Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik las vandaag dat in Nederland de steenkoolcentrales weer volop gaan draaien.

In 2020 was 43 procent van de steenkool en bruinkool die Nederland importeerde voor eigen gebruik, afkomstig uit Rusland. Het gaat om 3,3 miljard kilogram. Dit zijn de recentste importcijfers over kolen waar het statistiekbureau over beschikt.

Waar gaan ze die steenkool nu gaan halen?

Als Brussel een invoerverbod voor Russische kolen instelt is dat waarschijnlijk makkelijk op te vangen voor Nederland. Rusland is weliswaar een belangrijke leverancier van kolen maar kolen kunnen ook relatief eenvoudig ergens anders vandaan gehaald worden, zegt hoogleraar energie-economie Machiel Mulder van de Rijksuniversiteit Groningen.

Mulder geeft aan dat zeker niet lichtzinnig gedacht moet worden over een importverbod. Hierdoor zou de prijs van kolen en olie namelijk verder kunnen oplopen.

Wat betreft kolen voorziet hij afgezien van mogelijke aanpassingsproblemen in het begin, uiteindelijk toch weinig impact. Dat komt omdat kolen met schepen worden vervoerd. Op basis van criteria als prijs en transportafstand werden er de laatste jaren veel kolen uit Rusland gehaald. Maar Mulder benadrukt dat er nog veel meer landen zijn die kolen produceren, bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Australië. Daar kunnen ze ook worden ingekocht.

Bij een ban op olie ligt de kwestie iets ingewikkelder. Mulder wijst erop dat de Rotterdamse haven erg belangrijk is voor de doorvoer van olie, die weer voor een belangrijk deel uit Rusland komt. Maar uiteindelijk is ook bij olie de situatie niet te vergelijken met die van gas. Mulder snapt naar eigen zeggen dat Brussel met een ban op Russische kolen wil beginnen, dan pas kijkt naar olie en over sancties op het gebied van gas liever nog niet wil praten. Grote olieconcerns, waaronder Shell, kozen er eerder overigens ook al voor om te stoppen met het inkopen van Russische olie.

Ik zou enkele circuits van onze vloerverwarming willen dicht draaien om het gasverbruik in te perken (enkel woonkamer + keuken + bureau verwarmen)

Heeft dit ook negatieve gevolgen? Ik kan aan de collectoren de kraantjes van de verschillende circuits open of dicht draaien.
Denk niet meteen dat da negatieve gevolgen heeft, zolang je leidingen niet bevriezen :) Maar gaat dat veel besparen denk je ? Je aanvoertemperatuur is sowieso nodig toch. Ben hier eens aant checken, onze woonkamer en keuken samen zijn al 6 kringen van in totaal 10. De enige die ik uit zou kunnen schakelen is de gang.

1400 kWh dag, 1400 kwh nacht, +- 1000L propaan via tank in tuin.
Alleenstaande woning uit 2013, 3 slaapkamers, bureau.
Geen kinderen.

Electriciteit 80 per maand (komt van 65 vroeger), gastank 1 maal per jaar bijvullen (was 600-700 vroeger, nu 900-1000 euro begin augustus)
Verbruikscijfers van 2021.

Dat is toch allemaal niet duur denk ik dan? (Wel vast contract electriciteit. Maar zelfs al zou dat verdubbelen...)
Wat deden wij dan anders?

En ik doe nooit lichten uit, laptop en scherm liggen permanent aan, 2 koelkasten, droogkast die altijd gebruikt wordt want houden ons niet bezig met was uithangen.
Verwarming permanent 20 graden van november tot eind maart.

Wat doet de gemiddelde Belg wel qua zot electriciteitsverbruik of verwarming?

Laatst bewerkt:
1400 kWh dag, 1400 kwh nacht, +- 1000 m3 propaan via tank in tuin.
Geen kinderen.

Electriciteit 80 per maand (komt van 65 vroeger), gastank 1 maal per jaar bijvullen (was 600-700 vroeger, nu 900-1000 euro begin augustus)

Dat is toch allemaal niet duur denk ik dan? (Wel vast contract electriciteit. Maar zelfs al zou dat verdubbelen...)

En ik doe nooit lichten uit, laptop en scherm liggen permanent aan, 2 koelkasten, droogkast die altijd gebruikt wordt want houden ons niet bezig met was uithangen.

Die elektriciteit verbruiken zijn nu aan gangbare prijzen 2400-3000 euro. 200-250 euro per maand dankuwel janus...
De gemiddelde belg doet niet veel zotter. Tzijn de prijzen die zot geworden zijn.

1400 kWh dag, 1400 kwh nacht, +- 1000 m3 propaan via tank in tuin.
Geen kinderen.

Je hebt enerzijds gewoon uwe propaan aan een zeer goed tarief gekregen. Je betaalt 0.1€ per kwh (uw verbruik is ongeveer 10200kwh, wat lager is dan het gemiddelde wat 17000kwh is). Terwijl mensen die hun gas kopen via hun gascontract en zonder vast contract (of vastcontract vorige maand) 25 cent betalen (en ondertussen 33 cent). Dus quasi *3.

Anderzijds is uw verbruik gewoon aan de lagere kant. Maar al hoger een beetje vermeld. En je hebt geen kostprijs gelieerd aan de elektriciteitskost (wat met een vast contract a rato van 0.6 cent per kwh - prijs vorige maand) wilde zeggen dat uw verbruik grofweg 2100€ is (en dus uitkomt op 175€/maand tov 80€/maand)

Als je ineens 3000€ of 2500 euro moest betalen voor uw tank te vullen, had je het dan nog niet duur genoemd ? Of als je die 175€/mnd moet betalen ipv 60...

Maar ja, dat is nog perfect doenbaar. Echter niet iedereen heeft die prijzen.

Je hebt enerzijds gewoon uwe propaan aan een zeer goed tarief gekregen. Je betaalt 0.1€ per kwh (uw verbruik is ongeveer 10200kwh, wat lager is dan het gemiddelde wat 17000kwh is). Terwijl mensen die hun gas kopen via hun gascontract en zonder vast contract (of vastcontract vorige maand) 25 cent betalen (en ondertussen 33 cent). Dus quasi *3.

Anderzijds is uw verbruik gewoon aan de lagere kant. Maar al hoger een beetje vermeld. En je hebt geen kostprijs gelieerd aan de elektriciteitskost (wat met een vast contract a rato van 0.6 cent per kwh - prijs vorige maand) wilde zeggen dat uw verbruik grofweg 2100€ is (en dus uitkomt op 175€/maand tov 80€/maand)

Als je ineens 3000€ of 2500 euro moest betalen voor uw tank te vullen, had je het dan nog niet duur genoemd ? Of als je die 175€/mnd moet betalen ipv 60...
Maar propaan is niet met vast contract, dat zijn gewoon de dagprijzen.

De huidige maximumprijs is 0,88 per liter zie ik op internet. Dus 880 euro voor 1000 liter.
Met die 1000l kwamen wij toe voor een heel jaar.
Dat is +- 80 euro per maand.
En verwarming staat permanent op 20.
Ik vergat die zelfs uit te zetten als we op reis gingen voor 1 of 2 weken :-s

1 aparte douche die ik altijd gebruik, vrouw in bad.

Wat doen andere gezinnen dan wel nog allemaal, kinderen niet te na gesproken?

Laatst bewerkt:

De huidige maximumprijs is 0,88 per liter zie ik op internet. Dus 880 euro voor 1000 liter.
Is zelfde als voor mazout. Is ook gewoon * 2 gegaan tov vorig jaar in plaats van * 10 of meer zoals gas.

Hoe is het dan fair of logisch om te zeggen van hoe duur, wie duur, wat duur? Jij betaalt gewoonweg niet dezelfde prijzen, en als je de correcte vergelijking maakt zou je dan die prijsstijging ook moeten doorrekenen naar uw brandstof. Voordat je een uitspraak doet dat je niet begrijpt waar anderen over klagen.

Al moet je rekening houden dat je voor die gastank ook een kost betaalt natuurlijk... https://www.bobex.be/nl-be/gastank/ Al zou dat mogelijk wel eens interessant kunnen zijn voor sommige mensen. Al kost dat toch ook al snel 1500 - 2000€ (of huren en dan betaal je 75€/ jaar las ik ergens... maar niet zeker)

EDIT : hiernaast zou je ook een milieuvergunning klasse 3 moeten hebben voor die tank.

Laatst bewerkt:
Daar betaalt niemand een fluit voor, de verhuurder kon die gratis plaatsen maar dan wel verplichte afname gas bij die ene leverancier.
Wat in de praktijk geen verschil maakt want iedereen rekent toch de toegelaten maximumprijs.
Dat kan, ik ben via een google search geen enkele tegengekomen die reclame maakt met het gratis leveren en plaatsen van een propaantank van vb 1000l.

Maar als je zeker bent dat dat het geval is, dan stel ik voor dat je die gegevens hier even deelt (2 - 3 spelers dat men kan kiezen ;p). Dan kunnen sommigen vb nog kiezen om snel een propaantank te zetten als ze geen vast contract voor gas hebben van juni. Want een propaantank is dan voordeliger als de huidige variabele gasprijzen betalen (men spreekt voorlopig ook nog van 0.8+€/l).

Dan is dat eventueel een betere investering voor gas dan het optifix contract van vorige maand.

edit : zojuist al 1ne tegengekomen die een korting geeft op de installatiekosten : https://www.primagaz.be/nl-be/particulieren/installatie/installatiekosten, over de leveringskost van de tank vind ik niet echt informatie terug. Noch of er iets anders aan vasthangt.

1400 kWh dag, 1400 kwh nacht, +- 1000L propaan via tank in tuin.
Geen kinderen.

Gewoon nog een goedkoop vast stroomcontract ?

Die met een sociaal tarief hebben wel de jackpot gewonnen.

Mijn geschat verbruik elektr. en gas: 9500 euro
Sociaal tarief 1500 euro.

Ocharme diegenen die 100 euro teveel verdienen om daarvoor in aanmerking te komen. Er zullen er veel stoppen met werken/minder werken.

Ja, maar gas (wat voor de verwarming zorgt) niet.

En ik zie hier veel grotere stroomverbruiken, terwijl ik niet zou weten hoe nog meer te verbruiken aangezien er totaal niet op gelet wordt.
Kinderen ? Mensen met oudere toestellen ? Geen LED-lampen ?

Ik begrijp het ook niet zo heel heel goed.
Ons verbruik is nog lager stroom (1100 en 1300), 4 dagen telewerk en een airco die dus regelmatig staat te draaien (geen zonnepanelen)

Waar eindigt dit : bij een recessie. Dus als je nu ambtenaar of leerkracht bent wrijf u maar weer in uw handjes.
Klopt, ene indexering na de andere.

Daarnaast, er is geen enkele reden waarom je 6000€/jaar aan gas MOET betalen. Je kiest daarvoor zelf.
Nee, dat kies ik niet zelf. Ik ga mijn kinderen niet in de kou zetten of een week niet wassen.

Dat dat niet plezant is niet zou mogen in een geciviliseerd land ok daar kan ik in volgen. Maar het is nu het geval, dus dan moet je uw eigen aanpassen ipv te klagen dat je het niet kan betalen.
Het gaat niet om niet kunnen betalen. Het gaat om het feit dat dit de rem zet op andere uitgaven.
Actie... ipv business as usual en klagen en zagen en met het handje uitgestoken staan. Al lijkt het wel ofdat de Belg ondertussen op die manier geconditioneerd is in de tijd.
De Belg is zo geconditioneerd door het beleid. Het hele beleid leest zoals een promofolder van de lidl, van datum x to datum y een voordeel toekennen, nadien niet meer.
En daar ben jij dus loemp geweest. Je bent zelf toch slim genoeg om te weten dat het verbruik in de winterperiode van gas significant is en dat een nieuw contract afsluiten op het moment dat er een pistool tegen uw kop staat niet noodzakelijk het beste idee was.
Ik heb helemaal nog niks afgesloten. Ik zit nog aan een vast tarief, max 170/maand G+E tot quasi 2023. Dat contract was gebaseerd op een tariefkaart van september 21. Engie probeerde al tevergeefs om mij sneller te doen veranderen. Moest ik dan halfweg het contract in mei dit stopzetten en intekenen voor 400/maand? Dat was toen koffiedik kijken, niemand had die augustuspiek toen echt kunnen voorspellen.

En dan mag je voor mijn part nu op de blaren zitten.

Dan leer je het misschien voor de volgende keer... dat is crue... maar soms moeten mensen eens tegen de muur lopen voor ze hun gedrag aanpassen. Uiteindelijk zijn en blijven mensen verantwoordelijk voor hun eigen gedrag.
Gedrag? Energie is toch een basisbehoefte? De manier waar we ermee omgaan kan je nog afschuiven op de mensen, maar je kan de verantwoordelijkheid voor dure energieprijzen niet op de mensen afschuiven.

Laat ons eerlijk zijn, men pusht ons al minstens 10 jaar om te isoleren.
Maar dat staat los van de prijzen of datum van afsluiting van een contract. Idealiter woont iedereen in BEN woningen met 14 cm pur in de spouw en 30 cm wol in het dak.

De huizenmarkt was of is nog niet aangepast aan die energetische eisen. Mensen hebben zich afgelopen 2 jaren overleend en elkaar overboden voor energetisch soms zeer povere huizen.

Dat is +- 80 euro per maand.

1 aparte douche die ik altijd gebruik, vrouw in bad.

Wat doen andere gezinnen dan wel nog allemaal, kinderen niet te na gesproken?
Ik vraag het me ook af.

Hier met 2 en 2 kinderen. Thuiswerken, alles digitaal en geconnecteerd. Elektriciteit is 2850kwh/y.

Er zijn wel wat kleine besparingen die we gaan doen, de home office snachts afzetten, de digibox afzetten met de knop op de verdeeldoos. 0 werk, en zou 400-500kwh kunnen besparen per jaar.

Gas, hebben we zonneboiler en epc60. Dat verbruik is ridicuul laag, maar niet representatief voor de rest.
Daar betaalt niemand een fluit voor, de verhuurder kon die gratis plaatsen maar dan wel verplichte afname gas bij die ene leverancier.
Wat in de praktijk geen verschil maakt want iedereen rekent toch de toegelaten maximumprijs.

Ah ja, en nog 225 euro 'propaancheque' gekregen van de overheid. Waar we niets van wisten, het gasbedrijf vermeldde het.

Dat is dus 25% van het jaarverbruik betaald door de overheid.
Goed besteed zeg!
(Vrouw verdient >6000 bruto en Audi)
100% akkoord. Debiele uitdeelpolitiek. Ik zit bij ecopower. We betalen (tot november-_-) 46 euro per maand. 2 maanden gratis Elektriciteit voor niks. Thank you...

Ook een energiepremie of zoiets gekregen van 150 euro, want... want ja, waarom eigenlijk, we betalen maar 80 per maand vast aan electriciteit.

Al goed dat dictator Janus niet aan de macht is, tzou geen waar zijn.
Hoe zou het toch komen dat er een gat in de begroting is...

Nee, dat kies ik niet zelf. Ik ga mijn kinderen niet in de kou zetten of een week niet wassen.
Dus dat is een keuze. Een kind een extra sweater binnenhuis aandoen of 3 keer in de week een snelle douche (natmaken, inzepen, afspoelen) ipv 15-30 minuten douche elke dag daar gaat uw kind echt niet van dood zunne...

Het gaat niet om niet kunnen betalen. Het gaat om het feit dat dit de rem zet op andere uitgaven.
Als jij geen besparingen uitvoert op die grote kost, dan zet dat een rem op andere uitgaven. Doe je dat niet, dan zet dat geen rem op andere uitgaven.

Ik heb helemaal nog niks afgesloten. Ik zit nog aan een vast tarief, max 170/maand G+E tot quasi 2023. Dat contract was gebaseerd op een tariefkaart van september 21. Engie probeerde al tevergeefs om mij sneller te doen veranderen. Moest ik dan halfweg het contract in mei dit stopzetten en intekenen voor 400/maand? Dat was toen koffiedik kijken, niemand had die augustuspiek toen echt kunnen voorspellen.
Ik verwachtte dat er een enorme stijging zou zijn. Al had ik niet noodzakelijk verwacht dat die ten opzichte van toen nog eens maal 3 zou gaan. Maar een stijging verwachtte ik wel. We zijn uiteindelijk als europa voor 40% afhankelijk van de invoer van Rusland EN het is niet alsof het evident is om al die LNG tankers tot bij ons te krijgen...

Dus ik zou dus een contract aangegaan zijn en die opgestart hebben 4 maand later (dus in eind maart vanaf april +3 maand). Opnieuw zekerheid is voor mij belangrijker dan onzekerheid.
Jij hebt toen die keuze niet gemaakt, awel dan zit je nu op de blaren van uw keuzen. Blaren die dan volgens uw inschatting blaren voor mij zouden geweest zijn. Blaren waar ik met 20€ een ander contract zou hebben kunnen aangaan.

Gedrag? Energie is toch een basisbehoefte? De manier waar we ermee omgaan kan je nog afschuiven op de mensen, maar je kan de verantwoordelijkheid voor dure energieprijzen niet op de mensen afschuiven.
Een basisbehoefte wil daarom niet zeggen dat het daarom goedkoop is hé. Een basisbehoefte wil gewoon zeggen dat dit belangrijk is in onze maatschappij. En dat je mensen daarom ook niet zonder kan zetten.

Al zou ik niet weten waarom de verantwoordelijkheid voor dure energieprijzen niet op de mensen zouden afgeschoven mogen worden... Als je op 40% van de voorraad een ban legt en nieuwe voorraad is niet makkelijk tot bij ons te krijgen... dan betaal je nu eenmaal door uw neus want dat is nu eenmaal vraag en aanbod...

De huizenmarkt was of is nog niet aangepast aan die energetische eisen. Mensen hebben zich afgelopen 2 jaren overleend en elkaar overboden voor energetisch soms zeer povere huizen.
Ja en nu mogen zij dan ook op de blaren van hun keuze gaan zitten. Keuzen... gevolg. Uiteindelijk heeft niemand hen verplicht om die huizen te kopen aan die prijzen...

Al zou ik niet weten waarom de verantwoordelijkheid voor dure energieprijzen niet op de mensen zouden afgeschoven mogen worden...
Dat ligt toch buiten de verantwoordelijkheid van de bevolking. De bevolking heeft toch niet gestemd voor sancties tegen Rusland? De bevolking heeft toch niet gekozen voor een afsluiting van Nordstream 1 of voor het niet openen van Nordstream 2? Europa dacht sancties te kunnen opleggen aan zijn quasi grootste energieleverancier, zonder sancties terug te krijgen. Dat is eigenlijk gewoon de tak afzagen waar je op zit, maar dat kan je niet afschuiven op de bevolking.

Als je op 40% van de voorraad een ban legt en nieuwe voorraad is niet makkelijk tot bij ons te krijgen... dan betaal je nu eenmaal door uw neus want dat is nu eenmaal vraag en aanbod...
Nee, dat is een gemanipuleerd politiek steekspel ten koste van de gewone mensen en dit keer ook de bedrijven.
Ja en nu mogen zij dan ook op de blaren van hun keuze gaan zitten. Keuzen... gevolg. Uiteindelijk heeft niemand hen verplicht om die huizen te kopen aan die prijzen...
Hier kan ik dan ook jouw "vraag en aanbod" naar boven halen. Er was toen veel vraag naar woningen in het algemeen, tegen een beperkt aanbod. Het is niet dat de markt bezaaid was/is met energetisch gunstige woningen.

Dat ligt toch buiten de verantwoordelijkheid van de bevolking. De bevolking heeft toch niet gestemd voor sancties tegen Rusland? De bevolking heeft toch niet gekozen voor een afsluiting van Nordstream 1 of voor het niet openen van Nordstream 2? Europa dacht sancties te kunnen opleggen aan zijn quasi grootste energieleverancier, zonder sancties terug te krijgen. Dat is eigenlijk gewoon de tak afzagen waar je op zit, maar dat kan je niet afschuiven op de bevolking.
De bevolking heeft genoten van de lusten van de goedkope gas (ook in het verleden), nu ziet die af van de lasten van de dure gas en dit tgv geopolitieke redenen.
Dat de bevolking niet gestemd heeft voor sancties tegen Rusland maakt geen bal uit. Dit hoort er gewoon bij in dat geopolitieke spel. En het is dan aan de bevolking om zich hierdoor te duwen ipv te zagen en apathisch te zijn hierover.

Je kan nog HEEL veel zelf doen voordat je echt kan zeggen van dit gaat niet. Maar het is gewoon het makkelijkste om niets meer te doen dan uwe mond geluid te laten maken.

Nee, dat is een gemanipuleerd politiek steekspel ten koste van de gewone mensen en dit keer ook de bedrijven.
Ik heb nog altijd liever dit gemanipuleerd politiek steekspel dan dat wij nu zeggen we doen niets voor Oekraïene. En de Russen rollen Oekraïene op. 2 jaar later is het Polen, en we zeggen opnieuw we doen niets en zij rollen Polen op. En 2 jaar later is het Duitsland en zij rollen Duitsland op want wij zeggen opnieuw we doen niets, niet ons probleem.
En dan 1 jaar later is het onze beurt en zeggen wij hoe, wie, wat... wir haben es nicht gewusst... En dus gaan we hier gewoon door moeten. En dat je niet uw kinderen naar de oorlogsmolen moet sturen, mensen rondom u ziet sterven, van honger of dorst omkomt of je uw volledig hebben en houden kwijt bent omdat je moet vluchten, maar het ergste wat wij nu gaan doormaken is een miljard te doneren in oud materiaal en hulp voor vluchtelingen en veel geld betalen voor elektriciteit en verwarming waar je met veel goede wil en doorzettingsvermogen nog van de totaalkost kunt afpitsen om het minder pijn te laten doen zonder desnoods aan andere luxe te moeten raken (of vb uw vakantiegeld en eindejaarsgeld of een stuk ervan te injecteren naar de elektriciteits- en verwarmingsfactuur).

Al was het beter geweest indien we onze energiesector meer gediversifieerd hadden dan ons enkel afhankelijk te maken van Rusland in die mate. Maar het is wat het is, terugdraaien kun je het toch niet, en we moeten daar nu gewoon door want wonderoplossingen zijn er niet. En de verarming moeten we dan ook maar gewoon slikken en ons eigen erdoor trekken hopende dat we dat op termijn terug opnieuw kunnen uitbouwen. Maar er is nog enorm veel vet bij ieder van ons waarin kan gesneden worden voordat het echt onmenselijk wordt... of waarom ik liever in een ander land zou leven dan in België ik zie het echt niet hoor...

Hier kan ik dan ook jouw "vraag en aanbod" naar boven halen. Er was toen veel vraag naar woningen in het algemeen, tegen een beperkt aanbod. Het is niet dat de markt bezaaid was/is met energetisch gunstige woningen.
Klopt er is vraag en aanbod. Maar er is niemand die u verplicht om te kopen of te kiezen voor een huis of te kopen met geld dat je niet hebt. De meest logische oplossing is dan vooreerst uw eisen te temperen. Of wat denk jij dat ik gedaan heb... ik heb mijn eisen aangepast om realistisch te zijn ipv mee te gaan in die helse prijzenslag (die er ook in een bepaalde vorm was toen ik in 2015 - 2016 kocht- maar natuurlijk minder extreem als tijdens corona) en ik ben ook niet de persoon geweest die in zijn lening tot op het uiterste van wat mogelijk is gegaan...

Net zoals ik hierboven ook zeg doordat je knipt in uw verbruik, want crisis en uitzonderlijke situatie, dat je daardoor de prijsstijgingen kunt temperen. Maar als je gewoon door doet comme d'habitude, want het kan niet op, dan rij je uw eigen de vernieling in.

En zo kwamen uw uitlatingen een beetje over. En mijn opvoeding is nu eenmaal van die mate geweest dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is en blijft om rond te komen (en geld aan de kant te zetten) ongeacht de omstandigheden. Fijn of niet.

Laatst bewerkt:
De bevolking heeft genoten van de lusten van de goedkope gas (ook in het verleden), nu ziet die af van de lasten van de dure gas en dit tgv geopolitieke redenen.
Dat de bevolking niet gestemd heeft voor sancties tegen Rusland maakt geen bal uit. Dit hoort er gewoon bij in dat geopolitieke spel. En het is dan aan de bevolking om zich hierdoor te duwen ipv te zagen en apathisch te zijn hierover.
Kun jij hier dan als eerste naar je eigen advies luisteren als dat je mening is. Jij bent de grootste zaagbos en meest apatische persoon in heel deze thread.

Je moet maar gewoon voorzichtig en realistisch zijn??? Je moet het maar normaal vinden dat prijzen maal 10 gaan en daar op voorbereid zijn en maar doorbijten als je niet voorbereid bent? Dat is realistisch? Het is realistisch om dit maar volledig bij de bevolking te leggen? Het is inderdaad voor een groot stuk door de geopolitiek. Dat de politiek dan ook maar zelf kijkt naar de gevolgen die ze gecreeerd heeft he. En niet alleen voor de inviduen, maar ook gewoon voor de maatschappij. Het is waanzin, pure absurditeit dat je ook maar zou denken dat het een goed iets voor de maatschappij is als we gewoon een verrottingsstrategie toepassen. Want dat is wat jij voorstelt, dat we gewoon van het concept "maatschappij" afstappen en gaan voor een systeem van "trek je plan".

Andere vergelijking waarin je duidelijk ziet dat we wel iets om de maatschappij geven, kijk naar de overstromingen in pepinster ed. of andere "rampen", als je bv. stormschade oploopt, dan wordt je ook gedekt ZELFS als je geen brandverzekering hebt.

Het is gewoon heel duidelijk een gedeelde veranwoordelijkheid. (En eigenlijk zelfs meer bij de politiek omdat daar de keuzes gemaakt zijn, niet bij de bevolking, imho.) Dit kan niet, en het is zelfs totaal niet wenselijk, om dit volledig op het individu af te shuiven. Dat is gewoon aansturen op anarchie.

Jouw mening wijkt duidelijk af van wat we als maatschappij de norm vinden. Dat je jezelf buiten de maatschappij zet hebben we ondertussen al vaak genoeg gezien in deze topic. Dus inderdaad, stop met je apathie en vooral, stop met zagen.

(Mijn excuses om het zo hard te zeggen, maar ik begin dit riedeltje wat beuh te worden. En vooral dan anderen betichten van apathie en dan zelf uitspraken doen als "er is nog enorm veel vet bij ieder van ons waarin kan gesneden worden voordat het echt onmenselijk wordt", met zoveel mensen op sociaal tarief (wilt al iets zeggen), en dan nog eens zoveel mensen die daar buiten vallen die plots 1000'den euro's extra moeten ophoesten. Welk vet zit daar dan nog? En dan bedoel ik niet op individu niveau. Of bedoel je echt dat we maar terug naar de holbewonertijd moeten? Het vet van niet dood te vallen van de kou? Dat vet? Seriously...)

Laatst bewerkt:
Ik heb nog altijd liever dit gemanipuleerd politiek steekspel dan dat wij nu zeggen we doen niets voor Oekraïene. En de Russen rollen Oekraïene op. 2 jaar later is het Polen, en we zeggen opnieuw we doen niets en zij rollen Polen op. En 2 jaar later is het Duitsland en zij rollen Duitsland op want wij zeggen opnieuw we doen niets, niet ons probleem.
Het zou nog lang duren voordat Rusland Oekraïne zou oprollen, zelfs als het hun zou lukken... en daarna stopt het omdat Oekraïne totaal niet vergelijkbaar is met al de andere landen die je opsomt. Dus please.

Feit is dat we in Europa op dit moment aan zelfdestructie bezig zijn. Het zal ons niet zo hard treffen als de bevolking in Rusland maar het zal zeker zijn littekens achterlaten. We komen er wel uiteindelijk bovenop.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan