Aanpak van de gas- en energiecrisis

Er is in herhaalde studies een statistische correlatie tussen elektromanetische straling van hoogspanningsgeleiders onder wisselspanning en kinderleukemie vastgesteld. Deze correlatie komt neer op 1-2 extra gevallen van kinderleukemie per jaar voor alle hoogspanningsleidingen in België samen.
Deze is er ook voor fijn stof (auto's, kachels,...)
Deze is er ook voor lood
Deze is er ook voor onze GSM
Deze is er ook voor rood vlees
Deze is er ook voor UV stralen

Hup, allemaal terug naar onze grot bessen eten die we (bij voorkeur s'nacht) geplukt hebben.
Maar om de schok niet te groot te maken stel ik voor dat iedereen die een bezwaar heeft ingediend start met het inleveren van zijn GSM, auto en biefstuk.

Nee serieus, aan vele moderne toepassingen zit een (verhoogd) risico, dat is nu eenmaal niet te vermijden in een moderne maatschappij. Maar het is aan de overheid om deze risico's/gevolgen af te wegen tegen de voordelen. En met alle respect, een verhoging van dit risico met 0,003% (er zijn in Belgie momenteel reeds 5674 KM bovengrondse hoogspanningslijnen, 22km extra geeft 0,003%) weegt m.i. zeker op tegen een landelijk elektriciteitsprobleem of black-out.

Deze is er ook voor fijn stof (auto's, kachels,...)
Deze is er ook voor lood
Deze is er ook voor onze GSM
Deze is er ook voor rood vlees
Deze is er ook voor UV stralen

Hup, allemaal terug naar onze grot bessen eten die we (bij voorkeur s'nacht) geplukt hebben.
Maar om de schok niet te groot te maken stel ik voor dat iedereen die een bezwaar heeft ingediend start met het inleveren van zijn GSM, auto en biefstuk.

Nee serieus, aan vele moderne toepassingen zit een (verhoogd) risico, dat is nu eenmaal niet te vermijden in een moderne maatschappij. Maar het is aan de overheid om deze risico's/gevolgen af te wegen tegen de voordelen. En met alle respect, een verhoging van dit risico met 0,003% (er zijn in Belgie momenteel reeds 5674 KM bovengrondse hoogspanningslijnen, 22km extra geeft 0,003%) weegt m.i. zeker op tegen een landelijk elektriciteitsprobleem of black-out.
Je bent een hoop bekende risico's waar mensen zich tegen beschermen aan het mengen met twijfelachtige, die nog verdere studie behoeven om dan het punt te maken dat....ja welk eigenlijk? Als een risico bekend is komen daar zo goed mogelijk maatregelen tegen hoor, afgewogen met het economisch nut. Of koop jij nog golfplaten uit asbest?

Even voor de duidelijkheid: Geen tegenstander van Ventilus bovengronds te doen hier. Ik vermeld de grootte van de correlatie net om te benadrukken hoe klein het effect is. Twee gevallen van kinderleukemie zijn redelijk verwaarloosbaar ten opzichte van de gezondheidsvoordelen van elektrificatie.

Je bent een hoop bekende risico's waar mensen zich tegen beschermen aan het mengen met twijfelachtige, die nog verdere studie behoeven om dan het punt te maken dat....ja welk eigenlijk? Als een risico bekend is komen daar zo goed mogelijk maatregelen tegen hoor, afgewogen met het economisch nut. Of koop jij nog golfplaten uit asbest?
Dat Ventilus best bovengronds komt gezien het nationale belang en verwaarloosbare risico.
Even voor de duidelijkheid: Geen tegenstander van Ventilus bovengronds te doen hier. Ik vermeld de grootte van de correlatie net om te benadrukken hoe klein het effect is. Twee gevallen van kinderleukemie zijn redelijk verwaarloosbaar ten opzichte van de gezondheidsvoordelen van elektrificatie.
Iets waar we het dus over eens zijn en dat ik uit jou voorgaande berichten niet kon afleiden.

Dat Ventilus best bovengronds komt gezien het nationale belang en verwaarloosbare risico.

Iets waar we het dus over eens zijn en dat ik uit jou voorgaande berichten niet kon afleiden.
Ik ga in het Ventilusdossier niet te veel een uitgesproken mening uitspreken gezien ik te nauw verbonden ben met de betrokken partijen en ik dus eigenlijk niet echt neutraal kan zijn.

Ligt het aan mij of is die getuigenis van die "Stephanie" toch zeer opmerkelijk? €720 per maand aan gas, dat is €8600/jaar? Met de huidige prijzen is dat wat, 40.000 kWh? Is dat niet meer dan het dubbel dan gemiddeld? Met een volledig gerenoveerd en geïsoleerd huis en een nieuwe ketel en naar eigen zeggen, 'zuinig zijn'? Jammer dat er op zo'n moment niet dieper wordt ingegaan op waar het probleem nu zit in zo'n casussen. Dat mis ik toch in de journalistiek tegenwoordig.

De 'dispatchable capacities' worden voor heel Europa op p56 geraamd op 240-400GWh. Als we 400 GWh met bestaande technologie (lithiumbatterijen) doen aan een prijs van €200/KWh, ('pack price' is nu 137€/KWh) komen we aan 400GWh * 200 €/kWh * 1 000 000 kWh/GWh = €80 miljard euro, oftewel 3 Hinkley Point centrales.
Bedankt,

3 à 4 (volgens hetgeen ik las over die hinkley point centrales daar de kostprijs ligt tussen de 20 - 30 miljard). En volgens informatie die ik lees, zou het leergeld van de hinkley dat we betaald hebben ervoor zorgen dat de sizewell +/- 20% goedkoper zou kunnen gezet worden - snelle infolink : https://jaspervis.wordpress.com/202...ll-c-kost-e24-miljard-en-duurt-9-tot-12-jaar/
Al is dit nog altijd in de voorwaardelijke wijs, aangezien het eigenlijk nog maar de 2de is. En niet de 100ste waar meestal op gehint wordt wanneer we spreken over schaalvergroting en expertise opbouwen waardoor je niet dezelfde fouten maakt (en je potentieel altijd nieuwe fouten kunt maken). Waar het principe van kostprijsvermindering meestal op slaat door die opgebouwde expertise. Net zoals een eerste batterijpark ook duurder is dan het 2de of het 100ste. Al blijf je altijd met een ondergrens kost zitten.

Maar die dispatchable capacities zijn dan toch enkel de capaciteit die je nodig hebt voor de scherpe pieken af te vlakken (of om vanuit uw lange termijnsopslag bij een verwacht tekort op te laden naar naar uw snelle balancering / buffer - ergo uw lithium batterijen). Niet de batterijopslag die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat je uw excessen van generatiecapaciteit van de zomer kunt bufferen voor de winter, of anders gezegd uw lange termijn opslag (of invoer van waterstof dat in landen buiten europa of zo gemaakt wordt). En dus lijkt het dan ook te zijn, dat deze investering er nog bovenop komt. dat je hebt op te vangen. Of waar kijk ik erlangs ? Dat leek mij die verwijzing naar die 6 - 15% te zijn. En dat heb je nodig als je dan toch die eerlijke vergelijking wilt maken.

Want uiteindelijk garandeert die 80 miljard in die 3 centrale ons ons dat we 3à 4 * 3300 mw uur na uur kunnen produceren of anders gezegd laat ons 3 nemen, 3 * 8760 * 0.95 * 3300mwh == 82 387 800 mwh oftewel 82 TWh (denk niet dat ik ergens een rekenfout gemaakt heb...). Terwijl je met diezelfde 80 miljard dus een batterijpack van 250 - 400 Gwh voorziet. Ik laat buiten beschouwing of je de centrale niet groter kunt maken voor een beperkte meerkost (dus gewoon puur copy paste van de blauwdruk van de centrale).

En laat ons eerlijk zijn 250 - 400Gwh tov 24twh is nog altijd een fractie 60 hoger. Zelfs al zou je ipv 200€/kwh, aan 50€/kwh spreken dan spreken we nog altijd over een factor 15. Dus om het in perspectief te zetten 15 * 80 miljard kost ons dat dan om die backup van 24twh te voorzien voor alleen België. of 7.5 * 80 miljard indien we die backup van 12 Twh voorzien. Daarom dat ik vroeg naar de totale kost ervoor omdat dit wel een belangrijk thema is. Per toeval is die factor 15 dan ook nog eens dat percentage van 15% dat we als buffer aanhouden, of die factor 7.5 dan de factor 7.5% lange termijnsopslag die we aanhouden bij 160twh als totaal jaarverbruik in België.

En volgens mij moet je voor die opslag ook weer investeringen doen x jaar later. En is het niet een eenmalige kost waarmee je oneindig door kunt. Dat is een terugkerende kost.

Allez, ik herhaal, zo begrijp ik die informatie. En ik sta open om te zien waar ik de bal er langs sla. Al moet ik eerlijk zijn dat ik mij gewoon moeilijk kan inbeelden dat we met een batterij van 250-400Gwh het net volledig zonder problemen kunnen balanceren zonder ergens een grotere reserve energiecapaciteit aan te boren. Puur vanuit het principe dat het uurlijks gebruik op dit moment puur simplistisch voorgesteld op 12.58 Gwh ligt voor België alleen. (80twh / (365 *24)) en dagdagelijks op 219 Gwh (80 twh / 365)

Ligt het aan mij of is die getuigenis van die "Stephanie" toch zeer opmerkelijk? €720 per maand aan gas, dat is €8600/jaar? Met de huidige prijzen is dat wat, 40.000 kWh? Is dat niet meer dan het dubbel dan gemiddeld? Met een volledig gerenoveerd en geïsoleerd huis en een nieuwe ketel en naar eigen zeggen, 'zuinig zijn'? Jammer dat er op zo'n moment niet dieper wordt ingegaan op waar het probleem nu zit in zo'n casussen. Dat mis ik toch in de journalistiek tegenwoordig.

Gemiddeld verbruik volgens CREG is 17000kwh als gezin. Is in principe niet de voorwaarden bij een volledig energetisch gerenoveerd huis.
Maar kan wel het principe zijn van vb dat men de kepers tussen het dak heeft geïsoleerd met glaswol (12 cm == 6 cm PUR, terwijl huidige nieuwbouwen hier tegen de 20cm zitten of meer) en dan wat spuitspouwmuurisolatie heeft voorzien in een OB (wat iets van een 4 - 6 cm PUR is terwijl nieuwbouwen tegenwoordig aan 12 zitten of meer).
Dan kan je begrijpen waarom men is gegaan van 22000kwh als gemiddeld verbruik gas van een modaal gezin naar 17000kwh. Het blijft gewoon nog altijd veel, je zou toch minstens moeten proberen onder de 10000 te geraken...

EDIT:

Die 400 GWh capaciteit zal dan gebruikt worden om, gedurende de hele winter, 12 a 24 twh energie te leveren aan het net of 6% van het energiegebruik. Maar dat wil niet zeggen dat je 6% van de energiebehoefte tegelijk moet kunnen opslaan.
Ik begrijp gewoon niet hoe dat kan... dan gaan ze er eigenlijk vanuit dat nooit een tekort hebben ergens in europa in de winter. En dat men met al de installaties die men plaatst met die installatie van 400Gwh ten alle tijden de tekorten en excessen maximaal kan compenseren. Mijn hersenen en mentale vermogen hebben moeite om dit te begrijpen :(.
Ik kan begrijpen als we dit op wereldniveau zouden bekijken omdat het wel altijd ergens waait in de wereld dat tekorten van ergens anders zou kunnen opvangen. Maar mij leek het op het niveau van europa nog niet zodanig anders. Maar ik geef toe dat dit buikgevoel is en was.

Ik moet toegeven dat ik zelf aangenaam verrast ben over hoe laag de benodigde hoeveelheid is. Ik had het een pak pessimistischer ingeschat. Nu, het gaat waarschijnlijk al uit van de veronderstelling dat er veel buffercapaciteit bestaat door warmtepompen, thuisbatterijen, elektrische auto's en dergelijke.

Mja, dat was ook mijn eerste reactie. Daarom ook mijn hogervermelde redenering en het feit dat toen ik die 6 - 15% las, dat mij dat de lange termijn reserve backup dient te zijn van waaruit ze energietekorten kunnen bijtanken of bijtanken. Terwijl die 250-400gwh dan mij eerder de directe powerbank was waar het net moet op kunnen leunen / steunen om onbalans in productie op te vangen ten alle tijden. En voor die interpretatie kon ik nog wel zeggen ah ja dat moet wel kunnen en daar kan ik zeker begrip voor opbrengen als je ziet de variaties die je op 24 uur gewoon al ziet passeren.

Laatst bewerkt:

Én een elektrische wagen die ze waarschijnlijk niet opladen wanneer de zon wél schijnt én een zwembad.
Tja... Dan moet je idd niet verwonderd zijn over wat de energie audit zal uitwijzen.....

Niet iedereen mag dat verwachten. Er is geen gezondheidsrisico aan een windmolen. De gevolgen voor de gezondheid van de magnetische straling onder hoogspanningslijnen zijn er wel en dat is toch een groot verschil.
Zie hierboven, er is nergens enig bewijs dat magnetische straling zou leiden tot een risico voor het gezondheidsniveau.
Dat zijn zo van die claims die je ook tegen 5G hoort, zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.

Dat is gewoon een stukje journalistiek om van te huilen...

Er zit een vrouw tussen die haar voorschotbedrag van 2021 noteert, maar aangeeft daar nog een som op terug te krijgen.
Een gezin dat keiveel betaalt, maar waarbij zoals @Mulan terecht aanhaalt er een elektrische wagen is. Als er dan geen zonnepanelen zijn... tja, als ik mijn brandstoffactuur bij mijn elektriciteitsfactuur optel, is die plots ook hoger.

Er zullen een hele hoop mensen in moeilijke situaties komen als het zo voortgaat, maar ik snap niet hoe er nog steeds mensen zijn die zweren bij een variabel contract of het niet weten, behalve dan de groep die het spotgoedkope sociale tarief krijgt dat als enige nadeel nog heeft dat het variabel is...

Nergens in dit artikel zelfs maar cijfers van verbruik, datums van contracten, volstrekt waardeloos eigenlijk... gewoon wat emo-journalistiek.

Mijn vast contract uit 2020 liep helaas deze maand af, ik heb in juni reeds maanden op voorhand een nieuw vast contract afgelosten, en zonet de V-TEST gedaan en maar goed ook, want nu een nieuw contract afsluiten, zelfs variabel zou véél duurder geweest zijn dan in juni. Ik verbaas me dan ook elke keer als ik nog lees of hoor over iemand met een variabel tarief.

Oh en voor wie de échte slachtoffers van deze energiecrisis wilt horen:
Ja hoor, de veldverwarming moet aan, op sneeuw voetballen zoals echte mannen? Neen, daar zijn onze spelers te duur en verwend voor. Ze vallen al te veel op gewoon gras.

Toch een redelijke waanzinnige opmerking eerlijk gezegd. We kunnen dan in één vloeiende beweging best de Baltische staten uit de EU en uit de NAVO duwen, kwestie dat we onze goede vriend "Putin De Gasleverancier" niet voor de borst stoten en hem vooral geen strobreed in de weg te leggen in zijn streven naar een hereengemaakt Groot-Rusland.

Allez man, dit kan je toch niet menen.
Dus tegen u en al de rest..

Nee, ik zeg niet dat we dat moeten doen. Maar het is een beetje hypocriet als men aan de ene kant vol achter oekraïne staat en dan aan de andere kant doet alsof men niet wist dat daar gevolgen aan zouden hangen.

Ik wou het artikel ook al posten

"Onze premier doet mensen panikeren"
En met zo'n artikels, wat wil je daarmee bereiken ?

Ene die niet weet welk contract hij heeft ?
Ene die 6 op 7 gaat werken voor 1500€ netto ?
Dat gezin dat zeker niet boven zijn stand leeft met de elektrische auto en het zwembad.
Als je voordien al 300€ per maand moet afleggen aan de lagen prijzen EN dan nog 2500€ te kort komt, dan ben je niet goed bezig hè.

"2 maanden geleden betaalde ik nog 85€ en nu 200€" nieuw contract afgesloten dan want er staat bij vast contract. Of gewoon afgaan op de cijfers van de leverancier

Niks heb je aan zo'n artikel

Of het juweeltje van de software developer met een appartement van 50 m², hoe kan die in hemelsnaam aan € 500 per maand geraken?
Wat het artikel dan nog eens fout samenvat als € 350 per maand terwijl een paar zinnen verder:
Toch zou het hem maandelijks 503 euro kosten om zijn flat te voorzien van gas en elektriciteit. “Dat kan ik simpelweg niet betalen zonder aan mijn spaargeld te gaan”, zegt de software developer. “Ik heb het voorstel teruggeschroefd naar 350 euro, dat is al 230 euro meer dan toen ik er introk. Voor het resterende bedrag spreek ik mijn eindejaarspremie wel aan.”
Ah, als je je voorschot terugschroeft, en je eindejaarspremie gebruikt om de rest te dekken, dan telt die rest plots niet meer mee in je factuur?

Maar € 500 per maand voor 50 m²? Hoe speel je dat in godsnaam klaar? 50 m² warmstoken met het raam open? Een paar servers en cryptominers in je appartement hebben staan, maar zwijgen over de winst die je daarmee boekt?

Niks heb je aan zo'n artikel

Inderdaad.

Nu niemand had natuurlijk die prijzen zien komen,
Op het BG beursforum zijn er nochtans mensen die in augustus 2021 supertoevallig hun familie in een 3 jaar vast energiecontract gestoken hebben en die nu eens goed moeten lachen met 'niemand kon dit zien aankomen'.

Ja, oorlog heeft het uiteraard grootser geëscaleerd qua gasprijs, maar ook zonder oorlog waren de energieprijzen sowieso ferm gestegen.

Op het BG beursforum zijn er nochtans mensen die in augustus 2021 supertoevallig hun familie in een 3 jaar vast energiecontract gestoken hebben en die nu eens goed moeten lachen met 'niemand kon dit zien aankomen'.

Ja, oorlog heeft het uiteraard grootser geëscaleerd qua gasprijs, maar ook zonder oorlog waren de energieprijzen sowieso ferm gestegen.
Mijn excuses. Er zal altijd wel iemand zijn. Zeg dat ook in het algemeen forum hè, ik kom nie in het beurs forum :headshake:
Maar ook niet zoals de stijgingen nu zijn hè

Ergste is dat mensen nu nog vooral klagen en zagen en intekenen op variabele contracten

Mijn excuses. Er zal altijd wel iemand zijn.
Maar ook niet zoals de stijgingen nu zijn hè

Ergste is dat mensen nu nog vooral klagen en zagen en intekenen op variabele contracten
Omdat NU sommige variabele de helft goedkoper zijn. Ga je nu mensen verwijten omdat ze onvoldoende kennis hebben over VOORSPELLINGEN uitvissen van de energiemarkt?
Ik weet ook alleen maar dankzij dit forum dat er wél terug vaste tarieven zijn die zelfs redelijk zijn. Die bestonden eind vorig jaar en begin dit jaar zelfs niet meer he.

Dat is gewoon een stukje journalistiek om van te huilen...

Er zit een vrouw tussen die haar voorschotbedrag van 2021 noteert, maar aangeeft daar nog een som op terug te krijgen.
Een gezin dat keiveel betaalt, maar waarbij zoals @Mulan terecht aanhaalt er een elektrische wagen is. Als er dan geen zonnepanelen zijn... tja, als ik mijn brandstoffactuur bij mijn elektriciteitsfactuur optel, is die plots ook hoger.

Er zullen een hele hoop mensen in moeilijke situaties komen als het zo voortgaat, maar ik snap niet hoe er nog steeds mensen zijn die zweren bij een variabel contract of het niet weten, behalve dan de groep die het spotgoedkope sociale tarief krijgt dat als enige nadeel nog heeft dat het variabel is...

Nergens in dit artikel zelfs maar cijfers van verbruik, datums van contracten, volstrekt waardeloos eigenlijk... gewoon wat emo-journalistiek.

Mijn vast contract uit 2020 liep helaas deze maand af, ik heb in juni reeds maanden op voorhand een nieuw vast contract afgelosten, en zonet de V-TEST gedaan en maar goed ook, want nu een nieuw contract afsluiten, zelfs variabel zou véél duurder geweest zijn dan in juni. Ik verbaas me dan ook elke keer als ik nog lees of hoor over iemand met een variabel tarief.

Oh en voor wie de échte slachtoffers van deze energiecrisis wilt horen:
Ja hoor, de veldverwarming moet aan, op sneeuw voetballen zoals echte mannen? Neen, daar zijn onze spelers te duur en verwend voor. Ze vallen al te veel op gewoon gras.

Dan heb jij gewoon makkelijk praten en een portie geluk, want de gasprijzen zijn sinds eind juni onafgebroken aan het stijgen.

Mijn vorig vast contract was extreem goedkoop en liep af op 25/12/2021, dus nét op het moment dat de prijzen voor de eerste keer records braken en leveranciers bij gevolg geen vaste contracten meer gaven.

Er is momenteel slechts 1 leverancier (Luminus) die nog een vast contract aanbiedt aan een zeer hoge prijs, dus dat is al even pijnlijk als variabel.

Laatst bewerkt:
Omdat NU sommige variabele de helft goedkoper zijn. Ga je nu mensen verwijten omdat ze onvoldoende kennis hebben over VOORSPELLINGEN uitvissen van de energiemarkt?
Ik weet ook alleen maar dankzij dit forum dat er wél terug vaste tarieven zijn die zelfs redelijk zijn. Die bestonden eind vorig jaar en begin dit jaar zelfs niet meer he.
Die bestonden toen ook hoor. @makila heeft toen ingetekend bij Engie 3jaar vast. En meerdere hebben dit voorjaar op Luminus 2j vast ingetekend aan voordelige(re) tarieven

Je hoort elke dag 10 berichten dat de prijzen stijgen naar recordhoogtes, dat het een zware winter zal worden, dat het onbetaalbaar zal zijn. mensen die klagen
Maar nog steeds intekenen op variabel nu, dat kan er toch moeilijk in nu hoor. Elke test geeft je toch vaste tarieven in hun vergelijking ?

Tem september / oktober was het nog zeker mogelijk om Engie 3 jaar vast te nemen. Ik herinner niet meer wanneer ze het hebben afgeschaft. Rond die periode denk ik.

Dan heb jij gewoon makkelijk praten en een portie geluk, want de gasprijzen zijn sinds eind juni onafgebroken aan het stijgen.

Mijn vorig vast contract was extreem goedkoop en liep af op 25/12/2021, dus nét op het moment dat de prijzen voor de eerste keer records braken en leveranciers bij gevolg geen vaste contractne meer gaven.

Er is momenteel slechts 1 leverancier (Luminus) die nog een vast contract aandbiedt aan een zeer hoge prijs, dus dat is al even pijnlijk als variabel.

In principe is dat een gok die zich alvast wel snel gaat terugverdienen, want de huidige variabele tarieven staan hoger dan de vaste prijs die ik in juni vastgeklikt hebt. Als in 2023 de prijzen drastisch zouden dalen, kan ik m'n contract verbreken, en betaal ik daar met plezier een vergoeding voor.

Volledig geluk is het niet, ik had deze stijging op zich niet voorspeld. Tijdens corona 2020 toen in het nieuws was dat de energieprijzen historisch laag stonden, heb ik bewust wel een zo'n lang mogelijk durend contract gezocht. Nu heb ik in mei ook al vooruit gekeken naar augustus.

Met zoals @Silence zegt, bijna dagelijks nieuwsberichten over stijgende energieprijzen, zou bij iedereen intussen toch een alarmpje afgegaan mogen zijn. De V-TEST is helder en goed bruikbaar voor iedereen.

Terug
Bovenaan