Aanpak van de gas- en energiecrisis

Het is niet omdat je al 7j bij dezelfde zit dat je daarom de hoofdprijs betaald. Ze moeten u bij mijn weten hun goedkoopste tarief geven als uw contract afloopt.

Enkel de kortingen heb je niet maar ik ben bv ook nog nooit veranderd. Voor die paar euro die ik mss eens kan uitsparen door die kortingen is het me niet waard, gebruik via energieleverancier soms kortingen bij partners dus dat is rap tenietgedaan
Die kortingen waren soms tegen de 200 euro. Dat is toch wel een keer de moeite voor op een half uurtje een online formuliertje in te vullen.

Nu zijn die tijden wek gedaan :p.

In de zomer kreeg je 40 tot zelfs 55% korting op de energieprijs. Dat is toch meer dan een paar € hoor.
En die kortingen krijg je als nieuwe klant ook natuurlijk 😊

Die kortingen waren soms tegen de 200 euro. Dat is toch wel een keer de moeite voor op een half uurtje een online formuliertje in te vullen.

Nu zijn die tijden wek gedaan :p.
Effectieve energiekost zaten wij aan minder dan 150 euro.
Tenzij ze u betalen om bij hen aangesloten te zijn (maar je mag niet met verlies verkopen dus lijkt me van niet :unsure:)
Al de rest is taks taks taks

Tenzij ze u betalen om bij hen aangesloten te zijn (maar je mag niet met verlies verkopen dus lijkt me van niet :unsure:)
Straf. Die kabels in de straat zijn natuurlijk door de kabouters gelegd.

Die liggen er al decennia te liggen zonder dat ze zwaar in een nieuw systeem investeren.
Het zijn vooral taksen die je betaalt op je rekening.
Je betaald ongeveer de helft aan taksen en btw, niet het overgrote deel dus. Imo mag men toch wel de zaken wat juister benoemen ipv wat populistische praat te zitten spuien.

Wat niet wegneemt dat die taksen inderdaad aan de hoge kant zijn maar enige fairheid over zo'n zaken mag wel.

Stigmatiserende opmerkingen, grappig bedoeld of niet, zijn hier niet gepast.
Straf. Die kabels in de straat zijn natuurlijk door de kabouters gelegd.

Aangezien die bijdragen een pot nat zijn valt dat ook onder taks voor mij. Anyway enige waarop je korting krijgt (of zou mogen krijgen) is het effectieve kost voor energie gedeelte en dat is dus niet veel want is enkel voor gas (of was toch zo tot huidig contract afloopt) dat ik geen moeite heb gedaan omdat ik tevreden ben van de app van Luminus en de extra's :p

Laatst bewerkt door een moderator:
Awel, tkan nog lager :p/

Dit betaalt u voor Luminus (Energiekosten) 8,68 €
Optimal (1) 21% 671 kWh 0,0513860 €/kWh 34,48 €
Vaste vergoeding Optimal 21% 307 dagen 50,00 €/jaar 42,05 €
Kosten groene stroom 21% 671 kWh 0,0206855 €/kWh 13,88 €
Kosten WKK 21% 671 kWh 0,0023696 €/kWh 1,59 €
Luminus korting 21% −83,32 €

De rest was al taksen. :p
The good old days.

Je betaald ongeveer de helft aan taksen en btw, niet het overgrote deel dus. Imo mag men toch wel de zaken wat juister benoemen ipv wat populistische praat te zitten spuien.

Wat niet wegneemt dat die taksen inderdaad aan de hoge kant zijn maar enige fairheid over zo'n zaken mag wel.
46% van dat taartdiagram duidt aan je factuur bestaan uit BTW en andere heffingen.
Die 25% netkosten bestaan ook nog eens heffingen, dus ja het is fair om te stellen dat het gros van je factuur bestaat uit belastingen/heffingen. Dat is helaas geen "populistisch gezwets" maar een trieste realiteit.

Awel, tkan nog lager :p/

Dit betaalt u voor Luminus (Energiekosten) 8,68 €
Optimal (1) 21% 671 kWh 0,0513860 €/kWh 34,48 €
Vaste vergoeding Optimal 21% 307 dagen 50,00 €/jaar 42,05 €
Kosten groene stroom 21% 671 kWh 0,0206855 €/kWh 13,88 €
Kosten WKK 21% 671 kWh 0,0023696 €/kWh 1,59 €
Luminus korting 21% −83,32 €

De rest was al taksen. :p
The good old days.
Is dat gas? Want dat is like 60m3 (671kwh)?

Maar lijkt me dus korting op iets dat niet aan hen betaald wordt? Zouden ze mss beter al eens verbieden...

Mijn aardgas was toen dit :p

Dit betaalt u voor Luminus (Energiekosten) 18,45 €
Optimal 21% 3.087 kWh 0,0243739 €/kWh 75,25 €
Vaste vergoeding Optimal 21% 307 dagen 33,06 €/jaar 27,80 €
Luminus korting 21% −84,60 €
307 dagen is geen jaar :p
Maar uw verbruik is gewoon heel laag (wij zitten aan dubbel). Jij bent of nooit thuis of zit gewoon altijd in den donker (en in de koude)

En die korting 21% zou imo enkel op kosten aan Luminus zelf mogen zijn en niet op de taksen.
Geen wonder dat er sommige failliet gaan.

307 dagen is geen jaar :p
Maar uw verbruik is gewoon heel laag (wij zitten aan dubbel)

En die korting 21% zou imo enkel op kosten aan Luminus zelf mogen zijn en niet op de taksen.
Geen wonder dat er sommige failliet gaan.

Meteropname is nooit perfect op 12 maanden. Daarmee die periode van 307 dagen.
En dan nog te beseffen dat dat in een appartement was met enkel glas.

Denk nu ook niet dat ik de gemiddelde verbruiker was van Luminus op dat moment.
En Luminus gaat niet rap failliet gaan. EDF is eigenaar.

Meteropname is nooit perfect op 12 maanden. Daarmee die periode van 307 dagen.
En dan nog te beseffen dat dat in een appartement was met enkel glas.

Denk nu ook niet dat ik de gemiddelde verbruiker was van Luminus op dat moment.
En Luminus gaat niet rap failliet gaan. EDF is eigenaar.
Maar de kleinere wel en zo concurreren ze die er ook uit natuurlijk.

Het klopt toch niet dat ze u betalen om bij hen aangesloten te zijn want daar komt het op den duur op neer :p
En op mss paar dagen na is dat altijd 12 maand tussen elke meteropname als je niet van leverancier veranderd ;)

Maar de kleinere wel en zo concurreren ze die er ook uit natuurlijk.

Het klopt toch niet dat ze u betalen om bij hen aangesloten te zijn want daar komt het op den duur op neer :p
En op mss paar dagen na is dat altijd 12 maand tussen elke meteropname als je niet van leverancier veranderd ;)

Als je niet verandert...

Welja, wat was de bedoeling van al die introductie tot energievergelijkingen en hoe de politiek zelf daar achter zat? :p

De politiek kan moeilijk zeggen na jaren reclame maken voor gelijk welk vergelijkingsplatform dat energieleveranciers te goedkoop zijn geworden of de kortingen te extreem zijn geworden. Ze hebben dat zelf gecreëerd. :p En in die tijden van hoge kortingen, waren er naar mijn weten geen faillissementen. De faillissementen nu zijn voornamelijk kleine energieleveranciers die zelf vooral vaste contracten verkocht.

Ik heb altijd de indruk gehad dat de energievergelijking-push diende om de extra belastingen geheven op de energiefactuur te dekken. Wat ergens wel gelukt was tot een bepaald niveau. Zo kon de overheid de kosten verminderen van de burger aan de energieleverancier en die dan toerekenen aan hun eigen.

De politiek kan moeilijk zeggen na jaren reclame maken voor gelijk welk vergelijkingsplatform dat energieleveranciers te goedkoop zijn geworden of de kortingen te extreem zijn geworden.
Die dan professioneel gegamed worden door diezelfde energie leveranciers.

De ironie.

Ik heb denk ik een paar jaar te laat mijn energie contract aangegaan.
Mijn ouders zaten in den tijd dan altijd met van die mega voordelige vaste tarieven, maar vanaf dat ik zo'n contract wou aangaan bestond dat ineens niet meer. Met als gevolg dat ik elk jaar de vergelijking maak en prompt wissel wanneer ik een voorstel tot vernieuwing in de bus krijg die veel neigt naar mij compleet uitzuigen op gebied van gas en electriciteit. Die voorstellen die ik gekregen heb waren van, "tghoh ja da is best wel duur wat je mij hier ligt voor te stellen" tot "zijde gelle volledig op elle kop gevallen en blijven boenken?". In totaal ben ik al 4 keer gewijzigd op 8 jaar.

Eigenlijk ben ik ook wel ergens dat boerenbedrog stilaan beu. Geeft me gewoon ne schappelijke of marktconforme prijs en ik ga lang klant zijn. Bij telecom was dat in den tijd ook zo'n markt van de klant zoveel mogelijk centen uit hun zak kloppen, vanaf dat die kalmer geworden zijn de laatste jaren, is het daar toch ook wel plezanter geworden.

Laatst bewerkt:
Maar als je die huurt moet je toch geen rekening meer houden met kosten voor de renovaties hiervan ?
Dus het lijkt me logisch dat je iets meer kan besteden aan huur.

Hij zat al hoog qua afbetaling in % voor de eigendom, wetende dat er dan nog verbouwingen bijkomen is ook geen heel slimme keuze. Dan kan hij beter huren aan die 800€

Vooral met de kennis die hij heeft en de voorbeelden die hij dagelijks ziet

1900€ netto op je 44e bij de overheid (OCMW) is toch verre van een goed loon eigenlijk ? En dan zegt hij nog dat hij middenkader is
Een lening afbetalen is ergens ook u voorzien op uw pensioen. Iemand met zo'n nettoloon zal geen dik pensioen hebben, begin dan maar nog iets te huren :/. Kan hij beter iets afbetalen en eventueel op pensioenleeftijd verkopen om iets klein aan te kopen.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk ben ik ook wel ergens dat boerenbedrog stilaan beu. Geeft me gewoon ne schappelijke of marktconforme prijs en ik ga lang klant zijn. Bij telecom was dat in den tijd ook zo'n markt van de klant zoveel mogelijk centen uit hun zak kloppen, vanaf dat die kalmer geworden zijn de laatste jaren, is het daar toch ook wel plezanter geworden.

Is het bij telecom niet zo dat we ondertussen de gekookte kikker geworden zijn en dat die sterke prijscompetities (met bijhorende bullshit gotcha clausules) ondertussen verdwenen zijn? We betalen allemaal veel te veel voor telecom in dit land en je kan eigenlijk nergens heen om eraan te ontsnappen.

Is het bij telecom niet zo dat we ondertussen de gekookte kikker geworden zijn en dat die sterke prijscompetities (met bijhorende bullshit gotcha clausules) ondertussen verdwenen zijn? We betalen allemaal veel te veel voor telecom in dit land en je kan eigenlijk nergens heen om eraan te ontsnappen.

Inderdaad en één van de meest trieste aspecten hieraan is dat we gedomineerd worden door enerzijds een half-overheidsbedrijf Proximus dat prijsbrekers zoals Mobile Vikings opkoopt en langzaam kapot maakt en anderzijds Telenet, een Amerikaans bedrijf dat hier goedkoop de met belastinggeld via intercommunales, de nodige infrastructuur heeft kunnen leggen en nu een akelig conglomeraat aan het worden is van provider en mediabedrijf in één met hun Play Zenders en het geforceerde "Streamz", de Vlaamsche Netflix, lees: duurder en slechter qua aanbod, zo'n beetje zoals de Belgische telecomtarieven ten opzichte van het buitenland.

Ja maar waarom moet je 400 euro per maand betalen als je co-ouderschap doet? :p
Ik snap het nog als je de kinderen één weekend om de twee weken hebt maar niet wanneer de kinderen half de tijd bij jou zijn.

Dus
ofwel klopt er iets niet aan dit verhaal
ofwel is hij getrouwd met iemand zonder inkomen, daarmee kinderen op de wereld gezet en dat is eigen verantwoordelijkheid.
ofwel is hij in het zak gezet (en dan moet er iemand dat dringend aan hem vertellen.)

Daar vergis je u toch wel in.
Ik stond op het punt uit elkaar te gaan. (feitelijk samenwonend, 1 kind).
Ik ben bij 2 verschillende (onafhankelijke) advocaten geweest. Ik dacht zelf ook dat je bij 50-50 co-ouderschap geen alimentatie moest betalen. Beide advocaten wisten mij toch wel het tegendeel te vertellen. Het ding is wel dat de vriendin al jaren op mutualiteit staat door een borderline persoonlijkheidsstoornis. Dus het verschil in inkomen is redelijk groot. Echter krijgt ze als ze van mij weg gaat nagenoeg 1.5K uitkering + kindergeld. Recht op sociale woning, sociaal tarief gas, elek, water en tv/telecom. Als ik hier particulier huur, de rekeningen betaal en alimentatie moet betalen is ze bijna beter af dan ik. En ik moet er nog voor gaan werken ook. En omdat de dochter dan bij mijn ma zou gaan eten na het school, zou ze er nog voor kiezen dat ze die bij haar mag houden tot ik terug ben van mijn werk ipv de oma. En blijkbaar heeft ze dat recht nog ook. Als alleenstaande werkende vader wordt je hier gewoon gestraft. Enfin, ik wil er niet te veel over uitweiden maar ik wil maar zeggen; ik verschiet van niets meer. Als ik dat zo hoor van collega's is het ook bijna altijd de man die aan het kortste eind trekt in zulke zaken.

Voor mij was dit ook de op 1 na eerste keer dat ik een advocaat moest raadplegen. Nu weet ik ondertussen ook hoe graag die mannen/vrouwen zich in het zwart laten betalen a rato €50/uur/gesprek. (want het was zelfs niet altijd een volledig uur). eerste keer was ivm erfenis verwerping en daar was de advocaat ook plaatsvervangend vrederechter. Ook liefst alles in het zwart. Met de nodige blabla dat het dan 21% goedkoper was. Sociale lasten vergeten ze dan graag voor het gemak. (enfin , genoeg geventileerd voor vandaag ;) )

Inderdaad en één van de meest trieste aspecten hieraan is dat we gedomineerd worden door enerzijds een half-overheidsbedrijf Proximus dat prijsbrekers zoals Mobile Vikings opkoopt en langzaam kapot maakt en anderzijds Telenet, een Amerikaans bedrijf dat hier goedkoop de met belastinggeld via intercommunales, de nodige infrastructuur heeft kunnen leggen en nu een akelig conglomeraat aan het worden is van provider en mediabedrijf in één met hun Play Zenders en het geforceerde "Streamz", de Vlaamsche Netflix, lees: duurder en slechter qua aanbod, zo'n beetje zoals de Belgische telecomtarieven ten opzichte van het buitenland.

Voor vast Internet & TV betaal je hier veel. Maar cord cutting wordt iedere dag meer en meer een optie. Voor mobiel Internet zijn de dataplannen toch wel degelijk tegenwoordig

Terug
Bovenaan