Aanpak van de gas- en energiecrisis

Only by paying a record high £9,724.54 (about $11,685) per megawatt hour — more than 5,000% higher than the typical price — did the UK avoid homes and businesses going dark. That was the nosebleed cost to persuade Belgium to crank up aging electricity plants to send energy across the English Channel.

Only by paying a record high £9,724.54 (about $11,685) per megawatt hour — more than 5,000% higher than the typical price — did the UK avoid homes and businesses going dark. That was the nosebleed cost to persuade Belgium to crank up aging electricity plants to send energy across the English Channel.
Als onze regering een greintje commercieel verstand had zouden we dit de komende winter constant doen.
Alle kerncentrales openhouden, LNG-terminal maximaal benutten (imo nu al onze voorraden volledig aanvullen nu de prijzen nog ietwat meevallen. )

En laat de Duitsers en Britten (evt. Nederland, Frankrijk, Luxemburg?) maar bieden op alle electriciteit en gas die we over hebben.

Europese aardgasprijs overschrijdt voor eerst sinds maart 190 euro per megawattuur

Je kan de huidige tarieven bijna maal 2 doen voor volgende maand.

De overheid gaat hun portefeuille mogen open trekken voor de +1 miljoen gezinnen op sociaal tarief. Dat moet toch onhoudbaar zijn..
Wij zijn nu thuis openlijk aan het bedenken hoe wij ons gasverbruik kunnen doen dalen over het jaar heen.. Alleen niet echt duidelijk waar er nog iets kan gedaan worden:
  • Verwarming gaat in 90% van de gevallen alleen aan vanaf eind november tot eind januari (eens het kouder is dan 19.5 graden zonder verwarming binnen). En de verwarming ging dan ook enkel aan van 19u tot 21-22u om dan zelf rond 23u-middernacht te gaan slapen (en maximaal van de restwarmte te genieten). Op die momenten stond de verwarming in de "bewoonde ruimtes" wel op volle toeren te draaien. Zou het misschien beter zijn om de verwarming in het vervolg maar op 50-70% te laten draaien?
  • Zelfde met de badkamer: madam deed elke ochtend de verwarming 30min vollenbak aan.. Zou het zuiniger zijn om deze te programeren zodat die een uur op 50% draait?
Ik weet niet hoe we nog kunnen besparen op dat verbruik. We hebben het geluk in een energiezuinig appartement te wonen, waardoor er niet veel verwarmt moet worden. De rest van het jaar zitten we altijd stabiel rond 20-21 graden zonder verwarming.

Als je maar 2 maanden stookt hoef je je daar niet te druk in maken hoor. Dat is peanuts tov het gemiddelde.

Wij zijn nu thuis openlijk aan het bedenken hoe wij ons gasverbruik kunnen doen dalen over het jaar heen.. Alleen niet echt duidelijk waar er nog iets kan gedaan worden:
  • Verwarming gaat in 90% van de gevallen alleen aan vanaf eind november tot eind januari (eens het kouder is dan 19.5 graden zonder verwarming binnen). En de verwarming ging dan ook enkel aan van 19u tot 21-22u om dan zelf rond 23u-middernacht te gaan slapen (en maximaal van de restwarmte te genieten). Op die momenten stond de verwarming in de "bewoonde ruimtes" wel op volle toeren te draaien. Zou het misschien beter zijn om de verwarming in het vervolg maar op 50-70% te laten draaien?
  • Zelfde met de badkamer: madam deed elke ochtend de verwarming 30min vollenbak aan.. Zou het zuiniger zijn om deze te programeren zodat die een uur op 50% draait?
Ik weet niet hoe we nog kunnen besparen op dat verbruik. We hebben het geluk in een energiezuinig appartement te wonen, waardoor er niet veel verwarmt moet worden. De rest van het jaar zitten we altijd stabiel rond 20-21 graden zonder verwarming.

Wat is je gemiddeld verbruik op jaarbasis?
Kook je op gas?

Wij kunnen op zich ook niet veel meer besparen, we zitten met een jaarlijks verbruik van 7500kWh wat serieus onder gemiddelde zit van Vlaanderen voor koken en verwarmen.

Verwarming afzetten, in de kou zitten of een extra trui aan doen ?
Kook je op gas?

Wij kunnen op zich ook niet veel meer besparen, we zitten met een jaarlijks verbruik van 7500kWh wat serieus onder gemiddelde zit van Vlaanderen voor koken en verwarmen.
15% besparen is 15% besparen, da telt ook voor u :unsure:

Dit is misschien net het juiste topic, maar ik word toch een beetje moedeloos:

Kook je op gas?

3000Kwh en we koken elektrisch. Appartement van 65-70m2.

Ondertussen 214eur/MWh.

Dat is 3424eur voor een gemiddeld gezin zonder btw/taksen en andere kosten. En 'tis nog geen winter :laugh:

wtf, ik woon alleen en verwarm maar heel zuinig en zit aan 15000 kw op een jaar :/
Heeft ook te maken met welk type woning, hoe oud,...
Of je alle ruimtes verwarmt enzo.
Wij zitten op +-3000Kwh op een niewbouw appartement.
De gang/wc/slaapkmer worden nooit verwarmd. Kzou niet weten waarom ik de gang en de wc zou moeten verwarmen. Zijn ruimtes waar ik max 10min/dag kom. Verwarmd slapen zou ook niet gezond zijn + madam slaapt zelfs met -5 graden met een open venster..(serieus..)
Badkamer enkel smorgens in de winter. Living.& Keuken enkel 's avonds 2-3u

ik verwarm ook enkel mijn living als ik thuis ben vanaf 18u tot ongeveer 22u, mijn keuken enkel als ik kook en mijn badkamer enkel smorgens. heb dit jaar wel nieuwe ruiten gestoken im de living, en hopelijk dit najaar de keuken. wel een huis van 30 jaar oud en 220 m2. maar toch, ik verwarm maar tot 20 graden...
deze zomer ook mijn pc verplaats naar een kleiner bureau ipv de living, dat zal ook al schelen in verwarming.

ik vind de gemiddeldes op die website wel wat van de pot gerukt. kwa elektriciteit ben ik echt een kleinverbruiker, zeker met mijn zonnepanelen, maar ik zit toch aan 1600 kw op jaarbasis. als ik straks ook 4xx euro per maand aan nutsvoorzieningen ga moeten uitgeven, daar zal mijn loonsverhoging niet veel aan helpen...

3000Kwh en we koken elektrisch. Appartement van 65-70m2.

Dan vrees ik dat je niet veel meer gaat kunnen besparen. Uiteindelijk gaat je altijd wel verbruik hebben en 3000kWh is niet echt veel.

@Kowlier : het vergt meer energie om koude kamers tot 20 graden te brengen dan ze constant te houden op bv 19 graden. Niet gebruikte kamers kan je wel niet verwarmen maar dan moeten die dan wel dicht blijven.

Als ik er niet ben in de winter houd ik de kamers waar ik wel in moet zijn op ongeveer 17 graden. Deze winter zal ik zowiezo een pak minder verbruik hebben als ik de keukenrenovatie er nog doorkrijg... Die oude ramen isoleren voor geen meter, en mijn keukendeur sluit evengoed als de benen van de gemiddelde werkneemster op de amsterdamse wallen.

De beste maatregelen zijn imo nadenken hoe je op lange termijn de efficiëntie van uw woning kan verruimen. En ik vind dan ook dat de regering dit moet stimuleren, te starten met gericht informeren/innoverende bedrijven in groene energie ondersteunen. Huidige woning is van 2015, verwarming staat van oktober tot eind april eigenlijk continu op 23 graden (woonkamer, keuken, bureau, de 2 badkamers s'morgens en sporadisch de slaapkamer). Woning van een 215m2 bewoonbare oppervlakte. Ik had een verbruik van 9000kWh. Hebben er echt niet op gelet en toch ligt dat verbruik aanzienlijk lager dan het gemiddelde. Komende winter gaan we wel de verwarming lager zetten, we nemen evenzeer al bewust een kortere douche en geen bad (ondanks het feit dat wij nog een vast relatief laag tarief hebben). Is laatste winter dat we afhankelijk zijn van gas, volgende zomer verhuizen we naar onze nieuwbouw met warmtepomp. Denk dat we geen grotere steen konden bijdragen dan onze geplande gasaansluiting te annuleren.

De beste maatregelen zijn imo nadenken hoe je op lange termijn de efficiëntie van uw woning kan verruimen. En ik vind dan ook dat de regering dit moet stimuleren, te starten met gericht informeren/innoverende bedrijven in groene energie ondersteunen. Huidige woning is van 2015, verwarming staat van oktober tot eind april eigenlijk continu op 23 graden (woonkamer, keuken, bureau, de 2 badkamers s'morgens en sporadisch de slaapkamer). Woning van een 215m2 bewoonbare oppervlakte. Ik had een verbruik van 9000kWh. Hebben er echt niet op gelet en toch ligt dat verbruik aanzienlijk lager dan het gemiddelde. Komende winter gaan we wel de verwarming lager zetten, we nemen evenzeer al bewust een kortere douche en geen bad (ondanks het feit dat wij nog een vast relatief laag tarief hebben). Is laatste winter dat we afhankelijk zijn van gas, volgende zomer verhuizen we naar onze nieuwbouw met warmtepomp. Denk dat we geen grotere steen konden bijdragen dan onze geplande gasaansluiting te annuleren.

Dit leest een beetje als een typische politieke uiteenzetting van het probleem. Allemaal goed voor u met je huis uit 2015 of je nieuwbouw. Maar het zal toch wel duidelijk zijn hoop ik dat dit geen oplossingen zijn die voor een groot deel van de bevolking evident of haalbaar zijn zelfs op de middenlange termijn.

Terug
Bovenaan