) meer zal overhouden dan dat je datzelfde uur in je zetel ligt.
De opportuniteitskost van een leefloon versus werken bedraagt dus enkele euro's per uur.
Om mensen te activeren op de arbeidsmarkt mag die opportuniteitskost best veel hoger liggen.