Aanpak van de gas- en energiecrisis

Degelijk beleid voeren en keuzes maken is te moeilijk.

Verder dan zakken geld aan iedereen uitdelen raken we niet meer.

In brussel is sinterklaas ook opnieuw gepasseerd voor de huizen, gelukkig kan hun begroting het aan *kuch kuch*...

Recent nog een maatregel gehoord waar ze zeggen. Groep A zal pijn hebben, groep B een beetje minder, maar we doen het voor XYZ? Nop, af en toe een gratuit "we gaan pakken van de rijken en uitdelen", geen coherent beleid whatsoever

Paar zeer ongunstige evoluties op de gasmarkt.
Freepoint LNG is een van de belangrijkste locaties in de VS voor liquification (het op een boot stampen van gas). Door een brand gaan ze nu minstens 90 dagen buiten dienst zijn, en volledige productie gaan ze waarschijnlijk niet meer bereiken in 2022.
Op hetzelfde moment gaat de kraan uit Rusland een beetje dicht. De officiële Russische uitleg is dat bepaalde compressoren uit dienst moeten genomen worden omdat ze niet onderhouden kunnen worden, wat dan weer het gevolg zou zijn van Canadese sancties.
De timing is me iets te toevallig. Waarschijnlijk waren ze aan het wachten op een extern event (wat dus Freepoint LNG is geworden) om het effect van hun powerplay te versterken. De twist van de Canadese sancties is mooi meegenomen om wat interne twisten binnen het anti-Rusland blok aan te zwengelen.

In elk geval is het resultaat duidelijk: op minder dan een week is er voor mensen met een variabel contract en gemiddeld verbruik meer dan 1000 euro bij de verwachte factuur voor het komende jaar toegevoegd. En elektriciteit beweegt mee met gasprijzen, dus reken daar ook maar op een stuk meer.

Europa verplicht om gasstockages voor 80% gevuld te krijgen tegen de winter. Maar gaat voorbij aan hoe dat dan wel moet gebeuren. Af en toe toetert er nog eens een politicus dat we zelf de import van Russisch gas moeten stopzetten. Wel, Rusland toont ons nu wat het effect zou zijn. Wie denkt dat Europa de touwtjes in handen heeft, dat is jammer genoeg niet het geval.
Misschien nog een voordeel aan de torenhoge inflatie en nakende recessie: aan de vraagkant gaan we toch quasi onvermijdelijk een daling zien wat een rem kan zijn op de prijzen. Maar wel ten kosten van dalende industriele productie en energiearmoede bij de bevolking.

Vraag is hoe lang men dit kan volhouden in Europa. Het volk mort en ik zie enkel indicaties dat het volk nog veel meer zal beginnen morren de volgende jaren. En een Europa dat gebukt gaat onder interne stress is de zwakke tegenstander die Rusland wil.

OK ik zal het eens navragen bij Engie, ze antwoorden vrij snel (in vergelijking met andere energieleveranciers)
Toevallig dat ik dit lees, maar heb deze week een mailtje van Engie gehad dat de premie verrekend wordt bij de volgende factuur.

Freepoint LNG is een van de belangrijkste locaties in de VS voor liquification (het op een boot stampen van gas). Door een brand gaan ze nu minstens 90 dagen buiten dienst zijn, en volledige productie gaan ze waarschijnlijk niet meer bereiken in 2022.
Op hetzelfde moment gaat de kraan uit Rusland een beetje dicht. De officiële Russische uitleg is dat bepaalde compressoren uit dienst moeten genomen worden omdat ze niet onderhouden kunnen worden, wat dan weer het gevolg zou zijn van Canadese sancties.
De timing is me iets te toevallig. Waarschijnlijk waren ze aan het wachten op een extern event (wat dus Freepoint LNG is geworden) om het effect van hun powerplay te versterken. De twist van de Canadese sancties is mooi meegenomen om wat interne twisten binnen het anti-Rusland blok aan te zwengelen.

In elk geval is het resultaat duidelijk: op minder dan een week is er voor mensen met een variabel contract en gemiddeld verbruik meer dan 1000 euro bij de verwachte factuur voor het komende jaar toegevoegd. En elektriciteit beweegt mee met gasprijzen, dus reken daar ook maar op een stuk meer.

Europa verplicht om gasstockages voor 80% gevuld te krijgen tegen de winter. Maar gaat voorbij aan hoe dat dan wel moet gebeuren. Af en toe toetert er nog eens een politicus dat we zelf de import van Russisch gas moeten stopzetten. Wel, Rusland toont ons nu wat het effect zou zijn. Wie denkt dat Europa de touwtjes in handen heeft, dat is jammer genoeg niet het geval.
Misschien nog een voordeel aan de torenhoge inflatie en nakende recessie: aan de vraagkant gaan we toch quasi onvermijdelijk een daling zien wat een rem kan zijn op de prijzen. Maar wel ten kosten van dalende industriele productie en energiearmoede bij de bevolking.

Vraag is hoe lang men dit kan volhouden in Europa. Het volk mort en ik zie enkel indicaties dat het volk nog veel meer zal beginnen morren de volgende jaren. En een Europa dat gebukt gaat onder interne stress is de zwakke tegenstander die Rusland wil.
Net zoals het zeer naïef was om te denken dat Rusland niet zou binnen vallen is het nu weer zeer naïef te denken dat Rusland de gaskraan niet zal dicht draaien.

Na Duitsland laat ook Nederland kolencentrales harder draaien om eventuele gastekorten op te vangen.

Wat een ongelofelijke klucht toch!
Hoe kun je nu met een uitgestreken gezicht verklaren dat je alle kerncentrales uit dienst neemt in het midden van een energiecrisis om kort daarna de beslissing te nemen om de kolencentrales op vol vermogen te laten draaien?
We gaan precies achteruit in de tijd?

Na Duitsland laat ook Nederland kolencentrales harder draaien om eventuele gastekorten op te vangen.

Wat een ongelofelijke klucht toch!
Hoe kun je nu met een uitgestreken gezicht verklaren dat je alle kerncentrales uit dienst neemt in het midden van een energiecrisis om kort daarna de beslissing te nemen om de kolencentrales op vol vermogen te laten draaien?
We gaan precies achteruit in de tijd?

Het zijn uiteraard wel uitzonderlijke tijden. Denk dat ze momenteel alles uit de kast aan het halen zijn om het wegvallen van Russisch gas & olie op te vangen.

Luminus basic variabel staat nochtans nog altijd op 11 cent ofzo. Waar haal je die cijfers?

Een variabel tarief past zich maar een keer per maand of per kwartaal aan (enfin, er zijn ook dagelijkse, maar laten we niet verdrinken in details).
Ik kijk naar de termijnmarkten en dat is de beste indicatie van de toekomstige kost van je variabele tarief, niet wat er op de tarieffiche staat (toch niet in een markt die zo volatiel is).

Misschien toch maar al de centrales verlengen. En reviseren voor 20j ipv ze te sluiten.

Misschien toch maar al de centrales verlengen. En reviseren voor 20j ipv ze te sluiten.
Rekent er maar niet op zolang TVdS minister is.
Als je ze gisteren bezig hoorde dan werd het nog maar eens duidelijk dat zij nucleair echt haat en gewoon geen kansen meer wil geven:

In een boomende economie, zonder corona, zonder supply chain issues hoe snel zou Europa kunnen afschakelen van het gas?
Rekent er maar niet op zolang TVdS minister is.
Als je ze gisteren bezig hoorde dan werd het nog maar eens duidelijk dat zij nucleair echt haat en gewoon geen kansen meer wil geven:

Tis toch ook de laatste keer dat ik groen stem. Als je uit idealisme de realiteit ontkent zit je daar niet op je plaats.

TvdS is inderdaad een trieste grap van een Energie-minister. Anti-wetenschappelijk donkergroen radicalisme, meer valt daar niet meer over te zeggen.

Ik ga die hier citeren omdat die hier beter past.

Heb jij last gehad van de bankencrisis? Ik ga niet zeggen dat het geen impact heeft gehad op financiële instellingen maar voor de gewone man op straat heeft dat amper impact gehad. Wat we vandaag meemaken heeft meer impact op ons dagelijks leven. En dat gaat inderdaad mogelijk wel eens erger worden.

Sjans dat ik nog een voorraad hout heb liggen om te stoken, mocht de gasprijs nog verder exponentieel stijgen. :unsure:

Wat me nog het meest verbaast is dat ik in Terzake de optie heb gehoord dat de overheid gewoon de vaste contracten voor gas zou kunnen opbreken, om zo iedereen te dwingen het variabele tarief te volgen...

Ik heb net mijn vast contract "verlengd" (lees: de prijs is navenant natuurlijk ook sterk gestegen), maar eigenlijk is een vast contract dus ook op dat vlak géén garantie meer als er tekorten zouden komen?

Eigenlijk vind ik dit niet kunnen, zeker wanneer je géén recht hebt op een sociaal tarief én datzelfde sociale tarief onbeperkt is qua verbruik.

Wat me nog het meest verbaast is dat ik in Terzake de optie heb gehoord dat de overheid gewoon de vaste contracten voor gas zou kunnen opbreken, om zo iedereen te dwingen het variabele tarief te volgen...
In theorie kan dit zeker, maar wie gaat dit doen met de verkiezingen van 2024 in het vooruitzicht?
Want de burger gaat je dan rauw lusten (ook al hebben velen van de variabele contracten geprofiteerd toen het goed ging)
Ook mogelijks met tegenwerking van bepaalde instanties, die dan mogelijk naar de rechtbank zouden stappen?

Dus ik geloof wel niet dat ze dit gaan doen, toch in België niet, waar er te veel verdeeldheid is tussen de partijen onderling.

Wat ik nog wel zie gebeuren is dat de schadevergoeding voor vaste contracten als je vroegtijd opstapt, terug ingevoerd gaan worden als dat echt nodig moest zijn.

Lol vaste contracten opbreken, het sociaal tarief is begot 75% korting op deze absurde tarieven.
Goed voor de armsten, maar er genieten wel 1 miljoen gezinnen van

Laat ons eerlijk zijn, vaste contracten openbreken….
Hoe verzin je het zelf. Een persoon die rationeel en een risicoafweging deed en hier nu rendement uit haalt gaan we bestraffen? Geniaal, hoe kom je er zelfs op!
En dat terwijl er zoiets bestaat als een sociaal tarief. Dat is dus echt wel de middenklasse die het al zeer moeilijk heeft nog eens de finale nekslag toedienen.

Geen idee, heeft die het echt zo moeilijk? Afhankelijk van de wind lees je inderdaad dat de middenklasse haast kopje onder gaat, maar even goed:

Wanneer je dit leest:
“maar de 29 procent die niet op vakantie gaat, geeft als hoofdredenen net aan dat ze het financieel niet aankunnen”

Jazeker dat de middenklasse klappen krijgt. Er is trouwens ook geen rechtstreekse correlatie tussen op vakantie gaan en het financieel niet moeilijk hebben met de stijgende energieprijzen en kosten om te leven tout court.

In Frankrijk gaan de steenkoolcentrales aan, in Nederland evenzeer, in Oostenrijk worden ze ook gereed gemaakt, Duitlansd gebruikte al veelvuldig steenkool en gaat dat nog meer doen, ... Waren we dan niet beter afgeweest met een paar moderne groene kerncentrales?

Wij gaan in de winter 2x3 weken naar de zon. (November en Februari). Vakantie betaalt zichzelf wel terug zo.

De perfecte storm tekent zich af voor een dikketruienwinter. Ondertussen beginnen energiebedrijven zelf al op te roepen om nu onmiddellijk minder te verbruiken om zo de winter beter te kunnen doorkomen.

Terug
Bovenaan