Aanpak van de gas- en energiecrisis

Welja, en voor de typische leek die gewoon een ouder huis heeft gekocht moet er dan een expert ingeschakeld worden (doet een typische chauffagist dat eigenlijk?). Kort gezegd is dat allemaal veel duurder en intensiever dan een nieuwe gasketel hangen, dus ik kan me wel inbeelden dat dit mensen afschrikt.
Chauffagist doet dat zelf, of laat dat uit rekenen door leverancier van vloerverwarming. Als ik hier eens ga verbouwen dat de vloer er uit zou vliegen zou ik sowieso ook vlv leggen. Je kan dan nog alle kanten uit met uw warmte bron.

Chauffagist doet dat zelf, of laat dat uit rekenen door leverancier van vloerverwarming. Als ik hier eens ga verbouwen dat de vloer er uit zou vliegen zou ik sowieso ook vlv leggen. Je kan dan nog alle kanten uit met uw warmte bron.
Ja, hier zitten we met mooie geglazuurde tegeltjes uit de tijd dat de dieren nog spraken, dus we staan er niet voor te springen. Maar op termijn zullen de CV-buizen toch hoogstwaarschijnlijk doorroesten dus het moet ooit eens gebeuren. Sowieso komt er een nieuw dak en misschien toch isolatie van de achtergevel (voorgevel is een siergevel) dus onmogelijk wordt het niet.

Wat als je vloerverwarming én radiatoren (op de slaapkamer bvb) hebt?
Twee opties:
-Of je neemt hoge temperatuur verwarming (gasketel of hoge temperatuur warmtepomp (met lagere COP)) en laat met de menggroep de watertemperatuur van jou vloerverwarming dalen
-Ofwel neem je een lage temperatuurverwarming (=meest geschikt voor warmtepomp) en plaatst lage temperatuur radiatoren. In principe kunnen dit "gewone" radiatoren zijn, maar dan vb dubbel zo groot (uit te rekenen).

Ideaal kies je voor één systeem zodat je de temperatuur daar perfect op kan instellen, maar de lage temperatuur verwarming is meest "futureproof" van bovenstaande.

Welja, en voor de typische leek die gewoon een ouder huis heeft gekocht moet er dan een expert ingeschakeld worden (doet een typische chauffagist dat eigenlijk?). Kort gezegd is dat allemaal veel duurder en intensiever dan een nieuwe gasketel hangen, dus ik kan me wel inbeelden dat dit mensen afschrikt.
De leverancier en installateur van uw warmtepomp kan dat uitrekenen. En op basis daarvan kan die dan een warmtepomp voorstellen.

Dat helpt ook de kosten wat beperken. Al hangt dat eigenlijk ook een beetje samen met de dimensionering van uw vloerverwarming. Maar bij de meeste normale ruimtes is dat echt niet problematisch en is het gewoon vloerverwarming op afstand 10cm van elkaar als generale regel (wat goed genoeg is, maar niet geoptimaliseerd).

jij woonde in herenhuis als ik me goed herinner?
Vloerverwarming is eerder aangewezen in hoge ruimtes wegens het ontbreken van convectie.
Hoge plafonds ja, echt herenhuis zoals in Brussel zou ik het niet noemen. Ok, dus als ik begrijp wat je bedoelt is door de plafondhoogte er sowieso al minder warmtecirculatie op de "hoogte" waar je leeft (meer tegen plafond), dus warmte uit de vloer = beter voor comfort?

Of ontbreekt er ergens een "niet"?

Hoge plafonds ja, echt herenhuis zoals in Brussel zou ik het niet noemen. Ok, dus als ik begrijp wat je bedoelt is door de plafondhoogte er sowieso al minder warmtecirculatie op de "hoogte" waar je leeft (meer tegen plafond), dus warmte uit de vloer = beter voor comfort?

Of ontbreekt er ergens een "niet"?
idd. Klassieke radiatoren geven hun warmte op twee manieren af.
Straling 30% en convectie 70%. Die warme lucht gaat stijgen en stratifieren waardoor je veel energie in de ruimte mag pompen. Vloerverwarming zal iets efficienter de ruimte verwarmen.

Is er al iemand die de verwarmingspremie heeft zien verschijnen op zijn rekening? Just wondering ..

Is er al iemand die de verwarmingspremie heeft zien verschijnen op zijn rekening? Just wondering ..
Ah daarom dat ik ineens een extra bedrag van 100€ zag verschijnen op mijn rekening via mijn elektriciteitsfactuur. Staat zo ook letterlijk op de factuur die ze daarvoor hebben aangemaakt.

Creditnota

De Federale Overheid kent je een verwarmingspremie van 100 euro toe in het kader van de hoge energieprijzen. Deze premie van
100 euro wordt door Eneco op je rekening gestort. Heb je een openstaand saldo bij ons? Dan wordt de premie eerst gebruikt om
dit saldo te verrekenen. Blijft er geld over na de verrekening? Dan zal het resterende bedrag op jouw bankrekening worden gestort.
Meer informatie over de federale verwarmingspremie vind je op de website van de FOD Economie:

OK ik zal het eens navragen bij Engie, ze antwoorden vrij snel (in vergelijking met andere energieleveranciers)
T'is toch de energieleverancier waarmee je in maart een elektriciteitscontracten mee hebt afgesloten die dit moet betalen of vergis ik mij?

Het kan ook zijn dat de premie betaald zal worden via Octa+ (Elektriciteitscontract VME op mijn naam), maar ik vermoed dat Engie mij sneller zal antwoorden dan Octa+. Ik heb zelfs een sterk vermoeden dat dit via deze weg zal gebeuren omdat ik van Octa+ een email verkregen heb over de verwarmingspremie.

Ja, een aparte factuur zien passeren gisteren van -100. Echt ultieme geldverspilling. Again een half miljard weggepist door de overheid, maar goed, ik ga geen gratis 100 euro weigeren.

Wel vreemd, ik heb een aparte elektriciteit en gasleverancier. De verwarmingspremie kwam via het elektriciteitscontract... -_- Maar goed, zie dat het bij de anderen ook zo loopt.

Wel vreemd, ik heb een aparte elektriciteit en gasleverancier. De verwarmingspremie kwam via het elektriciteitscontract... -_- Maar goed, zie dat het bij de anderen ook zo loopt.
Dat is volkomen logisch want hij wordt toegekend aan houders van een residentieel elektriciteitscontract!

Ik versta de redenering, maar waarom gaat de verwarminsgpremie via het elektriciteit en niet via het gas/olie contract ?

Anyway, is het enkel voor waar je gedomicilieerd bent of voor al je aansluitingen? Wij zaten juist in verhuis rond de cut-off periode en hadden 2 aansluitingen lopen.

Ik versta de redenering, maar waarom gaat de verwarminsgpremie via het elektriciteit en niet via het gas/olie contract ?

Anyway, is het enkel voor waar je gedomicilieerd bent of voor al je aansluitingen? Wij zaten juist in verhuis rond de cut-off periode en hadden 2 aansluitingen lopen.
Omdat mensen met een warmtepomp dan de premie zouden mislopen. Iedereen heeft elektriciteit, maar niet iedereen heeft gas of olie.

Omdat mensen met een warmtepomp dan de premie zouden mislopen. Iedereen heeft elektriciteit, maar niet iedereen heeft gas of olie.
En waarom zouden mensen met een warmtepomp aanspraak moeten maken?
Het gaat vooral om de gasprijzen die te hoog zijn waar ze in tegemoet willen komen. Nu is het gewoon gratis geld weggeven.

Euhm, het ging er toch net om omdat veel mensen ook nog met mazout verwarmen, des te meer in Franstalig België?
Alles in dit land moet je bekijken door een gebrickoleerde bril.

En waarom zouden mensen met een warmtepomp aanspraak moeten maken?
Het gaat vooral om de gasprijzen die te hoog zijn waar ze in tegemoet willen komen. Nu is het gewoon gratis geld weggeven.
Mensen met mazout dan ook niet?

Iedereen dezelfde premie is het meest evidente.

Mensen met mazout dan ook niet?

Iedereen dezelfde premie is het meest evidente.
In principe niet nee.
Maar goed ik snap wel dat dit gewoon het makkelijkste is. Maar advocaat van de duivel, deze maatregel is er eentje van niks natuurlijk.
Dit gaat veel geld kosten en veel zever voor twee keer niks. Wij hebben hem gehad, leuk zo is uw factuur niet moeten betalen en een beetje geld teruggestort krijgen.
Maar dit maakt voor ons 0,0 verschil, we kunnen onze factuur gewoon vlot betalen. En met mij veel andere gezinnen.
En voor de mensen die dit het meeste nodig hebben is dit dan weer niet voldoende.

De uitkomst is dus een maat voor niks.

Terug
Bovenaan