Aanpak van de gas- en energiecrisis

De leveranciers met vaste prijs gaan vandaag harde harde klappen krijgen... Dat gaat nog wat geven lijkt me. Hebben ze allemaal genoeg cash liggen voor het onderpand te betalen? 😬

In een stijgende markt zijn het de verkopers die de margin moeten storten he. Dus niet de leveranciers, dat zijn de netto kopers op de groothandelsmarkt.

De leveranciers met vaste prijs gaan vandaag harde harde klappen krijgen... Dat gaat nog wat geven lijkt me. Hebben ze allemaal genoeg cash liggen voor het onderpand te betalen? 😬
Dat is toch maar 1 jaar dat ze dat moeten uithouden aangezien de vaste contracten jaarlijks hernieuwd worden en de nieuwe prijzen na een jaar al in voege treden? Nu ja, ik stel me dan dezelfde vraag als u, ofdat ze genoeg cash hebben liggen… maar van dergelijke bedrijven zou ik verwachten dat ze een buffer (moeten) aanhouden vanwege toezichthouders en reglementering.

De prijzen naderen 300eur mwh.
In december hadden we de ongeziene piek op 132. Bij deze prijs kwamen al veel gezinnen in de problemen om hun huis te verwarmen.

De huidige prijzen zullen ergens berekend zijn rond de 80eur.
Voor een gemiddeld gezien aan 300e mwh betaal je per jaar 7-8k per jaar ofzo :unsure:

edit: 5 minuten later is de prijs 311

kR8ti2D.png
Nog een toevoeging hieraan: voor de Covid zaten we nog aan 18 euro/MWh. Dus de prijs is 20x meer nu. 😔

Dat is toch maar 1 jaar dat ze dat moeten uithouden aangezien de vaste contracten jaarlijks hernieuwd worden en de nieuwe prijzen na een jaar al in voege treden? Nu ja, ik stel me dan dezelfde vraag als u, ofdat ze genoeg cash hebben liggen… maar van dergelijke bedrijven zou ik verwachten dat ze een buffer (moeten) aanhouden vanwege toezichthouders en reglementering.

Introductie tot hedging:
https://www.beyondgaming.be/threads/elektriciteitsleveranciers.1140/post-360741

Geen tijd om een introductie tot margining uit te typen, maar met de huidige prijzen en een gemiddeld verbruik, spreek je over meer dan 5000 euro margin voor één vast contract, als dat afgesloten is geweest aan een prijs van €20.
Vergelijk de buffer van een leverancier met die van een goede huisvader. Een goede huisvader zal een potje op kant hebben staan om hogere prijzen in te calculeren. Op basis van historische gegevens gaat die er dan van uit dat hij eventueel een paar honderd euro gaat moeten bijbetalen op het einde van de rit.
Wanneer bij afrekening blijkt dat hij geen paar honderd, maar paar duizend euro moet bijbetalen, is hij dan geen goede huisvader geweest?

De benzineprijs stijgt vanaf morgen​

De benzineprijs stijgt opnieuw vanaf morgen, 8 maart 2022.

Een volle tankbeurt met 50 liter Super 95 (E10) kost u vanaf morgen €4,10 meer; een volle tankbeurt met Super 98 (E5) kost u dan €2,30 meer.
Nogmaals 8c€ omhoog.
Wie benzine 95 E10 tankt, betaalt dan maximaal 1,9510 euro per liter

Vanaf deze week ga ik twee dagen per week met de fiets werken. Ik verschiet gewoon aan het tankstation.

Als dat zo blijft verdergaan, ga ik straks echt op mijn werk beginnen te douchen ipv thuis :laugh:

Ook recent een kleine wagen gekocht, benzine omdat ik dacht: ik rij niet genoeg km's om een paar duizend euro meer neer te leggen voor hybride/elektrisch. Kan zijn dat ik het mij toch nog zal beklagen :unsure:

misschien niet echt het moment om te beginnen zaniken over silver linings maar:

- het fabeltje van de schijnbaar eindeloze gratis energie moest ooit ergens eens ophouden. Het werd hoog tijd dat iedereen eens wat bedachtzamer ging omspringen met zijn energieverbruik, via de portefeuille is op dat vlak een goeie manier (cfr hierboven al iemand die vanaf nu 2 dagen per week met de fiets naar het werk gaat).
- het creëert elan om nu extra hard in te gaan zetten op hernieuwbare energie, geeft mensen incentieven om hun huis beter te gaan isoleren, etc.

Hier is de transitie ingezet. Ondanks het zicht op het verdwijnen van de terugdraaiende teller na 2025 gaan we toch naar een warmtepomp.
Het zal ons mss wat meer kosten maar ik draag graag mijn steentje bij om van het gas af te gaan.

Alhoewel, met deze gasprijzen is de investering op minder dan 10 jaar terugverdiend :laugh:

maar goed, ge zult maar een keer een gezinsinkomen hebben van 2k, u blauw betalen aan gas waardoor ge niet kunt isoleren en u blauw betalen aan naft waardoor ge geen elektrische auto kunt betalen. Ik geloof in elk geval niet dat de tijden van de goedkope energie nog terug zullen komen, dus nu moeten we beginnen zien hoe we er samen doorheen gaan komen in deze nieuwe realiteit, en dat gaat volgens mij nog redelijk wat vonken geven.

maar goed, ge zult maar een keer een gezinsinkomen hebben van 2k, u blauw betalen aan gas waardoor ge niet kunt isoleren en u blauw betalen aan naft waardoor ge geen elektrische auto kunt betalen. Ik geloof in elk geval niet dat de tijden van de goedkope energie nog terug zullen komen, dus nu moeten we beginnen zien hoe we er samen doorheen gaan komen in deze nieuwe realiteit, en dat gaat volgens mij nog redelijk wat vonken geven.
Les gilets jaunes zullen zich binnenkort wel weer beginnen roeren vermoed ik.

Vandaag bij iemand langsgeweest die op jaarbasis 400m3 gas verbruikt in zijn nieuwbouw (open bouw, + 200m en geen plat dak)

Gewoon elke avond de houtstoof aan!

Zolang ze dat niet aanpakken blijft het dweilen met de kraan open.
Want uiteraard is die stoof pas gezet nadat epb bepaald was

Dan ben je of alleenstaand of moet je nergens naartoe dus kan je zelf alles verbouwen terwijl de staat u onderhoud en moet je uw auto niet gebruiken

Vandaag bij iemand langsgeweest die op jaarbasis 400m3 gas verbruikt in zijn nieuwbouw (open bouw, + 200m en geen plat dak)

Hier in de buurt is het ook weer te neig, ik mag elke avond onze balansventilatie afzetten wegens houtvuurkes.

Gewoon elke avond de stoof aan!

Is eigenlijk mega weinig.. Ik zit aan 300 kuub nieuwbouw appartement van 65m² en de verwarming staat praktisch nooit aan. Krijg vaak warmte van de buren.
Nu..ge zou voor minder, als de stoof goedkoper is.
Had ik er maar eerder aan gedacht..kon ik mn bomen ook in de stoof steken xD (Sorry, als gij mij soms jent met mn bos...dan krijgdet terug ha)

Als dat zo blijft verdergaan, ga ik straks echt op mijn werk beginnen te douchen ipv thuis :laugh:

Ook recent een kleine wagen gekocht, benzine omdat ik dacht: ik rij niet genoeg km's om een paar duizend euro meer neer te leggen voor hybride/elektrisch. Kan zijn dat ik het mij toch nog zal beklagen :unsure:
Vergeet ook geen WC-papier te pikken :laugh:

Ik snap het niet helemaal.
Gaat houtkachels aanpakken de gasprijs positief beïnvloeden of wat wil je zeggen?

Terug
Bovenaan