Aanpak van de gas- en energiecrisis

Volgens mij is dat eerder een teken van de kringen waarin je vertoefd. Als ik rond mij kijk zie ik eigenlijk een vergroting van het draagvlak voor verhoogde sancties en het beleid van Europa tegenover Rusland.

In tegenstelling tot wat jij lijkt te geloven zijn die sancties net met de nodige overweging opgelegd. Mede de reden waarom er zoveel over geschipperd is geweest tussen de verschillende lidstaten. Men had veel driester te werk kunnen (en moeten) gaan. Maar dat is op teveel realpolitik gestoten.

Op 3 uur vliegen van hier ruimen ze verse massagraven in de achtertuin van een Europese hoofdstad. Of was je dat reeds vergeten.

Je kritiek op energiebedrijven is natuurlijk terecht. Maar van onze laffe politici moet je daar geen oplossingen van verwachten.

Ik heb heel veel contacten nochtans in zowat alle lagen van de bevolking, en uiteraard is die mening niet iedereen aangedaan, maar ik merk toch minder animo voor de sancties nu dan bij het begin.

En wanneer ik nu de gevolgen zie van de sancties en de machteloos- en besluiteloosheid van de regering en politici daarrond, kan ik mij toch echt niet van de indruk ontdoen dat de gevolgen van de sancties echt niet goed beoordeeld of doorgenomen zijn op voorhand. Zelfde verhaal overigens ivm Covid. In volle paniek allerhande sancties en maatregelen nemen die achteraf gezien mss niet nodig waren maar wel onze economie enorme schade hebben toegebracht.

En ik zie ook de dagelijkse gruwelbeelden, maar eerlijk? Ik heb evenveel voeling met een Oekraïner als met pakweg een Afghaan, Syriër of Oeigoer. En ik zeg wel degelijk evenveel, niet even weinig. Dus voor mij kan louter dat onmogelijk de doorslag geven voor verregaande sancties tegen Rusland. Dat ze Rusland als een bedreiging zien voor de Navo en de EU is iets anders, maar dan nog is gebleken dat hun sancties weinig hebben uitgemaakt voorlopig voor de veiligheid van de Oekraïeners. Maar deze discussie hoort in een ander topic natuurlijk.

1. Veel zaken worden op Europees vlak bepaalt, België kan dus niet in zijn eentje zeggen: "voortaan gaan wij dit doen voor onze burgers!"
2. Vorig jaar kwamen besparende tips al meer dan uitvoerig in de media.
3. Er zijn al tegemoetkomingen gekomen zoals het verlaagd BTW tarief, 100 euro korting, stookoliecheques, uitbreiding sociaal tarief,...

Het is niet dat de regering gewoon zegt: "Kak hè? 🤷🏼"

Uiteraard is het zowel op Belgisch als Europees niveau dat ze fouten maken. Dat is dan ook het frustrerende van het Europese verhaal. Al steken veel politici zich daar ook achter weg natuurlijk.

Besparende tips is echt niet wat dé oplossing zou moeten zijn. Ik hoor het Tinne Vanderstraeten graag zeggen onlangs, "het echte werk is zorgen dat mensen minder gaan verbuiken". Neen Tinne, het echte werk, voor de regeringen, is zorgen dat er betaalbare en schone energie is voor de mensen. En dat kan dan zeker gekoppeld worden aan minder verbruiken, desnoods met incentives, en duidelijke regels daarrond. Maar verwachten dat mensen hun verwarming op 18° gaan zetten en bijna gaan leven zoals in de middeleeuwen dat is niet de oplossing, terwijl grote bedrijven woekerwinsten binnenrijven en de vermogenden in deze wereld met hun privéjets of superjachten om brood blijven gaan, bij wijze van spreken.

Veel van de maatregelen die er nu zijn of zijn geweest, zijn overigens enerzijds een druppel op een hete plaat en anderzijds voor veel mensen niet van toepassing.

Pas op, ik vind ook echt dat iedereen voor zijn eigen deur mag en moet vegen, de tijd van nodeloos energie verbruiken omdat het kan moet inderdaad verleden tijd zijn, maar niet onder druk van gigantische, onbetaalbare prijzen die vaak niet kunnen vermeden worden, zelfs al proberen we met zijn allen te besparen.

Laatst bewerkt:
Misschien moeten ze eens beginnen met het investering klimaat aan te passen. Als je hier een windmolen wil bouwen, mag je 7x langs een beroepsprocedure passeren.

Heb je zonnepanelen gelegd, dan willen ze in het contract breken en nadien het contract eenzijdig wijzigen "nee geen subsidies meer".

Investeer je in een energie coöperatie, dan schrappen ze vrijstelling RV op je dividend.

Toch raar dat we er niet raken in belgie...

De boeren jagen we ook weg uit België.

Gelukkig heeft groen een regenboog logo. Daar is de politiek mee bezig. :woohoo:
En heb je ook een idee voor oplossingen?

De woekerwinsten van de energiebedrijven gaan grotendeels naar de aandeelhouders en de big bobo's van diezelfde maatschappijen. De winsten van 2022 (bijvoorbeeld) gaan maar heel beperkt of helemaal niet overgeheveld worden naar 2023. En investeringen doen? Moet de huidige woekerwinsten gebeurt dat dus gewoon niet. Daar was onlangs nog een artikel over. Op dit ogenblik gebeuren er heel weinig investeringen. Het geld wordt gewoon in de zakken gestoken en dat is het dan ook.

Dus of we nu een deel van de megawinsten van 2022, afromen of niet, als het volgend jaar slecht gaat, de markt stort in elkaar en een energiebedrijf gaat bankroet, dan zal eventueel afromen van die winsten, alvast niet de reden van dat bankroet zijn.

Maar goed: Door de machtige lobby gaat dit nooit gebeuren. Ik geloof nooit, dan we ooit één cent terug gaan zien van die woekerwinsten.
Ik spreek me niet uit of het terecht is / fair is om die winsten af te romen. Maar het gaat gewoon nooit gebeuren. Allé dat is wat ik denk / geloof.
Mag ik eens weten waarom wij iets zouden moeten terugzien van die woekerwinsten? Waarom zouden wij daar recht op hebben? Al diegene die het risico genomen hebben om te investeren in aandelen (en ergo ook de investeringen die de maatschappijen gedaan hebben) hebben daar recht op, wie vanaf de zijlijn zit te kijken hoeft daar toch geen enkele aanspraak op maken?

Gas en elektriciteit goedkoper maken voor de consument tiens! 😬
Kom gerust eens langs in mijn tuin, daar staat een ezel die geld schijt :unsure: . Mensen verwachten dat inderdaad maar uit wiens zak zal dat geld komen om dat te betalen? Misschien bij de rijken? Of gaan we het afnemen van de migranten? Mensen moeten echt eens leren dat als de overheid ergens in tussen komt ze dat doen met geld dat ze van ons via belastingen verkregen hebben. Er is niet ergens een magische bron van inkomsten.

Nu goed , als je miljoenen (sommige landen miljarden ) steun kan geven aan Oekraïne , kan je ook wel eens een effort doen en aan de eigen bevolking denken . Of is de situatie in Oekraïne belangrijker geworden dan de situatie in België ?

Kom gerust eens langs in mijn tuin, daar staat een ezel die geld schijt :unsure: . Mensen verwachten dat inderdaad maar uit wiens zak zal dat geld komen om dat te betalen? Misschien bij de rijken? Of gaan we het afnemen van de migranten? Mensen moeten echt eens leren dat als de overheid ergens in tussen komt ze dat doen met geld dat ze van ons via belastingen verkregen hebben. Er is niet ergens een magische bron van inkomsten.
Dat is idd iets wat velen niet lijken te snappen. Vooral met het gigantische gat dat covid al heeft geslagen, is de schatkist leger dan leeg.
En "het halen bij de rijken" zal op termijn enkel tot gevolg hebben dat rijken wegtrekken uit België dus ook dat is absoluut geen duurzame oplossing.

Uiteraard is het zowel op Belgisch als Europees niveau dat ze fouten maken. Dat is dan ook het frustrerende van het Europese verhaal. Al steken veel politici zich daar ook achter weg natuurlijk.
Het continent Europa, met zijn weinige grondstoffen/energiebronnen en fysieke aansluiting met Rusland mag je niet verwarren met de instelling Europa (EC/EU/RvE) die reeds heel wat incentives richting duurzaam/onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen gaf. Ook niet met de verzameling landen op het Europese continent die elk hun energiemarkt geprivatiseerd hebben en dus in se enkel via hun energieregulator en hun distributienetbeheerder wat kunnen doen.

Hoewel de fysische en geologische beperkingen ons niet helpen, helpt het ook niet om de zwarte piet door te schuiven naar de instelling - gegeven die beperkingen doet de EC best wel wat hoor.

Opnieuw hoor ik graag wat EC/EU dan wel hadden moeten doen.

Nu goed , als je miljoenen (sommige landen miljarden ) steun kan geven aan Oekraïne , kan je ook wel eens een effort doen en aan de eigen bevolking denken . Of is de situatie in Oekraïne belangrijker geworden dan de situatie in België ?
En van waar komt dat geld dan vandaan voor de eigen bevolking?

En ook dat is niet geheel "vanuit de goedheid van ons Belgenlandje" maar een oproep vanuit de EU. Vanuit een groter geopolitiek geheel wordt dit gedaan...

[HLN comment mode on] Dat ze eens stoppen met al die vreemde en de doppers te onderhouden. En al die ministers afschaffen die liggen te slapen en heel het koningshuis ook. Wacht maar tot de volgende verkiezingen, ik stem op het Vlaams belang! [\HLN comment mode off]

De woekerwinsten van de energiebedrijven gaan grotendeels naar de aandeelhouders en de big bobo's van diezelfde maatschappijen. De winsten van 2022 (bijvoorbeeld) gaan maar heel beperkt of helemaal niet overgeheveld worden naar 2023. En investeringen doen? Moet de huidige woekerwinsten gebeurt dat dus gewoon niet. Daar was onlangs nog een artikel over. Op dit ogenblik gebeuren er heel weinig investeringen. Het geld wordt gewoon in de zakken gestoken en dat is het dan ook.

Dus of we nu een deel van de megawinsten van 2022, afromen of niet, als het volgend jaar slecht gaat, de markt stort in elkaar en een energiebedrijf gaat bankroet, dan zal eventueel afromen van die winsten, alvast niet de reden van dat bankroet zijn.

Maar goed: Door de machtige lobby gaat dit nooit gebeuren. Ik geloof nooit, dan we ooit één cent terug gaan zien van die woekerwinsten.
Ik spreek me niet uit of het terecht is / fair is om die winsten af te romen. Maar het gaat gewoon nooit gebeuren. Allé dat is wat ik denk / geloof.
De investeerders van wie we nu dreigen geld af te pakken zijn bijvoorbeeld ook de mensen die een paar jaar geleden de voorzienendheid hadden dat de gastoevoer niet secuur genoeg was en dat het wel eens rendabeler zou kunnen zijn om in een windmolen te investeren dan een gascentrale. Die investeringen zorgen er nu voor dat we minder van gas afhankelijk zijn en zijn nu dus een godsgeschenk, ze zorgen er ook voor dat de gasprijs niet nog meer gestegen is. Als dank gaan we die nu afstraffen, de boodschap die je daarmee geeft is dat je de volgende keer beter investeert in pakweg facebook dan in iets dat de basisbehoeften van een bevolking voldoet, als je in facebook belegt kan het niemand schelen hoeveel miljarden je verdient en dreigt niemand je geld af te pakken.

Een beetje hetzelfde verhaal als bij de pharma tijdens covid. De bedrijven die ons gered hebben door vaccins uit te vinden waren de bedrijven waarvan we vonden dat ze hun winsten moesten afstaan, opnieuw de boodschap gevend dat je best niet in belangrijke zaken investeert, in zaken die effectief uitmaken, want daar mag je niet aan verdienen, aan Dior handtassen mag dat wel.

Laatst bewerkt:

Ik weet niet, heel misschien, mogen we verwachten dat onze regering onze duurbetaalde belastingcenten effectief efficiënt gebruikt voor acute zaken waar we echt nood aan hebben, ipv het door ramen en deuren te smijten aan zaken waar ofwel niemand wat aan heeft ofwel geen of nauwelijks controle op is en uitgegeven worden aan mensen die er niet eens recht op hebben.

Ik weet niet, heel misschien, mogen we verwachten dat onze regering onze duurbetaalde belastingcenten effectief efficiënt gebruikt voor acute zaken waar we echt nood aan hebben, ipv het door ramen en deuren te smijten aan zaken waar ofwel niemand wat aan heeft ofwel geen of nauwelijks controle op is en uitgegeven worden aan mensen die er niet eens recht op hebben.
En waarom geloof je dat dat belastingsgeld nu opeens anders zou gespendeerd worden dan vroeger? Het is geen spaarrekening waar geld opstaat om te gaan gebruiken wanneer het opeens nodig is, het is een lopende rekening waar alles wat er op komt er ook weer af gaat. Maar als we dat verwachten van de regering kan ik dat ook omdraaien he, misschien moest je zelf gezorgd hebben dat je geld genoeg op overschot had om de rekening nu te betalen. Dat zou misschien het fairste zijn, dat diegene die zuinig geleefd hebben niet moeten opdraaien voor de kosten van een ander. Want het vetgedrukte kan ook hier van toepassing zijn hoor. Door te opperen dat de regering maar moet tussenkomen om de factuur te verlagen verdeel je gewoon weer geld en diegene met de hoogste energiefactuur hebben er de grootste baten bij.

, maar ik merk toch een verminderde wil tot solidariteit bij veel mensen omwille van de gevolgen die we nu voelen.
Hier niets van gemerkt. Integendeel 'we doen wel een extra trui aan deze winter'

Ik heb evenveel voeling met een Oekraïner als met pakweg een Afghaan, Syriër of Oeigoer. En ik zeg wel degelijk evenveel, niet even weinig. Dus voor mij kan louter dat onmogelijk de doorslag geven voor verregaande sancties tegen Rusland.
Buurland van Europa, graanschuur, zwarte zee havens voor export staal/fertilizer etc.

Objectief veel belangrijker voor ons dan Afghanistan of Xinjiang.
Neen, inderdaad niet voor mensen onder een kortzichtige kerktoren.
Zo denken stammen in Afrika ook. 'Who cares 10 km verder, wij zitten hier toch goed?'
Tot het op termijn plots wel gevolgen heeft en veel te laat is om strategisch nog in te grijpen.
(Had je graag een verenigd, sterk, geografisch uitgebreid, en agressief Rusland en China binnen 20 jaar?)
Dat is idd iets wat velen niet lijken te snappen. Vooral met het gigantische gat dat covid al heeft geslagen, is de schatkist leger dan leeg.
De staatsschuld lag hoger in de hele periode 1984 tot 2000, toen interestvoeten veel hoger stonden.
Er is nog massa's capaciteit.
En "het halen bij de rijken" zal op termijn enkel tot gevolg hebben dat rijken wegtrekken uit België dus ook dat is absoluut geen duurzame oplossing.
Dat kan dictator Janus easy oplossen met een successiebelasting van 50%, meerwaardebelasting van 30% op vastgoed/aandelen/alles , en een gelijkaardige exit taks waardoor dat 'wegtrekken uit België' een fabeltje blijkt ;-)

Laatst bewerkt:
En waarom geloof je dat dat belastingsgeld nu opeens anders zou gespendeerd worden dan vroeger? Het is geen spaarrekening waar geld opstaat om te gaan gebruiken wanneer het opeens nodig is, het is een lopende rekening waar alles wat er op komt er ook weer af gaat. Maar als we dat verwachten van de regering kan ik dat ook omdraaien he, misschien moest je zelf gezorgd hebben dat je geld genoeg op overschot had om de rekening nu te betalen. Dat zou misschien het fairste zijn, dat diegene die zuinig geleefd hebben niet moeten opdraaien voor de kosten van een ander. Want het vetgedrukte kan ook hier van toepassing zijn hoor. Door te opperen dat de regering maar moet tussenkomen om de factuur te verlagen verdeel je gewoon weer geld en diegene met de hoogste energiefactuur hebben er de grootste baten bij.

Ik begrijp soms niet goed van waar uw antwoorden komen hoor. Wie heeft het over vroeger en nu?

ik verwacht wel degelijk, het zou er nog aan mankeren, dat in een land met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld, die belastingen door onze regering op de meeste efficiënte manier worden besteed in functie van zijn bevolking. En op dit moment is dat de energiecrisis en bijhorende factuur. Dat we zelfs dat niet eens zouden mogen verwachten, sterker nog, dat we volgens jou blijkbaar onze eigen boontjes maar moeten doppen, vind ik een heel vreemde houding en redenering.
Buurland van Europa, graanschuur, zwarte zee havens voor export staal/fertilizer etc.

Objectief veel belangrijker voor ons dan Afghanistan of Xinjiang.
Neen, inderdaad niet voor jou onder een kortzichtige kerktoren.
Zo denken stammen in Afrika ook. 'Who cares 10 km verder, wij zitten hier toch goed?'
Tot het op termijn plots wel gevolgen heeft en veel te laat is om strategisch nog in te grijpen.
(Had je graag een verenigd, sterk, geografisch uitgebreid, en agressief Rusland en China binnen 20 jaar?)
Ik had het over het emotionele aspect als antwoord op het feit dat er massagraven ed zijn. Dan is mijn emotionele band met een Oekraïner niet groter dan met een Afghaan.

Daarom moet je echt nog niet gaan denken dat ik lekker onder mijn kortzichtige kerktoren zit hoor. Op de man spelen is niet nodig. En als zeker niet als je zelf naast de kwestie antwoordt.

Ik begrijp soms niet goed van waar uw antwoorden komen hoor. Wie heeft het over vroeger en nu?

ik verwacht wel degelijk, het zou er nog aan mankeren, dat in een land met zowat de hoogste belastingsdruk ter wereld, die belastingen door onze regering op de meeste efficiënte manier worden besteed in functie van zijn bevolking. En op dit moment is dat de energiecrisis en bijhorende factuur. Dat we zelfs dat niet eens zouden mogen verwachten, sterker nog, dat we volgens blijkbaar onze eigen boontjes maar moeten doppen, vind ik een heel vreemde houding en redenering.
Gezien we in normale tijden al een tekort hebben op de begroting gaat er vandaag niet opeens een magisch overschot zijn om de belastingsfactuur te verlagen en zal er dus ergens geld moeten gevonden worden. Gezien men het geld in belgie haalt bij de werkende bevolking is het dus de middenklasse en de werkende armen die de rekening zullen betalen. Moet ik er dan nog een tekening bij maken dat door het verlichten van de factuur we misschien op korte termijn verlichting in onze portemonee zullen krijgen maar op lange termijn dubbel en dik zullen betalen? Gezien de verlaging van de energiefactuur voor elke belg zal gelden maar niet elke belg bijdraagt aan het systeem. Ik hoop dat je dat toch snapt?

Ik ben toch ook benieuwd hoeveel ik nog van mijn gasverbruik af zal krijgen gezien ik vorig jaar toch goed begonnen was met besparen en nog wat kleine ingreepjes verder wil uitvoeren.

Terug
Bovenaan