Aanpak van de gas- en energiecrisis

FU3hbtFUcAUix9Z

De Sahara is meer dan groot genoeg alvast! :)
Maar ja, inderdaad, veel praktische moeilijkheden zoals Reverz al terecht aanbracht.

En de macht dat je geeft aan een land waar je volledige opwekking van je zonne-energie gaat plaatsen.
Laat staan dat ze dan nog geen stabiele landen zijn, mss Marokko uitgezonderd.

En de macht dat je geeft aan een land waar je volledige opwekking van je zonne-energie gaat plaatsen.
Laat staan dat ze dan nog geen stabiele landen zijn, mss Marokko uitgezonderd.
Jij zou de volledige zonne-energie opwekking in 1 land zetten? Dat lijkt me niet erg slim :p

Jij zou de volledige zonne-energie opwekking in 1 land zetten? Dat lijkt me niet erg slim :p

Sahara is 1 van de beste plaatsen om zonne-energie op te wekken. Op zich kan je dat dan verdelen over die landen maar dan moet je voor iedere land infrastructuur opzetten om energie op juiste plaats te krijgen alsook voor onderhoud.
Grootste probleem dat ze hebben is dat er geen water is en dat is nodig om de zonnepanelen proper te houden en woestijnzand af te spoelen. Anders gaat je rendement serieus zakken.

Maar neen, geopolitiek gezien ga je nooit alles in 1 land zetten.
Beste is eigenlijk altijd in eigen land houden.

Sahara is 1 van de beste plaatsen om zonne-energie op te wekken. Op zich kan je dat dan verdelen over die landen maar dan moet je voor iedere land infrastructuur opzetten om energie op juiste plaats te krijgen alsook voor onderhoud.
Grootste probleem dat ze hebben is dat er geen water is en dat is nodig om de zonnepanelen proper te houden en woestijnzand af te spoelen. Anders gaat je rendement serieus zakken.
Hoge palen, zodat je boven dat vervelende woestijnzand uitsteekt
Maar neen, geopolitiek gezien ga je nooit alles in 1 land zetten.
Beste is eigenlijk altijd in eigen land houden.
Niet enkel geopolitiek, maar ook om de nachten en winters door te komen 😅. Of ga je het volledige nachtelijke stroomgebruik van een land met batterijen bufferen?

Hoge palen, zodat je boven dat vervelende woestijnzand uitsteekt
Aangezien saharazand zelfs tot hier kan waaien, vermoed ik dat het daar ter plekke ook wel op grote hoogtes kan komen.
Maar misschien zijn er alternatieven voor water om die panelen proper te kunnen houden.

Niet enkel geopolitiek, maar ook om de nachten en winters door te komen 😅. Of ga je het volledige nachtelijke stroomgebruik van een land met batterijen bufferen?
Idd :p ik zou zelfs verder dan enkel de sahara kijken.

En een belasting van 10.000 euro per jaar per vorte kachel aub.
Zeg mij dan eens wat het alternatief is om niet in de koude te zitten moest er eens geen gas zijn deze winter? En kom niet af met elektriek, voort zelfde geld is er ook geen op dat moment.

Tziet er naar uit dat we terug gaan evolueren naar de jaren 20. Enkel 1 ruimte in het huis verwarmen..
Moderne woningen verbruiken evenveel of zelfs minder als 1 kamer in de jaren 20.
De typische u waardes van die muren zijn hoger dan dubbel glas anno 2007.

Moderne woningen verbruiken evenveel of zelfs minder als 1 kamer in de jaren 20.
De typische u waardes van die muren zijn hoger dan dubbel glas anno 2007.
Klopt. Ik woon in een BEN HOB, in totaal 380m2 oppervlakte (incl kelder en zolder), en had een gasverbruik van 3500kwh in totaal, vorig jaar. Als veel oude huizen een goeie energetische renovatie zouden krijgen, dan zou ons residentieel gasverbruik ook kelder en.

Zit wel een kostenplaatje aan vast, echter :/

Klopt. Ik woon in een BEN HOB, in totaal 380m2 oppervlakte (incl kelder en zolder), en had een gasverbruik van 3500kwh in totaal, vorig jaar. Als veel oude huizen een goeie energetische renovatie zouden krijgen, dan zou ons residentieel gasverbruik ook kelder en.

Zit wel een kostenplaatje aan vast, echter :/
idd. Meestal wel niet haalbaar zonder gekke ingrepen maar op de residentiele markten zijn er nog ecologische winsten te nemen.

Hangt er vanaf tot hoe ver je wil gaan.
Ik ga de karakterziele eigenschappen van mijn herenhuis niet verfoeien om zeer ecologisch te kunnen verwarmen.
Het is al energiezuinig voor het huis dat het is.

Hangt er vanaf tot hoe ver je wil gaan.
Ik ga de karakterziele eigenschappen van mijn herenhuis niet verfoeien om zeer ecologisch te kunnen verwarmen.
Het is al energiezuinig voor het huis dat het is.
Welke eigenschappen zijn dat juist ?

Want bij mijn weten is dat van technisch oogpunt niet noodzakelijk. Je betaalt potentieel gewoon wat meer (of kloot wat meer, als je het zelf doet)

Hoge plafonds met rozetten en art deco deuren binnen in huis. Deuren hebben enkel geblazen glas. Je vind dat bijna nergens meer.

Dus ipv het plafond te verlagen heb ik de vloer erboven telkens geisoleerd. Alsook overal dubbel glas en het dak geisoleerd. Dat laatste was mss niet zo slim aanzien de zolder niet bewoond is en mss daar ook beter de vloer gedaan.

Alsook het is volledig onderkelderd dus daar kan ik mss het plafond nog isoleren.
Spouwmuren heb ik niet. Dus das al een njet.

Hoge plafonds met rozetten en art deco deuren binnen in huis. Deuren hebben enkel geblazen glas. Je vind dat bijna nergens meer.

Dus ipv het plafond te verlagen heb ik de vloer erboven telkens geisoleerd. Alsook overal dubbel glas en het dak geisoleerd. Dat laatste was mss niet zo slim aanzien de zolder niet bewoond is en mss daar ook beter de vloer gedaan.

Alsook het is volledig onderkelderd dus daar kan ik mss het plafond nog isoleren.
Spouwmuren heb ik niet. Dus das al een njet.
Verlagen van plafonds is niet noodzakelijk, isolatie voorzien, hetgeen je gedaan hebt wel.

Daarnaast zie ik niet wat de aanwezigheid van spouwmuren uitmaakt. Geen spouwmuren wil gewoon zeggen dat als je 2 stenen als muur hebt, je uw buitensteen kunt afbreken en dan isolatie steken terwijl je uw fundering versterkt ofwel dat je aan buitenisolatie doet met ofwel een extra steen met hetzelfde uiterlijk ofwel gewoon een andere afwerking ertegen zet (plinten, opplaksteentjes,...)

Kortom niets technisch dat de noodzakelijke ingrepen tegenhoudt.

PS: rozetten en dergelijke is iets wat restaurateurs ook nog doen, als je dat in de toekomst ook nog in ere wilt houden. Kost gewoon veel meer geld.

Daarnaast zie ik niet wat de aanwezigheid van spouwmuren uitmaakt. Geen spouwmuren wil gewoon zeggen dat als je 2 stenen als muur hebt, je uw buitensteen kunt afbreken en dan isolatie steken terwijl je uw fundering versterkt ofwel dat je aan buitenisolatie doet met ofwel een extra steen met hetzelfde uiterlijk ofwel gewoon een andere afwerking ertegen zet (plinten, opplaksteentjes,...)

Weet niet hoe het zit met het huis van Fixthis maar de gevel van ons huis staat op de lijst onroerend erfgoed. Daar doe je dus niet mee wat je wil. Zelfs de ramen vervangen is iets waar we toestemming voor moeten hebben, en we mogen enkel ramen steken die hetzelfde uiterlijk hebben als de huidige (dus pokkeduur als we het ooit zouden willen doen, want het zijn geen standaardramen natuurlijk).

Nuja, geen probleem voor mij. Ik betaal wel gewoon mijn energiefactuur. Energiezuinigheid was geen criterium toen we een huis zochten, karakter wel.

Weet niet hoe het zit met het huis van Fixthis maar de gevel van ons huis staat op de lijst onroerend erfgoed. Daar doe je dus niet mee wat je wil. Zelfs de ramen vervangen is iets waar we toestemming voor moeten hebben, en we mogen enkel ramen steken die hetzelfde uiterlijk hebben als de huidige (dus pokkeduur als we het ooit zouden willen doen, want het zijn geen standaardramen natuurlijk).

Nuja, geen probleem voor mij. Ik betaal wel gewoon mijn energiefactuur. Energiezuinigheid was geen criterium toen we een huis zochten, karakter wel.
Daarom lijst onroerend erfgoed -> vuilbak.

Idd zo is het ook bij mij. Heb wel bij de renovatie de binnenmuren geïsoleerd

Als je ooit uw ramen wilt vervangen, ik kan u een goeie aanbevelen. Heeft de mijne gedaan en vielt super goe mee van prijs

Laatst bewerkt:
Daarom lijst onroerend erfgoed -> vuilbak.
Bwa tis soms stom maar best dat dat bestaat. Tis al erg genoeg dat er hier ene weer van de nva heeft kunnen bekomen om zijn gevel af te breken en er ne lelijke wit/grijze gevel heeft er tegen gezet.

Das echt het gedrocht in de straat naast al die herenhuizen waar de mensen tijd geld en energie erin steken om het zo goed mogelijk te bawaren

Terug
Bovenaan