Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik ga er mij zelf een steken volgende maand. 2de hands 300 EUR voor een kachel van een jaar oud. Goed zot om daar 6k voor te geven. Anderzijds kost een vakman natuurlijk wel geld als je het zelf niet kan.
ik denk dat er drama's gaan gebeuren met het gebricoleer dat her en der gaat plaatsvinden :')

Laatst bewerkt:
Tijd voor dictator Janus belastingske van jaarlijks 50.000 euro per vorte asociale kankerkachel.
Tja, ge kunt het de mensen die te kort komen moeilijk kwalijk nemen dat ze op hout gaan stoken komende winter. Het zal nu al een slagveld worden voor veel gezinnen, laat staan als je dat nog afneemt.

Tja, ge kunt het de mensen die te kort komen moeilijk kwalijk nemen dat ze op hout gaan stoken komende winter. Het zal nu al een slagveld worden voor veel gezinnen, laat staan als je dat nog afneemt.
Anderzijds, genoeg mensen die zich niet beperken tot droog en zuiver hout, maar ook gewoon alles dat ze vinden opstoken. Als ik hier deze winten geen raam kan openzetten ga ik dat die mensen wel kwalijk nemen hoor.

Anderzijds, genoeg mensen die zich niet beperken tot droog en zuiver hout, maar ook gewoon alles dat ze vinden opstoken. Als ik hier deze winten geen raam kan openzetten ga ik dat die mensen wel kwalijk nemen hoor.
Daarvoor hebben we al die nieuwbouwwoningen met ventilatiesysteem ABCDE he.
Die gaan al die rook mooi binnentrekken en filteren voor ons.

Tijd voor dictator Janus belastingske van jaarlijks 50.000 euro per vorte asociale kankerkachel.
Dan mag je hopen dat er niet genoeg mazout en hout over is voor een fakkeltocht tot aan uw voordeur.

Maar Janus als dictator zou ook zijn voordelen hebben. Dan kan je Putin style 20 jaar vooruit plannen ter vervanging van politici die op het einde van hun ambtstermijn alles doorschuiven naar de opvolger. En start dan ineens ook terug een Vlaamse energieproducent op als je toch bezig bent.

Ja ok, mijn buurman is er ook zo een, volgens mij steekt die er zelfs plastiek in. Zijn huis staat 200m verder en het stoort nog als de wind verkeerd zit. Terwijl je uit onze schoorsteen zelden rook ziet komen. Eerste keer dat we die aansteken na een langere periode heb je altijd wat rook (vocht in schoorsteen denk ik), maar zichtbare rook is toch zeer zeldzaam. Natuurlijk is het hier afgelegen en niet te vergelijken met stoken in 't stad, maar moest iedereen correct stoken, zou de overlast toch al serieus verminderen.
Ipv kachels verbieden, zou ik dan eerder opteren voor een verplichte filter. Wie vuil stookt, gaat die ook sneller mogen vervangen op eigen kosten en mss dan eens nadenken.

Je schrijft het om te lachen maar geef me een budget van 5-8 k en ik bouw zo'n systeem waarmee je auto's op rollen elektrische energie kan laten produceren (die sync & mooi aan 50 Hz met het net meedraait). oi22

Een jaar geleden heb ik eens voor de lol gekeken naar een generator om onze warmtepomp te laten draaien. Misschien moet ik dat nog eens opzoeken.

Ik ga er mij zelf een steken volgende maand. 2de hands 300 EUR voor een kachel van een jaar oud. Goed zot om daar 6k voor te geven. Anderzijds kost een vakman natuurlijk wel geld als je het zelf niet kan.
Idem. Wij hebben een open haard maar wil daar een inbouwcassette in, ga ook 2de hands eens kijken. Enige probleem is dat het een verticaal formaat moet zijn en dat vind je niet snel.

We hebben hier ook nog wel de vorige kachel staan, staat buiten voorlopig, maar is een voorzetmodel en mijn vrouw wil dat liever niet.

Maar ik ga er in elk geval ook volgende maand werk van maken, gelukkig heb ik hier meer dan hout genoeg.

In de wijk waar wij vroeger woonden woonde een lerares van op de lagere school hier in het dorp, die haar oprit staat vol met hout, vooral paletten en houtafval dat mensen daar komen afzetten en zij stookt dat dan op. Dat is zowat "algemeen geweten" bij veel mensen, als ge van uw overtollig of afvalhout af wilt, gewoon op haar oprit gaan dumpen. Schandalig eigenlijk.

In de wijk waar wij vroeger woonden woonde een lerares van op de lagere school hier in het dorp, die haar oprit staat vol met hout, vooral paletten en houtafval dat mensen daar komen afzetten en zij stookt dat dan op. Dat is zowat "algemeen geweten" bij veel mensen, als ge van uw overtollig of afvalhout af wilt, gewoon op haar oprit gaan dumpen. Schandalig eigenlijk.
Wat is het verschil tussen paletten opstoken of palleten verpulveren tot pellets en dat opstoken in een pelletkachel?

Sarcasme modus: ON
Onze premier gaat het energieprobleem even eigenhandig oplossen in Noorwegen
Ze zullen nogal onder de indruk zijn van deze bolwassing van onze wereldleider.

En dan even NAVO lidmaatschap als argument aanhalen dat zij mee moeten "tussenkomen" in onze energiekosten:
"Noorwegen is dan wel geen lid van de Europese Unie, maar wel een NAVO-bondgenoot."

Dat hij bij terugkomst ook even langs Saoedi-Arabië vliegt om te vragen of zij geen deel van hun winst willen spenderen aan mijn dure tankbeurt. Want die hebben toch samen met België het klimaatakkoord van Parijs ondertekend?

Sarcasme modus: OFF
De reactie daarop hier is een hoop artikels over hoe België nu in volle crisis kerncentrales gaat sluiten

Wat is het verschil tussen paletten opstoken of palleten verpulveren tot pellets en dat opstoken in een pelletkachel?
Zoals @Brecht ook aangeeft, volgens mij worden pellets gewoon gemaakt van dennenhout, zeker niet van paletten.

Pas op, onbehandelde paletten zullen op zich weinig kwaad kunnen, het is pas als ze gedrenkt of geïmpregneerd zijn dat het een probleem is.

Maar goed, het zijn niet alleen paletten die op die haar oprit staan, evengoed oude meubels en ander houtafval.

België heeft voor driekwart van zijn elektriciteitsproductie helemaal geen (duur) gas nodig, zegt Eric De Keuleneer, emeritus hoogleraar economie van de ULB. Voor de helft van onze stroomproductie heeft België bovendien een zeer lage kostprijs van 25 tot 35 euro per megawattuur. Alleen komt het voordeel van die supergoedkope stroom niet bij de Belgische economie terecht. De Belg moet 12 keer de kostprijs betalen.

Een factor 12!

Met dank aan Verhofstadt voor de uitverkoop van onze kerncentrales aan Frankrijk en Tinne Van der Straeten dogmatische donkergroen politicus en oprichtster van een advocatenkantoor dat lobbywerk verrichtte voor Gazprom, die de kerncentrales als er jammer genoeg geen oorlog was gestart door Rusland tegen Oekraïne, volledig door gascentrales zou vervangen hebben.

Oh en ironie? In Frankrijk hebben burgers wél toegang tot de door de staat/samenleving opgebouwde kerncentrales:
“Er zijn verschillende concepten mogelijk. Een groepsaankoop via een aankoopcentrale van de overheid die de stroom opkoopt en doorverkoopt aan gezinnen en bedrijven, formules toepassen die alleen een normaal rendement garanderen (crm-mechanisme of cfd-contracten). Je kunt ook denken aan het Franse systeem van een gereguleerde toegang tot historische kernenergie - Accès Régulé à l’Energie Nucléaire Historique, ARENH. Consumenten kunnen er een belangrijk deel van hun verbruik aankopen tegen een door de overheid opgelegde prijs.”

“Maar wat zie je hier? Terwijl we een lage productiekostprijs hebben van kernenergie en er in Frankrijk problemen zijn, zie je toch dat onze bedrijven en consumenten aanzienlijk meer moeten betalen voor hun stroom dan in Frankrijk.”

Je beseft toch dat EDF een schuld heeft van 65 miljard en er de eerste jaarhelft 29 miljoen schuld bijkwam. Per dag.

En je beseft toch dat EDF voor het grootste deel eigendom is van de Franse staat. En binnenkort waarschijnlijk volledig eigendom, omdat het niet meer op zichzelf kan overleven. Dus wat een Fransman uitspaart op zijn elektriciteitsrekening komt er als burger onder de vorm van staatsschuld bij.

En je beseft toch dat de elektriciteitsprijs op de forward market voor komende winter in Frankrijk dubbel zo hoog ligt als in België? Dat het er op lijkt dat ze daar heel binnenkort 1000 tot 2000 euro per MWh gaan betalen?

Als je denkt dat er ook maar één Europees land is dat niet tot aan z’n nek in de stront zit ben je mis. Als je denkt dat er ook maar één regering is die op magische wijze de code van leveringszekerheid en goedkope prijzen heeft gekraakt, dan is het enkel omdat je het volledige verhaal niet kent.

Terug
Bovenaan