Aanpak van de gas- en energiecrisis

Bespaart de overheid al energie of pusht ze daar al voor? Ik zie nog altijd kantoorgebouwen snachts van boven tot beneden verlicht. Sportstadia smachts reclame borden branden van 10 op 10m. Straatverlichting om 3h snachts waar geen kat passeert. Airco's blazen in ruimtes waar 0 man zit. Is er al een plan om overheidsverbruik te doen dalen en om iverheidsgebouwen te isoleren? Of gaan we het weer allemaal in de nek van de burger duwen?

Ik ben het eens met het sentiment. Maar tegelijk denk ik dan succes met het moderniseren van al die archaïsche gebouwen. Zou me niet verbazen dat voor de overgrote meerderheid die systemen niet eens intelligent te sturen zijn. Building Automation werkt fantastisch als er over is nagedacht in de planningsfase. Dat sluit volgens mij alles van voor 2010 al uit.

Maar zelfs dan nog. Het grootste gerechtsgebouw van dit land heeft een steiger voor restauratie staan dewelke zelf recent gerestaureerd moest worden omdat ze er al 20 jaar staat.

Dit land man shiiiiit.

Dat is idd iets wat velen niet lijken te snappen. Vooral met het gigantische gat dat covid al heeft geslagen, is de schatkist leger dan leeg.
En "het halen bij de rijken" zal op termijn enkel tot gevolg hebben dat rijken wegtrekken uit België dus ook dat is absoluut geen duurzame oplossing.
Nochtans zou het veel helpen mocht je het halen bij de rijken die eigenlijk niets bijdragen aan onze maatschappij.
Dan maakt het niet uit of dat ze vertrekken.

Het feit dat dit nu pas gebeurd is typerend voor de onkunde van deze regering om de echt belangrijke zaken aan te pakken.

Maar soit, beter laat dan nooit. Als er iets uitkomt tenminste.
Ze waren allemaal op conge e.

Zouden die politiekers eigenlijk weten dat de wereld in juli en augustus blijft draaien en dat niet iedereen 2 maand conge heeft?

Ik ben het eens met het sentiment. Maar tegelijk denk ik dan succes met het moderniseren van al die archaïsche gebouwen. Zou me niet verbazen dat voor de overgrote meerderheid die systemen niet eens intelligent te sturen zijn. Building Automation werkt fantastisch als er over is nagedacht in de planningsfase. Dat sluit volgens mij alles van voor 2010 al uit.

Maar zelfs dan nog. Het grootste gerechtsgebouw van dit land heeft een steiger voor restauratie staan dewelke zelf recent gerestaureerd moest worden omdat ze er al 20 jaar staat.

Dit land man shiiiiit.
Het verleden kunnen we niet fixen, maar de toekomst wel. Misschien kunnen we starten met de gebouwen vanaf nu wat op te lappen? Heck, zelfs in Spanje zijn ze er al mee bezig. Het premium apenland van Europa.

Dit land man shiiiiit.

900

Helemaal mee eens!

Probleem is dat je natuurlijk noch de werkkrachten noch de isolatiematerialen kan vinden om op korte termijn dit te realiseren. Misschien haalbaar om dat voor alle sociale woningen te doen op 10j tijd als er veel geld wordt tegenaan gegooid?

Daarnaast zijn er natuurlijk veel mensen die wél in aanmerking komen maar niet in een sociale woning leven.

Ik zou niet met procenten werken maar met harde limieten die haalbaar zijn voor de woningen waarin ze leven.
Als ik hier lees dat mensen met een woning jonger dan 10j, die overdag uit werken gaan, 25.000 Kwh/jaar verbruiken dan valt mijn mond open. Die zouden van mij niet "10% minder moeten verbruiken" om Sociaal tarief te mogen genieten, die zouden onder de 10.000 Kwh moeten blijven én gratis een energiescan kunnen aanvragen. Daarom niet per se individueel, maar groepssessies waarvoor je kan inschrijven, online vormingen,...

Mee eens!

Ik denk dat ze daar actief mee bezig zijn, maar het zal niet overal even makkelijk belissen zijn wat wel en niet verplicht kan worden, uitvoerbaar is voor iedereen met verouderde gebouwen,...
Probleem in dit land is dat er altijd gehandeld wordt als het kalf verdronken is. Het spreekwoord "de stal wordt gesloten als het paard weg is" hangt volgens mij in het groot in het parlement.

Dat isoleren had al jaren bezig moeten zijn. Maar ik blijf ervan overtuigd dat er nog altijd in veel huizen very Quick wins te halen zijn met minimale inspanningen. Als je EPC 700-800 hebt in een rijwoning... aan de huidige prijzen verdienen de rolletjes rotswol en planken zich waarschijnlijk in 2 maanden terug... of hier en daar een tochtstrip plakken. of een thermostaat met een programma ipv continue op 21 te staan...

@cege grotendeels eens, al zit je wel met hetgeen @Mulan al aanhaalde in verband met een cap op sociaal tarief: huurders hebben niet in de hand in welke mate ze bijvoorbeeld isolatie steken. Je kan de grens wel afhankelijk maken van EPC bijvoorbeeld (voor huurders).
Of zoals in Frankrijk nu beslist is: geen indexatie van huurprijs meer mogelijk indien woning niet minimaal EPC van x.

(Smijt je huurder eruit en pak een nieuwe met een nieuw contract met verhoogde prijs)

Voor appartementen wel problematisch. EPC is voor elk appartement anders. Wat als beneden ok is en beneden niet. Wie gaat dan het dak vernieuwen en betalen? Iedereen of enkel wie het echt nodig heeft. Op de VME bij ons zitten ze al een half uur te lullen over wie de verfpot van 100 euro zal betalen voor inkom 1 te schilderen. Iedereen of enkel wie door die inkom maar binnen gaat... 25 euro de man of 8 euro de man ... :ROFLMAO:

Of ventilatie onderhoud om de 2 of 3 jaar. Kost dus 100 euro per man per keer. Dus 50 of 33 euro per jaar. Palaver, palaver, palaver. Ondertussen in de vergadering wel 3 duvels en een koffie drinken, dat is dan 15 euro aub...
Of zoals in Frankrijk nu beslist is: geen indexatie van huurprijs meer mogelijk indien woning niet minimaal EPC van x.

Voor 10% indexatie wil ik dat wel eens doen ... moet niet elk jaar zijn, maar om de zoveel jaar en dan prijs aanpassen.

Of je pakt contracten van bepaalde duur en dan verleng je niet.

Genoeg manieren om er rond te fietsen, zelfs met de huidige regels.

In het marginale segment waar er epc 800 app verhuurd worden is de weerstand tgo de huurbaas ook niet zo groot waarschijnlijk als die de regeltjes niet volgt.

Bof. Gaat je huurder effectief proberen achteraf te laten vaststellen of je die voorwaarden hebt gerespecteerd?
Te hopen voor u dat ik het niet ben of familie/kennissen :)

Maar ga je jaarlijks het risico nemen om 18 maanden huurschade te moeten betalen als verhuurder...?
De rompslomp om ieder jaar een andere huurder er in te zetten nog niet te na gesproken.

Voor 10% indexatie wil ik dat wel eens doen ... moet niet elk jaar zijn, maar om de zoveel jaar en dan prijs aanpassen.

Of je pakt contracten van bepaalde duur en dan verleng je niet.

Genoeg manieren om er rond te fietsen, zelfs met de huidige regels.

In het marginale segment waar er epc 800 app verhuurd worden is de weerstand tgo de huurbaas ook niet zo groot waarschijnlijk als die de regeltjes niet volgt.
Dictator Janus zou dergelijke verhuurders wel flink bij de lurven hebben.

EPC > x? Progressieve huurbelasting van x euro, waardoor je minder overhoudt dan de marktprijs, totdat je gerenoveerd hebt.
En nu zeg je "dan verhoog ik de huurprijs", maar de huurprijs wordt bepaald door het aanbod en wat de markt kan geven, niet door wat jij "wil".

Gasprijzen-Europa-juni-2022.jpg

Volgende graph nog eens tonen. Hoe verklaar je dat men in verspreid over europa in de ene locatie 10 keer meer betaalt dan ergens anders ? Maken die landen gigantisch verlies op hun gasaankopen, of kunnen ze echt aan lagere prijs aankopen ?
Wat weerhoudt ons er dan van om via die landen het gas aan te kopen ? Of via de US, waar de gasprijs ook 9 keer goedkoper is. Ok dan moet ie nog hier geraken, maar dat zal alleszins goedkoper zijn dan de jackpot die men nu betaalt

Gasprijzen-Europa-juni-2022.jpg

Volgende graph nog eens tonen. Hoe verklaar je dat men in verspreid over europa in de ene locatie 10 keer meer betaalt dan ergens anders ? Maken die landen gigantisch verlies op hun gasaankopen, of kunnen ze echt aan lagere prijs aankopen ?
Wat weerhoudt ons er dan van om via die landen het gas aan te kopen ? Of via de US, waar de gasprijs ook 9 keer goedkoper is. Ok dan moet ie nog hier geraken, maar dat zal alleszins goedkoper zijn dan de jackpot die men nu betaalt
Deel van Balkan, Servie en Hongarije kopen nog steeds Russische gas aan een goedkoop tarief.

Mag ik eens weten waarom wij iets zouden moeten terugzien van die woekerwinsten? Waarom zouden wij daar recht op hebben? Al diegene die het risico genomen hebben om te investeren in aandelen (en ergo ook de investeringen die de maatschappijen gedaan hebben) hebben daar recht op, wie vanaf de zijlijn zit te kijken hoeft daar toch geen enkele aanspraak op maken?
Lees mijn laatste zin. Ik stel mij neutraal op, want je hebt natuurlijk / zeker wel een punt.

Captain hindsight at work. Gaan we elk bedrijf dat veel verdient achteraf zijn geld afpakken? Pfizer, 30 mrd geven aub?

En gaan we elk bedrijf dat afziet van de hoge prijzen dan sponsoren? Of gaan we enkel pakken waar het ons uitkomt?
Hetzelfde antwoord als hierboven.

Laatst bewerkt:
Te hopen voor u dat ik het niet ben of familie/kennissen :)

Maar ga je jaarlijks het risico nemen om 18 maanden huurschade te moeten betalen als verhuurder...?
De rompslomp om ieder jaar een andere huurder er in te zetten nog niet te na gesproken.
Hangt er vanaf hoeveel winst er te boeken valt zeker. Nogmaals, wat gaat een doorsnee huurder er effectief tegen beginnen. Weinig tot niets vermoed ik.

Terug
Bovenaan