Aanpak van de gas- en energiecrisis

Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat er vandaag alleen maar een handvol hopeloos verouderde kerncentrales staan in België?

Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat onze ernergieproducerende faciliteiten verkocht zijn aan EDF?
Ik denk dat het ondertussen wel al duidelijk is dat kleinere partijen vaak noodzakelijk zijn als 'kingmaker' tijdens coalitievormingen. Om één of meerdere partijen aan een meerderheid te helpen en ander partijen dus buiten de coalitie te kunnen houden kunnen ze dus sterke voorwaarden eisen, zoals bijvoorbeeld de kernuitstap.

Maar als je dan één grote verantwoordelijke moet noemen, dan is dat toch wel Verhofstadt.

Laatst bewerkt:
Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat er vandaag alleen maar een handvol hopeloos verouderde kerncentrales staan in België?

Is groen, een kleine minderheidspartij, verantwoordelijk voor het feit dat onze ernergieproducerende faciliteiten verkocht zijn aan EDF?
Groen is een kleine partij die vooral boven haar gewicht speelt. En zijn met de VLD (Verhofstad) en PS verantwoordelijk voor de verkoop van de kerncentrales aan Frankrijk. En het is net doordat er een kernuitstap is doorgevoerd dat renovaties / updates voor de huidige en oudere kerncentrales van tafel zijn geveegd. Zonder de oorlog in Oekraïne waren door het dogma van Groen alle kerncentrales dichtgegaan en kregen we fantastische CO2 uitstotende gascentrales als vervanging.

Een volgend issue, maarja da's nog een tien, twintigtal jaren van ons verwijderd, is dat China grote hoeveelheden grondstoffen in handen heeft die noodzakelijk zijn voor hernieuwbare energie.

Europa zal altijd de speelbal blijven totdat het partnerships kan verankeren met landen die de nodige grondstoffen kunnen bieden (wat waarschijnlijk bloed zweet tranen en oorlog gaat vereisen).
Zelfs als de huidige crisis opgelost is zijn we nog lang niet verlost van geopolitieke zwijnerij in Europa.

Juist de optifix aangevraagd om 17/11 te starten. Maar nu staat er in het contract dst het over 30 dagen al ingaat. En er staat bij indien zonnepanelen 17/11, maar ik heb geen zonnepanelen.

Wil dat dan zeggen dat het over 30 dagen toch al zal ingaan? Want dan verlies ik er wel meer 300€ mee..

Jaja, eerste slachtoffers van de hoge prijzen en verschillende aanpak binnen Europa begint al :

Kunstmestproducent Yara legt productie in Henegouwen stil door hoge gasprijs

Juist de optifix aangevraagd om 17/11 te starten. Maar nu staat er in het contract dst het over 30 dagen al ingaat. En er staat bij indien zonnepanelen 17/11, maar ik heb geen zonnepanelen.

Wil dat dan zeggen dat het over 30 dagen toch al zal ingaan? Want dan verlies ik er wel meer 300€ mee..
zoals gepasseerd is in het energieleverancier topic. Effe wachten tot het contract passeert. Het lijkt erop alsof die eerste mail al eens foutief is. En indien het contract effectief een andere startdatum weergeeft contact opnemen met de klantendienst, dan komt dat normaliter wel in orde.

Al geldt dat niet indien je al bij luminus was en van contract bent veranderd. Die termijn is daar namelijk anders.

zoals gepasseerd is in het energieleverancier topic. Effe wachten tot het contract passeert. Het lijkt erop alsof die eerste mail al eens foutief is. En indien het contract effectief een andere startdatum weergeeft contact opnemen met de klantendienst, dan komt dat normaliter wel in orde.

Al geldt dat niet indien je al bij luminus was en van contract bent veranderd. Die termijn is daar namelijk anders.
Ik kom van engie, dus zou het moeten in orde komen.

Jaja, eerste slachtoffers van de hoge prijzen en verschillende aanpak binnen Europa begint al :

Mijn werkgever legt vanaf 5/09 3 Belgische productiesites stil. Weliswaar tijdelijk maar het is nu al duidelijk dat er nog stops zullen volgen. Het gaat pijn doen de komende maanden.

Vorig jaar heb ik geluk gehad en op exact het juiste moment een vast contract kunnen vastleggen.
Dit loopt af in september.

mijnenergie.be checken is garantie op de beste deal?

De miners die ik ken hebben hun rig al even stil gelegd en verkopen de GPU's aan mooie prijzen :)
Kan ik geloven. Het was in juni al ongeveer 25000 dollar aan stroom om 1 bitcoin te minen volgens een artikel wat ik toen las. Nu doe je toch gewoon verlies?

Keer iets anders, mss hoort het huis in een andere topic maar soit.

Ruimtes die je niet verwarmd (dressing, logeerkamer, slaapkamer….), waar een radiator staat met thermostaatkranen. Zet je die op * of op 1?
Had namelijk iets gelezen dat je hem op 1 moet zetten ivm bezinksel die zo anders in je cv ketel kan terechtkomen met schade tot gevolg maar ken er niets van.

Keer iets anders, mss hoort het huis in een andere topic maar soit.

Ruimtes die je niet verwarmd (dressing, logeerkamer, slaapkamer….), waar een radiator staat met thermostaatkranen. Zet je die op * of op 1?
Had namelijk iets gelezen dat je hem op 1 moet zetten ivm bezinksel die zo anders in je cv ketel kan terechtkomen met schade tot gevolg maar ken er niets van.

Op max omdat anders die thermostaatkraan 'soms' kan vast raken vertelden ze me.

Ondertussen is Macron geland in Algerije voor een verzoeningsoperatie aangezien dat land op gigantische voorraden gas en olie zit.
Terwijl wij in West-Europa onze kolonies allemaal onafhankelijkheid geschonken hebben na decennia van uitbuiting springen de Chinezen en blijkbaar ook de Russen zonder enige scrupule in dat gat om de natuurlijke rijkdommen te gaan ontginnen. Eigenlijk wel frappant dat China in de achtertuin van Europa en in nota bene een voormalige Franse kolonie nu de kaas van op de boterham komt eten.

Ik zeg niet dat we terug naar het agressieve koloniale en imperialistische Europa moeten, maar iets meer haar op de tanden zou welkom zijn. Sinds WO II en de Pax Americana zijn wij in een soort roes van voorspoed en welvaart beland.

Het is niet de enige reden waarom Frankrijk de ex-kolonie dringend weer wil aanhalen. Het land maakt zich, tot ongerustheid van Parijs, meer en meer los uit de Franse invloedssfeer. Algiers heeft beslist om op school Frans in te ruilen voor Engels. De Algerijnse elite reist tegenwoordig liever naar Ankara en Dubai dan Parijs. Het Élysée was flink geschrokken dat Italië enkele maanden geleden onder de neus van Frankrijk met een energiecontract ter waarde van 4 miljard ging lopen. De belangrijkste handelspartner is China geworden. Met Rusland zijn er gezamenlijke militaire oefeningen. Toch zorgt de oorlog in Oekraïne net voor enige openheid vanuit Algiers. Het probeert sinds de invasie duidelijk te maken dat het niet in het Russische kamp zit, maar dat de toekomst in Europa ligt.

Terug
Bovenaan