Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ze konden volgende week nog geleverd worden en gekeurd worden 2w nadien.

10k kwh/y. 700kwh en 500 in sep en oktober moet zeker te doen zijn. Eneco heeft nu al 55 cent injectie. Maar ook dure gebruikstarieven.

Ligt in een open weide pal naar het zuiden, hoek kunnen we instellen

Eneco fiche was nu al 90 cent per kwh. Ecopower december zal ook in die buurt zijn als er geen instorting is op korte termijn. Ze schatten voor november ~90 cent adhv belpex futures, dus ik ga ervan uit dat die wel ongeveer juist ingeschat zijn.

Is niet veel mee te verliezen. Worst case hebben we 4-5% rendement. Dat is met injectie aan de prijzen van 2y geleden en 0% eigen gebruik. Best case een pak meer. Als we 1 shit winter hebben qua prijzen, dan zijn ze al 20% terugverdiend.

Als we de elektrische auto in de toekomst kunnen opvullen, dan extra bonus.

Omdat ik beter wou begrijpen waarom die idiote wet van 2003 op de kernuitstap nooit is teruggedraaid, ben ik eens in de oude krantenartikels gedoken. Ook omdat hier en elders telkens wordt opgeworpen dat N-VA toch ook nooit pogingen heeft gedaan om de kerncentrales te verlengen.

Wat blijkt? Open VLD, sp.a, CD&V en Groen! waren allen vurige voorstanders van de kernuitstap. N-VA heeft enkel in de federale regering gezeten tijdens Michel I (oktober 2014 tot december 2018) (*) en heeft toen bij monde van Bart De Wever steeds gezegd, beklemtoond en herhaald dat zij niet geloven in het sluiten van de kerncentrales. Aangezien ze met die visie helemaal alleen stonden, was het hoogst haalbare een Energiepact met voorwaarden die volgens BDW sterk genoeg waren om de kernuitstap onmogelijk te maken. Hij ging ervan uit dat de kernuitstap na de verkiezingen van 2019 teruggedraaid zou worden door de nieuwe regering.

17/05/2018
N-VA
Zijn partij keurde eind maart nog met lange tanden het Energiepact goed waarin ook een kernuitstap zit, maar de N-VA-voorzitter lijkt die nu al naar de prullenmand te verwijzen. “Fossiele brandstoffen vaarwel zeggen, ons wagenpark op elektriciteit doen rijden én uit kernenergie stappen, is tegen 2030 gewoon niet mogelijk. De 6.000 megawatt aan kerncentrales schrappen, dat is een beslissing die wij niet willen nemen”, stelde De Wever tijdens een debat met zijn collega-voorzitters.

De kernuitstap is volgens De Wever niet alleen onrealistisch, het zou ook te veel risico’s inhouden voor onze petrochemische industrie in de Antwerpse haven. Ervaringen in het buitenland – Frankrijk, Zweden en Zwitserland houden hun centrales open – sterken hem in zijn overtuiging. Duitsland stapte volledig af van kernenergie en daar is de energieprijs verdriedubbeld, benadrukte hij. De volgende regering zal gedwongen worden om hetzelfde te doen, voegde hij eraan toe.

Open VLD
Open VLD-voorzitster Gwendolyn Rutten is het totaal oneens met De Wever. “Onze centrales zijn niet bestand voor de toekomst. In die redenering zou N-VA dan nieuwe centrales moeten bouwen, maar dat is gewoon niet haalbaar. En de oude verlengen is weggegooid geld”, stelt ze.
Zeker is alvast dat dit een dossier wordt voor de verkiezingscampagne én de regeringsonderhandelingen. Volgens Rutten staat De Wever in een zwakke positie. “Hij wil de wet wijzigen en moet maar een meerderheid zien te vinden.”
SP.a
“De N-VA draagt een verpletterende verantwoordelijkheid door steeds maar twijfel te zaaien over de sluiting van de kerncentrales”. Dat vindt Vlaams parlementslid voor de SP.A, Rob Beenders, in een reactie op de verklaringen van De Wever.

Het standpunt van de CD&V stond niet in het artikel, maar op 13/11/2018, vóór de val van de regering Michel I, verscheen dit artikel op de CD&V-website.
CD&V
Onze huidige kerncentrales langer in dienst houden is voor ons geen optie. Want ‘betrouwbaar voor onze energievoorziening’ kan je ze al lang niet meer noemen. Waarom anders is het spook van een black-out in de loop van deze winter weer opgedoken? Daarenboven zijn kerncentrales, die permanent stroom produceren, niet compatibel met de bronnen van hernieuwbare energie die er steeds maar blijven bijkomen. We hebben nood aan meer flexibele productiecapaciteit, zoals gascentrales. Als tegen 2025 alle kerncentrales uit dienst zijn, moet er voor zo’n 2200 MW à 3700 MW aan nieuwe productiecapaciteit operationeel zijn. Dit is nog haalbaar als er op heel korte termijn een ondersteuningsmechanisme in voege is voor nieuwe productiecapaciteit.

De kernuitstap is zowat de bestaansreden van Groen!. Van hen moest N-VA al zeker geen hulp verwachten. PVDA zit op dezelfde lijn als Groen.
Enkel Vlaams Belang was tegen de kernuitstap, maar zij waren in 2014-2018 maar een partijtje van 3 zetels in het federale parlement.

Het is duidelijk dat N-VA hier op een betonnen muur is gebotst! Je kan niet stellen dat N-VA "ook 20 jaar niks heeft gedaan om de kernuitstap terug te draaien" als ze al die tijd alleen stonden met hun standpunt.

(*) N-VA heeft sinds haar oprichting enkel in de federale regering Michel I gezeten. Kernenergie was en is nog steeds een federale bevoegdheid.

Anno 2021, vóór de waanzinnige stijging van de energieprijzen en vóór de Russische agressie in Oekraïne, klonk Bart De Wever zo:

Wat kan je nog meer doen? Misschien een laatste en een allerlaatste oproep doen om bij zinnen te komen?

Laten we een fractie van het geloof in onze democratie herstellen door eindelijk met een meerderheid in de Kamer tot dat evidente inzicht te komen. De N-VA biedt daar nog altijd onvoorwaardelijk een wisselmeerderheid voor aan, in ons aller belang.

Stellen dat N-VA, net zoals de andere partijen, verantwoordelijk is voor (het niet terugdraaien van) de kernuitstap is bijzonder cynisch. Nog cynischer is dit:

Of ken je deze farçe nog?! Kandidaat-voorzitter bij Open VLD Egbert Lachaert ging in 2020 paars-geel vormen met N-VA en de kernuitstap terugdraaien (en joat, confederalisme erdoor duwen, dat ook natuurlijk! zwans maar tegen je achterban):

Eenmaal Laffaert aan de macht bleken de VLD-kiezers gefopt. Het werd natuurlijk Vivaldi, en wie werd er als bij wonder premier?

Zucht. in 2024 mogen we nog eens gaan stemmen.

"Eneco Zon en Wind Variabel" 86.17c/kwh dag tarief op mijnenergie.

Luminus comfi 83 c.

Beide rond de 90 cent all in tarief. Injectie 45-50

Hier gaan we volgende week versneld 10k piekWt PV installeren. Met wat chance 20% rendement het eerste crisis jaar. Als ze in sep nog geïnstalleerd raken, is het letterlijk flappen tappen in de winter.

Dat is onder het ecopower scenario waar we nu zitten. We kunnen wat meer risico nemen en verhuizen naar eneco (die 50 cent injectie vergoeding geven - 5% per maand rendement), maar aangezien we noG maar net verhuisd zijn, is het nogal tricky om in te schatten hoeveel we wanneer gebruiken. Aan 90 cent gebruiksprijs, is het een risky gok...

Uw installatie telt flappen in een stuk van maart, in april, mei, juni, juli, augustus en een stuk van oktober. rekening houdende dat in oktober, november, december, januari en februari je 10% genereert, mag je dus ongeveer voor de winter van uw zonnepanelen 1000kwh verwachten oftewel 500€, indien je ze al niet eerder verbruikt hebt.
Aan een installatiekost van 15000€ is dat dus een rendement van 3.33% voor 5 maanden. Wat niet wil zeggen dat het niet interessant kan zijn voor uw verbruik, maar verwacht er nu ook niet van dat je eventjes er stikkende rijk van wordt... zoals je het doet uitschijnen.

PS: je kan voor uw injectietarief een apart contract nemen, je moet niet voor beiden bij dezelfde partij zitten.

@Renegadexxripxx

Ongeveer elke website en grafieken van de familie tonen ~25% Okt - maart en 75% apr - sep. Dus dat zou het plaatje al veranderen.

Er zit een installateur in de familie, voor een biefstuk en wat drank komt die dat installeren, <10k voor de panelen, omvormer, keuring, installatie. Dus fan ziet plaatje er al beter uit. Maar in the end is alles wat % boven 2-3% zit ok. Beter dan een spaarboekje en goeie "hedge".

Hoe zit dat met verschillende contracten? Bij ecopower vb zeggen dat je geen panelen hebt en bij eneco een contract en zeggen dat je enkel injectie doet? En kun je dan ook gewoon switchen naar whoever beste injectie geeft?

Als je dat zo allemaal herbekijkt: waar zijn wij in godsnaam mee bezig.
Ongelofelijk dat wij het in België nog altijd zo goed hebben ondanks complete onkunde en tegenwerking van de regering.
Vraag me wel af of het allemaal zonder ernstige gevolgen gaat blijven.

Omdat ik beter wou begrijpen waarom die idiote wet van 2003 op de kernuitstap nooit is teruggedraaid, ben ik eens in de oude krantenartikels gedoken. Ook omdat hier en elders telkens wordt opgeworpen dat N-VA toch ook nooit pogingen heeft gedaan om de kerncentrales te verlengen.

Wat blijkt? Open VLD, sp.a, CD&V en Groen! waren allen vurige voorstanders van de kernuitstap. N-VA heeft enkel in de federale regering gezeten tijdens Michel I (oktober 2014 tot december 2018) (*) en heeft toen bij monde van Bart De Wever steeds gezegd, beklemtoond en herhaald dat zij niet geloven in het sluiten van de kerncentrales. Aangezien ze met die visie helemaal alleen stonden, was het hoogst haalbare een Energiepact met voorwaarden die volgens BDW sterk genoeg waren om de kernuitstap onmogelijk te maken. Hij ging ervan uit dat de kernuitstap na de verkiezingen van 2019 teruggedraaid zou worden door de nieuwe regering.

17/05/2018
N-VA

Open VLD

SP.a

Het standpunt van de CD&V stond niet in het artikel, maar op 13/11/2018, vóór de val van de regering Michel I, verscheen dit artikel op de CD&V-website.
CD&V

De kernuitstap is zowat de bestaansreden van Groen!. Van hen moest N-VA al zeker geen hulp verwachten. PVDA zit op dezelfde lijn als Groen.
Enkel Vlaams Belang was tegen de kernuitstap, maar zij waren in 2014-2018 maar een partijtje van 3 zetels in het federale parlement.

Het is duidelijk dat N-VA hier op een betonnen muur is gebotst! Je kan niet stellen dat N-VA "ook 20 jaar niks heeft gedaan om de kernuitstap terug te draaien" als ze al die tijd alleen stonden met hun standpunt.

(*) N-VA heeft sinds haar oprichting enkel in de federale regering Michel I gezeten. Kernenergie was en is nog steeds een federale bevoegdheid.

Anno 2021, vóór de waanzinnige stijging van de energieprijzen en vóór de Russische agressie in Oekraïne, klonk Bart De Wever zo:

Wat kan je nog meer doen? Misschien een laatste en een allerlaatste oproep doen om bij zinnen te komen?

Stellen dat N-VA, net zoals de andere partijen, verantwoordelijk is voor (het niet terugdraaien van) de kernuitstap is bijzonder cynisch. Nog cynischer is dit:

Of ken je deze farçe nog?! Kandidaat-voorzitter bij Open VLD Egbert Lachaert ging in 2020 paars-geel vormen met N-VA en de kernuitstap terugdraaien (en joat, confederalisme erdoor duwen, dat ook natuurlijk! zwans maar tegen je achterban):

Eenmaal Laffaert aan de macht bleken de VLD-kiezers gefopt. Het werd natuurlijk Vivaldi, en wie werd er als bij wonder premier?

Interessante uiteenzetting. Al kom je niet helemaal neutraal over met hoe je hem brengt.

De discussie waar je naar verwijst, is wel al iets ouder lijkt me, want je stelling die je hanteert om de uiteenzetting te maken, die zie ik niet.

Wat ik wel gezien heb is de bewering dat groen verantwoordelijk zou zijn hiervoor, terwijl deze partij 17 jaar niet in de regering gezeten heeft.

Interessante uiteenzetting. Al kom je niet helemaal neutraal over met hoe je hem brengt.

De discussie waar je naar verwijst, is wel al iets ouder lijkt me, want je stelling die je hanteert om de uiteenzetting te maken, die zie ik niet.

Wat ik wel gezien heb is de bewering dat groen verantwoordelijk zou zijn hiervoor, terwijl deze partij 17 jaar niet in de regering gezeten heeft.

Zullen er nochtans heel veel spijt van hebben dat ze nu wel in deze regering zitten.

Agalev/Ecolo hadden dit opgenomen in het regeerakkoord van Paars-Groen in 1999. Zij waren de drijvende kracht achter de wet op de kernuitstap in 2003, het was hun verkiezingstrofee en reeds toen waren de tegenstanders al sceptisch, zowel voor het klimaat als de bevoorradingzekerheid.

Het is niet omdat men 17 jaar niet in de regering heeft gezeten, dat Groen niet meer de ultieme verantwoordelijkheid draagt.

En over de regeringsdeelname van N-VA en het verlengen van Doel 1 en Tihange 1:

Het uitstel komt er mede onder invloed van N-VA. De partij van Bart De Wever maakt voor het eerst deel uit van een federale regering en staat wantrouwig tegenover de kernuitstap.

Een jaar later hangt N-VA met haar volle gewicht aan de rem. De partij stelt een veto tegen het zogenaamde Energiepact. In dit pact, afgesloten tussen de federale, Vlaamse, Waalse en Brusselse ministers van Energie, wordt de wet op de kernuitstap bevestigd. “Maar er zijn veel redenen om die wet in vraag te stellen”, oordeelt De Wever. “Hij is voorwaardelijk gesteld aan de bevoorradingszekerheid, en die is niet gegarandeerd.” Binnen de centrumrechtse coalitie willen MR, Open Vld en CD&V wel doorzetten met de operatie. “Als het aan ons ligt gaan ze dicht”, zegt CD&V-voorzitter Wouter Beke. Gwendolyn Rutten (Open Vld) vraagt dat De Wever nu toch eens “zijn plaat afzet”.

Sp.a. en Open-VLD zijn diegenen die heeft langer in de regering hebben gezeten en gezien de reconstructie van De Morgen flink verantwoordelijk voor de huidige malaise.

Natuurlijk is Groen/Ecolo hiervoor verantwoordelijk. Die kernuitstap is hun hele bestaansreden.
Agalev/Ecolo hadden dit opgenomen in het regeerakkoord van Paars-Groen in 1999. Zij waren de drijvende kracht achter de wet op de kernuitstap in 2003, het was hun verkiezingstrofee en reeds toen waren de tegenstanders al sceptisch, zowel voor het klimaat als de bevoorradingzekerheid.

Het is niet omdat men 17 jaar niet in de regering heeft gezeten, dat Groen niet meer de ultieme verantwoordelijkheid draagt.
Verantwoordelijk voor de aanzet, oké. Maar hoe in godsnaam dat je er bij komt dat ze daar de "verantwoordelijkheid" voor dragen, laat staan de "ultieme verantwoordelijkheid".

Als ik in een bedrijf werk, en ik laat iets 17 jaar verloederen omdat mijn voorganger dat zo beslist heeft, dan kan ik dat toch ook niet afschuiven op mijn voorganger? Het is aan mij om dan "de shit" op te lossen. ls ik er 17 jaar de tijd voor gehad heb, denk je dat dat excuus zou pakken bij mijn leidinggevende?

Sorry, maar dat moeten jullie toch ook wel begrijpen dat het gewoon zo niet werkt he?

Kijk je kan tegen kernenergie zijn als Groen. Geen probleem.
Maar als we in een energiecrisis zitten en met een oorlog erbovenop dan verwacht ik toch wat voortschrijdend inzicht.
Niet met de oogkleppen op de afgrond in lopen zoals we nu aan het doen zijn.
Wat Vivaldi momenteel aan het doen is echt ronduit rampzalig.

Maar hey, no biggie. Ik ben voorbereid.
Ik heb zelf +10 kWp aan panelen geïnstalleerd, daarbij nog eens een zelfgebouwde thuisbatterij van 33kWh en nu ben ik nog eens aan het kijken voor een dieselgenerator die ik sync met de grid kan laten draaien om voor mijzelf te voorzien en ook nog eens winst zal maken want de injectietarieven zijn ronduit geschift.

Enerzijds word ik misselijk van zoveel onkunde van onze regering en anderzijds ben ik gelukkig handig genoeg om aan deze crisis geld te verdienen. Bedankt maar toch niet bedankt bende klungels!

Kijk je kan tegen kernenergie zijn als Groen. Geen probleem.
Maar als we in een energiecrisis zitten en met een oorlog erbovenop dan verwacht ik toch wat voortschrijdend inzicht.
Niet met de oogkleppen op de afgrond in lopen zoals we nu aan het doen zijn.
Wat Vivaldi momenteel aan het doen is echt ronduit rampzalig.

Maar hey, no biggie. Ik ben voorbereid.
Ik heb zelf +10 kWp aan panelen geïnstalleerd, daarbij nog eens een zelfgebouwde thuisbatterij van 33kWh en nu ben ik nog eens aan het kijken voor een dieselgenerator die ik sync met de grid kan laten draaien om voor mijzelf te voorzien en ook nog eens winst zal maken want de injectietarieven zijn ronduit geschift.

Enerzijds word ik misselijk van zoveel onkunde van onze regering en anderzijds ben ik gelukkig handig genoeg om aan deze crisis geld te verdienen. Bedankt maar toch niet bedankt bende klungels!
Ik verwacht altijd inzicht, want cru gezegd kunnen we nu niet meer veel doen om de pijn nu te verzachten. Die beslissingen hadden reeds lang geleden moeten genomen zijn EN in werking gezet.

Er is eigenlijk niet zo heel veel wat vivaldi, of een andere regering kan doen wat nu een significante impact heeft, jammer genoeg.

Energieverbruik en productie zijn dingen die je op lange termijn moet aanpakken

@Renegadexxripxx

Ongeveer elke website en grafieken van de familie tonen ~25% Okt - maart en 75% apr - sep. Dus dat zou het plaatje al veranderen.

Er zit een installateur in de familie, voor een biefstuk en wat drank komt die dat installeren, <10k voor de panelen, omvormer, keuring, installatie. Dus fan ziet plaatje er al beter uit. Maar in the end is alles wat % boven 2-3% zit ok. Beter dan een spaarboekje en goeie "hedge".

Hoe zit dat met verschillende contracten? Bij ecopower vb zeggen dat je geen panelen hebt en bij eneco een contract en zeggen dat je enkel injectie doet? En kun je dan ook gewoon switchen naar whoever beste injectie geeft?
Oktober +-7% en dan geraak je tot Maart nietmeer boven de 5% uit. (Afhankelijk van het weer)
En dan nog zien naar je eigen verbruik want niet elke opgewekte kW zal je naar het net kunnen injecteren.

Maar op zich nooit een slechte investering hè, ben hier ook aan het wachten op ene. Die bij nota bene eerst zelf zit op te jagen en nu niks meer laat horen.

Wel ook benieuwd hoe het zit met die contracten dan inderdaad.

Het is nochtans het utopisch ecologisch denken a la Greta en co waar veel politici zich maar wat graag achter schaarde dat ervoor gezorgd heeft dat we staan waar we nu staan.

Het is ook niet dat er al jaren geleden ook al gewaarschuwd is voor de afhankelijkheid van Russisch gas.
Maar ja dat werd gewoon weg gelachen

Om te janken is het. Ondertussen verarmt de eigen bevolking en gaan er in 2022 heel wat mensen in Europa letterlijk in de koude moeten zitten.

Het resultaat van het moreel hoge woord te willen nemen, een utopia voor te spiegelen en ondertussen elke terechte criticaster weg te zetten als één of andere schurk die de natuur wil vernietigen.
Daardoor staan we hier.
Diezelfde beweging die de planeet ging redden én armoede bestrijden is mee verantwoordelijk voor ongeziene verarming in de moderne geschiedenis en vooral de armsten gaan het grootste slachtoffer zijn.
De ironie is bijna lachwekkend moest het niet zo ernstig zijn en mocht hiervoor ook al niet jarenlang gewaarschuwd zijn.

Wat is overigens de mogelijkheden en tarieven voor elektrische bedrijfswagens opladen thuis via PV?

Aan welk tarief worden die KWH typisch vergoed? Is het flappen tappen met PV? Of is dat op voorhand een afgesproken tarief? Of gewoon niks? Is dat gewoon met zo'n kabel met een tellertje in?

In de car policy van de madam staat "fiscaal CREG tarief vergoeding maandelijks", wat pretty fuzzy is.
Wat ik vaak hoor/lees dat de boordtabel van de Creg hiervoor wordt toegepast: https://www.creg.be/nl/professionals/marktwerking-en-monitoring/boordtabel

Voor juli 2022 voor Vlaanderen zou dat dus 43,76 ct betekenen. Ik zou het zelf ook nog eens aan mijn boekhouder moeten vragen overigens.

Het is mede door contracten als het mijne dat engie uw contract zo duur moet maken zodat ze niet failliet gaan 😬
Als engie verstandig is doen ze een klapje met de andere spelers op de markt en smijten ze allemaal die vaste contracten buiten. De boete (als ze er al komt) is waarschijnlijkj peanuts in vergelijking met wat ze kunnen verdienen.

Het is nochtans het utopisch ecologisch denken a la Greta en co waar veel politici zich maar wat graag achter schaarde dat ervoor gezorgd heeft dat we staan waar we nu staan.
Dat is onzin eh. We staan waar we nu staan omdat men gewacht heeft tot Greta en co opdaagden om een absoluut minimum te doen. Als men de juiste stappen had genomen ( ja, ook kernenergie) in de jaren 90 en begin 2000 dan was dat allemaal niet nodig geweest.

Weerom de huidige situatie wordt al bijna een halve eeuw voorspeld.

Edit: en ELKE partij behalve VB an pvda ( voor duidelijke redenen) zijn schuldig aan de huidige toestand.

Verantwoordelijk voor de aanzet, oké. Maar hoe in godsnaam dat je er bij komt dat ze daar de "verantwoordelijkheid" voor dragen, laat staan de "ultieme verantwoordelijkheid".

Als ik in een bedrijf werk, en ik laat iets 17 jaar verloederen omdat mijn voorganger dat zo beslist heeft, dan kan ik dat toch ook niet afschuiven op mijn voorganger? Het is aan mij om dan "de shit" op te lossen. ls ik er 17 jaar de tijd voor gehad heb, denk je dat dat excuus zou pakken bij mijn leidinggevende?

Sorry, maar dat moeten jullie toch ook wel begrijpen dat het gewoon zo niet werkt he?

Dat is een manke vergelijking.

Het gaat niet om individuele fouten, maar strategisch keuzes van de CEO. Het gaat hem ook niet over een simpele koekjesfabriek, maar langetermijn miljardeninvesteringen die de basis vormen voor onze economie en welvaart.

Als je dan toch wil vergelijken: wie wordt met de vinger gewezen wanneer de NMBS treinen koopt die 40 jaar lang dienen te rijden, maar constant problemen even?

Ook de directeurs en de bevoegde minister. (Zie Fyra en verantwoordelijkheid sp.a)

Dat is een manke vergelijking.

Het gaat niet om individuele fouten, maar strategisch keuzes van de CEO. Het gaat hem ook niet over een simpele koekjesfabriek, maar langetermijn miljardeninvesteringen die de basis vormen voor onze economie en welvaart.

Als je dan toch wil vergelijken: wie wordt met de vinger gewezen wanneer de NMBS treinen koopt die 40 jaar lang dienen te rijden, maar constant problemen even?

Ook de directeurs en de bevoegde minister. (Zie Fyra en verantwoordelijkheid sp.a)
Waarom maak je zelf zo'n manke vergelijking. Er is niets aangekocht, er is niets onherroepelijk gebeurd. Er is totaal niet naar de beslissing gehandeld in 2003. Er was voor de 'nieuwe ceo' om het in die termen te zeggen genoeg tijd om die beslissing om te draaien. De nieuwe ceo moet niet afkomen met flauwe excuses naar de aandeelhouders, hij heeft 17 jaar+ de tijd gehad om een andere beslissing te maken.

Als er TOEN de actie was genomen en TOEN de kerncentrales waren gesloten, dan is dat inderdaad hun verantwoordelijkheid. Maar dat is niet het geval.

Jij beweert dat deze beslissing sinds 2003 niet meer had kunnen worden herzien? Ik heb de discussie er over thans vaak genoeg zien passeren. Zelfs nu nog.

Terug
Bovenaan