Aanpak van de gas- en energiecrisis

Hier de rechtstreekse link (Renegade was me net voor)

https://www.luminus.be/nl/prive/ele...hash=7E5273048F5266F3A67516A3C6B5C27705016B96

Wat een absurde prijzen vergeleken met de prijzen die wiseguy hierboven post.
Wiseguy niet schrikken als je die nieuwe prijzen bekijkt hé. :sick:

Luminus energieprijzen (incl. BTW):

Enkelvoudige /Tweevoudige (dag ... nacht) / Exclusief
Geleverde energie (c€/kWh) 36,22 / 40,37 ... 32,20 / 32,20
vergoeding injectie 18,23 /19,95 ... 13,27
Vaste vergoeding (€/jaar)3 72,60

Wel staat erin dat je 5% korting krijgt na 12 maand, 10% korting na 24 maanden
Al is dit een vast contract

PS: deze prijslijsttabel geldt voor februari. En die tabel zal elke maand wel herzien worden gok ik.
Die korting krijg je enkel met domiciliëring.
Dat doe ik nooit meer want heb daar zware problemen mee gehad iets na de vrijmaking van de energiemarkt.

Altijd al domiciliatie gehad. Nog nooit problemen gehad
houdt zijn hoofd vast
Ik zie dat Mega van de nacht een invordering heeft toegevoegd van 60+€. Ze hebben echter maar 20+€ te goed.
Mijn klacht daarover staat reeds in behandeling maar is nog niet verwerkt ..

Ik zal de domicilie maar weigeren dan. Ik wens géén cent te veel te betalen.

Laatst bewerkt:
Altijd al domiciliatie gehad. Nog nooit problemen gehad
houdt zijn hoofd vast
Ook al overgestapt van leverancier met domiciliëring lopende?
Ondertussen zullen die problemen vermoedelijk wel opgelost zijn, wat ik in de tijd ondervond.
Misschien dat ik het nog eens riskeer maar ik ga eerst volgende maand mijn afrekening afwachten en dan prijzen vergelijken en kijken of er geen interessanter contract te vinden is.

Ik zie dat Mega van de nacht een invordering heeft toegevoegd van 60+€. Ze hebben echter maar 20€ te goed.
Mijn klacht daarover staat reeds in behandeling maar is nog niet verwerkt ..
Ik zal de domicilie maar weigeren dan. Ik wens géén cent te veel te betalen.

Dit hebben we toch al eens behandeld hier in deze thread. Jij gaat hier klagen over 60€ en een actie ondernemen wanneer je door dit te doen de energieleverancier rechtmatig het recht geeft om al uw kortingsmaatregelen in te trekken...

Worst case scenario betaal je 60€. En 2 maand later als die klacht behandeld is krijg je 40€ terug. En als men dat, u die 60€ effectief laten betalen, effectief doet, dan bel je eerste werkdag naar luminus naar de klantendienst, maakt van uw tak. En dan komt dat misschien wat sneller in orde.

Ook al overgestapt van leverancier met domiciliëring lopende?
Ja 3 keer in de laatste 10 jaar. Tot op heden nog geen last van gehad.

De BTW verlaging wordt zo dus letterlijk een 1 april grap. Ik durf er een mooie som geld op te zetten dat als het om een BTW verhoging zou gaan de operatoren minder problemen zouden hebben om dit tegen 1 maart in orde te hebben.

Mensen denken dat een aanpassing van de BTW simpelweg het aanpassen van een parameter in een IT-systeem is. In realiteit is het natuurlijk tig keer complexer dan dat. Zeker voor de eindafrekeningen.

Verder merk ik nog even fijntjes op dat:
-het KB nog niet gepubliceerd is. De wettelijke basis is dus nog steeds niet in orde.
-de overheid het blauwblauw laat of de maatregel verlengd zou worden of niet. Tijdens de moeilijkste periode ooit in de energiesector komt het er eigenlijk op neer dat hele departementen opeens hun tijd moeten spenderen aan het implementeren van een folie van de overheid. En dat de overheid over een paar maand misschien nog eens een last-minute strontkonijn uit de hoed zal toveren.

Jij gaat hier klagen over 60€ en een actie ondernemen wanneer je door dit te doen de energieleverancier rechtmatig het recht geeft om al uw kortingsmaatregelen in te trekken...
Ik heb gedurende héél die periode netjes alles betaald via domicilie.

In mijn contract staat letterlijk hetvolgende:
"Dit op voorwaarde dat de facturen, tijdens de totale duur van het contract, verstuurd worden via e-mail en betaald worden via domiciliëring"

De totale duur van het contract was 1 januari tem 31 december 2021 en géén dag later sé. T'is nu al februari 2022 ;)
Ik heb mij dus aan alle voorwaarden gehouden.

Ik heb gedurende héél die periode netjes alles betaald via domicilie.

In mijn contract staat letterlijk hetvolgende:
"Dit op voorwaarde dat de facturen, tijdens de totale duur van het contract, verstuurd worden via e-mail en betaald worden via domiciliëring"

De totale duur van het contract was 1 januari tem 31 december 2021 en géén dag later sé. T'is nu al februari 2022 ;)
Ik heb mij dus aan alle voorwaarden gehouden.
Eindfactuur is nog onderdeel van de duur van het contract.

Mensen denken dat een aanpassing van de BTW simpelweg het aanpassen van een parameter in een IT-systeem is. In realiteit is het natuurlijk tig keer complexer dan dat. Zeker voor de eindafrekeningen.

Verder merk ik nog even fijntjes op dat:
-het KB nog niet gepubliceerd is. De wettelijke basis is dus nog steeds niet in orde.
-de overheid het blauwblauw laat of de maatregel verlengd zou worden of niet. Tijdens de moeilijkste periode ooit in de energiesector komt het er eigenlijk op neer dat hele departementen opeens hun tijd moeten spenderen aan het implementeren van een folie van de overheid. En dat de overheid over een paar maand misschien nog eens een last-minute strontkonijn uit de hoed zal toveren.
Daar stel ik mij ook altijd vragen bij als ik zo een maatregel zie. Dan bedenken ze een maatregel die de overheid een miljard (of hoeveel was het?) kost, maar vergeten ze even dat het wel eens miljoenen euro’s kan kosten aan de leveranciers (per leverancier dan). Zeker voor diegenen met een ouder en uitgebreid IT systeem. Als je dan bekijkt dat dat uiteindelijk een druppel op de hete plaat is voor de consumenten stel ik mij toch vragen of dat niet efficiënter had gekund.

Daar stel ik mij ook altijd vragen bij als ik zo een maatregel zie. Dan bedenken ze een maatregel die de overheid een miljard (of hoeveel was het?) kost, maar vergeten ze even dat het wel eens miljoenen euro’s kan kosten aan de leveranciers (per leverancier dan). Zeker voor diegenen met een ouder en uitgebreid IT systeem. Als je dan bekijkt dat dat uiteindelijk een druppel op de hete plaat is voor de consumenten stel ik mij toch vragen of dat niet efficiënter had gekund.
Als ik zie hoeveel brexit kostte aan de logistieke bedrijven die naar de UK verstuurden om zich hier aan aan te passen... Absurde bedragen.

Net nog eens op my luminus geweest. Vorige maand was het geschatte bedrag van de afrekening 300€.
Nu staat er;

Pas je voorschot aan
Kies een bedrag tussen €711 en €5920
€175

€ 1184 VOORGESTELD VOORSCHOT

GESCHAT AFREKENBEDRAG​

€ 1009

Ik ben benieuw naar de afrekening in Maart.
Amai 😳 dan ben ik nog blij precies met wat ze hier voorstellen.
Mijn voorschot was 80 euro per maand gas + elektriciteit. In september gas aangepast naar 80 euro zodat het totale voorschot nu 125 euro per maand is.
Jaarlijkse afrekening gaat elk moment volgen, want heb net m'n meterstanden moeten doorgeven aan Fluvius.
Volgens de schattig van Luminus gaat het een 350 + 150 euro afrekening zijn. Voorschotten die ze voorstellen zijn wel absurd: 220 euro gas en 180 euro elektriciteit. Ik hoop dat ze dat nu na de jaarafrekening niet automatisch gaan aanpassen, want dan verviervoudigt m'n voorschot ongeveer terwijl de afrekening (gedeeld door 12) niet eens 50 euro per extra per maand zou zijn. 😒

Volgens de schattig van Luminus gaat het een 350 + 150 euro afrekening zijn. Voorschotten die ze voorstellen zijn wel absurd: 220 euro gas en 180 euro elektriciteit. Ik hoop dat ze dat nu na de jaarafrekening niet automatisch gaan aanpassen, want dan verviervoudigt m'n voorschot ongeveer terwijl de afrekening (gedeeld door 12) niet eens 50 euro per extra per maand zou zijn. 😒
Hier iets gelijkaardig ook bij Luminus, met dan zo'n voorstel tot aanpassing die gewoon zot is op dit moment.

We gaan er op vooruit jongens en meisjes !
Het zwarte goud.

Goed dat de echte gevolgen van de co2 uitstoot pas voor na mijn tijd zijn. :thinking:

Het systeem kraakt langs alle kanten. Men wordt wanhopig.

Amai 😳 dan ben ik nog blij precies met wat ze hier voorstellen.
Mijn voorschot was 80 euro per maand gas + elektriciteit. In september gas aangepast naar 80 euro zodat het totale voorschot nu 125 euro per maand is.
Jaarlijkse afrekening gaat elk moment volgen, want heb net m'n meterstanden moeten doorgeven aan Fluvius.
We zijn een gezin met 2 tieners die bijna altijd thuis zitten met coronagedoe. Maandag mogen ze terug eindelijk eens naar school.
Benieuwd voor hoelang nu weer?
Constant verscheidene pc's aant draaien, verlichting, verwarming, tv, tablets... verbruik zit de laatste jaren rond de 8700kwh.(4200dag en 4500 nacht)
Verwarming is op mazout, warm water is wel elektrisch.

Eindfactuur is nog onderdeel van de duur van het contract.
Ja je hebt blijkbaar gelijk op dit punt.

Maar ik had via email de eindfactuur ook officieel betwist. Bij een betwisting moet de energieleverancier de betaling opschorten (zo staat het ook op de website van de vreg). Wel raadt de vreg aan om het 'niet' betwiste bedrag te betalen, want dat bedrag moet je nog wel binnen de betalingstermijn betalen.

De openstaande domicilie was dus in feite niet geldig.

Ik heb gisteren het bedrag dat ik niet betwiste betaald, en Mega heeft daarna het nog te betalen bedrag op 0€ geplaatst merk ik. Ik heb blijkbaar ook een telefoontje gemist. Dus het is in orde geraakt en de betwisting is aanvaard. :tongue:

Laatst bewerkt:
Allez, gisteren ook de jaarafrekening ontvangen. Blijkbaar zijn wij een van de weinigen in de omgeving die terugtrekken. 714 euro om precies te zijn. Vast tarief, en zonnepanelen. En een serieus lager maandelijks voorschot. Maar dit hebben we veranderd naar het huidige voorschot.

In juni zou ons contract verlengd worden, klopt het dat ze dan automatisch overschakelen op variabel contract? Engie?

Terug
Bovenaan