Aanpak van de gas- en energiecrisis

Ik denk ook niet dat er nog een weg terug is. Als we nu Oekraïne laten vallen welk signaal geven we dan aan Rusland? Het lijkt mij nogal naïef om te veronderstellen dat Poetin zich daarna koest zal houden en verdere territoriale ambities zal opbergen. Dat is een strategie die eerder al vrij slecht uitgepakt heeft.

Hoezo kortzichtig? Het komt niet alleen door de sancties, uiteraard, en nergens beweer ik dat, het is een en-en-en verhaal. Maar bovenop wat vorig jaar reeds de realiteit was omwille van Covid is het wel de druppel die voor vele mensen de emmer doet overlopen. Een druppel waar men beter had over kunnen nadenken in elk geval.

Hoezo is die kritiek belachelijk? Dus in tijden waarin gezinnen zich blauw betalen aan energie, moeten aankloppen bij het OCMW, zelfstandigen en bedrijven het niet meer kunnen trekken, er delen van onze economie op hun gat liggen of dreigen te liggen, en dat allemaal omwille van de gigantische prijzen, vind jij het normaal dat de energiebedrijven meer winst dan ooit maken? Jij vindt dat niet wraakroepend?

Wat communisme daar dan mee te maken heeft begrijp ik niet, care to explain?
@Renegadexxripxx heeft het al mooi voor mij verduidelijkt. Je kan niet iedere keers als de een of de ander gelooft dat een bepaalde factor in de vrije markt teveel verdient op de kap van een ander gaan roepen om dat in te perken, het is een vrije markt voor iets. Als je altijd maar weer zo'n zaken gaat doen zal niemand nog risico's nemen en zitten we de facto met een maatschappij die alles vanuit de maatschappij moeten voorzien.

Akkoord met het meeste dat je schrijft, behalve de vergelijking met normale winsten van mensen of bedrijven, in een normale periode.

Dit zijn uitzonderlijke tijden waarbij nu die energiebedrijven gigantische winsten maken op kap van de modale burger en ten koste van onze economie.
Het huidig systeem garandeert keiharde concurrentie tussen energieleveranciers en zorgt heel waarschijnlijk voor de laagst mogelijke prijs op lange termijn. We kunnen daar nu wel ingrijpen maar dat gaat bijna zeker betekenen dat we op lange termijn meer gaan betalen voor energie. Zelfs de politieke overweging van dit ingrijpen zal ons waarschijnlijk geld kosten. Energieproductie is een sector met gigantische investeringen die op voorhand gedaan moeten worden en die dan de volgende decennia moeten worden terugverdiend. In die periode ben je als leverancier volledig overgeleverd aan de grillen van de overheid, je moet er dus vertrouwen in hebben dat die zich aan de afspraak zal houden. Het idee van bepaalde partijen om ze in de "goede tijden" geld af te nemen zal met argusogen worden gevolgd door iedereen die overweegt te investeren in de Belgische energiemarkt en zal zich vertalen in een hoger verwacht rendement tijdens normale tijden of de beslissing om zich terug te trekken, waardoor de concurrentie verminderd en andere leveranciers meer rendement kunnen verwachten.

En waarom is dit een uitzonderlijkere tijd dan de covid crisis ? Of eender welke andere tijd die aan de basis van speculatie kan liggen ? Ik zie het niet, behalve dat de mensen die in normale tijden genoten van het voordeel nu geraakt worden erdoor. En dan maar vinden, zoals quasi altijd, dat de overheid maar moet tussenkomen want wat iemand anders verdient dat is toch wel veel te veel zunne. Behalve als zij de pineut zijn (heb binnen de familie die discussie ook al een paar keer gehad... wat mij niet in dank werd aanvaard)

Dat is niet verschillend van de retoriek van de PVDA. Ik wil meer kunnen spenderen dan waarvoor ik geld heb en iemand anders moet daar maar voor opdraaien.

Uitzonderlijk of niet, zo werkt het niet. Shit happens, en het is aan uzelf om u erdoor te knokken en een oplossing te vinden. Ik heb natuurlijk makkelijk praten... maar ik ben van jongs af aan opgegroeid met het principe dat niemand u komt helpen en dat je het allemaal zelf moet doen. En als dat 5 jaar de riem aantrekken is dan is dat 5 jaar de riem aantrekken. Is dat 10 jaar het geval, dan is dat 10 jaar. Leuk is het misschien niet, maar de realiteit is hetgeen waar je door moet. Wees blij dat we niet in Oekraïne zitten en dat het ergste dat wij meemaken is dat we het zonder verwarming zouden moeten stellen... of op de werkloosheid zouden vallen... ik kan mij ergere zaken voorstellen hoor dan dat... maar relativeren dat is een kunst die we tegenwoordig of zo lijkt het toch allemaal vergeten hebben.

Oei, als jij vindt dat dit en Covid geen uitzonderlijke tijden zijn, dan vind ik dat je een vreemde kijk op de zaken hebt hoor.

En uiteraard, in moeilijke tijden moet je in eerste instantie zelf ervoor zorgen dat je erdoor geraakt, maar in uitzonderlijke tijden zoals deze heeft de politiek imo ook een gigantische verantwoordelijkheid, zeker voor iets als energie, toch een basisbehoefte welke we niet zonder kunnen. Tijdens Covid zijn er toch heel wat steunmaatregelen gekomen voor oa vele zelfstandigen? Desperate times call for desperate measures. Dan zomaar zeggen dat dit nu eenmaal de vrije markt is en het quasi een PVDA communisisch discours is wanneer je deze gigantische winsten niet ok vindt terwijl miljoenen mensen en economieën daardoor in de problemen geraken vind ik dan weer heel kort door de bocht.

En "wees blij dat we niet in Oekraïne zitten" is ook maar een dooddoener hé. Je vindt altijd wel iemand die het slechter heeft dan u, dus je moet niet klagen? Een Oekraïner die nog een dak boven zijn hoofd heeft en eten op zijn bord moet niet klagen want het gemiddelde Somalische kind heeft het nog slechter, zoiets?

En niet iedereen kan terugvallen op werkloosheid overigens. Of loonindexering zoals hieronder aangegeven.

De ommezwaai naar hernieuwbare energie werd al vooraf ingezet.
Dit is nu in een stroomversnelling gekomen door acties van Rusland zelf. Mochten zij Oekraïne niet hebben aangevallen dan waren deze sancties er ook niet.
Wederom bang zijn om hoge energiekosten is geen reden imo om geen sancties op te leggen aan een expansionistisch regime in Europa.
Rusland was ook vooraf meermaals gewaarschuwd dat er sancties gingen komen in de hoop hen tegen te houden.
Dan moet je als EU ook effectief sancties opleggen.

Korte termijn is inderdaad 5 tot 10 jaar. Mits wij met automatische indexatie zitten in België gaan werknemers hier het beter kunnen overbruggen dan in andere landen.
Maar jouw argumentatie is waar Poetin had op gerekend hoe EU ging reageren. Paar halve maatregelen maar niks ingrijpend hopend dat gas gaat bljven vloeien.

Maar net dat is mijn probleem daarmee. Men heeft eigenlijk op kap van de burger sancties opgelegd aan Rusland, als dreigement. En het heeft duidelijk niet gewerkt, wel integendeel. We hebben dus grotendeels onszelf daarmee in de voet geschoten. Moet je dan Rusland maar laten doen? Neen, absoluut niet. Maar de afhankelijk van Rusland had ook op termijn kunnen afgebouwd worden. Het is voor mij een afweging die beter moest bekeken en ingeschat worden, wegen deze sancties op tegen het leed wat we onze eigen bevolking en economie aandoen. Het antwoord daarop zal mss voor iedereen anders zijn, maar ik merk toch een verminderde wil tot solidariteit bij veel mensen omwille van de gevolgen die we nu voelen.

En nogmaals, zoals hierboven, niet iedereen kan terugvallen op het vangnet van de sociale zekerheid of loonindexatie.

@Renegadexxripxx heeft het al mooi voor mij verduidelijkt. Je kan niet iedere keers als de een of de ander gelooft dat een bepaalde factor in de vrije markt teveel verdient op de kap van een ander gaan roepen om dat in te perken, het is een vrije markt voor iets. Als je altijd maar weer zo'n zaken gaat doen zal niemand nog risico's nemen en zitten we de facto met een maatschappij die alles vanuit de maatschappij moeten voorzien.

Het huidig systeem garandeert keiharde concurrentie tussen energieleveranciers en zorgt heel waarschijnlijk voor de laagst mogelijke prijs op lange termijn. We kunnen daar nu wel ingrijpen maar dat gaat bijna zeker betekenen dat we op lange termijn meer gaan betalen voor energie. Zelfs de politieke overweging van dit ingrijpen zal ons waarschijnlijk geld kosten. Energieproductie is een sector met gigantische investeringen die op voorhand gedaan moeten worden en die dan de volgende decennia moeten worden terugverdiend. In die periode ben je als leverancier volledig overgeleverd aan de grillen van de overheid, je moet er dus vertrouwen in hebben dat die zich aan de afspraak zal houden. Het idee van bepaalde partijen om ze in de "goede tijden" geld af te nemen zal met argusogen worden gevolgd door iedereen die overweegt te investeren in de Belgische energiemarkt en zal zich vertalen in een hoger verwacht rendement tijdens normale tijden of de beslissing om zich terug te trekken, waardoor de concurrentie verminderd en andere leveranciers meer rendement kunnen verwachten.

Nogmaals, desperate times call for desperate measures. Als dat betekent dat we dan die gigantische winsten van de energiebedrijven tijdelijk aan banden moeten leggen, dan moet daar imo toch over nagedacht worden.

Als dat een tijdelijke uitzonderlijke maatregel is, dan gaan die bedrijven echt niet plots hun investeringen stopzetten en hun bevoorrading in vraag stellen. Zo redeneren is in de zak zitten van die bedrijven en onder hun druk maar braafjes knikken en betalen, zonder meer.

Ik begrijp vnl wel niet dat sommigen hier dit blijkbaar maar normale tijden (en prijzen) vinden, "het is de vrije markt, we gaan toch niet iedereen die in onze ogen teveel verdient gaan inperken?" Nee dus, dat is echt niet de boodschap.

Nogmaals, desperate times call for desperate measures. Als dat betekent dat we dan die gigantische winsten van de energiebedrijven tijdelijk aan banden moeten leggen, dan moet daar imo toch over nagedacht worden.

Als dat een tijdelijke uitzonderlijke maatregel is, dan gaan die bedrijven echt niet plots hun investeringen stopzetten en hun bevoorrading in vraag stellen. Zo redeneren is in de zak zitten van die bedrijven en onder hun druk maar braafjes knikken en betalen, zonder meer.

Ik begrijp vnl wel niet dat sommigen hier dit blijkbaar maar normale tijden (en prijzen) vinden, "het is de vrije markt, we gaan toch niet iedereen die in onze ogen teveel verdient gaan inperken?" Nee dus, dat is echt niet de boodschap.
De bedrijven die nu al in de sector zitten gaan niks doen inderdaad, ze kunnen ook niks doen, de wet is de wet eb zelfs als hun winsten afgeroomd worden gaan ze hun winsten proberen maximaliseren dus gewoon blijven leveren maar op het moment dat er beslissingen moeten genomen worden over zware investeringen en dus over de vraag of ze de volgende decennia in deze markt "gevangen" willen zitten gaan zo'n gebeurtenissen wel degelijk meespelen en dat gaat een weerslag hebben op de energieprijs.

Laatst bewerkt:
De bedrijven die nu al in de sector zitten gaan niks doen inderdaad, ze kunnen ook niks doen, de wet is de wet maar op het moment dat er beslissingen moeten genomen worden over zwawre inveseringen en dus over de vraag of ze de volgende decennia in deze markt "gevangen" willen zitten gaan zo'n gebeurtenissen wel degelijk meespelen en dat gaat een weerslag hebben op de energieprijs.
Zoals bijna 20 jaar lang zeggen dat de kerncentrales moeten sluiten om dat een paar jaar voor die sluiting plots terug te draaien? Die farce gaat nog veel meer invloed hebben op wat je daar beschrijft dan eenmalig de gigantische winsten aan banden leggen om honderdduizenden gezinnen en een gehele economie even vooruit te helpen.

Laatst bewerkt:
Zoals bijna 20 jaar lang zeggen dat de kerncentrales moeten sluiten om dat een paar jaar voor die sluiting plots terug te draaien? Die farce gaat nog veel meer invloed hebben op wat je daar beschrijft dan eenmalig de gigantische winsten aan banden te leggen om honderdduizenden gezinnen en een gehele economie even vooruit te helpen.
Het gaat er om dat we onszelf niet moeten wijsmaken dat we rekening niet gepresenteerd gaan krijgen. We kunnen nu wel populistisch zeggen dat we de gezinnen gaan helpen en de energiebedrijven dar gaan voor betalen maar uiteindelijk komt die kost toch bij ons terecht. Die bedrijven bepalen hun winstgevendheid niet over een uitzonderlijke periode van een jaar maar over een tijdspanne van decennia en over die tijdspannes zijn die bedrijven ook helemaal niet zo winstgevend, het is niet alsof er daar enorm veel te rapen valt net omdat we de vrije markt er zijn werk laten doen, ook als die meedogenloos inbeukt op de winstgevendheid van die bedrijven, alles wat we nu afromen zal ergens betaald moeten worden.

Wat mij betreft mogen we gerust iets doen maar we moeten in onze communicatie gewoon eerlijk zijn en niet doen alsof die kost niet door de gezinnen betaald zal worden op termijn, maar misschien is het dat inderdaad wel wat waard, liever wat meer betalen voor energie op lange termijn om een piek te milderen, we zouden het als een soort lening kunnen zien.

Het gaat er om dat we onszelf niet moeten wijsmaken dat we rekening niet gepresenteerd gaan krijgen. We kunnen nu wel populistisch zeggen dat we de gezinnen gaan helpen en de energiebedrijven dar gaan voor betalen maar uiteindelijk komt die kost toch bij ons terecht. Die bedrijven bepalen hun winstgevendheid niet over een uitzonderlijke periode van een jaar maar over een tijdspanne van decennia en over die tijdspannes zijn die bedrijven ook helemaal niet zo winstgevend, het is niet alsof er daar enorm veel te rapen valt net omdat we de vrije markt er zijn werk laten doen, ook als die meedogenloos inbeukt op de winstgevendheid van die bedrijven, alles wat we nu afromen zal ergens betaald moeten worden.

Wat mij betreft mogen we gerust iets doen maar we moeten in onze communicatie gewoon eerlijk zijn en niet doen alsof die kost niet door de gezinnen betaald zal worden op termijn, maar misschien is het dat inderdaad wel wat waard, liever wat meer betalen voor energie op lange termijn om een piek te milderen, we zouden het als een soort lening kunnen zien.
We krijgen de rekening nu anders ook wel dubbel en dik gepresenteerd. En de extra winsten die die bedrijven nu gigantisch binnenrijven waren voor hun ook niet echt ingecalculeerd in hun meerjarenplanning.

We krijgen de rekening nu anders ook wel dubbel en dik gepresenteerd. En de extra winsten die die bedrijven nu gigantisch binnenrijven waren voor hun ook niet echt ingecalculeerd in hun meerjarenplanning.
Net zoals ze ook de covidcrisis niet ingecalculeerd hadden. Op het moment dat je over zo'n investeringen beslist kan je dat niet voorzien, wat je wel kan inschatten is dat er normale, slechte en goede periodes zullen zijn, voor wat voor reden dan ook. Je probeert wat kansberekening toe te passen en mogelijke prijsscenario's uit te werken om zo een zo goed mogelijk beredeneerde gok te wagen. Nu komt er echter een element bij in die berekeningen: De kans bestaat dat de winst tijdens de goeie periodes afgeroomd gaat worden, je zal dus meer winst moeten kunnen pakken tijdens slechte en gewone periodes als je de verwachte rendabiliteit van de geplande investering gelijk wil houden.

Frappant is toch gewoon die politiek die zegt : burgers, het zal moeilijk worden, tmooie leven is gedaan.

Ze spreken nergens over oplossingen of een alternatief in de toekomst? Of ben ik nu verkeerd...

Frappant is toch gewoon die politiek die zegt : burgers, het zal moeilijk worden, tmooie leven is gedaan.

Ze spreken nergens over oplossingen of een alternatief in de toekomst? Of ben ik nu verkeerd...

Welke oplossingen zijn er dan ook ? Ik zie er geen hoor, wij ( met name europa) hebben gewoon enerzijds niet de benodigde grondstoffen voor hernieuwbare energie massaal te kunnen zetten en anderzijds hebben we niet de grondstoffen (fossiele brandstoffen of zelfs splijtstoffen) in dezelfde mate als we ze gebruiken.

Ondertussen begin ik rond mij toch meer en meer wrevel te zien over de sancties richting Rusland en de steun aan Oekraïne. Het draagvlak voor die solidariteit is toch lichtjes gewijzigd nu we allemaal met de neus op de feiten en de gevolgen worden gedrukt.

Solidariteit is mooi, maar was het werkelijk nodig om onszelf, onze economie en onze gezinnen zo in de miserie te steken?

Nu is het natuurlijk te laat en kunnen we onmogelijk zonder gigantisch gezichtsverlies de sancties gaan terugdraaien, maar de paniekgolf waarin die sancties zonder veel nadenken zijn opgelegd door onze Europese en lokale politici was toch een serieuze vlaag van populistische politiek zonder uitvoerige analyse van de gevolgen. Gewoon slechte politiek dus. Maar het was natuurlijk not done om kalm te blijven en de sancties in vraag te stellen, dat deden enkel "schurkenregeringen" die "niet in de EU hoorden". Waarmee ik absoluut niet beweer dat die regeringen voor de rest een voorbeeld zijn, integendeel.

Ondertussen maken de energiebedrijven ongekend hoge winsten, en opnieuw lijkt de politiek daar weinig aan te willen of kunnen doen.

Het is dat wij als volk al jaren geen wapens meer ter hand hoeven te nemen, maar een paar 100 jaar geleden zou een "aux armes citoyens" niet ver weg zijn geweest.

Ondertussen beseft GROEN, met een prachtig nieuw en fris logo, dat de kernergie wel degelijk nodig is. 20 jaar en miljarden euro's te laat natuurlijk, straf dat ze daarmee toch een hele regering hebben kunnen gijzelen op kosten van de burger.

Volgens mij is dat eerder een teken van de kringen waarin je vertoefd. Als ik rond mij kijk zie ik eigenlijk een vergroting van het draagvlak voor verhoogde sancties en het beleid van Europa tegenover Rusland.

In tegenstelling tot wat jij lijkt te geloven zijn die sancties net met de nodige overweging opgelegd. Mede de reden waarom er zoveel over geschipperd is geweest tussen de verschillende lidstaten. Men had veel driester te werk kunnen (en moeten) gaan. Maar dat is op teveel realpolitik gestoten.

Op 3 uur vliegen van hier ruimen ze verse massagraven in de achtertuin van een Europese hoofdstad. Of was je dat reeds vergeten.

Je kritiek op energiebedrijven is natuurlijk terecht. Maar van onze laffe politici moet je daar geen oplossingen van verwachten.

1. Veel zaken worden op Europees vlak bepaalt, België kan dus niet in zijn eentje zeggen: "voortaan gaan wij dit doen voor onze burgers!"
2. Vorig jaar kwamen besparende tips al meer dan uitvoerig in de media.
3. Er zijn al tegemoetkomingen gekomen zoals het verlaagd BTW tarief, 100 euro korting, stookoliecheques, uitbreiding sociaal tarief,...

Het is niet dat de regering gewoon zegt: "Kak hè? 🤷🏼"

1. Veel zaken worden op Europees vlak bepaalt, België kan dus niet in zijn eentje zeggen: "voortaan gaan wij dit doen voor onze burgers!"
2. Vorig jaar kwamen besparende tips al meer dan uitvoerig in de media.
3. Er zijn al tegemoetkomingen gekomen zoals het verlaagd BTW tarief, 100 euro korting, stookoliecheques, uitbreiding sociaal tarief,...

Het is niet dat de regering gewoon zegt: "Kak hè? 🤷🏼"

Ik snap wel wat hij wil zeggen. De Croo komt op TV even verkondigen dat het 5 a 10 (wat een gigatische spread) winters moeilijk zal worden.
Op een horizont van 10, pak zelf 5, jaar verwacht ik ook wel meer als een droge mededeling dat het moeilijk wordt. Dat is niet eens een wintertje doorbijten hé.

Wat verwacht je van die clowns in brussel. Dit is met voorsprong de zwakste regering in jaren.

Misschien moeten ze eens beginnen met het investering klimaat aan te passen. Als je hier een windmolen wil bouwen, mag je 7x langs een beroepsprocedure passeren.

Heb je zonnepanelen gelegd, dan willen ze in het contract breken en nadien het contract eenzijdig wijzigen "nee geen subsidies meer".

Investeer je in een energie coöperatie, dan schrappen ze vrijstelling RV op je dividend.

Toch raar dat we er niet raken in belgie...

De boeren jagen we ook weg uit België.

Gelukkig heeft groen een regenboog logo. Daar is de politiek mee bezig. :woohoo:

De woekerwinsten van de energiebedrijven gaan grotendeels naar de aandeelhouders en de big bobo's van diezelfde maatschappijen. De winsten van 2022 (bijvoorbeeld) gaan maar heel beperkt of helemaal niet overgeheveld worden naar 2023. En investeringen doen? Moet de huidige woekerwinsten gebeurt dat dus gewoon niet. Daar was onlangs nog een artikel over. Op dit ogenblik gebeuren er heel weinig investeringen. Het geld wordt gewoon in de zakken gestoken en dat is het dan ook.

Dus of we nu een deel van de megawinsten van 2022, afromen of niet, als het volgend jaar slecht gaat, de markt stort in elkaar en een energiebedrijf gaat bankroet, dan zal eventueel afromen van die winsten, alvast niet de reden van dat bankroet zijn.

Maar goed: Door de machtige lobby gaat dit nooit gebeuren. Ik geloof nooit, dan we ooit één cent terug gaan zien van die woekerwinsten.
Ik spreek me niet uit of het terecht is / fair is om die winsten af te romen. Maar het gaat gewoon nooit gebeuren. Allé dat is wat ik denk / geloof.

Terug
Bovenaan