Aanpak van de gas- en energiecrisis

Wat ik niet goed snap is dat een vat olie nu volgens de media evenveel kost als met de crisis van 2008. Maar ik kan me niet herinneren dat ik in 2008 deze tarieven heb betaald voor brandstof. Dat kan toch niet alleen aan een indexering van de prijzen liggen? Als ik een jaarlijkse indexering van gemiddeld van 2% toepas op de prijs van 2008 kom je nu aan een maxprijs van ongeveer 1,60 euro voor een liter brandstof
Koers euro - dollar bepaalt heel veel.

Brandstof is dan ook gewoon meer en meer een verkapte vorm van belastingen heffen. 48,5% die terug vloeit naar de overheid in vorm van accijnzen en belastingen is niet normaal. Pure pesterijen zijn dat.
Yup pesten. Aub seg grow up.
In al onze omliggende landen(behalve Luxemburg) ligt de prijs zo hoog of zelfs hoger, maar het is weer de schuld van onze overheid omdat ze mensen pesten ?

Wat ik niet goed snap is dat een vat olie nu volgens de media evenveel kost als met de crisis van 2008. Maar ik kan me niet herinneren dat ik in 2008 deze tarieven heb betaald voor brandstof. Dat kan toch niet alleen aan een indexering van de prijzen liggen? Als ik een jaarlijkse indexering van gemiddeld van 2% toepas op de prijs van 2008 kom je nu aan een maxprijs van ongeveer 1,60 euro voor een liter brandstof
Toen was er toch dat cliquetsysteem waardoor de accijnzen daalde als de prijzen stegen. Zal daar ook wel aan liggen.

Brandstof is dan ook gewoon meer en meer een verkapte vorm van belastingen heffen. 48,5% die terug vloeit naar de overheid in vorm van accijnzen en belastingen is niet normaal. Pure pesterijen zijn dat.
Dat zie je alleen al aan heit feit wat de benzine en diesel nu kosten en in 2008 bij de vorige crisis. De prijs van een vat was toen gelijkaardig alleen lag de prijs toen op 1.20-1.30 en nu 2+ euro, Daar wordt alleen de staatskas blij van en dat is imo ook de enige rede dat er zo getaffeld wordt met maatregelen.

Yup pesten. Aub seg grow up.
In al onze omliggende landen(behalve Luxemburg) ligt de prijs zo hoog of zelfs hoger, maar het is weer de schuld van onze overheid omdat ze mensen pesten ?

Bijna 50% belastingen op een product noem ik inderdaad pesterijen.

Toen was er toch dat cliquetsysteem waardoor de accijnzen daalde als de prijzen stegen. Zal daar ook wel aan liggen.
Deed het cliquetsysteem niet net het omgekeerde? Accijnzen even hoog houden als de prijs zakte, maar dan wel laten meestijgen als de prijs omhoog ging?

Deed het cliquetsysteem niet net het omgekeerde? Accijnzen even hoog houden als de prijs zakte, maar dan wel laten meestijgen als de prijs omhoog ging?
Omgekeerde cliquetsysteem, sorry.

Het omgekeerde cliquetsysteem moet prijsstijgingen van brandstof te temperen. Concreet dalen de bijzondere accijnzen vanaf een bepaalde prijsdrempel. Voor de staat wordt het accijnsverlies gecompenseerd door de gestegen BTW-inkomsten. Voor de consument betekent dit dat de prijs aan de pomp minder snel stijgt. Dit werd voor het eerst ingevoerd in 2004-2005 naar aanleiding van de stijgende branstofprijzen, wanneer diesel meer dan 1,5 euro/L en benzine meer dan 1,7 euro/L (Incl. BTW) kost aan de pomp.

En zit CO2 mee in VAA en is er CO2 bijdrage werkgevers

En nu terug over naar gas: zou Colruyt het zich al beklagen dat ze veel cng wagens hebben :unsure:
Was 5 jaar geleden al duidelijk dat CNG nergens naartoe ging. Er waren toen nog 2 merken die eraan mee deden (VW en Opel, dacht ik). Maar met de overnamen door PSA, is Opel al weggevallen. Dat er dus recent nog geïnvesteerd werd in CNG, is een nogal rooskleurig beeld hebben van de toekomst. Of ze moeten fameuze kortingen bij VAG gekregen hebben. En ze zitten natuurlijk ook met hunne DATS24 en minder consumenten die CNG kiezen. Dusja... dat aangekochte gas moet ergens naartoe.

Uit een ander topic:
Maar de NAVO wel (Canada en Australië) als ik het goed heb
Dat het geen proporties als met Rusland zal aannemen, staat vast (knock on wood). Maar als het gaat om ons onafhankelijk te maken, schieten we ons doel wel weer voorbij. De recente geschiedenis leert ons dat ook relaties met die landen fluctueren (ander leiderschap, interne strubbelingen, allianties met derden...). En naast 2 van de 5 ogen kan je bijna niet omheen Kazachstan (number 1 exporter of potassium uranium). En ook die prijzen kunnen sterk onderhevig zijn aan marktspelingen. Dus op korte termijn, misschien, maar op lange termijn zie ik daar dezelfde problemen ontstaan. Nuja... hetzelfde met grondstoffen voor accu's, zonnepanelen, windturbines,... We zouden al de koolmijnen terug moeten openen om onze onafhankelijkheid te minderen. Of stoken op kleintjes met mayonnaise. 't Zou nogal een gang gaan.

'k Zal mij van verder cynisme onthouden.

De overheid gebruikt accijnzen als een soort kilometerheffing. Denk jij dat je met je wegenbelasting je volledige aandeel aan de investeringen in de Belgische weginfrastructuur dekt?
Aan de grotendeels erbarmelijke staat van ons wegennet te zien zou ik denken van wel.

Impact op mileu he
En zo erg gepest wordt er precies toch niet als ik op https://www.verkeerscentrum.be/ kijk, 150km file
Alsof dat ook maar enige indicatie is. Mensen moeten nu eenmaal gaan werken, die kunnen niet zomaar hun baas bellen en zeggen “De naft staat te hoog, ik blijf thuis eh!”.

De overheid gebruikt accijnzen als een soort kilometerheffing. Denk jij dat je met je wegenbelasting je volledige aandeel aan de investeringen in de Belgische weginfrastructuur dekt?

De overheid gebruikt accijnzen om inkomsten te verwerven en om het gebruik van producten te ontmoedigen. Heb je ergens een bron van hoeveel accijnzen er terugvloeien naar weginfrastructuur? Kan zelf niet direct iets vinden en ben wel eens benieuwd.

Aan de grotendeels erbarmelijke staat van ons wegennet te zien zou ik denken van wel.

Alsof dat ook maar enige indicatie is. Mensen moeten nu eenmaal gaan werken, die kunnen niet zomaar hun baas bellen en zeggen “De naft staat te hoog, ik blijf thuis eh!”.
In Brussel is merendeel bediende dus die kunnen allemaal van thuis werken ;)

Ik zou verwachten dat met corona er toch al een mindset-switch is
Ambtenaren is 2d / week thuiswerk bij mijn weten bv
Ambtenaren is nog steeds telewerk aangeraden dus liefst 5dagen thuis volgens mij
En dat is ook een groep zonder bedrijfswagen dus die gaan dan sowieso wel met de trein :)
Als die van mij morgen zegt dat we fulltime naar kantoor moeten (terwijl het de afgelopen 2jaar eigenlijk zonder probleem van thuis uit kon) dan ga ik wel gewoon zeggen dat hij nog een tijdje kan wachten of hij moet het ergens compenseren

Voor niks gaat de zon op.
En kom nu aub nie af over mensen uit de zorg/magazijniers/fabrieksarbeiders die niet van thuis kunnen werken want die wonen ook meestal geen 50km van hun thuis hé.. en dan valt de meerprijs echt nog wel hé ten opzichte van nu

Voor niks gaat de zon op.
En kom nu aub nie af over mensen uit de zorg/magazijniers/fabrieksarbeiders die niet van thuis kunnen werken want die wonen ook meestal geen 50km van hun thuis hé.. en dan valt de meerprijs echt nog wel hé ten opzichte van nu
Dat zijn nochtans net diegene die die meerprijs niet zo makkelijk kunnen dragen.

Terug
Bovenaan