Aanpak van de gas- en energiecrisis

zeker in P&A is duiding geven gewenst
Het is wel gij die komt met belachelijke statement dus het is ook gij die ze verdomme moet verdedigen.
Het gegeven dat men hier altijd achter de feiten aan loopt en ondoordachte beslissingen neemt zonder visie, is een vaststelling , geen belachelijk statement. Het feit dat ik moet duiden waarom is in een topic als pol en actua waanzin.

Premier De Croo roept Overlegcomité samen over energiecrisis
Kunnen de cynici nog enkele dagen geduld uitoefenen? Wie weet komt er niets uit de bus en klaag ik mee maar misschien toch afwachten met de kritiek tot dan?
Het is dus nog nie zo dringend dat ze ook int weekend zouden werken :unsure:
Zijn misschien op zoek naar iemand die een Powerpoint kan maken voor de vergadering

Het gegeven dat men hier altijd achter de feiten aan loopt en ondoordachte beslissingen neemt zonder visie, is een vaststelling , geen belachelijk statement. Het feit dat ik moet duiden waarom is in een topic als pol en actua waanzin.
Het is niet omdat iets niet uw voorkeur heeft dat het daarom ondoordacht was. Het kan gerust slecht idee geweest zijn. Ik denk vb tijdens covid aan die tegemoetkoming zonder controle op het moment dat je 1 dag technische werkloosheid had gekregen... maar aan de andere kant begrijp ik het idee dat daar toen achter zit. Snel een tussenkomst kunnen garanderen zonder een enorme controleoverlast en vertragingseffect.

Dat dat een slecht idee was (ook al was het welgekomen bij de grote groep), wist elk kind van 10j... allez toch bij Belgen die gekend zijn om er de kantjes van af te lopen...

Extraordinary claims require extraordinary evidence. Of argumenten in dit geval. Je draait weer rond de pot zonder iets te duiden of beargumenteren.

Ach ja juist, kan je eens een lijst opmaken van die zaken?

Kijk, dat is een oefening waarvan je zelf goed genoeg weet dat ik ze niet zomaar kan maken, en al zeker niet op 1-2-3 hier op BG. Het is dan ook wel een beetje een clichévraag natuurlijk. Eentje die me nu veel te ver zou brengen.

Er kan op heel veel vlakken bespaard worden, vaak gewoon door efficiënter bestuur. Maar goed, als jij vindt dat onze regering het goed doet, good for you.

Nu dacht ik er 2 dagen vanaf te zijn en nu gaat hier ook al die kant op

- Laat de bedrijven met winsten er maar voor opdraaien
- De overheid moet ons maar geld toestoppen
- De ministers voelen er niks van hè met hun dikke pre
- laat de rijken meer betalen

Iedereen moet betalen. Behalve ik, aahja want ik vind dat ik iets moet krijgen. Ik kan toch nie wat frisser hebben thuis hè, my god onmogelijk. Nope give me money!
En waar leest ge dat?

In uw optiek moet de regering gewoon cash geld uitdelen aan de bevolking. Gewoon opt einde van de maand 500€ storten op uw rekening, dat is wat gij nodig hebt. Niet al 20 jaar de mensen stimuleren om hun huizen goed te isoleren en energieneutraal te maken, geen zonnepaneel schandalen enzovoort nee dat is allemaal weggesmeten geld, gewoon cash geld storten zodat ik men energie kan betalen!

Nee, dat is niet wat ik zeg. En ook mensen die hun huis hebben geïsoleerd en hebben geïnvesteerd in hernieuwbare energie betalen nu vaak onbetaalbare bedragen hoor.

Ik heb echt de indruk dat veel mensen hier de uitzonderlijkheid van deze situatie en de bijkomende problemen voor veel mensen en gezinnen onderschatten.

En voor de goede orde, ik zit daar zelf niet per sé bij, integendeel.

Kunnen de cynici nog enkele dagen geduld uitoefenen? Wie weet komt er niets uit de bus en klaag ik mee maar misschien toch afwachten met de kritiek tot dan?
Hier is een versie zonder gating.

Moet zeggen dat ik het toch al vanuit een positief punt bekijk.
ergo :

1) al de opties open houden
2) binnen de regering is er gediscussieerd om oudere kerncentrales langer open te houden
3) engie geen onomkeerbare acties laten ondernemen (dus de afbraak van de kerncentrales al laten inplannen / voorbereiden)
4) zo snel mogelijk intern samenzitten over verschillende entiteiten heen om te kijken wat er mogelijk is (al is dat ook het nadeel van het feit dat het geen unitaire staat is...)

Nog maar een geluk dat Poetin nu gestart is en niet toen het kalf al half verdronken was... Had die een jaar langer gewacht, dan was de malaise totaal geweest lijkt het mij...

Hier is een versie zonder gating.

Moet zeggen dat ik het toch al vanuit een positief punt bekijk.
ergo :

1) al de opties open houden
2) binnen de regering is er gediscussieerd om oudere kerncentrales langer open te houden
3) engie geen onomkeerbare acties laten ondernemen (dus de afbraak van de kerncentrales al laten inplannen / voorbereiden)
4) zo snel mogelijk intern samenzitten over verschillende entiteiten heen om te kijken wat er mogelijk is (al is dat ook het nadeel van het feit dat het geen unitaire staat is...)

Nog maar een geluk dat Poetin nu gestart is en niet toen het kalf al half verdronken was... Had die een jaar langer gewacht, dan was de malaise totaal geweest lijkt het mij...
1) Holle slogan, wat moeten ze zeggen, alle deuren sluiten ?
2) Het opwekken van extra elektriciteit via kerncentrales is niet het probleem. Half België heeft ondertussen panelen liggen en zou volledig onafhankelijk kunnen zijn van energie opgewekt door kerncentrales. Het probleem is dat ze ons hebben laten investeren in gasketels en opgezadeld hebben met digitale tellers waarbij we onze eigen opgewekte stroom bijna gratis weer verkopen . Doe daar iets aan.
3) niet relevant
4) Ja dat is het plan ja, samenzitten ...

Ma goed, de toon is gezet, het initiatief genomen, ik ben benieuwd met wat een fantastische plan men gaat afkomen.

Laatst bewerkt:
1) Holle slogan, wat moeten ze zeggen, alle deuren sluiten ?
Men bedoelt dat er geen ideologische oogkleppen zullen opstaan. In tegenstelling tot niet zo lang geleden (kernuitstap, misschien ook weerstand tegen Ventilus en andere nimby negeren of moeilijker maken)
2) Het opwekken van extra elektriciteit via kenrcentrales is niet het probleem. Half België heeft ondertussen panelen liggen en zou volledig onafhankelijk kunnen zijn van energie opgewekt door kerncentrales. Maar neen, we zijn al gestraft door die digitale teller. Doe daar iets aan.
Nee. Absoluut niet. Dit is op elk vlak bullshit. Als dit zou kloppen zaten we niet met dit probleem he? :unsure:
We zijn nog lang niet zover dat we met enkel hernieuwbare energie verder kunnen, anders was er geen probleem. Zonnepanelen en windenergie zorgen door hun wispelturigheid net voor een noodzaak aan sturing van de vraag, dus variabele prijzen en dus een digitale meter. Het net als batterij gebruiken is helaas niet meer mogelijk door de vele variabele bronnen.
3) niet relevant
Tuurlijk wel. Als gas onbetaalbaar of onbeschikbaar blijkt is het handig om niet alle andere opties bij voorbaat technisch onmogelijk te maken.
4) Ja dat is het plan ja, samenzitten ...
Met alle entiteiten, dus geen "niet mijn bevoegdheid". Integendeel, met wil exact het omgekeerde doen van hetgeen jij beweert. Maar da's ook niet goed zeker?

Ik zou zeggen, iedereen die problemen heeft met ons energiebeleid, nu is het de moment :

PS: het spreekt voor zich dat je met duidelijke vragen komt, en niet met beschuldigingen of dergelijke meer (dus niet een vraag zoals hoeveel euro's heeft gazprom u toegeschoven zodanig dat je in België de gascentrales zou promoten...)
Enorm benieuwd welke vragen VTM eruit selecteert voor een flash intervieuw van wat ? 10 minuten ?

De woekerwinsten van de energiebedrijven gaan grotendeels naar de aandeelhouders en de big bobo's van diezelfde maatschappijen. De winsten van 2022 (bijvoorbeeld) gaan maar heel beperkt of helemaal niet overgeheveld worden naar 2023. En investeringen doen? Moet de huidige woekerwinsten gebeurt dat dus gewoon niet. Daar was onlangs nog een artikel over. Op dit ogenblik gebeuren er heel weinig investeringen. Het geld wordt gewoon in de zakken gestoken en dat is het dan ook.

Dus of we nu een deel van de megawinsten van 2022, afromen of niet, als het volgend jaar slecht gaat, de markt stort in elkaar en een energiebedrijf gaat bankroet, dan zal eventueel afromen van die winsten, alvast niet de reden van dat bankroet zijn.

Maar goed: Door de machtige lobby gaat dit nooit gebeuren. Ik geloof nooit, dan we ooit één cent terug gaan zien van die woekerwinsten.
Ik spreek me niet uit of het terecht is / fair is om die winsten af te romen. Maar het gaat gewoon nooit gebeuren. Allé dat is wat ik denk / geloof.

Captain hindsight at work. Gaan we elk bedrijf dat veel verdient achteraf zijn geld afpakken? Pfizer, 30 mrd geven aub?

En gaan we elk bedrijf dat afziet van de hoge prijzen dan sponsoren? Of gaan we enkel pakken waar het ons uitkomt?

Ik heb heel veel contacten nochtans in zowat alle lagen van de bevolking, en uiteraard is die mening niet iedereen aangedaan, maar ik merk toch minder animo voor de sancties nu dan bij het begin.

En wanneer ik nu de gevolgen zie van de sancties en de machteloos- en besluiteloosheid van de regereing en politici daarrond, kan ik mij toch echt niet van de indruk ontdoen dat de gevolgen van de sancties echt niet goed beoordeeld of doorgenomen zijn op voorhand. Zelfde verhaal overigens ivm Covid. In volle paniek allerhande sancties en maatregelen nemen die achteraf gezien mss niet nodig waren maar wel onze economie enorme schade hebben toegebracht.

En ik zie ook de dagelijkse beelden gruwelbeelden, maar eerlijk? Ik heb evenveel voeling met een Oekraïner als met pakweg een Afghaan, Syriër of Oeigoer. En ik zeg wel degelijk evenveel, niet even weinig. Dus voor mij kan louter dat onmogelijk de doorslag geven voor verregaande sancties tegen Rusland. Dat ze Rusland als een bedreiging zien voor de Navo en de EU is iets anders, maar dan nog is gebleken dat hun sancties weinig hebben uitgemaakt voorlopig voor de veiligheid van de Oekraïeners. Maar deze discussie hoort in een ander topic natuurlijk.

Uiteraard is het zowel op Belgisch als Europees niveau dat ze fouten maken. Dat is dan ook het frustrerende van het Europese verhaal. Al steken veel politici zich daar ook achter weg natuurlijk.

Besparende tips is echt niet wat dé oplossing zou moeten zijn. Ik hoor het Tinne Vanderstraeten graag zeggen onlangs, "het echte werk is zorgen dat mensen minder gaan verbuiken". Neen Tinne, het echte werk, voor de regeringen, is zorgen dat er betaalbare en schone energie is voor de mensen. En dat kan dan zeker gekoppeld worden aan minder verbruiken, desnoods met incentives, en duidelijke regels daarrond. Maar verwachten dat mensen hun verwarming op 18° gaan zetten en bijna gaan leven zoals in de middeleeuwen dat is niet de oplossing, terwijl grote bedrijven woekerwinsten binnenrijven en de vermogenden in deze wereld met hun privéjets of superjachten om brood blijven gaan, bij wijze van spreken.

Veel van de maatregelen die er nu zijn of zijn geweest, zijn overigens enerzijds een druppel op een hete plaat en anderzijds voor veel mensen niet van toepassing.

Pas op, ik vind ook echt dat iedereen voor zijn eigen deur mag en moet vegen, de tijd van nodeloos energie verbruiken omdat het kan moet inderdaad verleden tijd zijn, maar niet onder druk van gigantische, onbetaalbare prijzen die vaak niet kunnen vermeden worden, zelfs al proberen we met zijn allen te besparen.

Die 10 privejets 10% doen besparen of 1M gezinnen 10% doen besparen, wat zal effect hebben? De tijd van symbool beleid is al ruimschoots gedaan.

En heb je ook een idee voor oplossingen?

Ja hoor. Beroepsprocedures voor hernieuwbare inperken. Ik kan beroep indienen voor een windmolen 100km van mijn deur. Ecopower kan al jaren hun miljoenen niet aan het werk zetten omdat alles continue in het zoverlste beroep wordt bevochten...

PV subsidies niet intrekken nadat je ze toegekend hebt. Gaat er nog 1 iemand een groot PV park aanleggen?

Maak de PV regels logisch. Ik heb hier een weide van een halve hectare en een dak dat vol is met zonneboiler. In de weide mag ik geen PV leggen van de gemeente omdat het "buffer natuur gebied" is. Ok dan... gepoept e.

Terugkeren naar hoe het vroeger was ivm coöperaties voor hernieuwbare energie, desnoods trek je het open naar alle hernieuwbare bedrijven. Geen RV op de dividenden of lagere RV. Walk the talk als je mensen wil stimulere. In elk geval zou het efficiënter zijn dan miljarden naar sociaal tarief smijten die uiteindelijk naar de producenten stroomt.

Ipv sociaal tarief uit te delen, gebruik de centen om te isoleren. Zijn alle sociale huurwoningen al deftig geïsoleerd? Of gaan we elk jaar 5000 euro wegpissen per huis aan gasfactuur te sponsoren? Voor 5000 kun je wel al wat doen die long term effecten heeft.

En verplicht de sociale tarievers hun verbruik te minderen tgo vorig jaar. Iedereen -5 of -10% . Het is afzien voor iedereen. Er is geen enkele reden waarom we nirt iedereen kunnen stimuleren 1 of 2 graadjes minder te zetten.

Zet een cap op de 6% btw. Vanaf x verbruik --> 21%. Eventueel de cap gekoppeld aan EPC. Het zal het verbruik wel naar beneden duwen.

Samengevat, duw het verbruik naar beneden en duw hernieuwbare productie naar boven ipv het status quo te blijven subsidiëren met miljarden weg te pissen.

Ivm energiebeleid. Zorg dat de elektrificatie kan doorgaan, versterk het net. Derisk je energie. Diverse mix van types, diverse mix van suppliers. Sponsor wat PV, wind, biomassa, kern, gas... zijn onze afvalverbranding al energie centrales? Warmtenetten.

Bespaart de overheid al energie of pusht ze daar al voor? Ik zie nog altijd kantoorgebouwen snachts van boven tot beneden verlicht. Sportstadia smachts reclame borden branden van 10 op 10m. Straatverlichting om 3h snachts waar geen kat passeert. Airco's blazen in ruimtes waar 0 man zit. Is er al een plan om overheidsverbruik te doen dalen en om iverheidsgebouwen te isoleren? Of gaan we het weer allemaal in de nek van de burger duwen?

@cege grotendeels eens, al zit je wel met hetgeen @Mulan al aanhaalde in verband met een cap op sociaal tarief: huurders hebben niet in de hand in welke mate ze bijvoorbeeld isolatie steken. Je kan de grens wel afhankelijk maken van EPC bijvoorbeeld (voor huurders).

Argumentatie voor de vetgedrukte holle slogans? Of is het gewoon kakken op de roverheid zonder meer?
Het is nochtans wel de waarheid. Belgie is het enige land met auto Indexatie. In de buurlanden gaan de lonen veel minder naar boven.

Hier zijn het de bedrijven die volledig de inflatie factuur fretten.

Hoeveel bedrijven gaan er hier weglopen? Bij ons is het al hire freeze en hire "spree" in Nederland...

@cege grotendeels eens, al zit je wel met hetgeen @Mulan al aanhaalde in verband met een cap op sociaal tarief: huurders hebben niet in de hand in welke mate ze bijvoorbeeld isolatie steken. Je kan de grens wel afhankelijk maken van EPC bijvoorbeeld (voor huurders).
Ik zei ook, gekoppeld aAn EPC...

Maat je kunt wel zeggen, -5% tgo vorig jaar. Enfin, de technische details kunnen uitgewerkt worden. Voor mij moet je de cap niet al te streng zetten, zolang je verspilling maar tegengaat. Vb, iemand die 2x zoveel als de voorbije 10y verbruikt in een crisis jaar, dat gaan we toch niet sponsoren?

Ja hoor. Beroepsprocedures voor hernieuwbare inperken. Ik kan beroep indienen voor een windmolen 100km van mijn deur. Ecopower kan al jaren hun miljoenen niet aan het werk zetten omdat alles continue in het zoverlste beroep wordt bevochten...

Terugkeren naar hoe het vroeger was ivm coöperaties voor hernieuwbare energie, desnoods trek je het open naar alle hernieuwbare bedrijven. Geen RV op de dividenden of lagere RV. Walk the talk als je mensen wil stimulere. In elk geval zou het efficiënter zijn dan miljarden naar sociaal tarief smijten die uiteindelijk naar de producenten stroomt.
Helemaal mee eens!
Ipv sociaal tarief uit te delen, gebruik de centen om te isoleren. Zijn alle sociale huurwoningen al deftig geïsoleerd? Of gaan we elk jaar 5000 euro wegpissen per huis aan gasfactuur te sponsoren? Voor 5000 kun je wel al wat doen die long term effecten heeft.
Probleem is dat je natuurlijk noch de werkkrachten noch de isolatiematerialen kan vinden om op korte termijn dit te realiseren. Misschien haalbaar om dat voor alle sociale woningen te doen op 10j tijd als er veel geld wordt tegenaan gegooid?

Daarnaast zijn er natuurlijk veel mensen die wél in aanmerking komen maar niet in een sociale woning leven.
En verplicht de sociale tarievers hun verbruik te minderen tgo vorig jaar. Iedereen -5 of -10% . Het is afzien voor iedereen. Er is geen enkele reden waarom we nirt iedereen kunnen stimuleren 1 of 2 graadjes minder te zetten.
Ik zou niet met procenten werken maar met harde limieten die haalbaar zijn voor de woningen waarin ze leven.
Als ik hier lees dat mensen met een woning jonger dan 10j, die overdag uit werken gaan, 25.000 Kwh/jaar verbruiken dan valt mijn mond open. Die zouden van mij niet "10% minder moeten verbruiken" om Sociaal tarief te mogen genieten, die zouden onder de 10.000 Kwh moeten blijven én gratis een energiescan kunnen aanvragen. Daarom niet per se individueel, maar groepssessies waarvoor je kan inschrijven, online vormingen,...
Zet een cap op de 6% btw. Vanaf x verbruik --> 21%. Eventueel de cap gekoppeld aan EPC. Het zal het verbruik wel naar beneden duwen.
Mee eens!
Bespaart de overheid al energie of pusht ze daar al voor? Ik zie nog altijd kantoorgebouwen snachts van boven tot beneden verlicht. Sportstadia smachts reclame borden branden van 10 op 10m. Straatverlichting om 3h snachts waar geen kat passeert. Airco's blazen in ruimtes waar 0 man zit. Is er al een plan om overheidsverbruik te doen dalen en om iverheidsgebouwen te isoleren? Of gaan we het weer allemaal in de nek van de burger duwen?
Ik denk dat ze daar actief mee bezig zijn, maar het zal niet overal even makkelijk belissen zijn wat wel en niet verplicht kan worden, uitvoerbaar is voor iedereen met verouderde gebouwen,...

Het feit dat dit nu pas gebeurd is typerend voor de onkunde van deze regering om de echt belangrijke zaken aan te pakken.

Maar soit, beter laat dan nooit. Als er iets uitkomt tenminste.

Terug
Bovenaan