Aanpak van de gas- en energiecrisis

Kom kom er worden bossen speciaal voor pellets te maken gekapt met alle gevolgen vandien.
Ecopower pellets worden gemaakt met het oog op duurzaamheid.

Hoe herkent u duurzame pellets?

De duurzaamheid van houtpellets is afhankelijk van het productieproces, de grondstof en de lengte van de keten.
De fabriek van Ecopower in Ham draait op de hernieuwbare warmte en stroom van een naburig bedrijf via een rechtstreekse verbinding.
We beperken de herkomst van onze grondstoffen tot een straal van 150 km rond de fabriek met strikte controle op duurzaam bosbeheer. Onze afzetmarkt houden we in België en Nederland. Vaak worden houtpellets getransporteerd per boot of vrachtwagen uit Rusland, Canada of andere verre landen. De CO2-uitstoot die daarbij komt kijken is nefast voor het milieu. Bovendien is de controle op duurzaam bosbeheer in veel landen ontoereikend en sneuvelt er soms waardevol bosgebied voor pelletproductie.
Tot slot kan het duurzaam gebruik van pellets enkel op beperkte schaal. Verbranding van houtpellets is daarom enkel een goed idee voor kleinschalige warmteproductie. Dan wordt meer dan 90% van de energie effectief omgezet in warmte. Als pellets verbrand worden in biomasssacentrales om elektriciteit te produceren, schommelt het rendement maar tussen 30 en 40%. Dat is geen goed idee.

Komt ons drinkwater ook uit Rusland? :unsure:

Schoonzus heeft een digitale waterteller en nieuwe kwartaalbijdrage is opeens met 125 euro gestegen (van 70 naar 195) , en verbruiken nog altijd evenveel water als anders.

Schoonzus heeft een digitale waterteller en nieuwe kwartaalbijdrage is opeens met 125 euro gestegen (van 70 naar 195) , en verbruiken nog altijd evenveel water als anders.
Inflatie. Ook water wordt gewoon duurder.

Ecopower pellets worden gemaakt met het oog op duurzaamheid.
In mijnen nieuwbouw ook alles voorzien voor pellets moest het de pan uit swingen. Hout kan ook, maar ik ben minder fan van die stank en die kuis.

Zonnepanelen zijn tegenwoordig wel (nog? eindelijk?) goedkoop. Ik heb plaats voor 50 panelen moest het er ooit van komen. Als ik me nog eens verveel denk ik dat ik een cursuske ga volgen voor panelen leggen.

Geen kinderen?
Misschien daarom? In België straft men je dan af.

20 is toch het absolute minimum om nog comfortabel stil te zitten in uw zetel, en dan nog is het koud.. Nu, het heeft wel effect, volgens mijn tado energierapport van maart zou ik 48% bespaard hebben.. Weet nu natuurlijk niet ten opzichte van wat ze rekenen :p
Pff hier heel Maart : 375kWh gas
Nu 1 tem 3 april : 231 kWh

En t weer gaat nog nie beteren precies

Nederlandse kolencentrales produceerden in het eerste half jaar van 2021 bijna vijftig procent meer stroom dan in dezelfde periode een jaar eerder. Door torenhoge gasprijzen is de meest vervuilende bron van elektriciteit na jaren van daling weer in trek.

Pff hier heel Maart : 375kWh gas
Nu 1 tem 3 april : 231 kWh

En t weer gaat nog nie beteren precies
Hier 134 kwh elektriciteit voor de warmtepomp
Nu 1 tm 5 -> 34 kwh.

Verhouding is iets beter dan bij U, maar zou normaliter indien het verbruik gelijkaardig had geweest maar 22kwh mogen zijn.
Maar het is nog perfect behapbaar :p.

Ik zit aan 1206 kWh voor maart en dat is al een besparing van 35% tov het voorgaande jaar...
Ja hier is de verwarming eigenlijk uitgegaan ergens in Maart met die zonnige dagen
Vorig jaar zaten we in Maart rond de 1440kWh dus het is wel wat zuiniger :D
Hier 134 kwh elektriciteit voor de warmtepomp
Nu 1 tm 5 -> 34 kwh.

Verhouding is iets beter dan bij U, maar zou normaliter indien het verbruik gelijkaardig had geweest maar 22kwh mogen zijn.
Maar het is nog perfect behapbaar :p.

Dat lijkt toch ook nog wel mee te vallen qua verbruik voor een warmtepomp eigenlijk
Nu ik moet wel zeggen, de verwarming stond hier gewoon uit. En de 1e toen ik beneden kwam was het maar 19° meer dus ik heb ze terug op 21 gezet toen dus ze heeft wel wat moeten stoken

Het is uiteraard zeker nog wel doenbaar, moet er geen boterham minder voor eten, maar ik had toch graag Maart gewoon verder gezet dan was ik vlot onder de 10.000kWh gebleven dit jaar denk ik

Tjah mensen, wees blij dat het geen lange strenge winter was. Ik hoop ook dat april wel relatief zacht blijft, 10C of meer overdag en niet teveel eronder. Want een maand te koud nu maakt wel een langere winter.

Om en bij 1500 KWh gas minder dan vorig jaar verbruikt tot nu hier. Periode nov - maart. OB hier met EPC 170 en vrij ruime woonkamer - eetkamer - open keuken.
Opleg schat Eneco nu 700€ binnen 6 maand (via my eneco, waar ik tellerstanden ingeef) .... nieuw voorschot van 125 naar 250€ dan :S
Bureau kamer boven gebruik ik nu niet en verwarm ik niet... en 19C max beneden in leefruimtes.
Zit thuis voorlopig, idem vorige winter.

Je ziet, al ben je zuinig toch kost het je nog een fikse boterham. Kheb in maart ook net effe spaargeld nodig gehad met mijn laag inkomen. Was heel laaang gelden.

Nu lees ik weer artikel. Nieuw samengesteld gezin met 5 kinders. Voor crisis 300€ EGw, Nu 650€. Tjah es even je verbruik in kaart brengen(op papier tellerstanden noteren elke maand bvb) zat er niet in bij zo'n mensen denk ik... dat doe ik al meer dan 10 jaar!

Laatst bewerkt:
Tjah mensen, wees blij dat het geen lange strenge winter was

Om en bij 1500Kwh gas minder van vorig jaar op periode nov - maart hier. OB hier met EPC 170 en vrij ruime woonkamer - eetkamer - open keuken.
Opleg schat eneco nu 700€ binnen 6 maand .... nieuw voorschot van 125 naar 250€ dan :S
Bureau kamer boven gebruik ik nu niet en verwarm ik niet... en 19C max beneden in leefruimtes
Zit thuis voorlopig, idem vorige winter
Variabel contract dan ?
Hier 2000kWh minder tussen december en eind maart dus absoluut geen strenge winter gehad inderdaad

Ja variabel contract spijtig genoeg, was al in z'n 2de jaar toen crisis begon. Eerste jaar geld met gespaard, nu pineut natuurlijk. Maar das het leven.

In de zomer nog vast contract afgesloten van EUR 130 per maand.

nu halfjaarlijkse afrekening gekregen en voorstel was om het naar 86 te brengen :woohoo:

Vergeleken met vorige jaren verbruiken we 30% minder gas

Kan je een contract afsluiten met vaste maandprijs?
Of bedoel je dat op basis van je vast contract het voorstel 130 per maand was?

Kan je een contract afsluiten met vaste maandprijs?
Of bedoel je dat op basis van je vast contract het voorstel 130 per maand was?
Ik heb jaarcontract dat nu voor de helft is afgelopen. Nieuwe voorschot wordt op 86 geraamd, terwijl het voordien 130 was.

Terug
Bovenaan