Aanpak van de gas- en energiecrisis

Mensen die in ploegen werken, vergeet het al maar. Mensen die in kerkdorpen wonen, vergeet het al maar.
Ligt het misschien ook niet aan de huidige generatie ?

Ik kan me toch nog heel goed herinneren dat er hier altijd enorm veel mensen 's morgens met de bus of de fiets vertrokken naar Ford Genk en de toeleveranciers errond. Uit een kerkdorp (en de omringende uiteraard) en in shiften.

@JBM die bussen waren daar wel op afgestemd hoor.

Fiets en vooral de elektrische fiets moeten al die plaatsen toch bereikbaar maken. Ik doe 8km enkel naar kantoor in 20min, met een heleboel 'obstakels' op mijn weg. Dan is 20km in 45min haalbaar als dat op een fietssnelweg is.

Inderdaad, dat was ook de conclusie die wij maandag hadden en waar de stad dus ook al volop mee bezig is. Wel gaan we trachten een carpool platform uit de grond te stampen, specifiek voor de mensen die op deze industriezone werken.

In welke wereld is dat een deftige bron voor

Dat een afstand van 50 km tout court al véél is, en akkoord ik vind daar geen deftige studie over op 1-2-3, maar het volstaat in je eigen omgeving of hier in de brutoloon thread eens te gaan kijken. Anekdotisch bewijs misschien, maar ik ken maar zéér weinig tegenvoorbeelden.

ik weet dat je heel hard tegen bedrijfswagens bent, maar je moet ook leren nuanceren.
Soms komt het over als Jaloezie (wat ik oprecht geloof dat het niet het geval is)
als morgen heel het systeem overhoop gaat, dan zijn er duizenden extra werklozen, moeten die nog altijd op hun werk geraken (of sommige zullen geen werk meer hebben). De extreme voorbeelden zoals iemand dat met de bedrijfswagen van de partner gaat werken, is uiteraard not done.

Voor een stuk is het gerust jaloezie hoor: er is ook niets verkeerd met jaloers te zijn op een oneerlijk systeem als je zelf de prijs aan de pomp ziet toenemen.

Maar dat zijn zaken die perfect gecontroleerd zouden kunnen worden, door gewoon de afstanden afgelegd met de bedrijfswagen/salariswagen te registreren en woon/werk eruit te filteren. Het hele systeem moet dan zelfs niet op de schop, maar het privéverbruik zou wél correct belast kunnen worden. Fraude zoals de leerkrachte waar ik het over had zou dan ook de salariswagen van haar man wél nog kunnen nemen, maar zou er wél een prijs voor betalen.

Ter info: zelfs ik als vertegenwoordiger dat belachelijk veel km's doet voel mij al schuldig om is een dag naar de zee te rijden met de auto op 'kosten' van de zaak.
Voor mij is dat vooral een werkinstrument.
Mijn loonopslag is trouwens ook niet doorgegaan dit jaar, ja maar jij hebt een bedrijfswagen, collega's zonder bedrijfswagen dan weer wel.

Die discussie ga ik niet aangaan, vertegenwoordigers zijn één van de weinige categorieën waar de bedrijfswagen effectief een werkinstrument is, bij vele anderen is dat niet zo. Mits een correct registratiesysteem zou eigen verbruik zoals een tripje naar zee daar overigens geen enkel probleem zijn.

Loonopslag is weer zo'n dwaas discussiepunt in dit land, in feite worden lonen hier geïndexeerd, dus verarmen doe je al sowieso niet.
Het feit dat je een bedrijfswagen + tankkaart behoudt mét privégebruik in tijden van stijgende brandstofprijzen is al een vorm van opslag op zich denk ik dan.

Waar ga je op overstappen als er geen bus rijdt?
Voor mensen die in ploegen werken zijn er dus geen bussen 's morgens, 's avonds of 's nachts. Op dit industrieterrein werken zowat alle arbeiders in één of ander ploegensysteem. Ook de aansluiting van de treinen op de bussen is afgestemd op scholen. Niet op werkende mensen. De investering die De Lijn zou moeten doen om daar lijnen voor te voorzien kunnen ze simpelweg niet dragen, omdat de return veel te klein zou zijn.

En zelfs als er in dagpost gewerkt wordt: stel iemand woont in een gehucht woon op pakweg 15 km. Met de combinatie fiets/voet en bus kan het best zijn dat die persoon één tot anderhalf uur onderweg is (dixit De Lijn zelf in onze ontmoeting he). Om vervolgens ofwel veel te vroeg ofwel veel te laat toe te komen. Voor een job als bv. magazijnier, wie gaat zoiets doen denk je? Het is makkelijk wat te roepen maar de praktijk is helaas heel anders.

En goed, dit is hier geen uitzonderlijke situatie. je kan dit doortrekken naar zowat alle industrieterreinen in Vlaanderen.

nog nooit gehoord van collectief vervoer???

Stel u voor dat men eens zou moeten combineren of moeten overstappen seg!

Dat was toch net de hele bedoeling: auto of fiets tot aan station, trein en dan aansluiting met de bus?
Volledig akkoord, maar hij sprak ook over ploegen, en al ons openbaar vervoer ligt buiten de normale daguren toch vooral op zijn gat.

En ook, een keer je daar met verschillende bedrijven werkt (wat in ons versnipperd land altijd is buiten in Brussel) stijgt de kans op miserie wel serieus. Zo'n zaken op elkaar afstemmen loopt toch vaak verkeers, en soms is het ook gewoon iets dat niet beter kan (een overstap met de trein geeft ook meer kans op complicaties meestal). Als men dan ook nog begint om parkings vlakbij stations betalend te maken, dan lijkt me toch of men wil de mobiliteit gewoon tegenwerken.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat bv. de trein met een plooifiets nogal onderschat wordt. Natuurlijk, ondanks gezaag is tijd=geld. Als je moet kiezen tussen een 1u+ openbaar vervoer of 30 min wagen, zullen velen toch wel de financiële kost slikken als ze kunnen.

Ligt het misschien ook niet aan de huidige generatie ?

Ik kan me toch nog heel goed herinneren dat er hier altijd enorm veel mensen 's morgens met de bus of de fiets vertrokken naar Ford Genk en de toeleveranciers errond. Uit een kerkdorp (en de omringende uiteraard) en in shiften.
Zie mijn ander bericht, er zijn geen bussen op die uren.
Ford Genk was een andere situatie. Die legden zelf buslijnen in. Maar op zijn hoogtepunt werkten daar 13.000 werknemers he.

Zie mijn ander bericht, er zijn geen bussen op die uren.
Ford Genk was een andere situatie. Die legden zelf buslijnen in. Maar op zijn hoogtepunt werkten daar 13.000 werknemers he.
Maar toch in samenspraak met de lijn ? Want het waren lijnbussen
En niet iedereen nam de bus hé, enorm veel van die mensen ging ook gewoon met de fiets werken

Inderdaad, dat was ook de conclusie die wij maandag hadden en waar de stad dus ook al volop mee bezig is. Wel gaan we trachten een carpool platform uit de grond te stampen, specifiek voor de mensen die op deze industriezone werken.
En als je dat dan combineert met een budget van de werkgever voor aantrekkelijke leasefietsen, dan kan het wel snel gaan.
En voordeel van de werkgever: die fietsen zijn een retentietool 🤭

Maar toch in samenspraak met de lijn ? Want het waren lijnbussen
En niet iedereen nam de bus hé, enorm veel van die mensen ging ook gewoon met de fiets werken
Hoe het juist in elkaar zat weet ik niet. Dat waren geen echte lijnbussen, maar bussen die door De Lijn gehuurd werden denk ik. Dat was dan in kleuren van de Lijn, maar daar stond dan toch bv. Heidebloem (busbedrijf) op. In ieder geval droeg Ford die kosten wel.

Ik weet ook niet of het iets met generaties te maken heeft hoor. Op mijn werk beginnen meer en meer mensen de weg naar onze fietslease te vinden. En dat zijn hoofdzakelijk de jongere werknemers toch wel.

Ben afgelopen weekend bij mijn ouders op bezoek geweest in Maaseik, dus 3/4 autostrade. Ik zag echt aan niks dat de brandstoffen zo duur zijn....

Ford waren deels lijnbussen, deels gehuurde bussen.

Hoe het juist in elkaar zat weet ik niet. Dat waren geen echte lijnbussen, maar bussen die door De Lijn gehuurd werden denk ik. Dat was dan in kleuren van de Lijn, maar daar stond dan toch bv. Heidebloem (busbedrijf) op. In ieder geval droeg Ford die kosten wel.

Ik weet ook niet of het iets met generaties te maken heeft hoor. Op mijn werk beginnen meer en meer mensen de weg naar onze fietslease te vinden. En dat zijn hoofdzakelijk de jongere werknemers toch wel.
Zou kunnen. Ik durf het ook niet met zekerheid zeggen

Dat is toch positief die fietslease :)
We zijn misschien te ver aan het afglijden, maar mensen hebben toch een keuze. Sommige beseffen het nog niet zoals @Sylverscythe al zei.
Je kan toch niet altijd naar de overheid blijven kijken en verwachten/eisen dat zij er iets aan doen, maar dan niet een kleine wijziging in je eigen gedrag willen doen/overwegen om al kosten te besparen (in het algemeen kosten, dus zelfs niet alleen aan energieprijzen).

En nee dat zal niet allemaal voor iedereen even makkelijk zijn maar iedereen kan volgens mij wel iets doen/aanpassen. Toch zeker de middeklasse die volgens sommige hier zelfs zal verdwijnen

is dan ook een super oplossing.Dit samen met die steps, escooters en dergelijke.
Nog infrastructuur voorzien (douches en dergelijke) om de beschermende kledij voor het weer op te bergen en dat is super.
In steden denk ik dat dit veel beter is, het valt mij op hoe in antwerpen er zo veel minder scooters/motors als in parijs rondrijden.

Die fietssnelweg , geen idee, nooit gebruikt, maar als daar een rijvak fiets is, dan scooter/fiets dat tot 40km/u mag, dan is dat zelf een goede manier om brussel/antwerpen te doen

Waar ga je op overstappen als er geen bus rijdt?
Voor mensen die in ploegen werken zijn er dus geen bussen 's morgens, 's avonds of 's nachts. Op dit industrieterrein werken zowat alle arbeiders in één of ander ploegensysteem. Ook de aansluiting van de treinen op de bussen is afgestemd op scholen. Niet op werkende mensen. De investering die De Lijn zou moeten doen om daar lijnen voor te voorzien kunnen ze simpelweg niet dragen, omdat de return veel te klein zou zijn.

En zelfs als er in dagpost gewerkt wordt: stel iemand woont in een gehucht woon op pakweg 15 km. Met de combinatie fiets/voet en bus kan het best zijn dat die persoon één tot anderhalf uur onderweg is (dixit De Lijn zelf in onze ontmoeting he). Om vervolgens ofwel veel te vroeg ofwel veel te laat toe te komen. Voor een job als bv. magazijnier, wie gaat zoiets doen denk je? Het is makkelijk wat te roepen maar de praktijk is helaas heel anders.

En goed, dit is hier geen uitzonderlijke situatie. je kan dit doortrekken naar zowat alle industrieterreinen in Vlaanderen.
Dat de lijn niet meteen 24/7 service kan leveren waar ervoor nog geen dienst was, begrijp ik ook wel. Maar je kan toch al beginnen met vanaf het dichtsbijzijnde treinstation of centrale De Lijn hub met dagshiften?

Als je natuurlijk altijd elk probleem meteen 100 procent wil opgelost zien, gaat het er ook nooit van komen

Dat de lijn niet meteen 24/7 service kan leveren waar ervoor nog geen dienst was, begrijp ik ook wel. Maar je kan toch al beginnen met vanaf het dichtsbijzijnde treinstation of centrale De Lijn hub met dagshiften?

Als je natuurlijk altijd elk probleem meteen 100 procent wil opgelost zien, gaat het er ook nooit van komen
Ben ik mee akkoord, vandaag ook dat er naar andere zaken gekeken wordt dan het OV.
Mijn enige punt was dan ook dat het OV voor heel wat werknemers, en dan beginnende met diegenen die in shiften werken, gewoon geen mogelijkheid is. Carpoolen of de fiets is in veel gevallen mogelijk wel een oplossing natuurlijk.

Stel u voor dat men eens zou moeten combineren of moeten overstappen seg!

Dat was toch net de hele bedoeling: auto of fiets tot aan station, trein en dan aansluiting met de bus?
Dat werkt alleen als het 1 rechtstreekse verbinding is tussen grote steden anders is het hier in BE gewoon te zot voor woorden

Ik heb hier eens gekeken:
- 5 min wandelen tot de bushalte (ik woon op 5 min van het centrum.)
- Bus 1 tot van mijn stad (ja stad, geen boerengat in the middle of nowhere) tot de volgende iets grotere stad
- Bus 2 van die stad tot stad waar ik werk
- Bus 3 van busstation tot aan kantoor

Dat is 1u32 voor 26 km. Welke gek gaat dan nog het OV pakken. Want: totaal niet flexibel en veel te veel tijd verlies. Tel de kostprijs van 3 uur reizen per dag maar eens uit. En ik heb dan nog een kantoorjob waar ik mijn uren zelf kies.

Dat werkt alleen als het 1 rechtstreekse verbinding is tussen grote steden anders is het hier in BE gewoon te zot voor woorden

Ik heb hier eens gekeken:
- 5 min wandelen tot de bushalte (ik woon op 5 min van het centrum.)
- Bus 1 tot van mijn stad (ja stad, geen boerengat in the middle of nowhere) tot de volgende iets grotere stad
- Bus 2 van die stad tot stad waar ik werk
- Bus 3 van busstation tot aan kantoor

Dat is 1u32 voor 26 km. Welke gek gaat dan nog het OV pakken. Want: totaal niet flexibel en veel te veel tijd verlies. Tel de kostprijs van 3 uur reizen per dag maar eens uit. En ik heb dan nog een kantoorjob waar ik mijn uren zelf kies.
Dat ging ik ook al zeggen, tis niet de kwestie van kan het maar van wat de kost is, en dan vooral naar tijd toe. Voor mezelf is dat dezelfde situatie als jouw, met de auto van hier tot parking werk is 38,9 km en 34 minuten rijden, met het openbaar vervoer is het een reis van 1u52 en een combinatie van wandelen/fiets + bus + trein... Dat noem ik geen alternatief hé.

Dat ging ik ook al zeggen, tis niet de kwestie van kan het maar van wat de kost is, en dan vooral naar tijd toe. Voor mezelf is dat dezelfde situatie als jouw, met de auto van hier tot parking werk is 38,9 km en 34 minuten rijden, met het openbaar vervoer is het een reis van 1u52 en een combinatie van wandelen/fiets + bus + trein... Dat noem ik geen alternatief hé.
Hetzelfde hier, met de auto 20-25min afhankelijk van de lichten die groen/rood zijn, met OV 1u36 :rofl: dus om met het OV te gaan zou ik elke dag meer dan 2u langer onderweg moeten zijn. Dat is zo triestig als het groot is.
En dan komt er nog bij dat mijn ervaring met het OV ook al gewoon ronduit slecht is.

Gohja, die initiële paniek is ergens wel logisch, maar wordt uiteraard ook graag overdreven om clicks te scoren (zeker bij HLN). Uiteindelijk is die elektriciteit en gasfactuur ook zoiets, hopen berichten over gigantische voorschotten terwijl dit volgens mij bij vele mensen zeker goed omhoog gaat, maar het nu ook niet is of we plots allemaal €10000 per jaar gaan betalen.

De brandstofprijzen zijn ook duur, richting €2 per liter is gewoon hoog. Maar ik heb nu toevallig gisteren in de spits gereden en ik moet zeggen dat ik toch weinig verschil zie. Natuurlijk zijn er in dit land veel bedrijfswagens, maar verkeersdrukte zou al een pak minder zijn met 5-10% minder wagens.

Daarom ook dat ik denk dat er volop zal geklaagd worden, maar dat de "drempel" om alternatieven te zoeken nog altijd groter is op dit moment. Misschien ook omdat er bij velen het optimisme is dat dit een tijdelijke situatie gaat zijn. Er zal natuurlijk een punt komen dat mensen alternatieven gaan zoeken, en ik denk dat voor de standaard middenklasser die er wel tot op zekere hoogte zijn.
En intussen in hbvl "Nog 10 dagen elke dag zon! Tijd voor terrasjes, BBQ's en Ijsjes"
Want aahja dat is allemaal gratis

Mij niet gelaten hé, maar je kan ook zeggen "Nog 10 dagen elke dag zon! Tijd om de verwarming een graad lager te zetten"
Ni aan ene kant "Euhm overheid, alles begint TE duur te worden! Help ons!" en aan de andere kant "heyhey terrasjes!!" Dat botst in mijn ogen

Hier nog erger..

Als ik de vroege heb en met de trein wil gaan ben ik 5u15 onderweg, moet de trein nemen om 0:12 om om 5:15 aan te komen. (Reken 12 minuutjes fietsen naar het station)
En 1u15 terug, dat "valt nog mee"

Met de auto 35 minuten. (27km enkel)

Edit: en ik werk dus IN een station e..

Terug
Bovenaan