Aanpak van de gas- en energiecrisis

Wat zit gij hier toch al een paar pagina's te verkondigen?
Meer als de helft leugens en valse waarheden. Probeer eerst wat beter te begrijpen hoe de markt werkt voor ge hier alles vanuit uw groene bril komt verkondigen...
Heb je cijfers hoeveel keer ze de windmolens hebben moeten stil leggen door een overschot van nucleaire energie?

Er worden elke dag prognoses gemaakt op basis van de weersvoorspellingen. De kerncentrales kunnen gedeeltelijk moduleren en als de voorspellingen niet spot on zijn wordt de markt gebalanceerd. Dat laatste kost immens veel geld.
Kalm aan, he man. Het gaat over toekomstscenario's waarbij we kernenergie als onze baseload houden. Als je zo'n straffe uitstpraken doet, gelieve er dan iets meer op in te gaan. Misschien leer ik iets.
ik heb geen cijfers over hoe vaak windmolens vandaag de dag moeten worden stilgelegd door negatieve stroomprijzen, maar af en toe passeert toch wel eens nieuwsartikel dat erover gaat.

Laatst bewerkt:
Kalm aan, he man. Het gaat over toekomstscenario's waarbij we kernenergie als onze baseload houden. Als je zo'n straffe uitstpraken doet, gelieve er dan iets meer op in te gaan. Misschien leer ik iets.
Als je wil bijleren, kijk dan naar de miserie waar we op dit moment inzitten. Het is door experts / politiekers die gelijkaardige meningen zoals u hebben dat we staan waar we nu staan. Als je de huidige problematiek begrijpt zou het sieren zelf enige nuance te gebruiken bij het neerpennen. "Misschien leer ik iets" is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet, komt namelijk zeer uit te hoogte over.

Als je wil bijleren, kijk dan naar de miserie waar we op dit moment inzitten. Het is door experts / politiekers die gelijkaardige meningen zoals u hebben dat we staan waar we nu staan. Als je de huidige problematiek begrijpt zou het sieren zelf enige nuance te gebruiken bij het neerpennen. "Misschien leer ik iets" is een mooi voorbeeld van hoe het niet moet, komt namelijk zeer uit te hoogte over.
Je beseft dat de kerncentrales vandaag weldegelijk draaien en we desondanks toch met die extreme prijzen zitten?
En ja, weet je, ik discussieer hier effectief om meer te leren over de energiewereld. Dat jij dat wilt interpreteren als uit de hoogte doen is jouw zaak, maar eerlijk gezegd, als je hier de grote paragon inzake discussie-etiquette wilt spelen mag je evengoed eens reageren op iemand die gewoon verkondigt dat de ander allemaal leugens en halve waarheden zegt om er vervolgens niet op in te gaan.

Laatst bewerkt:
Best wel maf om te lezen hoe de groene experts hier verkondigen dat we fossiel langzaam moeten uitfaseren en dat in 2050 alles in orde is. Door jaren te luisteren naar de invloeden van groene experts, zoals de onzin van hierboven geen uitzondering is, zijn we door het sluiten van kerncentrales nu verplicht massa's fossiele brandstof aan het gebruiken. In Duitsland en Polen vliegt de steenkool er door, wij gaan net zoals vele andere landen wat bijstoken op gas (opwarming van de aarde geen enkel probleem)en er is niemand die kan garanderen dat het licht niet uitgaat.
Dat uitfaseren is ook gewoon te wijten aan het feit dat fossiele brandstoffen een eindig verhaal zijn + de klimaatverandering hé. Zelfs als we ons van dat tweede niets aantrekken zullen de prijzen wel langszaam of minder langzaam stijgen omdat de ontginningskosten stijgen en voorraden uitgeput raken. Daarbij komt dan dat men weet dat massaal fossiele brandstoffen opfikken een noodzakelijk kwaad is voor onze levensstandaard, dat het klimaat zal doen veranderen. Dat leidt dan tot zaken zoals de EU Green Deal om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Ik vind het dan ook nogal gemakkelijk om te doen alsof we zonder "groene experts" gewoon zouden kunnen verder doen zoals we bezig zijn. Het idee van tijdelijk meer gas te verbruiken om een omwenteling te bewerkstelligen is niet zo gek. Dat uit principe zonder kernenergie willen doen is natuurlijk een andere zaak.

Je beseft dat de kerncentrales vandaag weldegelijk draaien en we desondanks toch met die extreme prijzen zitten?
Ja dat is te wijten aan de ontspoorde gasprijzen. Los van de prijzen gaat het mij om de zekerheid waarbij je zelf kan kiezen of het licht aan of uit gaat. We zullen kijken wat het effect zal zijn als D3/T3 dicht gaat. Het klimaat zal er niet beter op worden (het credo van de groene experts) en er is geen garantie dat het licht aan blijft, zeker niet als we zelfs nu nog niet zeker weten of er genoeg gas zal zijn om te verwarmen.

Dat is het voordeel van dit met ratio te bekijken ipv blinde overtuiging en dogma's. Daar laat je een land, bedrijven en de bevolking niet efficiënt mee draaien / werken.

Als er iemand uit de hoogte doet is het vooral dit soort posts die zonder veel bewijzen zijn eigen grote gelijk komt verkondigen.

Graag wat meer staven dan dit 'uit de hoogte' gedrag. Volg je eigen advies wat meer.

'luisteren naar groene experts' en 'de sluiting van de kerncentrales' op één hoop gooien geeft je geloofwaardigheid al een stevige knauw.

Dat uitfaseren is ook gewoon te wijten aan het feit dat fossiele brandstoffen een eindig verhaal zijn + de klimaatverandering hé. Zelfs als we ons van dat tweede niets aantrekken zullen de prijzen wel langszaam of minder langzaam stijgen omdat de ontginningskosten stijgen en voorraden uitgeput raken. Daarbij komt dan dat men weet dat massaal fossiele brandstoffen opfikken een noodzakelijk kwaad is voor onze levensstandaard, dat het klimaat zal doen veranderen. Dat leidt dan tot zaken zoals de EU Green Deal om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

Ik vind het dan ook nogal gemakkelijk om te doen alsof we zonder "groene experts" gewoon zouden kunnen verder doen zoals we bezig zijn. Het idee van tijdelijk meer gas te verbruiken om een omwenteling te bewerkstelligen is niet zo gek. Dat uit principe zonder kernenergie willen doen is natuurlijk een andere zaak.
Zolang dat uitfaseren met ratio wordt uitgevoerd heb ik daar geen probleem mee. Blindelings iets door te strot rammen omwille van dogma's zonder ratio is iets anders en dat is wel degelijk hier (en in andere landen) gebeurd.

Zolang dat uitfaseren met ratio wordt uitgevoerd heb ik daar geen probleem mee. Blindelings iets door te strot rammen omwille van dogma's zonder ratio is iets anders en dat is wel degelijk hier (en in andere landen) gebeurd.
Kun je daar dan voorbeelden van geven?

Het enige wat ik hierrond zou kunnen bedenken is de sluiting van de kerncentrales, maar dat staat verder toch los van 'groene energie'. Niet?

1662105200353.png

Dit is de voorspelling vandaag voor alle benodigde energie. (te vinden op elia grid data). Er mogen gerust nog enkele kerncentrales bijkomen zonder dat er "moet" afgeschakeld worden om kernenergie voorrang te geven.
Die baseload van kernenergie hebben we nog minstens 20 a 30j nodig. Te meer omdat PV en wind maar weinig beschikbaar zijn...

1662105304584.png

Die kerncentrales zouden trouwens nog veel langer kunnen energie geven die dan zorgen voor opslag (batterij, condensator of waterstof/ammoniak) die dan moet gebruikt worden voor het net te stabiliseren voor die 91% dat er geen PV was en de 65% er geen wind op zee was :)

Laatst bewerkt:
Probleem met de discussie over kernenergie is dat het twee discussies zijn die telkens weer op een hoop gegooid worden. Eerste gaat over het sluiten van de oude, andere over het investeren in nieuwe. Ik ben geen grote voorstander van het eerste; ik ben sceptisch over het tweede als het gaat over oplossingen voor de klimaatproblematiek.
Het zou iedereen wat sieren moesten ze niet iedereen die sceptisch is over investeringen in nieuwe kerncentrales op een hoop gooien met 'groene dogmatici' die aan de poort van Doel IV staan te protesteren of wat dan ook.

Bekijk bijlage 12875

Dit is de voorspelling vandaag voor alle benodigde energie. (te vinden op elia grid data). Er mag gerust nog enkele kerncentrales bijkomen zonder dat er "moet" afgeschakeld worden om kernenergie voorrang te geven.
Die baseload van kernenergie hebben we nog minstens 20 a 30j nodig. Te meer omdat PV en wind maar weinig beschikbaar zijn...

Bekijk bijlage 12876

Die kerncentrales zouden trouwens nog veel langer kunnen energie geven die dan zorgen voor opslag (batterij, condensator of waterstof/ammoniak) die dan moet gebruikt worden voor het net te stabiliseren voor die 91% dat er geen PV was en de 65% er geen wind op zee was :)
Hieruit snap ik nog altijd niet goed waarom je zo bitsig tegen me deed, of wat ik zei dat dit allemaal tegenspreekt, want ik ga hier volledig akkoord mee. Mijn scepsis gaat over het wegnemen van alles wat fossiel is uit die kaart en dan beweren dat we er met nucleair en en een beetje hernieuwbaar zouden raken. Zoals je ziet schakelt de kerncentrale quasi niks over de loop van één dag heen en wordt de volledige balancering met gas gedaan. Als we evolueren naar een systeem met nucleaire baseload zonder fossiele uitstoot hebben we ofwel erg snel schakelende nucleaire centrales nodig (extreem duur) , ofwel alsnog hard investeren in opslag. Natuurlijk in een mindere mate dan bij hernieuwbaar, maar al de technologie die we ervoor nodig zouden hebben moet zich nog evenhard bewijzen als een volledig hernieuwbaar park met interconnecties/balancering/LDES/schakelbare capaciteit. Het stoort mij dat nucleair voorgesteld wordt als een 'bewezen' technologie voor een fossielvrije nabije toekomst terwijl daarvoor eigenlijk evengoed allerlei technologische sprongen op gebied van groene moleculen moeten gebeuren.

Maar mijn grootste probleem met nucleair is eigenlijk de tijdschaal. Onze kerncentrales twintig jaar openhouden is één ding, maar ondertussen stijgt de elektriciteitsbehoefte wel door electrificatie van mobiliteit en verwarming. We willen de komende twintig jaar eigenlijk nog een pak meer fossiele energie vervangen dan dat we momenteel met nucleair doen. Dus moeten we nu gaan investeren in een hele hoop van die EPR-reactoren. En dan hopen dat er in de komende jaren geen fukushima gebeurt en de publieke opinie weer de andere richting uitgaat, want dan zitten we weeral in de shit.

Eerlijk, ik zie het gewoon op geen enkele manier gebeuren.

Supermoderne nucleaire centrales als manier om versleten windmolens na 2050 uit te faseren eenmaal we de klimaatcrisis getackeld hebben; top. Maar tussen 2020 en 2050 en masse op kernergie overschakelen? Nee, ik kan het me niet voorstellen.

Laatst bewerkt:
2018, de verre toekomst.

Of het zal ze doen inzetten op load balancing voor hernieuwbare energie.

Inderdaad, ik heb hetzelfde artikel hier onlangs gedeeld.
Ik ben zelf ook helemaal niet tegen renewables. Maar ik zie ze als ondersteunend. Een toekomst met 100% renewables is nog zeer ver af, als ze al haalbaar is.

Ik heb geen glazen bol, maar ik verwacht wel dat nucleair terug als serieuze optie overwogen zal worden. Vooral omdat met de nieuwe technologieën ook gemoduleerd kan worden.

Renewables zijn de toekomst en kunnen 100% onze energie voorzien.
Echter moet er gewerkt worden aan smartgrids en opslag van energie in welke vorm dan ook.

2018, de verre toekomst.
Zoals hierboven al gezegd, verder in datzelfde artikel staat er vermeld hoe de Nederlandse overheid volledig in staat voor de kost v/d gridconnectie en volumes garandeert. Dat zijn twee enorme voordelen tegenover een gewone gas- of kerncentrale, dit kan je zeker vergelijking met een overheidsincentive zoals een subsidie.
Nog een perversiteit is natuurlijk dat als je nucleair en hernieuwbaar gaat combineren, de hernieuwbare gaan uitgeschakeld worden zodra de vraag lager is, terwijl de kerncentrales mooi blijven doordraaien omdat ze simpelweg niet kunnen schakelen. Dus als je dan gaat klagen over financiele risico's afdekken bij windparken moet je er wel even bijzeggen dat het net door het nucleaire park is dat onze wind niet op capaciteit mag blijven draaien.
Dat is in realiteit nog maar amper voorgekomen, we zitten veel meer in het scenario dat andere bronnen mogen bijspringen omdat die windmolens niets produceren op windstille dagen.
Bekijk gewoon de situatie waar we ons nu in bevinden. We hebben het afgelopen decennium ongeziene investeringen uitgevoerd in renewables en nog krijgen we er nu nauwelijks elektricteitsproductie voor terug. We kunnen wat mij betreft verder blijven investeren in renewables, maar het moet gecombineerd gaan met een betrouwbare, betaalbare bron van energie waar we nog decennia gebruik van kunnen maken (zoals een kerncentrale). Met meer windmolens gaan we er echt niet komen.

We hebben het afgelopen decennium ongeziene investeringen uitgevoerd in renewables en nog krijgen we er nu nauwelijks elektricteitsproductie voor terug. We kunnen wat mij betreft verder blijven investeren in renewables, maar het moet gecombineerd gaan met een betrouwbare, betaalbare bron van energie waar we nog decennia gebruik van kunnen maken (zoals een kerncentrale). Met meer windmolens gaan we er echt niet komen.
Je blijft steeds maar hetzelfde herhalen zonder ooit te reageren op de reacties. in 2021 produceerden wind en zon samen 15.4TWh. Ter referentie: Doel 1+2+3+4 samen produceren jaarlijks 23 TWh. In welk universum is dat 'nauwelijks energieproductie'? Met wat meer ambitie had het nog een pak meer kunnen zijn.

Er is overigens niemand die beweert dat we er met enkel windmolens gaan komen.

Zoals hierboven al gezegd, verder in datzelfde artikel staat er vermeld hoe de Nederlandse overheid volledig in staat voor de kost v/d gridconnectie en volumes garandeert. Dat zijn twee enorme voordelen tegenover een gewone gas- of kerncentrale, dit kan je zeker vergelijking met een overheidsincentive zoals een subsidie.
Wie verzorgt de gridconnectie voor kerncentrales? Kerncentrales zorgen voor baseloads, modulatie gebeurt door andere bronnen. Dus nee, geen "enorme voordelen tegenover kernenergie", gewoon level playing field.

Wie verzorgt de gridconnectie voor kerncentrales? Kerncentrales zorgen voor baseloads, modulatie gebeurt door andere bronnen. Dus nee, geen "enorme voordelen tegenover kernenergie", gewoon level playing field.
Verbeter me als ik fout ben, maar ik had begrepen dat voor de initiële aansluiting tot de grid de firma zelf instaat voor de kosten (wat initieel een heel deel uitmaakt van de totale investeringskost). Voor dit windmolenpark werd die kost gedekt door de overheid.

Ja, lijkt me nu ook wel dat de overheid ergens inspringt in ieder grootschalig energieproject of het nu wind, zon, gas of nucleair is. Nogal wiedes.

Je blijft steeds maar hetzelfde herhalen zonder ooit te reageren op de reacties. in 2021 produceerden wind en zon samen 15.4TWh. Ter referentie: Doel 1+2+3+4 samen produceren jaarlijks 23 TWh. In welk universum is dat 'nauwelijks energieproductie'? Met wat meer ambitie had het nog een pak meer kunnen zijn.
Ik denk dat je je cijfers opnieuw mag checken, wind & zon produceerden 16.7% in 2021.
Dat is nadat al die miljarden erin geïnvesteerd werden en de kernproductie het zonder investeringen moest doen en zelfs financieel gepenaliseerd werd door nucleaire rente.

Merk ook op dat de windproductie procentueel daalde van 2021 naar 2020 en dat terwijl er in die periode zelfs nog windmolens bijkwamen.

Ik denk dat je je cijfers opnieuw mag checken, wind & zon produceerden 16.7% in 2021.
Dat is nadat al die miljarden erin geïnvesteerd werden en de kernproductie het zonder investeringen moest doen en zelfs financieel gepenaliseerd werd door nucleaire rente.

Merk ook op dat de windproductie procentueel daalde van 2021 naar 2020 en dat terwijl er in die periode zelfs nog windmolens bijkwamen.

Offshore: 6.7 TWh
On-shore: 4.0 TWh
Solar: 4,7 TWh

Samen: 15.4 TWh
Wat moet ik aan mijn cijfers checken?

Windproductie is met 0,1TWh gestegen, we hebben in 2021 gewoon meer geexporteerd dan in 2020 omdat de kerncentrales minder stillagen, waardoor het procentueel lager ligt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan