Aanpak van de gas- en energiecrisis

1900€ netto (+80€ MC)
Werkt bij het OCMW en kent de valkuilen, zij bevelen max 1/3e te betalen aan een hypotheek.

Hij betaalt 42% van zijn loon aan een hypotheek aan een te renoveren huis. En nu vallen die verbouwingen tegen (+de gestegen levenskost + alimentatie en co-ouderschap)

Maar hij lijkt me toch vooral de mist in te zijn gegaan met zijn hypotheek.
Die 1/3 regel begint toch ook stilaan achterhaald te worden? Dat zou voor veel mensen willen zeggen bv max 600 euro per maand afbetalen. Voor dat geld kan je op veel plaatsen zelfs geen appartement meer huren.

Nu, je moet met (MC inclusief) bijna 2000 euro op het eind van de maand toch wel iets meer dan 2,75 euro kunnen overhouden. Al is het niet zo vreemd dat hij een bepaalde maand extra veel moet neertellen als hij zijn verzekeringen in 1 keer betaald ipv maandelijks of per kwartaal te spreiden.

Laatst bewerkt:
Wij wonen sinds een paar maanden in een huis dat we aan het renoveren zijn.
Energiecontract afgesloten bij Bolt, 192 euro/maand voorschot. Paar weken geleden gebeld en eens effectief de meterstanden ingegeven om een preciezere blik te krijgen op ons verbruik. Resultaat: op 3 maanden tijd moeten we 1300 euro bijbetalen en ze stellen voor om ons voorschot op te trekken naar 460 euro/maand.
Oh wow das om niet mee te lachen

Vast contract ? Variabel contract ? Aan welk tarief ? Welk verbruik?
Hoe hebben ze het verbruik hiernaast verder geëxtrapoleerd ? De maanden februari, januari en december zijn grofweg de zwaarste verbruikers, dus je kunt in principe niet zomaar *4 doen.

Het zou voor mij een mooie verrassing zijn moest nu blijken dat ze inderdaad die koude maanden * 4 hebben gedaan om het jaarverbruik te gaan berekenen maar het lijkt mij wel dat ge als energieleverancier tabellen hebt die ge gebruikt om dat soort berekeningen te maken. Ik zal ze alleszins morgen eens opbellen om te verifiëren.

Het is variabel contract (altijd bij Bolt dacht ik).

Het zou voor mij een mooie verrassing zijn moest nu blijken dat ze inderdaad die koude maanden * 4 hebben gedaan om het jaarverbruik te gaan berekenen maar het lijkt mij wel dat ge als energieleverancier tabellen hebt die ge gebruikt om dat soort berekeningen te maken. Ik zal ze alleszins morgen eens opbellen om te verifiëren.

Het is variabel contract (altijd bij Bolt dacht ik).
Wat maakt het grootste deel uit, gas of elektriciteit?

Sommige mensen....

Gisteren op bezoek bij schoonzus. Om te smelten daar. Vloerverwarming op 23,5 graden. Ze heeft geen enkel idee hoe lang ze al bij dezelfde energieleverancier zit. Bleek 7 jaar te zijn, dus ze betaalt gewoon de hoofdprijs.

Maar wel klagen dat alles duur is geworden. 🤨

Sommige mensen....

Gisteren op bezoek bij schoonzus. Om te smelten daar. Vloerverwarming op 23,5 graden. Ze heeft geen enkel idee hoe lang ze al bij dezelfde energieleverancier zit. Bleek 7 jaar te zijn, dus ze betaalt gewoon de hoofdprijs.

Maar wel klagen dat alles duur is geworden. 🤨
Ik wil de mensen die nog zo leven geen eten geven hoor. Sommigen zijn echt niet in staat om eens zelf verantwoordelijkheid te nemen. Gisteren ook nog vlug gaan helpen bij een klant die zijn huis gaat verbouwen en vroeg of ik het zag zitten om zijn boiler te gaan afkoppelen. Binnen was het nog 25 graden (bij een huis waar ze al een week niet meer in leefden). Als ik vroeg waarom de verwarming daar nog draaide kwam het antwoord dat ze toch moeilijk in de koude verbouwingen konden doen. Om dan een kwartier later te zitten zeggen dat het toch wel erg is met die stijgende prijzen en als het zo verder gaat velen toch wel in de armoede zullen raken.

Nu, je moet met (MC inclusief) bijna 2000 euro op het eind van de maand toch wel iets meer dan 2,75 euro kunnen overhouden. Al is het niet zo vreemd dat hij een bepaalde maand extra veel moet neertellen als hij zijn verzekeringen in 1 keer betaald ipv maandelijks of per kwartaal te spreiden.
Hij betaalt 800€ lening, 400€ alimentatie en 75€ voor orthodontie van zijn kinderen.
210€ diesel per maand en meer dan 150€ voor elek/gas, hij heeft sinds de prijsstijgingen zijn voorschot niet opgetrokken omdat hij dat toch niet zou kunnen betalen...

Dat is samen al 1.635€ en hij verdient 1.980€/maand.

Lening is hoog voor een alleenstaande, maar iets redelijk huren met 3 slaapkamers zal mogelijks nog meer kosten.
400€ alimentatie en 210€ diesel lijken me ook hoge bedragen, maar daar heb je ook niet altijd vrije keuze in...

Hopelijk kan ons land de automatische indexatie van de lonen handhaven, anders gaan er nog veel meer zwarte sneeuw zien.

Hij betaalt 800€ lening, 400€ alimentatie en 75€ voor orthodontie van zijn kinderen.
210€ diesel per maand en meer dan 150€ voor elek/gas, hij heeft sinds de prijsstijgingen zijn voorschot niet opgetrokken omdat hij dat toch niet zou kunnen betalen...

Lening is hoog voor een alleenstaande, maar iets redelijk huren met 3 slaapkamers zal mogelijks nog meer kosten.
400€ alimentatie en 210€ diesel lijken me ook hoge bedragen, maar daar heb je ook niet altijd vrije keuze in...

Hopelijk kan ons land de automatische indexatie van de lonen handhaven, anders gaan er nog veel meer zwarte sneeuw zien.
Het lijkt me vooral die alimentatie die erin hakt. En ook 210 voor diesel lijkt vrij hoog. Voor een tank van 40 liter zijn dat bijna 3 volle tanken per maand die hij oprijdt.

Maar ik blijf 800 euro voor de lening echt niet hoog vinden, zelfs niet voor een alleenstaande. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar tenzij ik een appartement uit de jaren 40 koop ga ik ook snel aan dat bedrag zitten. En inclusief alle kosten ga je qua huren echt niet veel goedkoper meer uitkomen. Een beetje deftig appartement kost u al 700 euro exclusief kosten.

Andere optie is een job bijnemen in het weekend of na de uren.
Weinig populair antwoord. Ik weet het.
Het zou niet nodig mogen zijn om 2 jobs te moeten hebben om te kunnen leven. Je moet ook nog ergens wat ontspanning kunnen hebben.

Zijn enige oplossing op dit moment is die 210€diesel eruit te gooien. Die alimentatie verminderen acht ik de kans klein voor.

Maar het is geweten dat alimentatie soms ervoor zorgt dat je een partner tot de bedelstaf veroordeeld.
Nu hopen dat die alimentatie niet meestijgt met de index.

Al zet dit natuurlijk het wel een beetje in perspectief. In principe wil het namelijk zeggen dat iemand met een loon van 1900€+ maaltijdcheques een 400€ reserve zou kunnen hebben.

Die 1/3 regel begint toch ook stilaan achterhaald te worden? Dat zou voor veel mensen willen zeggen bv max 600 euro per maand afbetalen. Voor dat geld kan je op veel plaatsen zelfs geen appartement meer huren.

1/3 is inderdaad achterhaald, maar dat wil niet zeggen dat je er nog eens 10% bij moet doen EN bij een appartement heb je wel niet dat je nog duizenden € moet investeren in een renovatie..

1/3 is inderdaad achterhaald, maar dat wil niet zeggen dat je er nog eens 10% bij moet doen EN bij een appartement heb je wel niet dat je nog duizenden € moet investeren in een renovatie..
Kans is kleiner, maar onderschat de impact van VME's en oude appartementen niet op de onverwachte kosten die u kunnen opgedrongen worden.

Wij wonen sinds een paar maanden in een huis dat we aan het renoveren zijn.
Energiecontract afgesloten bij Bolt, 192 euro/maand voorschot. Paar weken geleden gebeld en eens effectief de meterstanden ingegeven om een preciezere blik te krijgen op ons verbruik. Resultaat: op 3 maanden tijd moeten we 1300 euro bijbetalen en ze stellen voor om ons voorschot op te trekken naar 460 euro/maand.
Engie heeft sinds afgelopen week denk een nieuwe functie toegevoegd aan zijn app : maandelijkse inschatting. Dit is op basis van je laatst gekende verbruik en de verwachte temperaturen.

Voor Maart verwachten zij bij ons blijkbaar een verbruik van 1561kWh. We zijn nu de 19e (laatste cijfers) en hebben 305kWh verbruikt..
Als ze op basis daarvan ons voorschot moeten bepalen is het ook minstens 2x teveel

Lening lijkt me wel ok, niet veel andere keus denk ik. Alimentatie dan weer wel hoog, rekent hij dat bruto aan mss? Want dat kan je aftrekken vd belastingen.
Diesel zal door afstand woon-werk zijn, mss zijn er alternatieven qua OV of fiets (extra fietsvergoeding?). Helaas wordt er in België teveel belast op het bezit van een wagen ipv gebruik zodat de alternatieven niet altijd veel goedkoper zijn als je toch een wagen wil behouden.

1900€ netto (+80€ MC)
Werkt bij het OCMW en kent de valkuilen, zij bevelen max 1/3e te betalen aan een hypotheek.

Hij betaalt 42% van zijn loon aan een hypotheek aan een te renoveren huis. En nu vallen die verbouwingen tegen (+de gestegen levenskost + alimentatie en co-ouderschap)

Maar hij lijkt me toch vooral de mist in te zijn gegaan met zijn hypotheek.

Ik denk eerder dat de alimentatie de killer is.

Waarom moet hij 400euro per maand betalen als hij aan co-ouderschap doet? Co-ouderschap is toch meestal 50-50 dus waarom nog 400 bij betalen per maand?

Onderschat niet het aantal appartementen uit de jaren 70 die nu op de markt komen die nog steeds grootmoeders keuken en badkamer hebben.

Terug
Bovenaan