Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hopelijk zetten we dan met het westen daarna ook in op de volgende stap: energieonafhankelijkheid en bij uitbreiding meer onafhankelijkheid op economisch vlak (eventueel met duurdere maar duurzame producten)
België zal in elk geval niet op kop lopen. Elk beleid loopt op de muur van "Geen geld". In tijden van crisis beginnen ze groene energie af ge romen. Goed Luck met je investeringsklimaat.

Energie onafhankelijk start met minder verbruik...

't Is al volop verkiezingen he, voor elke partij :unsure:
Triestig. Staatsmanschap bestaat niet meer. De wereld mag vergaan en ze gaan nog met de verkiezingspoll bezig zijn.

9 miljard. Dat is voor heel Europa ? Of enkel voor België?
Wat denk je? Ik weet niet hoe en waar dat nummer gefabriceerd wordt, masr waarschijnlijk is is het een creatieve berekening. Hoeveel Belgische producenten zijn er? Wat windmolens en pv (minimale overwinsten) en wat gascentrales (die gaan weinig overwinsten hebben).

Die nucleair staat hier, maar dat is niet Belgisch...

België die op dit moment een gasvoorraad heeft voor 8 dagen en Duitsland voor 80 dagen. Dat vond ik nog het strafste in de Afspraak.

Begrijp ik Madhi nu goed in de Afspraak

Bedrijven ondersteunen
Middenklasse ondersteunen
Sociale tarieven versterken
De zwakste extra ondersteunen (die betalen toch al 2x niks ?)

Wie gaat dat betalen ? Als we nog nie failliet zijn, zullen wel het wel snel zijn

Dan moet je Terzake er nog bij nemen: opnieuw een asielcrisis, en laten we realistisch zijn: dus een recordaantal mensen die binnenkort ook weer een sociaal tarief zullen krijgen, want die zijn niet binnen de kortste keren aan het werk, want wij trekken te weinig (hoog)geschoolde migranten aan en zijn er niet eens in geslaagd voorgaande migratiegolven deftig te integreren/assimileren.

Maar Duitsland is ook groter hè..

Dit is ironisch hoop ik? Want het wordt al laat op de avond. Dat Duitsland groter is betekent ook een groter verbruik, dus als zij een voorraad voor 80 dagen hebben, dan is dat om hun grotere verbruik te dekken, dat wij slechts 8 dagen hebben... tja, dat kan je misschien nog goedpraten doordat wij meer terminals hebben en sneller kunnen invoeren, maar het is toch wel énorm pover zo'n verhouding 1/10.

Dit is ironisch hoop ik? Want het wordt al laat op de avond. Dat Duitsland groter is betekent ook een groter verbruik, dus als zij een voorraad voor 80 dagen hebben, dan is dat om hun grotere verbruik te dekken, dat wij slechts 8 dagen hebben... tja, dat kan je misschien nog goedpraten doordat wij meer terminals hebben en sneller kunnen invoeren, maar het is toch wel énorm pover zo'n verhouding 1/10.
Uiteraard. Ik probeer maar gewoon mee te denken met onze politiek hè

...en dat men beslist wie moet 'bloeden'? : Europa, de bevolking en economie (en onze huidige regeringen) of Rusland, door deze uit Oekraïne te jagen en door de aanhoudende sancties te isoleren.
Eerlijk gezegd zie ik geen andere uitweg op dit moment.

Of je Rusland nu uit Oekraine jaagt of niet, als ze geen gas meer leveren dan leveren ze geen gas meer.
Hun rol als energieleverancier voor Europa was uitgespeeld op de eerste dag van de invasie (op de lange termijn. Op korte termijn wist iedereen die de situatie in Europa wat kent dat Rusland niet zonder pijn weggesneden kon worden).

Wat denk je? Ik weet niet hoe en waar dat nummer gefabriceerd wordt, masr waarschijnlijk is is het een creatieve berekening. Hoeveel Belgische producenten zijn er? Wat windmolens en pv (minimale overwinsten) en wat gascentrales (die gaan weinig overwinsten hebben).

Wat ze bij de kerncentrales kunnen halen is in steen gebeiteld.
En als we de kerncentrales even wegdenken dan is jawel…Engie nog steeds de grootse producent.
Engie, het bedrijf waar diezelfde overheid met de rug tegen de muur mee aan het onderhandelen is om 2 (of was het nu 4? Of waarom niet alle 6?) reactoren open te houden.

En dan spreken we nog niet over het juridisch drijfzand van hoe je ‘overwinst’ moet definieren. Of hoe je forwards in rekening moet brengen (immers, veel eenheden verkopen een groot deel van de productie op voorhand aan prijzen die een pak lager liggen dan de spotprijzen nu). Of hoe je kan vermijden dat eenheden liever niet produceren als ze er niet voldoende voor gecompenseerd worden waardoor de situatie enkel escaleert etc.

De markt werkt as designed. In tijden van schaarste klimt de prijs waardoor het interessant wordt om aan kapitaalintensieve alternatieven te denken. Dure batterijparken hebben plots een levensvatbare business case, particulieren lopen elkaar omver om zonnepaneelinstallaties te plaatsen etc.

Schaarste los je niet op door de spelregels te veranderen. Schaarste los je op door het aanbod te verhogen of de vraag te doen dalen.

België die op dit moment een gasvoorraad heeft voor 8 dagen en Duitsland voor 80 dagen. Dat vond ik nog het strafste in de Afspraak.

België kan zichzelf veel flexibeler bevoorraden dan Duitsland. Geloof me, je woont volgende winter liever in België dan in Duitsland. En de winters nadien ook.

2 minuten dat grote gelddebat opstaan en tis om onnozel te worden

4000€ netto gezamelijk, man 2500€ zonder premies zij zelfstandige.
Man moet zijn eigen auto afbetalen (een beetje verstandige zelfstandige koopt die toch op de zaak?)
Betalen 1000€!!! (U leest dit goed) per maand af voor de zonnepanelen. Volgens mij moeten die een halve fabriekshal hebben vol liggen ofwel is het binnen het jaar zeker afbetaald.

En baseren zich voor hun voorschot op de website van Luminus die dit voorstelt (om op 0 uit te komen, geen idee of ze wekelijks hun meterstanden ingeven of dat Luminus dit berekend op gemiddeld gezin)

Een gedeelte van onze bevolking is - sorry dat ik het zeg - gewoon loemp.
Als we dat soort mensen moeten gaan steunen en beschermen, zal het vooral tegen zichzelf zijn.

Man moet zijn eigen auto afbetalen (een beetje verstandige zelfstandige koopt die toch op de zaak?)
Betalen 1000€!!! (U leest dit goed) per maand af voor de zonnepanelen. Volgens mij moeten die een halve fabriekshal hebben vol liggen ofwel is het binnen het jaar zeker afbetaald.

En baseren zich voor hun voorschot op de website van Luminus die dit voorstelt (om op 0 uit te komen, geen idee of ze wekelijks hun meterstanden ingeven of dat Luminus dit berekend op gemiddeld gezin)

Als we dat soort mensen moeten gaan steunen en beschermen, zal het vooral tegen zichzelf zijn.

Die zonnepanelen. 😂😂😂 Die zijn toch ook wel serieus overkill voor hun huis of ze moeten daar een heel arsenaal batterijen hebben.

Uiteraard. Ik probeer maar gewoon mee te denken met onze politiek hè

Slim! Met het loon van de gemiddelde politicus alleen al zal je probleemloos je energiefactuur kunnen betalen :thinking:, en dan zwijgen we nog over de extra postjes en het zwarte, smeergeld onder tafel... Met het aantal regeringen in België, en het niveau van sommigen die het zelfs tot minister hebben geschopt, zou ik zeggen, ga ervoor!

Als Muse fan moet ik toch wel zeggen, dat ik kan waarderen dat degene die het geluid van dit "debat" verzorgt, duidelijk ook het nieuwe album heeft gehoord. 😍

Plus voor een keer ook cuddoos voor vtm, ze zijn er geslaagd 2 politici aan één tafel te krijgen, weliswaar de "bromance" De Wever - Rousseau, dat begint al op een debat te lijken... maar de vrt kon bij de heropstart van De Zevende Dag, De croo junior en De Wever enkel overtuigen om elk apart hun zegje te komen doen.

Ik vraag me toch af waar dit gaat eindigen? Bedrijven die stoppen met produceren , bakkers en slagers die ermee stoppen wegens te hoge energiekosten
, gezinnen die 6000euro/jaar aan gas moeten betalen . Alles bovenop de torenhoge inflatie en brandstofprijzen.

Het draagvlak voor de sancties tegen Rusland zal toch zeer snel verdwijnen op deze manier?

Was dat hier ook aan het denken. Die zijn gewoon zwaar int zak gezet door ne gladde verkoper. Dat is in alle eerlijkheid niet iets wat de maatregelen moeten oplossen.

Dat verhaal van dat gezin met de 4 kinderen en de man die ziek was, was dan wel weer schrijnend. Had al zin om die kinderen hun kermis te betalen. Je ziet toch dat het snel kan gaan als 1 van de 2 inkomens wegvalt.

Ik vraag me toch af waar dit gaat eindigen? Bedrijven die stoppen met produceren , bakkers en slagers die ermee stoppen wegens te hoge energiekosten
, gezinnen die 6000euro/jaar aan gas moeten betalen . Alles bovenop de torenhoge inflatie en brandstofprijzen.

Het draagvlak voor de sancties tegen Rusland zal toch zeer snel verdwijnen op deze manier?
Brandstofprijzen ? Ik ben gisteren gewoon terug (95) gaan tanken aan 1,58€ hoor.

Die hoge energieprijzen. Kan het bij vele ook niet het een probleem zijn van
- de cijfers aflezen die men voorstelt
- variabel contract genomen of laten aansmeren (maw zelf niet mee bezig zijn)
- vebruik nie in het oog houden
?

Vaak nog een EN EN verhaal. Ik zeg nie dat we de mensen niet moeten helpen. Maar ook weer nie voor iedereen bijspringen omdat ze gewoon hard roepen en klagen.

Idem voor zelfstandige. Daar mag men ook streng op selecteren en controleren.
Ik heb zo'n nonkel (slager), goed geld binnen halen - wel hard werken natuurlijk.
Studentenkot in Antwerpen om te verhuren + Porsche gekocht. Investeren in zonnepanelen? Hell no.
Sorry zo iemand moeten we niet helpen in mijn ogen.

Was dat hier ook aan het denken. Die zijn gewoon zwaar int zak gezet door ne gladde verkoper. Dat is in alle eerlijkheid niet iets wat de maatregelen moeten oplossen.

Dat verhaal van dat gezin met de 4 kinderen en de man die ziek was, was dan wel weer schrijnend. Had al zin om die kinderen hun kermis te betalen. Je ziet toch dat het snel kan gaan als 1 van de 2 inkomens wegvalt.
Dat heb ik nog niet gezien, dat zal voor morgen zijn. Maar er zijn inderdaad helaas ook echte sukkelaars die we zeker moeten helpen.

“Wij stellen voor om premies te geven aan verhuurders die hun woning energiezuiniger maken. Als ze dat doen, dan mogen ze die investeringen aftrekken van de belastingen”
Aldus Conner.

Gaan we dan ook de huurinkomsten deftig taxeren?
De wever moet 1300 maandelijks aan energiefactuur betalen?? Groot zwembad zeker?😁
Hij zegt het toch "Ik heb een groot huis, vier kinderen en een inwonende schoonmoeder"

“Voor vaste contracten – toch nog altijd goed voor 60 procent van de bevolking" zegt Kurt Hernot, prijsadviseur bij federale energiewaakhond Creg

Is dat 60% incl sociaal tarief ?
want wat zijn we hier anders aan het zagen over prijsstijgingen - de vaste tarieven gaan pas echt door het dak sinds september.

Terug
Bovenaan