Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hier nog erger..

Als ik de vroege heb en met de trein wil gaan ben ik 5u15 onderweg, moet de trein nemen om 0:12 om om 5:15 aan te komen. (Reken 12 minuutjes fietsen naar het station)
En 1u15 terug, dat "valt nog mee"

Met de auto 35 minuten. (27km enkel)
Komt wel uitgeslapen aan op uw werk dan

Pellets zijn normaal niet onderhevig aan de gas en olie prijzen, maar momenteel zijn die prijzen precies ook omhoog aan het gaan door een sterk toegenomen vraag. Een leverancier belde mij daarjust dat de zakken momenteel al aan 6.30 staan ipv 5.30..op een pallet scheelt dat al 65 euro

Hier nog erger..

Als ik de vroege heb en met de trein wil gaan ben ik 5u15 onderweg, moet de trein nemen om 0:12 om om 5:15 aan te komen. (Reken 12 minuutjes fietsen naar het station)

Edit: en ik werk dus IN een station e..
Ah interessant. Vraagje: voorziet de nmbs eigenlijk zo van die "slaapplaatsen" waarvan ge eventueel zou kunnen gebruik maken? Of is het echt "fuck it, zie maar dat ge er op tijd geraakt"

Misschien gaat dit wat offtopic, maar nu het toch even over openbaar vervoer gaat... Hier is een gedachte-experiment vanuit het idee dat de gemiddelde autobezetting 1,43% bedraagt:, en anderzijds dat het openbaar vervoer in zijn huidige vorm bijna nooit een comfortverhogende keuze is:

We vervangen De Lijn door een publiek rideshare-systeem waar zowel grote bussen, kleinere bussen, taxi's, en occassionele carpoolers inzitten. Private partijen kunnen hierin instappen.
  • Er zijn geen vaste routes meer. Een enorme server aangestuurd door wiskundige agoritmes en machine learning stemt de vraag op het aanbod af en probeert zo efficient mogelijk gereden kilometers, wachttijden en overstappen te beperken. Privépartijen kunnen bovenop dit systeem apps bouwen om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.
  • In een app duidt je je gewenste bestemming aan en er wordt je automatisch een chauffeur toegewezen. (chauffeurs mogen niet zomaar kiezen en enkel de lucratiefste routes rijden)
  • Op alle snelwegen van het land wordt één rijstrook gereserveerd voor dit systeem.
  • Aan elk dorpsplein, station, autostrade-afrit, en industriepark komt een parkeerstrook gereserveerd voor dit systeem dat dienstdoet als knooppunt waar dan ook vaak deelfietsen en dergelijke aanwezig zijn.
  • Opgehaald worden vanaf zo'n knooppunt is goedkoper dan eenderwaar anders opgehaald worden, en er is eveneens een maximale gegarandeerde wachttijd.
  • We promoten het gebruik van het systeem om te carpoolen voor iedereen die pendelt via subsidies, belastingsvoordelen, of zelfs een verplichting om bij het pendelen af en toe als chauffeur op te treden voor sommige mensen met salariswagens.
Mijn redenering is dat hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe efficïenter het gaat werken. Als 20% van de auto's op de baan meedoet aan een dergelijk systeem moet je bijna nergens in Vlaanderen nog langer dan 2 minuten wachten om ergens te raken, zelfs op vervelende tijdstippen.

En intussen in hbvl "Nog 10 dagen elke dag zon! Tijd voor terrasjes, BBQ's en Ijsjes"
Want aahja dat is allemaal gratis

Mij niet gelaten hé, maar je kan ook zeggen "Nog 10 dagen elke dag zon! Tijd om de verwarming een graad lager te zetten"
Ni aan ene kant "Euhm overheid, alles begint TE duur te worden! Help ons!" en aan de andere kant "heyhey terrasjes!!" Dat botst in mijn ogen
Tgoh als we een ijsje gaan eten op een zonnige dag al als een uiting van luxe gaan bekijken. Het gaat hier niet om een cruise naar de Caraïben he. Dat staat wat mij betreft toch los van de gigantische prijsstijging van basisbehoeften (energie), en de betaalbaarheid daarvan.

Tgoh als we een ijsje gaan eten op een zonnige dag al als een uiting van luxe gaan bekijken. Het gaat hier niet om een cruise naar de Caraïben he. Dat staat wat mij betreft toch los van de gigantische prijsstijging van basisbehoeften (energie), en de betaalbaarheid daarvan.
Het ging me vooral om de toon in de media/kranten. En de mensen die daar in meegaan.
Een ijsje en zelfs een terrasje is geen luxe

Al is het ook gewoon een kwestie van keuzes maken en prioriteiten hé. Iedereen heeft recht op ontspanning en een ijsje wat mij betreft, maar als je moet kiezen tussen je terrasje of de benzine van je auto en je kiest dan voor je terrasje en je kijkt naar de overheid voor de benzine in je auto, dan maak je foute keuzes (misschien wat kort door de bocht)

Pellets zijn normaal niet onderhevig aan de gas en olie prijzen, maar momenteel zijn die prijzen precies ook omhoog aan het gaan door een sterk toegenomen vraag. Een leverancier belde mij daarjust dat de zakken momenteel al aan 6.30 staan ipv 5.30..op een pallet scheelt dat al 65 euro
Ja, die zijn ook niet onnozel. Als al de rest onhoog gaat, profiteren die er ook van.

Misschien gaat dit wat offtopic, maar nu het toch even over openbaar vervoer gaat... Hier is een gedachte-experiment vanuit het idee dat de gemiddelde autobezetting 1,43% bedraagt:, en anderzijds dat het openbaar vervoer in zijn huidige vorm bijna nooit een comfortverhogende keuze is:

We vervangen De Lijn door een publiek rideshare-systeem waar zowel grote bussen, kleinere bussen, taxi's, en occassionele carpoolers inzitten. Private partijen kunnen hierin instappen.
  • Er zijn geen vaste routes meer. Een enorme server aangestuurd door wiskundige agoritmes en machine learning stemt de vraag op het aanbod af en probeert zo efficient mogelijk gereden kilometers, wachttijden en overstappen te beperken. Privépartijen kunnen bovenop dit systeem apps bouwen om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen.
  • In een app duidt je je gewenste bestemming aan en er wordt je automatisch een chauffeur toegewezen. (chauffeurs mogen niet zomaar kiezen en enkel de lucratiefste routes rijden)
  • Op alle snelwegen van het land wordt één rijstrook gereserveerd voor dit systeem.
  • Aan elk dorpsplein, station, autostrade-afrit, en industriepark komt een parkeerstrook gereserveerd voor dit systeem dat dienstdoet als knooppunt waar dan ook vaak deelfietsen en dergelijke aanwezig zijn.
  • Opgehaald worden vanaf zo'n knooppunt is goedkoper dan eenderwaar anders opgehaald worden, en er is eveneens een maximale gegarandeerde wachttijd.
  • We promoten het gebruik van het systeem om te carpoolen voor iedereen die pendelt via subsidies, belastingsvoordelen, of zelfs een verplichting om bij het pendelen af en toe als chauffeur op te treden voor sommige mensen met salariswagens.
Mijn redenering is dat hoe meer mensen er gebruik van maken, hoe efficïenter het gaat werken. Als 20% van de auto's op de baan meedoet aan een dergelijk systeem moet je bijna nergens in Vlaanderen nog langer dan 2 minuten wachten om ergens te raken, zelfs op vervelende tijdstippen.

• Als ik een spidersense zou hebben voor cijfers die mensen uit hun duim gezogen hebben dan zou het nu niet kriebelen, het zou gloeiend heet staan... 20%, 2 minuten, ... we kunnen nu op vastgelegde trajecten voor trein en bus niet eens stiptheid garanderen en jij denkt dat dat bij een variabel netwerk aangestuurd door algoritmen en machine learning wél zou lukken?

• Heb jij ooit het openbaar vervoer genomen? Genoeg volk daarop dat ik nooit ofte nimmer zou willen meenemen in mijn wagen, zelfs al was het een salariswagen op kosten van mijn werkgever (en de staat): marginale dronkaards en drugsgebruikers, mensen die uren stinken in de wind, mensen die geen woord Nederlands/Frans/Engels spreken, mensen die wél een landstaal spreken maar met een irritant accent, mensen die onzin uitkramen, mensen met hopen winkeltassen of een gigantische kinderwagen...

ik probeer vooral de bus en als het enigszins kan ook de metro volledig te vermijden. De trein valt gelukkig nog enigszins mee, zolang ze tenminste dat niet gratis gaan maken zoals Paul Magnette voorstelde, of als je de pech hebt dat desondanks een aantal illegalen of junkies opstappen en Securail niet tijdig kan ingrijpen.

• Ter verdediging van de mensen die ik niet zou willen meenemen, ongetwijfeld zouden velen mij ook niet als chauffeur willen:
    ik maak flauwe grapjes, begin nutteloze over actualiteit, wetenschapen en nutteloze wist-je-datjes die niet voor iedereen even amusant zijn, en hoewel ik best wel een goede chauffeur ben op de baan, ben ik een ramp in parkeren.
    Ik zou tegelijkertijd ook veel andere mensen niet als chauffeur willen hebben, terwijl ik passagier ben.

• Salariswagens verplichten als taxichauffeur op te treden... van waar? Het hol van pluto naar een bedrijventerrein een tiental kilometer verder? Dat gaat niet echt veel zin hebben. Misschien als je in het weekend een taxi richting kust of Ardennen nodig hebt, dan wel.

• Verplichting voor iedereen die pendelt via subsidies? Dus als ik met mijn treinabonnement richting Brussel pendel, zou ik in mijn vrije tijd ook mensen moeten meenemen in mijn eigen wagen? Liever ook niet eigenlijk. Dat is ook een subsidie van een héél andere grootorde dan een salariswagen denk ik dan (effectief enkel woon-werk traject, véél lager bedrag).
Nu om met een positieve noot te eindigen: er zitten ook goede dingen in: snelwegstroken reserveren voor en het promoten van carpoolers, knooppunten voor autodelen en openbaar vervoer (hoewel treinstations dat eigenlijk al zouden moeten zijn), maar dat geheel gaat nooit ofte nimmer werken denk ik dan. /cynisme

Deze energiecrisis onderlijnt overigens nogmaals hoe pervers het systeem van tankkaarten is:

Eén groep mensen die het quasi niet voelt, al de rest moet extra betalen.

Hier nog erger..

Edit: en ik werk dus IN een station e..

Dus je pakt 1 keer de fiets (elektrische zelfs gewone is te doen) en 1 keer gratis de trein met uw fiets :unsure:

Deze energiecrisis onderlijnt overigens nogmaals hoe pervers het systeem van tankkaarten is:

Heel kort door de bocht natuurlijk want mensen die voor het werk constant rijden worden daar ook mee in rekening genomen.

Ik tank 1 keer per maand ongeveer voor 45l dus dat is nog geen eens 100 euro

Lol, die mensen "winnen" geen 100 euro he, die verliezen minder veel. Ik heb een bedrijfswagen maar voel de stijging in de energiefactuur even goed.
Oke, ik prijs mezelf gelukkig, maar dat is weer zo'n typisch artikel dat de bedrijfswagen verkettert.

Dan kan je even goed zeggen dat mensen met een energieneutrale woning zoveel hondert euro "winnen".

Lol, die mensen "winnen" geen 100 euro he, die verliezen minder veel. Ik heb een bedrijfswagen maar voel de stijging in de energiefactuur even goed.
Oke, ik prijs mezelf gelukkig, maar dat is weer zo'n typisch artikel dat de bedrijfswagen verkettert.

Dan kan je even goed zeggen dat mensen met een energieneutrale woning zoveel hondert euro "winnen".

Goh ja, ik heb ook een onbeperkte tankkaart. Maar denk dat ik de laatste maanden maximum 80-100 km per week rijd.
Ik doe alles onder de 10-20 km met de fiets of mijn elektrisch stepke. (behalve winkelen of felle regen)
Maar prijs me met 12l/100km toch gelukkig met mijn tankkaart not gonna lie. Maar ga dus zeker niet brainless voor alles de auto pakken omdat 't gratis is.

Nu goed salariswagens en tankkaarten blijven natuurlijk een verkapte vorm van loon en dat blijft een probleem.

Goh ja, ik heb ook een onbeperkte tankkaart. Maar denk dat ik de laatste maanden maximum 80-100 km per week rijd.
Ik doe alles onder de 10-20 km met de fiets of mijn elektrisch stepke. (behalve winkelen of felle regen)
Maar prijs me met 12l/100km toch gelukkig met mijn tankkaart not gonna lie. Maar ga dus zeker niet brainless voor alles de auto pakken omdat 't gratis is.

Nu goed salariswagens en tankkaarten blijven natuurlijk een verkapte vorm van loon en dat blijft een probleem.

12l/100km :wtf:
Doe jij alles in 1e versnelling ofzo?

Dat is geen verkapte vorm van loon want je betaald er belastingen op ;)

Ik krijg 1 januari indexatie, sommige elke maand of elke keer de 2% overschreden is
De werkbonus wordt in maart ook alweer aangepast

Dat is ook niet eerlijk dan

Ik stel me het nut soms toch ook wel in vraag van dergelijke auto’s. Allé, het is u gegund en iedereen koopt wat hij wil, versta mij niet verkeerd. Maar er bestaan toch genoeg deftige auto’s die een pak minder verbruiken.

Ik stel me het nut soms toch ook wel in vraag van dergelijke auto’s. Allé, het is u gegund en iedereen koopt wat hij wil, versta mij niet verkeerd. Maar er bestaan toch genoeg deftige auto’s die een pak minder verbruiken.

Goh ja, ieder zijn hobby I guess.
Zijn ook dingen waarvan ik nie snap da andere ze leuk vinden mja.

Zelfde met m'n stepke 😎

Nee das mijn normaal verbruik gewoon se. CLA45 verbruikt wel wat.

Snel zoeken leert me dat die op papier 8l verbruikt dus 12l betekend echt wel dat het aan uw rijstijl ligt (zeker als je geen korte afstanden doet)

Ik denk dat @Carrion bedoeld dat dat als bedrijfswagen kan en daar ben ik het volledig mee eens

Ja, carfleet hier vindt dat gewoon normal... die hebben niet de km naar beneden gehaald en niet de lease contracten verlengd.

Terug
Bovenaan