Aanpak van de gas- en energiecrisis

Lening lijkt me wel ok, niet veel andere keus denk ik. Alimentatie dan weer wel hoog, rekent hij dat bruto aan mss? Want dat kan je aftrekken vd beslastingen.
Diesel zal door afstand woon-werk zijn, mss zijn er alternatieven. Helaas wordt er in België teveel belast op het bezit van een wagen ipv gebruik zodat de alternatieven niet altijd veel goedkoper zijn als je toch een wagen wil.

Op fiscaal vlak is het co-ouderschap of alimentatiegeld voor de kinderen. Niet alle twee tegelijkertijd. Dus ofwel moet hij alimentatiegeld betalen aan zijn ex-partner ofwel is hij erin geluisd door tegelijkertijd co-ouderschap en alimentatiegeld te betalen voor zijn kinderen.

(En hiervoor sorry dat ik het zeg. een één-inkomen gezin met kinderen, dat gaat al lang niet meer met een normaal inkomen in België)

Lening lijkt me wel ok, niet veel andere keus denk ik. Alimentatie dan weer wel hoog, rekent hij dat bruto aan mss? Want dat kan je aftrekken vd beslastingen.
Diesel zal door afstand woon-werk zijn, mss zijn er alternatieven. Helaas wordt er in België teveel belast op het bezit van een wagen ipv gebruik zodat de alternatieven niet altijd veel goedkoper zijn als je toch een wagen wil.
Allimentatie kan je idd aftrekken, maar niet in combinatie met co-ouderschap. Geen idee of hij voor zijn ex of voor zijn kinderen moet betalen.

Voor die diesel is er een alternatief en dat is thuiswerk en dat doet hij blijkbaar ook dus zo zakt die rekening normaal wel.

Andere optie is een job bijnemen in het weekend of na de uren.
Weinig populair antwoord. Ik weet het.
Staat in het artikel dat hij dat doet, in het weekend werkt hij extra uren in de horeca.
Maar door corona wordt hij minder gevraagd en droogt die inkomstenbron op.

Maar het is geweten dat alimentatie soms ervoor zorgt dat je een partner tot de bedelstaf veroordeeld.
Nu hopen dat die alimentatie niet meestijgt met de index.

Al zet dit natuurlijk het wel een beetje in perspectief. In principe wil het namelijk zeggen dat iemand met een loon van 1900€+ maaltijdcheques een 400€ reserve zou kunnen hebben.
Meestal in zulke vonnissen/overeenkomsten wordt het bedrag geïndexeerd.

400€ voor 2 kinderen die dan nog in co-ouderschap zijn lijkt me gigantisch hoog. Zulke bedragen zie je bij ouders die de kinderen één weekend om de 14 dagen hebben of wanneer de ene ouder véél meer verdient dan de andere.
Hij verdient 1.980€/maand. Dat is mooi, maar niet enorm veel en rechtvaardigt geen 400€.

Ofwel klopt dat bedrag niet, ofwel heeft hij zich goedgelovig in t zak laten zetten door zijn ex, ofwel had hij een veel hoger loon toen de scheiding werd uitgesproken.

Onderschat niet het aantal appartementen uit de jaren 70 die nu op de markt komen die nog steeds grootmoeders keuken en badkamer hebben.
Maar als je die huurt moet je toch geen rekening meer houden met kosten voor de renovaties hiervan ?
Dus het lijkt me logisch dat je iets meer kan besteden aan huur.

Hij zat al hoog qua afbetaling in % voor de eigendom, wetende dat er dan nog verbouwingen bijkomen is ook geen heel slimme keuze. Dan kan hij beter huren aan die 800€

Vooral met de kennis die hij heeft en de voorbeelden die hij dagelijks ziet

1900€ netto op je 44e bij de overheid (OCMW) is toch verre van een goed loon eigenlijk ? En dan zegt hij nog dat hij middenkader is

Op fiscaal vlak is het co-ouderschap of alimentatiegeld voor de kinderen. Niet alle twee tegelijkertijd. Dus ofwel moet hij alimentatiegeld betalen aan zijn ex-partner ofwel is hij erin geluisd door tegelijkertijd co-ouderschap en alimentatiegeld te betalen voor zijn kinderen.
Ik denk dat er wel alimentatie kan zijn bij co-ouderschap, maar je kan maar één van de twee fiscaal in aftrek nemen.
Ofwel kinderen in co-ouderschap ofwel alimentatie voor diezelfde kinderen.

Soms begrijp ik al die hoge voorschotfacturen niet hoor. Wij hebben al altijd een variabel contract bij Luminus. Ik bekijk ongeveer 4x per maand mijn meterstand (ik weet het....) en voer dit in op mijn luminus.

Ik probeer geschat afrekenbedrag altijd op nul te houden.

Momenteel betalen we 230 euro voor gas per maand, geschat afrekenbedrag, nul euro. Temperatuur in rijhuis, redelijke isolatie is rond de 20 in de leefruimtes.

combinatie van vloerverwarming, recente ketel, warm water, koken op gas en 2e circuit van verwarmingselementen.

Dat is nu al drie maanden dat dit rond die 230-250 euro per maand is, ervoor was het lager, in de zomer betaalde ik nog 25 euro (enkel koken + warm water badkamer).

Verbruik in sedert 22/11/21 (installatie digitale meter), 4 maanden is 723 kubiek=8.343,42 Kwh.

Geen verrasingen, we mogen onze pollekes kussen dat het een zeer milde winter was.

Ik denk dat er wel alimentatie kan zijn bij co-ouderschap, maar je kan maar één van de twee fiscaal in aftrek nemen.
Ofwel kinderen in co-ouderschap ofwel alimentatie voor diezelfde kinderen.

Ja maar waarom moet je 400 euro per maand betalen als je co-ouderschap doet? :p
Ik snap het nog als je de kinderen één weekend om de twee weken hebt maar niet wanneer de kinderen half de tijd bij jou zijn.

Dus
ofwel klopt er iets niet aan dit verhaal
ofwel is hij getrouwd met iemand zonder inkomen, daarmee kinderen op de wereld gezet en dat is eigen verantwoordelijkheid.
ofwel is hij in het zak gezet (en dan moet er iemand dat dringend aan hem vertellen.)

Maar als je die huurt moet je toch geen rekening meer houden met kosten voor de renovaties hiervan ?
Dus het lijkt me logisch dat je iets meer kan besteden aan huur.

Hij zat al hoog qua afbetaling in % voor de eigendom, wetende dat er dan nog verbouwingen bijkomen is ook geen heel slimme keuze. Dan kan hij beter huren aan die 800€

Vooral met de kennis die hij heeft en de voorbeelden die hij dagelijks ziet

1900€ netto op je 44e bij de overheid (OCMW) is toch verre van een goed loon eigenlijk ? En dan zegt hij nog dat hij middenkader is

Dan verval je weer in de discussie huren vs kopen.
Maar los daarvan is het voor 800€ echt al niet meer evident om iets te vinden met pakweg 3 slaapkamers en recent gebouwd. Want kruip je in een oud appartement of huis dan is er geen verschil natuurlijk, je betaalt u nog altijd blauw aan energie.

Maar los daarvan is het voor 800€ echt al niet meer evident om iets te vinden met pakweg 3 slaapkamers en recent gebouwd. Want kruip je in een oud appartement of huis dan is er geen verschil natuurlijk, je betaalt u nog altijd blauw aan energie.

Er is daar een simpele oplossing voor als je nog een beetje overeenkomt met je expartner. :p

In plaats van de kinderen telkens doen verhuizen, de ouders doen verhuizen. Dan heb je maar 1 huis nodig met drie slaapkamers.

Dat doet hij nu uiteindelijk ook hè dus het is EN een hoog bedrag EN renovatiekosten EN hoge stookkosten. De slechts mogelijke optie eigenlijk

Hangt ook af van de regio, relatief recent appartement (15j), 2 slaapkamers, 88 m2 in totaal. 625 euro. Wel in Ingelmunster, in het centrum

Hangt ook af van de regio, relatief recent appartement (15j), 2 slaapkamers, 88 m2 in totaal. 625 euro. Wel in Ingelmunster, in het centrum
Uiteraard hangt dat af van de regio. Maar als ik snel eens kijk op immoweb dan is het goedkoopste in ingelmunster met minimaal EPC B (toch noodzakelijk als je wilt spreken van een appartement dat energy efficient is) 745€.

Maar ik zeg het, we komen dan weer bij het feit huren vs kopen. Voor 100€ meer betaal je een woning af die na x jaar van u is. Deze 745€ die is weg en daar kan je niks meer van recuperen. Dat is toch ook geen onbelangrijk argument.

Uiteraard hangt dat af van de regio. Maar als ik snel eens kijk op immoweb dan is het goedkoopste in ingelmunster met minimaal EPC B (toch noodzakelijk als je wilt spreken van een appartement dat energy efficient is) 745€.

Maar ik zeg het, we komen dan weer bij het feit huren vs kopen. Voor 100€ meer betaal je een woning af die na x jaar van u is. Deze 745€ die is weg en daar kan je niks meer van recuperen. Dat is toch ook geen onbelangrijk argument.
Ale wa sleurt gij daar nu opeens een verplichte epc score bij. Hangt evenveel af van orientatie tov zon en welk verdiep.

Ale wa sleurt gij daar nu opeens een verplichte epc score bij. Hangt evenveel af van orientatie tov zon en welk verdiep.
Het is wel een maat van hoe goed geïsoleerd uw huis is en hoe energie efficiënt het is. En daar ging het om eh, beter een meer energie efficiënt appartement of huis huren i.p.v. eigenaar zijn van een inefficiënt huis.

Je zal overal wel relatief goedkoop kunnen huren, maar als dat in een woning is die slecht geïsoleerd is en misschien nog een oude kerel heeft dan stook je uwzelf nog altijd arm.

Het is wel een maat van hoe goed geïsoleerd uw huis is en hoe energie efficiënt het is. En daar ging het om eh, beter een meer energie efficiënt appartement of huis huren i.p.v. eigenaar zijn van een inefficiënt huis.

Je zal overal wel relatief goedkoop kunnen huren, maar als dat in een woning is die slecht geïsoleerd is en misschien nog een oude kerel heeft dan stook je uwzelf nog altijd arm.
Ik spreek van een relatief recent appartement, niet van een oud huis.

EPC hangt toch ook af van oriëntatie en verdiep?
Verdiep: https://www.energiesparen.be/begrenzingen-gebouwschil
Oriëntatie: https://www.energiesparen.be/zonne-energie-epc

(Voor EPB nog veel grondiger, onder meer https://www.energiesparen.be/epb-pedia/rekenmethode/oververhitting )
Er zal genoeg aan te merken zijn op EPB/EPC maar ze worden met het jaar beter en nauwkeuriger hoor.

En hoe snel alles went, ook de hoge prijzen. Daarnet de auto volgegooid aan 1,75 euro de liter. Ik passeerde aan het tankstation en zei: "woooo, check da, volsmijten die handel!!!"

Prijzen waarvoor ik 6 maand terug zou zeggen van: "zot shit, kzal wel met de fiets gaan!"

En hoe snel alles went, ook de hoge prijzen. Daarnet de auto volgegooid aan 1,75 euro de liter. Ik passeerde aan het tankstation en zei: "woooo, check da, volsmijten die handel!!!"

Prijzen waarvoor ik 6 maand terug zou zeggen van: "zot shit, kzal wel met de fiets gaan!"
Ik denk dat het went zolang uw portefeuille het aankan.

Sommige mensen....

Gisteren op bezoek bij schoonzus. Om te smelten daar. Vloerverwarming op 23,5 graden. Ze heeft geen enkel idee hoe lang ze al bij dezelfde energieleverancier zit. Bleek 7 jaar te zijn, dus ze betaalt gewoon de hoofdprijs.

Maar wel klagen dat alles duur is geworden. 🤨
Het is niet omdat je al 7j bij dezelfde zit dat je daarom de hoofdprijs betaald. Ze moeten u bij mijn weten hun goedkoopste tarief geven als uw contract afloopt.

Enkel de kortingen heb je niet maar ik ben bv ook nog nooit veranderd. Voor die paar euro die ik mss eens kan uitsparen door die kortingen is het me niet waard, gebruik via energieleverancier soms kortingen bij partners dus dat is rap tenietgedaan

Het is niet omdat je al 7j bij dezelfde zit dat je daarom de hoofdprijs betaald. Ze moeten u bij mijn weten hun goedkoopste tarief geven als uw contract afloopt.

Enkel de kortingen heb je niet maar ik ben bv ook nog nooit veranderd. Voor die paar euro die ik mss eens kan uitsparen door die kortingen is het me niet waard, gebruik via energieleverancier soms kortingen bij partners dus dat is rap tenietgedaan
In de zomer kreeg je 40 tot zelfs 55% korting op de energieprijs. Dat is toch meer dan een paar € hoor.
En die kortingen krijg je als nieuwe klant ook natuurlijk 😊

Terug
Bovenaan