Aanpak van de gas- en energiecrisis

Is dit ook weer voor "de gemiddelde Belg" ?
600€ per maand gedurende een heel jaar ? Wetende dat vooral de wintermaanden doortellen.. Welk verbruik reken jij ?

Allè dit is nu al een paar keer, vaak HLN, maar ik had toch eens echt graag een berekening gezien hoe iemand daar aan komt.

300€ benzine is 2300km per maand ? Aan 7l/100km en 1,85€/l ? Vrij veel toch, nie ?

Eerder 2,0x€ :unsure:
Alsook, 600€ per maand zal veel zijn, maar veel mensen gaan toch rond de 400€ schommelen hoor.

Alsook, 600€ per maand zal veel zijn, maar veel mensen gaan toch rond de 400€ schommelen hoor.
Hier net ons contract moeten verlengen. Zal uitkomen op een 450 per maand. Wat eigenlijk nog meevalt. Ik had inderdaad 600 verwacht, maar blijkbaar had ik het aandeel van de prijs van gas en elektriciteit op de totaalfactuur wat overschat. Maar goed, twee jaar geleden was dat nog 150 euro, dus toch een fenomenale stijging op korte tijd.

Nu, wij hebben nog zeker heel wat ruimte om zuiniger met energie om te springen en ons huis energiezuiniger te maken. Dus ik weet wat te doen de komende maanden.

Ik heb een diesel wagen, maar op zich kom ik toe met één tankbeurt per maand. Dus dat is nu niet de grootste kost in ons gezin.

50 km naar 't werk, twee keer per dag, 20 dagen in de maand is al 2000km.
Dan nog eens naar de bomma en de kust en je zit er al ver over. Nee, dat is eigenlijk niet zo extreem veel

Mensen met dergelijk rijgedrag zowel qua afstand met de auto naar het werk hebben natuurlijk doorgaans een salariswagen en betalen niets voor hun brandstof en voelen deze stijgende energieprijzen aan de pomp alvast niet.

50 km naar 't werk, twee keer per dag, 20 dagen in de maand is al 2000km.
Dan nog eens naar de bomma en de kust en je zit er al ver over. Nee, dat is eigenlijk niet zo extreem veel
100km woon-werk verkeer is toch al pittig.
Tenzij je wilt zeggen 2 partners die elk fulltime werken en 25km van hun werk wonen ?

Een jaar geleden stond de benzine +-1,4€/l. Dat maakt het een halve € duurder nu inderdaad, maar met hetzelfde aantal km en hetzelfde verbruik is dat "maar" +-70€ duurder nu hé per maand.
Als 70€ per maand het verschil maakt tussen middenklasse of armoede, dan stond het mes al op de keel (en dan zou ik sowieso niet naar zee rijden want een dagje zee kost je meer dan 70€ als je niet oplet)
- Als alleenstaande is dit inderdaad wel veel geld, maar ik veronderstel dat die toch niet aan zoveel km komt, en indien wel dat die een uitzondering is en niet de hele middeklasse vertegenwoordigd ?

De benzine staat hier nog nergens aan 2€ hoor, zou trouwens ook niet mogen.
En 400€ is geen 600€ waar @Horse over sprak, daar zit nog wel een verschil op

Allé begrijp me nie verkeerd hé, de prijzen zijn enorm gestegen/aan het stijgen en de overheid kan/mag/moet er in tussenkomen of iets aan het doen.
Maar mag er ook gezegd dat er nog een beetje verantwoordelijkheid ligt bij de mensen zelf ?

Gisteren op het nieuws een vrouw: "Schandalig" "Die prijzen moeten zakken" "Anders ga ik naar het OCMW"
Om dan ook te zeggen "Anders gaan we iets meer te voet of de verwarming wat lager/uit"
Begin eens met na te denken over uw verplaatsingen, denk es na over uw verbruik, probeer eens uw verwarming een ° lager te zetten ipv naar de overheid te kijken met uw handen al open.

Gisteren op het nieuws een vrouw: "Schandalig" "Die prijzen moeten zakken" "Anders ga ik naar het OCMW"
Om dan ook te zeggen "Anders gaan we iets meer te voet of de verwarming wat lager/uit"
Begin eens met na te denken over uw verplaatsingen, denk es na over uw verbruik, probeer eens uw verwarming een ° lager te zetten ipv naar de overheid te kijken met uw handen al open.
Ah ja, die vrouw die eigenlijk geen Nederlands kon en in plat dialect op de nationale tv te zien was. Ik zou zo iemand niet als referentie nemen op vlak van "life choices" :unsure:

De prijzen zijn uiteraard hoog, en er zullen mensen het nu moeilijk krijgen. Daarvan zal een deel geen keuze hebben en een deel niet beseffen dat ze een keuze hebben volgens mij. Maar voor veel mensen uit de middenklasse denk ik eigenlijk niet dat de prijzen al zo hoog zijn dat ze echt voor systematische gedragsveranderingen gaan zorgen. Zelf probeer ik terug was meer met de trein te gaan zoals vroeger, voor de pandemie, maar doordat er nog altijd niet voltijds naar het werk wordt gegaan is de verleiding toch groot om te zeggen "goed, nog één keer met de wagen".

Mensen met dergelijk rijgedrag zowel qua afstand met de auto naar het werk hebben natuurlijk doorgaans een salariswagen en betalen niets voor hun brandstof en voelen deze stijgende energieprijzen aan de pomp alvast niet.
Salariswagens zijn nog steeds in de minderheid. 20km van je werk wonen is denk ik geen uitzondering, dus als koppel zit je dan aan 80 gereden kilometers per dag... Ik denk dat je hier toch iets te gemakkelijk één van je stokpaardjes wilt bovenhalen.

Zeker voor mensen die in de industrie/fabriek werken, die wonen doorgaans niet bepaald dicht bij hun werk omwille van duidelijke redenen.

Salariswagens zijn nog steeds in de minderheid. 20km van je werk wonen is denk ik geen uitzondering, dus als koppel zit je dan aan 80 gereden kilometers per dag... Ik denk dat je hier toch iets te gemakkelijk één van je stokpaardjes wilt bovenhalen.

Dat is al meer dan de helft minder dan de 50 km per persoon enkele rit in de post die ik citeerde. Kwestie van intellectueel oneerlijk te discussiëren.
In jouw scenario zou dat dan geen 80 km zijn voor dat koppel, maar 200 km per dag. In de praktijk leggen maar weinig mensen zo'n afstanden volledig op eigen kosten af: dat gebeurt ofwel met een leasewagen, ofwel met een terugbetaald abonnement openbaar vervoer (trein) ofwel door zelfstandigen en die schrijven een belangrijk deel van de brandstofkosten ook af en rekenen de rest door.

Dat is al meer dan de helft minder dan de 50 km per persoon enkele rit in de post die ik citeerde. Kwestie van intellectueel oneerlijk te discussiëren.
In jouw scenario zou dat dan geen 80 km zijn voor dat koppel, maar 200 km per dag. In de praktijk leggen maar weinig mensen zo'n afstanden volledig op eigen kosten af: dat gebeurt ofwel met een leasewagen, ofwel met een terugbetaald abonnement openbaar vervoer (trein) ofwel door zelfstandigen en die schrijven een belangrijk deel van de brandstofkosten ook af en rekenen de rest door.
KoC die spreekt over intellectueel oneerlijk discussiere, faut le faire...
Kom trouwens maar gerust met cijfers af of je statement te ondersteunen. Waar jij over spreekt is de minderheid.

Ah ja, die vrouw die eigenlijk geen Nederlands kon en in plat dialect op de nationale tv te zien was. Ik zou zo iemand niet als referentie nemen op vlak van "life choices" :unsure:

De prijzen zijn uiteraard hoog, en er zullen mensen het nu moeilijk krijgen. Daarvan zal een deel geen keuze hebben en een deel niet beseffen dat ze een keuze hebben volgens mij. Maar voor veel mensen uit de middenklasse denk ik eigenlijk niet dat de prijzen al zo hoog zijn dat ze echt voor systematische gedragsveranderingen gaan zorgen. Zelf probeer ik terug was meer met de trein te gaan zoals vroeger, voor de pandemie, maar doordat er nog altijd niet voltijds naar het werk wordt gegaan is de verleiding toch groot om te zeggen "goed, nog één keer met de wagen".
Die mevrouw ja

Ik heb hetzelfde gevoel als jou erbij, maar toch lees ik hier "de middeklasse gaat verdwijnen" en elke dag wel een artikel of 2 op HLN of in het nieuws met paniekreacties.
Het moeten niet allemaal ingrijpende en grote keuzes/veranderingen zijn hé.. Maar ipv te klagen en te zagen probeer eens zelf iets

Zeker voor mensen die in de industrie/fabriek werken, die wonen doorgaans niet bepaald dicht bij hun werk omwille van duidelijke redenen.

20 km is inderdaad geen uitzondering, maar in het vorige bericht van @rubenvb stond 50km.
Op maanbasis al 400km verschil wat het verschil met een jaar geleden nog maar op 50€ brengt voor benzine, da zal nu toch de doodsteek niet zijn

Ik wacht ook nog steeds trouwens hoe men aan 600€ per maand komt voor energie in een middenklasse gezin (welk verbruik en aan welke prijs je dan rekent)

20 km is vaak toch nog deftig te overbruggen met OV?
22% van het autopark is een salariswagen. Toch ook geen kleine minderheid.
Zo van die industrieparken zoals de havens en al of van die autofabrieken hebben toch constant shuttles rijden (dacht ik toch) naar beter bereikbare locaties?

KoC die spreekt over intellectueel oneerlijk discussiere, faut le faire...

Ik steek tenminste nog enige moeite in mijn posts. Ik heb duidelijk aangetoond waarom jij intellectueel oneerlijk de discussie aanging: je reduceerde het cijfer waar ik het over had zo maar even met 60%. Jij geraakt niet verder dan kinderachtig te stellen: "wat je zegt, ben je zelf".
Waar ben ik intellectueel oneerlijk?

Kom trouwens maar gerust met cijfers af of je statement te ondersteunen. Waar jij over spreekt is de minderheid.

Letterlijk het eerste Google-resultaat:
Gemiddeld legt een werknemer in Vlaanderen 22,9 kilometer af om van/naar zijn/haar werk te pendelen en doet hij/zij daar gemiddeld 40,8 minuten over, enkele rit. Ter info: 14,4% is langer onderweg dan 1 uur (heenreis) voor zijn woon-werktraject.
Bron

Een afstand van 50 km is dus al uitzonderlijk ten opzichte van dit gemiddelde. Bovendien vind je cijfers dat zoals je kan verwachten: salariswagens niet per se veel grotere woonwerkafstanden afleggen (ze zijn dus niet noodzakelijker voor de eigen verplaatsing).

In de praktijk zie ik ook vooral, net zoals op dit forum, dat mensen die grote afstanden woonwerkverkeer afleggen, dit met een bedrijfswagen doen of met de trein. Koppel waarvan één van de tween een bedrijfswagen/tankkaart heeft? Raad eens welke genomen wordt om naar zee te rijden? Ik ken zelfs een voorbeeld waar de vrouw gaat werken met de salariswagen van de man en de man met de fiets naar het werk gaat.

Zo van die industrieparken zoals de havens en al of van die autofabrieken hebben toch constant shuttles rijden (dacht ik toch) naar beter bereikbare locaties?
1) in theorie wel, in de praktijk niet altijd haalbaar. Denk bv aan mensen die niet centraal wonen en dus de bus moeten pakken, eenvoudig is anders.
2) 22% is een minderheid inderdaad
3) Misschien in Antwerpen waar zware industrie is of voor chemiebedrijven, maar dat is zeker niet de regel spijtig genoeg...

Bron

Een afstand van 50 km is dus al uitzonderlijk ten opzichte van dit gemiddelde. Bovendien vind je cijfers dat zoals je kan verwachten: salariswagens niet per se veel grotere woonwerkafstanden afleggen (ze zijn dus niet noodzakelijker voor de eigen verplaatsing).
In welke wereld is dat een deftige bron voor

KoC zei:
In jouw scenario zou dat dan geen 80 km zijn voor dat koppel, maar 200 km per dag. In de praktijk leggen maar weinig mensen zo'n afstanden volledig op eigen kosten af

Die mevrouw ja

Ik heb hetzelfde gevoel als jou erbij, maar toch lees ik hier "de middeklasse gaat verdwijnen" en elke dag wel een artikel of 2 op HLN of in het nieuws met paniekreacties.
Het moeten niet allemaal ingrijpende en grote keuzes/veranderingen zijn hé.. Maar ipv te klagen en te zagen probeer eens zelf iets

Gohja, die initiële paniek is ergens wel logisch, maar wordt uiteraard ook graag overdreven om clicks te scoren (zeker bij HLN). Uiteindelijk is die elektriciteit en gasfactuur ook zoiets, hopen berichten over gigantische voorschotten terwijl dit volgens mij bij vele mensen zeker goed omhoog gaat, maar het nu ook niet is of we plots allemaal €10000 per jaar gaan betalen.

De brandstofprijzen zijn ook duur, richting €2 per liter is gewoon hoog. Maar ik heb nu toevallig gisteren in de spits gereden en ik moet zeggen dat ik toch weinig verschil zie. Natuurlijk zijn er in dit land veel bedrijfswagens, maar verkeersdrukte zou al een pak minder zijn met 5-10% minder wagens.

Daarom ook dat ik denk dat er volop zal geklaagd worden, maar dat de "drempel" om alternatieven te zoeken nog altijd groter is op dit moment. Misschien ook omdat er bij velen het optimisme is dat dit een tijdelijke situatie gaat zijn. Er zal natuurlijk een punt komen dat mensen alternatieven gaan zoeken, en ik denk dat voor de standaard middenklasser die er wel tot op zekere hoogte zijn.

Wie echt gezien is, zal zoals gewoonlijk de lagere klasse zijn. De mensen die nu met een 2dehandskrel hun woon-werkverkeer moeten doen wegens rotte uren in een sector waar de lonen sowieso ook al laag zijn (horeca, magazijn, ...), om dan 's avonds hun huurhuis warm te stoken met soms nog elektrische accumulatoren en hier en daar enkel glas.

Ik steek tenminste nog enige moeite in mijn posts. Ik heb duidelijk aangetoond waarom jij intellectueel oneerlijk de discussie aanging: je reduceerde het cijfer waar ik het over had zo maar even met 60%. Jij geraakt niet verder dan kinderachtig te stellen: "wat je zegt, ben je zelf".
Waar ben ik intellectueel oneerlijk?

Bron

In de praktijk zie ik ook vooral, net zoals op dit forum, dat mensen die grote afstanden woonwerkverkeer afleggen, dit met een bedrijfswagen doen of met de trein. Koppel waarvan één van de tween een bedrijfswagen/tankkaart heeft? Raad eens welke genomen wordt om naar zee te rijden? Ik ken zelfs een voorbeeld waar de vrouw gaat werken met de salariswagen van de man en de man met de fiets naar het werk gaat.
ik weet dat je heel hard tegen bedrijfswagens bent, maar je moet ook leren nuanceren.
Soms komt het over als Jaloezie (wat ik oprecht geloof dat het niet het geval is)
als morgen heel het systeem overhoop gaat, dan zijn er duizenden extra werklozen, moeten die nog altijd op hun werk geraken (of sommige zullen geen werk meer hebben).
De extreme voorbeelden zoals iemand dat met de bedrijfswagen van de partner gaat werken, is uiteraard not done.

Ter info: zelfs ik als vertegenwoordiger dat belachelijk veel km's doet voel mij al schuldig om is een dag naar de zee te rijden met de auto op 'kosten' van de zaak.
Voor mij is dat vooral een werkinstrument.
Mijn loonopslag is trouwens ook niet doorgegaan dit jaar, ja maar jij hebt een bedrijfswagen, collega's zonder bedrijfswagen dan weer wel.

Laatst bewerkt:
Met het openbaar vervoer naar het werk is zeer vaak geen optie. Ik heb toevallig deze week nog samengezeten met de afgevaardigden van de stad waar ik werk, De Lijn, en andere vertegenwoordigers van bedrijven op de industriezone waar mijn werkgever gevestigd is. Net om te zien of De Lijn een oplossing kan bieden voor het woon-werkverkeer van de werknemers op deze industriezone. Op een terrein waar meerdere duizenden werknemers werken komt er op vandaag amper iemand met het OV. De conclusie kwam er bij monde van De Lijn snel en duidelijk: het OV is voor de meeste werknemers op die industriezone geen optie, ook al ligt deze dan vlak aan een autostrade en een grote gewestweg.

Mensen die in ploegen werken, vergeet het al maar. Mensen die in kerkdorpen wonen, vergeet het al maar. Mensen die een stuk met de trein willen doen en daarna aansluiting op de bus, vergeet het al maar. Dan is de fiets nog een meer haalbare optie. En dat is dan ook exact waaraan de stad aan het werken is. Aansluiting van meerdere fietsroutes op het industrieterrein. Het OV is vooral een optie voor mensen die in de stad wonen en werken, of die kort bij een as wonen en werken die De Lijn gebruikt.

Met het openbaar vervoer naar het werk is zeer vaak geen optie. Ik heb toevallig deze week nog samengezeten met de afgevaardigden van de stad waar ik werk, De Lijn, en andere vertegenwoordigers van bedrijven op de industriezone waar mijn werkgever gevestigd is. Net om te zien of De Lijn een oplossing kan bieden voor het woon-werkverkeer van de werknemers op deze industriezone. Op een terrein waar meerdere duizenden werknemers werken komt er op vandaag amper iemand met het OV. De conclusie kwam er bij monde van De Lijn snel en duidelijk: het OV is voor de meeste werknemers op die industriezone geen optie, ook al ligt deze dan vlak aan een autostrade en een grote gewestweg.

Mensen die in ploegen werken, vergeet het al maar. Mensen die in kerkdorpen wonen, vergeet het al maar. Mensen die een stuk met de trein willen doen en daarna aansluiting op de bus, vergeet het al maar. Dan is de fiets nog een meer haalbare optie. En dat is dan ook exact waaraan de stad aan het werken is. Aansluiting van meerdere fietsroutes op het industrieterrein. Het OV is vooral een optie voor mensen die in de stad wonen en werken, of die kort bij een as wonen en werken die De Lijn gebruikt.
Stel u voor dat men eens zou moeten combineren of moeten overstappen seg!

Dat was toch net de hele bedoeling: auto of fiets tot aan station, trein en dan aansluiting met de bus?

Fiets en vooral de elektrische fiets moeten al die plaatsen toch bereikbaar maken. Ik doe 8km enkel naar kantoor in 20min, met een heleboel 'obstakels' op mijn weg. Dan is 20km in 45min haalbaar als dat op een fietssnelweg is.

Stel u voor dat men eens zou moeten combineren of moeten overstappen seg!

Dat was toch net de hele bedoeling: auto of fiets tot aan station, trein en dan aansluiting met de bus?

Waar ga je op overstappen als er geen bus rijdt?
Voor mensen die in ploegen werken zijn er dus geen bussen 's morgens, 's avonds of 's nachts. Op dit industrieterrein werken zowat alle arbeiders in één of ander ploegensysteem. Ook de aansluiting van de treinen op de bussen is afgestemd op scholen. Niet op werkende mensen. De investering die De Lijn zou moeten doen om daar lijnen voor te voorzien kunnen ze simpelweg niet dragen, omdat de return veel te klein zou zijn.

En zelfs als er in dagpost gewerkt wordt: stel iemand woont in een gehucht woon op pakweg 15 km. Met de combinatie fiets/voet en bus kan het best zijn dat die persoon één tot anderhalf uur onderweg is (dixit De Lijn zelf in onze ontmoeting he). Om vervolgens ofwel veel te vroeg ofwel veel te laat toe te komen. Voor een job als bv. magazijnier, wie gaat zoiets doen denk je? Het is makkelijk wat te roepen maar de praktijk is helaas heel anders.

En goed, dit is hier geen uitzonderlijke situatie. je kan dit doortrekken naar zowat alle industrieterreinen in Vlaanderen.

Terug
Bovenaan