Aanpak van de gas- en energiecrisis

Dictator Janus zou dergelijke verhuurders wel flink bij de lurven hebben.

EPC > x? Progressieve huurbelasting van x euro, waardoor je minder overhoudt dan de marktprijs, totdat je gerenoveerd hebt.
En nu zeg je "dan verhoog ik de huurprijs", maar de huurprijs wordt bepaald door het aanbod en wat de markt kan geven, niet door wat jij "wil".
Dan wordt die woning verkocht, en is het weer 1 huurwoning minder.

Je denkt toch echt niet dat een verhuurder in een oud kot van +50 jaar oud dat enkel instandhoudingswerken heeft gehad, dat die daar ineens 50 - 80k gaat steken om te isoleren of te renoveren zeker.
Zodra dat verplicht of die eisen opgelegd worden, worden die gewoon verkocht tegen de marktprijs van 250+k.

Je denkt toch echt niet dat een verhuurder in een oud kot van +50 jaar oud dat enkel instandhoudingswerken heeft gehad, dat die daar ineens 50 - 80k gaat steken om te isoleren of te renoveren zeker.
Zodra dat verplicht of die eisen opgelegd worden, worden die gewoon verkocht tegen de marktprijs van 250+k.
Aan wie wordt die verkocht?

Aan een andere investeerder waardoor alles gelijk blijft, of aan een huurder waardoor er ook een huurder minder is. En meer huizen op de markt = prijzen dalen.

Minder fraai nieuws voor de energiemarkt als het escaleert.

Aan wie wordt die verkocht?

Aan een andere investeerder waardoor alles gelijk blijft, of aan een huurder waardoor er ook een huurder minder is. En meer huizen op de markt = prijzen dalen.
Aan een persoon die nog bij de ouders inwoont, die daardoor voldoende geld aan de kant heeft kunnen zetten om effectief te kunnen kopen en eventueel te renoveren.
De prijsdalingen in het lage segment zijn niet zo zwaar hé. Al is er natuurlijk ook niet zoveel om te zakken. Maar 250k is niet 350 of 500k hé...

Dictator Janus zou dergelijke verhuurders wel flink bij de lurven hebben.

EPC > x? Progressieve huurbelasting van x euro, waardoor je minder overhoudt dan de marktprijs, totdat je gerenoveerd hebt.
En nu zeg je "dan verhoog ik de huurprijs", maar de huurprijs wordt bepaald door het aanbod en wat de markt kan geven, niet door wat jij "wil".
Alsof er veel huurders zijn die de epc checken. In al die jaren die ik verhuur, heb ik altijd die docs mee. Nog nooit iemand achter gevraagd.

Redelijk overtuigd dat je een epc 500 ding met een fancy keuken verhuurd krijgt aan epc 200 prijzen.

Kijk, dat is een oefening waarvan je zelf goed genoeg weet dat ik ze niet zomaar kan maken, en al zeker niet op 1-2-3 hier op BG. Het is dan ook wel een beetje een clichévraag natuurlijk. Eentje die me nu veel te ver zou brengen.

Er kan op heel veel vlakken bespaard worden, vaak gewoon door efficiënter bestuur. Maar goed, als jij vindt dat onze regering het goed doet, good for you.
Gelukkig stel je zelf de vraag.
En waar leest ge dat?
Ik vind het gewoon ridicuul dat de werking van de staat nu opeens zo efficient mogelijk zou moeten zijn omdat er geld moet gevonden worden. Precies alsof dat ooit anders geweest is. Wel veel geluk om dit deze keer wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof toch niet in sprookjes.

Ik vraag me af welke industrieën het zwaarst getroffen gaan zijn door de energie crisis. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vooral de chemische hun productie heel energie intensief is.

Ik vraag me af welke industrieën het zwaarst getroffen gaan zijn door de energie crisis. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat vooral de chemische hun productie heel energie intensief is.

Elke industrie heeft natuurlijk energie nodig, maar voor de grootverbruikers moet je inderdaad naar zaken als chemie kijken, maar het gaat verder hoor, in simplistische termen: zaken waarbij je veel warmte moet toevoegen aan je productieproces (of maar minder grote volumes moet koelen):
chemie, staal, cement, meststoffen, papier, glas, raffinaderijen, ... nu een aantal van die zaken kan je gerust onder "chemie" groeperen hoor.

Maar qua staal/inox ligt "hier" (ik woon net niet in Genk) Aperam bijvoorbeeld stil:

En als we toch in geopolitieke termen gaan denken, dan hebben we één van de meest energie-intensieve industrieën waar we énorm van afhankelijk van zijn, hier nog niet eens voldoende in Europa of zelfs de V.S.: de chip-industrie.

Er gaat net geen sjiek gebeuren. Door die dikke put die covid heeft achtergelaten komt het voor de overheden (en om het breder te trekken, degenen die goed int rood zitten door een of ander krediet) goed uit dat er (hyper)inflatie is. Op die manier verdwijnen de schulden al slapend. Waarom zouden ze ingrijpen. En laat ons eerlijk zijn, door onze automatische indexatie profiteren wij als Belg met baksteen in de maag er ook van. Voorlopig toch nog. Het enige waar ze nog niet stil bij staan is de golf van faillissementen en bijkomende werkloosheid die eraan zit te komen. Pas als het te laat is dan gaan ze wss in gang schieten, nu ist nog de kat uit de boom kijken. Maar dan zijn we weer te laat, zoals altijd.

Die werkloosheid die er zit aan te komen daar kan onze overheid nu eens nul komma nul aan doen. Onze economie is sterk vervlochten met o.a. de Duitse. Als het daar slecht gaat zal het bij ons automatisch mee die richting uitgaan.

Gelukkig stel je zelf de vraag.

Ik vind het gewoon ridicuul dat de werking van de staat nu opeens zo efficient mogelijk zou moeten zijn omdat er geld moet gevonden worden. Precies alsof dat ooit anders geweest is. Wel veel geluk om dit deze keer wel voor elkaar te krijgen. Ik geloof toch niet in sprookjes.

Maar waar zeg ik dat ik dat nu pas verwacht? En ik vind het ridicuul dat jij dat niet lijkt te verwachten. Het is uiteraard wel pas in moeilijke tijden dat die frustratie harder bovenkomt, maar wees gerust, ik vind dat onze regeringen al veel langer de boel hier zouden mogen opengooien.

Maar bon, toch een kleine poging:

- efficiëntere sociale zekerheid en sociale vangnetten voor zij die het echt nodig hebben. 35% van ons belastingsgeld gaat naar sociale zekerheid en pensioenen. Pensioenhervorming en dan vooral een einde aan de gigantische ambtenarenpensioenen, ja, en paar heilige huisjes dus. Zeker voor iemand als jij die vindt dat we "in tijden van crisis toch wel eerst zelf onze boontjes moeten doppen", lijkt mij geld door ramen en deuren gooien voor mensen die het eigenlijk niet echt nodig hebben een no go, toch?

- politiehervorming. We zitten qua aantal agenten per 100.000 inwoners boven het Europese gemiddelde en een stuk boven veel buurlanden. En dat terwijl ze toch zogezegd handen tekort komen en er meer blauw op straat moet komen. Iets zegt me dat daar iets niet klopt. Mss hebben de wildgroei aan regeringen en bijhorende politionele taken daar wel iets mee te maken. Wat me bij het volgende brengt.

- we hebben in ons klein kikkerland 6 regeringen. ZES! We hebben een hoofdstad die zijn eigen regering heeft en 19 burgemeesters heeft. Met elk zijn schepencollege. Met 6 politiezones. Alleen al in Brussel kunnen we gigantisch besparen.

- senaat afschaffen. Niet morgen, niet overmorgen, vandaag. Ze spreken er al 20 jaar over, maar niemand lijkt echt actie te ondernemen, tot nu. En bijhorend, herbekijk ook maar al de nutteloze vergoedingen die ex-politici en zeker ex-ministers nog krijgen. Een minister die niet meer herverkozen raakt of zijn ambt verliest, krijgt 2 medewerkers als troostprijs. Stel je voor.

- snoei dus ook in de overheidsdienten, waar miljarden vloeit naar gebouwen, organisaties, consulaten, ambtenaren en dergelijke. Vaak totaal nutteloos en vaak werk dat door minder personeel of minder versnipperd kan worden gedaan.

- openbaar vervoer eindelijk eens efficiënt beheren. Schaf nutteloze lijnen af en zorg dat de lijnen die wel nodig zijn deftig geregeld zijn. Ik geloof niet meteen in privatisering, de realiteit daar is dat dit vaak ten koste gaat van de prijzen, maar zoals het nu is geregeld kan het ook niet natuurlijk.

- onderwijs: we spenderen per leerling meer dan onze buurlanden en meer dan het Europese gemiddelde. Zoals bij zoveel zaken blijkt daar dat de efficiëntie ver zoek is. Ik zie een patroon eerlijk gezegd. Want de kwaliteit in het onderwijs gaat er niet op vooruit, maar de kosten wel.

- nog een heilig huisje en tegen de schenen van de Stany Cretsen van deze wereld: snoei in cultuur. Als een productie niet zelfbedruipend kan zijn, moeten we ons de vraag stellen of ze wel bestaansrecht heeft. Ik begrijp niet dat elk van ons moet meebetalen voor een productie waar de spreekwoordelijke 7 man en een paardekop naar gaat kijken. Jammer, maar ik heb liever dat 100.000den gezinnen hun energierekening kunnen betalen dan dat 500 man naar een musical kan gaan kijken. Ook de fiscale gunstmaatregelen voor oa voetballers mogen gerust herbekeken worden.

- en last but not least: veel van de hoge en inefficiënte kosten blijken volgens studies voort te vloeien uit onze verschillende taalgemeenschappen. Dus ofwel zorgen we dat die taalgemeenschappen en de gewesten minder bevoegdheden krijgen en gaan we terug naar 1 België, als 1 land. Of we gaan naar een compleet confederalisme. Maar zoals we nu aanmodderen kan echt niet blijven duren, dat ziet het kleinste kind.

Er zullen nog heel wat zaken zijn hoor, maar voor mij gaat het in de eerste plaats om efficiëntie en herstructurering van heel wat overheidsinstanties en organisaties en controle op al hun nutteloze uitgaven. Daar raken we de gemiddelde burger niet mee maar zijn wel miljarden te vinden.

Voor mij is dat goed bestuur, maar blijkbaar verwacht ik volgens sommigen teveel van mijn regering(en). Nee, we moeten onze eigen boontjes maar doppen. Vreemde redenering imo.

- efficiëntere sociale zekerheid en sociale vangnetten voor zij die het echt nodig hebben. 35% van ons belastingsgeld gaat naar sociale zekerheid en pensioenen. Pensioenhervorming en dan vooral een einde aan de gigantische ambtenarenpensioenen, ja, en paar heilige huisjes dus. Zeker voor iemand als jij die vindt dat we "in tijden van crisis toch wel eerst zelf onze boontjes moeten doppen", lijkt mij geld door ramen en deuren gooien voor mensen die het eigenlijk niet echt nodig hebben een no go, toch?
Ik dacht dat 70% van ons belastingsgeld naar sociale zekerheid (is ook gezondheidszorg hé) en pensioenen ging...
Probleem met de aanpassing van de ambtenarenpensioenen is natuurlijk dat dit enkel van toepassing is voor de generatie nu + 20 -30. Niet nu. Aangezien je moeilijk die mensen hun pensioen kunt afnemen.
Daarnaast heb ik dat hoger pensioen altijd als een extra pijler gezien zoals een werkgever nu ook al kan doen. Ok je gaat daar wel wat van kunnen afdoen, maar je kunt niet verwachten dat die exact hetzelfde krijgen als in de private sector. Ik kan u dan op een briefje garanderen dat elke functie, inclusief leerkrachten, die gewild is in de private sector (ik incluis...) uit de overheid vertrekt, en dat een groot stuk van de overheidsinfrastructuur dan op zijn gat ligt. Ingenieurs bij de overheid aangeworven krijgen, vergeet het dan maar...
Maar ik kan daar mogelijk ook wel iets te eigengereid naar kijken.

Voor de rest lijkt mij dat ook zo een makkelijk slogan, ik zou echt niet weten wat ik daar zou kunnen uitknippen. Omdat uit de link die ik gisteren of zo gedeeld had, uit een studie was uitgekomen dat op gebied van sociale zekerheid en pensioenen onze uitgaven eigenlijk in lijn lagen met die van de anderen als je rekening hield met wat er gedekt was. Dus dat leek niet excessief te zijn. En dat was een verslag van 2021... dus ook niet om te zeggen van dat is hopeloos verouderd.

- politiehervorming. We zitten qua aantal agenten per 100.000 inwoners boven het Europese gemiddelde en een stuk boven veel buurlanden. En dat terwijl ze toch zogezegd handen tekort komen en er meer blauw op straat moet komen. Iets zegt me dat daar iets niet klopt. Mss hebben de wildgroei aan regeringen en bijhorende politionele taken daar wel iets mee te maken. Wat me bij het volgende brengt.
Grootste probleem lijkt mij zoals altijd het feit te zijn dat geen 1 groot korps is. Maar dat is nu eenmaal een keuze van de bevolking geweest... zij wilden geen federale staat meer... dus dan moeten we daar ook maar van op de blaren zitten...

- we hebben in ons klein kikkerland 6 regeringen. ZES! We hebben een hoofdstad die zijn eigen regering heeft en 19 burgemeesters heeft. Met elk zijn schepencollege. Met 6 politiezones. Alleen al in Brussel kunnen we gigantisch besparen.
Ik kan daarin volgen. Maar ik heb daar niets over te zeggen, want ik woon niet in Brussel.

- senaat afschaffen. Niet morgen, niet overmorgen, vandaag. Ze spreken er al 20 jaar over, maar niemand lijkt echt actie te ondernemen, tot nu. En bijhorend, herbekijk ook maar al de nutteloze vergoedingen die ex-politici en zeker ex-ministers nog krijgen. Een minister die niet meer herverkozen raakt of zijn ambt verliest, krijgt 2 medewerkers als troostprijs. Stel je voor.
Kan ik mee leven.

- snoei dus ook in de overheidsdienten, waar miljarden vloeit naar gebouwen, organisaties, consulaten, ambtenaren en dergelijke. Vaak totaal nutteloos en vaak werk dat door minder personeel of minder versnipperd kan worden gedaan.
Is in mijn ogen in het verleden een bewuste keuze geweest om zaken op te splitsen. Dit om op die manier partijen hun eigen stempel te kunnen laten drukken (Vlaanderen, of een bepaalde partij, die zich wil laten gelden terwijl ze op federaal vlak hun idee minder kunnen doorduwen want moeten rekening houden met de meningen van de walen of...)

Maar ik ben serieuze voorstander van terug te gaan naar een overkoepelende entiteit die het beheer van al de overheidsgebouwen in België doet, waarbij dan ook geoptimaliseerd kan worden met personeel van FOD's, Vlaanderen, fluvius, nmbs, lijn/tec/mivb,,... tot zelfs gemeenten. Ipv dat elke entiteit zijn eigen ding doet met eigen verantwoordelijken.

Maar evident om zoiets te veranderen... dat is het echt niet. Ik betwijfel dat je daar ook maar enige politieke wil voor gaat krijgen... En uiteindelijk is dat wel hetgeen je nodig hebt als je iets wil veranderen. Zolang je geen autocraat bent moet je overleggen en concessies doen.

- openbaar vervoer eindelijk eens efficiënt beheren. Schaf nutteloze lijnen af en zorg dat de lijnen die wel nodig zijn deftig geregeld zijn. Ik geloof niet meteen in privatisering, de realiteit daar is dat dit vaak ten koste gaat van de prijzen, maar zoals het nu is geregeld kan het ook niet natuurlijk.
Probleem is dat er nu eenmaal een bepaalde minimum is die moet aangeboden worden, tgv de basismobiliteit. Die eigenlijk de oorzaak zijn van de inefficiëntie. Zolang je dan ook bij wijze van spreken een bus om de 2 uur moet garanderen op een lijn waar er bij wijze van spreken 1 man en een paardekop opstapt... dan valt daar niet echt veel efficiënter mee om te gaan.
Onze ruimtelijke ordening is hetgeen die is. En zolang mensen liever in de auto springen, of het zich kunnen permitteren om in de auto te springen om zich te verplaatsen, dan is het moeilijk om dat efficiënter in te zetten.
Dus anders gezegd, je zou misschien iets kunnen doen aan de efficiëntie... maar veel daar heb ik mijn twijfels over. Lijkt mij iets te gemakkelijke kritiek dus.

- onderwijs: we spenderen per leerling meer dan onze buurlanden en meer dan het Europese gemiddelde. Zoals bij zoveel zaken blijkt daar dat de efficiëntie ver zoek is. Ik zie een patroon eerlijk gezegd. Want de kwaliteit in het onderwijs gaat er niet op vooruit, maar de kosten wel.
Mja , is het gevolg van subsidies te geven aan de vrijheid van scholen. Als je niet wil zeggen van steinerscholen, katholieke scholen de subsidie is gedaan. Enkel de gemeentelijke scholen krijgen nog subsidies zie ik niet echt veel verbetering hierin.
Of je moet de subsidies verlagen, en de scholen zelf aan de ouders meer gaan laten vragen. Waarbij de gemeenten dit zouden goed maken via hun belastingen voor de gemeenschapsscholen en de katholieke en steinerscholen en anderen (moslim, ...) dit dan volledig van hun leden moeten gaan halen.

Dat zou dan een optie zijn, maar of dat daarom beter is.. kweet het niet...

Al lijkt mij de makkelijkste manier om te besparen om terug het principe van het verleden te gebruiken. En mensen die dan omstandigheden hebben dat ze hierdoor niet kunnen volgen (autisten, hoogsensitieven, adhd, ambetanten kinderen, ...) pech onderweg. Terwijl de leerkracht gewoon met ijzeren hand zijn les geeft. Maar ook niet noodzakelijk meer dan dat. Niet het proberen te betrekken van het kind opnieuw en opnieuw en opnieuw. Neen gewoon dit is hoe het zit, en de rest aframmelt. En door met de geit. Zoals het eigenlijk in mijn tijd er aan toeging.
Dat is efficiënter. Dat is makkelijker voor de leerkracht (dus minder nood om leerkrachten zwaardere lonen te geven of mensen te overtuigen om leerkracht te worden om met dat gespuis, die voor het minste met hun ouders voor uw deur staan te zagen en te klagen, om te gaan). Doe het zo, en je gaat ook weer geld besparen.

Persoonlijk geen probleem mee. Maar of dat maatschappelijk gewenst is... dat laat ik in het midden.

- nog een heilig huisje en tegen de schenen van de Stany Cretsen van deze wereld: snoei in cultuur. Als een productie niet zelfbedruipend kan zijn, moeten we ons de vraag stellen of ze wel bestaansrecht heeft. Ik begrijp niet dat elk van ons moet meebetalen voor een productie waar de spreekwoordelijke 7 man en een paardekop naar gaat kijken. Jammer, maar ik heb liever dat 100.000den gezinnen hun energierekening kunnen betalen dan dat 500 man naar een musical kan gaan kijken. Ook de fiscale gunstmaatregelen voor oa voetballers mogen gerust herbekeken worden.
Heb ik geen probleem mee. Maar die 500 man betalen natuurlijk ook belastingen en hebben ook inspraak.

- en last but not least: veel van de hoge en inefficiënte kosten blijken volgens studies voort te vloeien uit onze verschillende taalgemeenschappen. Dus ofwel zorgen we dat die taalgemeenschappen en de gewesten minder bevoegdheden krijgen en gaan we terug naar 1 België, als 1 land. Of we gaan naar een compleet confederalisme. Maar zoals we nu aanmodderen kan echt niet blijven duren, dat ziet het kleinste kind.
Confederalisme lost dat probleem helemaal niet op. Die kostprijs is dan hetzelfde als nu. Terugkeren naar vroeger gaat het efficiëntste en goedkoopste zijn. Maar dan moeten mensen ook kunnen slikken dat ze niet hetgeen krijgen hetgeen zij exact willen. Iemand in zijn ivoren toren in Brussel, die mogelijks eens overlegt met mensen ter plaatse, beslist dan ipv de mensen ter plaatse die daarvoor aan de mouw hebben gehangen van de plaatselijke burgemeester om hun goesting te krijgen terwijl ze die armslag niet hebben (of niet in die mate) voor Brussel.

Er zullen nog heel wat zaken zijn hoor, maar voor mij gaat het in de eerste plaats om efficiëntie en herstructurering van heel wat overheidsinstanties en organisaties en controle op al hun nutteloze uitgaven. Daar raken we de gemiddelde burger niet mee maar zijn wel miljarden te vinden.
Daar kan nog serieus wat schaalvoordelen mee gekweekt worden. Daar ben ik mee akkoord. Maar dat is niet hetgeen men vroeger wilde. Misschien dat het beperktere budget voor de toekomst de omgekeerde beweging terug motiveert. Wie weet...
Van de partij zoals een NVA of VB verwacht ik dat echter niet.

Maar waar zeg ik dat ik dat nu pas verwacht? En ik vind het ridicuul dat jij dat niet lijkt te verwachten. Het is uiteraard wel pas in moeilijke tijden dat die frustratie harder bovenkomt, maar wees gerust, ik vind dat onze regeringen al veel langer de boel hier zouden mogen opengooien.

Voor mij is dat goed bestuur, maar blijkbaar verwacht ik volgens sommigen teveel van mijn regering(en). Nee, we moeten onze eigen boontjes maar doppen. Vreemde redenering imo.
Met de meeste van die voorstellen zal een groot stuk van de bevolking akkoord zijn.

Het probleem is dat mensen op dezelfde partijen blijven stemmen en vooral dat politiekers niet verantwoordelijk gesteld worden voor de miserie die ze veroorzaken / achterlaten. Een politieker laat een ravage na op het ene departement, geen probleem zoeken wel een ander departement waar hij / zij nog eens kan proberen. De nieuwe trend om random niet verkozen mensen te introduceren om bv iemand te bombarderen tot minister. Verhofstad heeft de kerncentrales verkocht, gebouwen verkocht om nadien terug te leasen voor een pak meer centen dat het heeft opgebracht. Die clown zit al jaren, naast jaren zijn zakken te vullen, in Europa onzin te verkopen maar we hebben wel een premier van dezelfde familie. Zo gaat dat al jaren door. Het politieke systeem is ziek, en politiekers zelf gaan dat niet veranderen.

Een regering wordt betaald met belastinggeld, je zou ook verwachten dat die tijdens deze crisis continue oplossingen zoeken. Dat die dan minder vakantie hebben, well so be it. In the end hebben de politiekers een mandaat gevraagd waarvoor ze genoeg geld krijgen, dat ze er dan tenminste ook voor werken.

900

Probleem in dit land is dat er altijd gehandeld wordt als het kalf verdronken is. Het spreekwoord "de stal wordt gesloten als het paard weg is" hangt volgens mij in het groot in het parlement.
Eerder off-topic, maar omdat beide onder elkaar stonden, en "de stal wordt gesloten..." werd vermeld: in het stikstofbeleid is Demir nu wel iemand die haar nek durft uit te steken, (foute?) beslissingen van voorgangers in vraag durft te stellen (vb toekenning vergunningen (ook gascentrales)) en een toekomstgericht beleid wil opzetten i.p.v. enkel op korte termijn te kijken. Extra populariteit zal het haar niet opleveren (enkel protest) maar m.i. een van de weinige politici die dat durft/doet.

Ongeacht of je pro of contra haar bent, mochten de bevoegde politici van Energie de voorbije 20 jaar (Wet kernuitstap is al van 2003) hun werk gedaan hebben moest er al lang een alternatief zijn of de (foute?) beslissing om kerncentrales te sluiten al vroeger in vraag gesteld zijn.

Misschien een geluk dat we altijd incompetente politici op Energie hebben gehad de laatste 20j, anders zaten we nu mss al met afgebroken kerncentrales en (bij wijze van spreken) 28 gascentrales.

Oplossingen zijn er m.i. ook niet.
-Winst afnemen van de grote energiebedrijven? Ga je ze dan binnen 5 jaar ook staatssteun geven als ze (vb door volledig wegvallen fossiel) verlies maken?
-Extra inspanningen overheid? Het is een feit dat de overheidsfinanciën een pak efficiënter kunnen/moeten worden gespendeerd maar dit is een andere discussie. Maar m.i. kan je deze niet laten opdraaien voor elke (forse) prijsstijging van de vrije markt. Of gaat de overheid ook moeten tussenkomen in mijn grafische kaart die sinds corona 2x zo duur is. Ja, een bepaalde hoeveelheid energie is een basisbehoefte en daar zijn reeds maatregelen voor (forfaitaire tussenkomst, sociaal tarief,...) en voor deze "basisbehoefte" aan energie zou m.i. de tussenkomst nog wat hoger mogen zijn (vb lagere prijs voor de eerste 3.500 kwh), gecompenseerd met het surplus aan het normale tarief @21% BTW. Hoe ridicuul is het dat de mensen met een buitenzwembad (luxeproduct dus 21% BTW) dit nu kunnen verwarmen aan 6%... Mensen die het niet/moeilijk kunnen betalen om hun woonkamer tot 19° te verwarmen moeten ondersteund worden, maar deze woonkamer in de zomer met airco naar 19° brengen is luxe.

Mijn broer woont in een oud huurhuis van +50j oud.

Daar zijn afgelopen maanden geplaatst:

- nieuw dak incl dakisolatie
- nieuwe ramen met HR glas
- oude ketel eruit en HR condensatieketel erin

Anekdotisch, maar sommige doen het nu eenmaal als het versleten is :)

Ik verwacht ook dat de regering verantwoordelijk met haar middelen omgaat. Maar vele zaken waar de wins te halen zijn zijn al jaren bekend en heeft men al geprobeerd of bekeken om te veranderen. Gezien dat het niet gelukt is (omdat er teveel mensen tegen waren, men teruggefloten geweest is door de wetgeving of vanuit ideologische overwegingen) acht ik het weinig waarschijnlijk dat dit nu wel zou gebeuren. Hoogst waarschijnlijk zal steun in de energiefactuur gewoon neerkomen op een belastingsverhoging met als pervers gevolg dat de middenklasse het kind van de rekening zou zijn waarbij er zoals zoveel keren er voor die groep meer nadeel zou zijn dan voordeel. Iedere maatregel kost nu eenmaal geld en moest er ergens een easy manier zijn om te besparen zou de politiek het wel doen, kwestie van hun populariteit te boosten maar gezien dat niet gebeurd zal het wel niet zo simpel zijn om te doen. Dus gaat men wel weer de techniek toepassen om aan uw voordeur te komen bellen met een mooi cadeau, een bongobon of een doos praline's terwijl iemand anders via de achterdeur aan de haal gaat met uw autosleutels, tv en computer. Maar je hebt toch een mooi cadeau gekregen he :sarcastic:

Terug
Bovenaan