Aanpak van de gas- en energiecrisis

De federale topministers zitten sinds vanmorgen weer samen om de begroting voor volgend jaar af te ronden. Naar verluidt moeten ze nog een dertigtal knelpunten wegwerken. Een daarvan is de kwestie van de torenhoge energiefacturen en wat de regering kan doen om die te milderen. Vicepremier Frank Vandenbroucke (Vooruit) geeft aan dat een algemene korting er wellicht niet komt, maar dat er wel een compensatie komt voor wie het moeilijk heeft

Ik had gehoopt dat we deze keer eens allemaal een duw in de rug gingen krijgen. Maar als ik Vandenbroucke mag geloven zal het dus weer allemaal voor de middenklasse te betalen zijn.

laagste inkomens -> geen marge om te pluimen
hoogste inkomens -> meestal diegene met invloed of werkgevers , dus beter ook niet te veel pluimen
middenklasse -> gesjareld

laagste inkomens -> geen marge om te pluimen
hoogste inkomens -> meestal diegene met invloed of werkgevers , dus beter ook niet te veel pluimen
middenklasse -> gesjareld
Ik ben nog altijd liever een gesjarelde middenklasse dan iemand met het laagste inkomen.

Kunt nu eenmaal niet alles hebben in het leven.

No offence tov u, maar als je uw comment nu eens opnieuw leest. Is het al niet zwaar fout in de bron van het systeem?
En de ontwikkeling van iedereen om er mee om te gaan het logische gevolg?
Natuurlijk, als ik zeg dat dit een falend systeem is, heb ik het over het systeem zoals het ontworpen is door politici, niet over hoe mensen erop reageren. Je kan niet van de gemiddelde mens verwachten dat hij tegen zijn eigen financiële belangen ingaat.

Ik ben nog altijd liever een gesjarelde middenklasse dan iemand met het laagste inkomen.

Akkoord, maar ik snap het sentiment wel. Het is belangrijk er op te waken dat de middenklasse niet wordt uitgehold en dat we niet afstevenen op een maatschappij met 'have's' en 'have not's'.

Dertig leden van het collectief Tegengas bezetten sinds 10 uur de hoofdzetel van Groen en Ecolo in de Van Orleystraat in Brussel. Een dag na de klimaatmars vragen de activisten aan de groene regeringspartijen dat ze zich keren tegen het subsidiemechanisme voor gascentrales.

Iedereen wilt dat, alleen niet in zijnen hof (of binnen straal van 2km)
Er is gewoon geen draagvlak voor, terwijl die befaamde enquete van het VREG je anders wil doen geloven:

70 procent is 'voor'.

1 Pagina verder: 16 procent wil dat op 500 meter of minder van zijn huis, de meerderheid op 1 kilometer of verder.

Zeg dan waar het op slaat: in dichtbebouwd Vlaanderen is er dus helemaal geen draagvlak voor windmolens.

Er is gewoon geen draagvlak voor, terwijl die befaamde enquete van het VREG je anders wil doen geloven:

70 procent is 'voor'.

1 Pagina verder: 16 procent wil dat op 500 meter of minder van zijn huis, de meerderheid op 1 kilometer of verder.

Zeg dan waar het op slaat: in dichtbebouwd Vlaanderen is er dus helemaal geen draagvlak voor windmolens.
Of die huizen in middle of nowhere gewoon afbreken :unsure:

Of die huizen in middle of nowhere gewoon afbreken :unsure:
Zo eenvoudig is het niet. Wij wonen zelf op 250 meter (!) van zo'n gigant, en dan heb je het over een wijk met heel wat huizen. Een beetje verder staat er nog één, ook omgeven door tientallen huizen. Het beeld van een eenzaam huis naast een 180 meter hoge molen, vergeet dat maar. Het probleem zit veel complexer in elkaar dan dat. Bij ons had de gemeente plots het lef om een stukje grond te onteigenen, die molen er op te zetten, en dan hun eigen burgers als een stuk stront te behandelen. Nu komt er een burgercooperante met een nieuw voorstel om er nog 3 bij te plaatsen (waarvan 2 op enkele meters van een natuurgebied), maar ook weer op 350-560 meter van heel wat huizen. Oh ja: niemand van de cooperante woont ook maar in de buurt natuurlijk. Op het einde van de dag heb je vooral veel mensen die elkaar niet meer in de ogen kunnen kijken met dit gedoe. Buurt tegen buurt.

Dat mensen zich vierkant tegen deze vorm van energie kanten is totaal te begrijpen. Op het einde van de dag is je huis duizenden euro minder waard en kan je 8 uur per jaar je rolluiken naar beneden doen omdat je gek wordt van de slagschaduw, zonder enige vorm van compensatie, en je moet dat maar goed vinden...je bent toch tenslotte geen 'egoïst'?

Zo eenvoudig is het niet. Wij wonen zelf op 250 meter (!) van zo'n gigant, en dan heb je het over een wijk met heel wat huizen. Een beetje verder staat er nog één, ook omgeven door tientallen huizen. Het beeld van een eenzaam huis naast een 180 meter hoge molen, vergeet dat maar. Het probleem zit veel complexer in elkaar dan dat. Bij ons had de gemeente plots het lef om een stukje grond te onteigenen, die molen er op te zetten, en dan hun eigen burgers als een stuk stront te behandelen. Nu komt er een burgercooperante met een nieuw voorstel om er nog 3 bij te plaatsen (waarvan 2 op enkele meters van een natuurgebied), maar ook weer op 350-560 meter van heel wat huizen. Oh ja: niemand van de cooperante woont ook maar in de buurt natuurlijk. Op het einde van de dag heb je vooral veel mensen die elkaar niet meer in de ogen kunnen kijken met dit gedoe. Buurt tegen buurt.

Dat mensen zich vierkant tegen deze vorm van energie kanten is totaal te begrijpen. Op het einde van de dag is je huis duizenden euro minder waard en kan je 8 uur per jaar je rolluiken naar beneden doen omdat je gek wordt van de slagschaduw, zonder enige vorm van compensatie, en je moet dat maar goed vinden...je bent toch tenslotte geen 'egoïst'?
Ik dacht dat daar regels waren rond die slagschaduw?

Ik dacht dat daar regels waren rond die slagschaduw?
Klopt, die 8 uur per jaar waar naar verwezen wordt.

Voor relevante slagschaduwgevoelige objecten in industriegebied, met uitzondering van woningen, geldt een maximum van dertig uur effectieve slagschaduw per jaar, met een maximum van dertig minuten effectieve slagschaduw per dag.

Voor relevante slagschaduwgevoelige objecten in alle andere gebieden, en voor woningen in industriegebied, geldt een maximum van acht uur effectieve slagschaduw per jaar, met een maximum van dertig minuten effectieve slagschaduw per dag.

In 't algemeen: ja. Maar in dit geval heb ik er toch mijn bedenkingen bij. De energiefactuur is natuurlijk wél voor iedereen verhoogd, en als ik dit weekend een aantal getuigenissen las in de krant bij m'n ouders, kreeg ik toch alweer het gevoel dat men met gerichte maatregelen weer maar eens cadeaus gaan doen aan mensen die reeds veel cadeau krijgen.

Als je een alleenstaande moeder bent met 4 kinderen (!), reeds een sociale woning krijgt (want ze klaagde dat haar voorschotfactuur voor elektriciteit en gas hoger werd dan haar huur) voor een spotprijsje, reeds een sociaal tarief - lees laagste op de markt - én waarschijnlijk nog leeft van een uitkering ook, dan mag je ook wél geresponsabiliseerd worden dat energie ook voor jou duur is. Ik lees bovendien veel mensen klagen dat het duur wordt, terwijl ze een veelvoud verbruiken van wat ik verbruik (én betaal zonder sociaal tarief) en waarbij ik me zelfs afvraag hoe ze eraan geraken. Ik heb een vast tarief en toch heb ik gisterenavond een trui aangedaan toen ik het koud had in plaats van de verwarming hoger te zetten, de macht van een goede gewoonte.

Als je opmerkt dat je niet alles kan hebben in het leven, geldt dat wat mij betreft toch zeker voor mensen die reeds al veel krijgen. In mijn ogen zou het ofwél een sociaal tarief ofwél een energiecheque voor diezelfde specifieke doelgroep moeten zijn, niet én, én, én ...
Of kunnen die mensen wél alles krijgen in het leven waar anderen voor gaan werken? Maar zoals gebruikelijk: jammer dat je die onverantwoordelijke volwassenen moeilijk kan raken zonder de kinderen te treffen.

Ik ben voorstander van een stevig sociaal vangnet, maar mensen die duidelijk niet de juiste keuzes kunnen maken moet je dan maar dwingen in de richting van juistere keuzes: bv. minder kindergeld maar gratis kinderopvang/onderwijs. Energiecheque tot een bepaald verbruik én daarboven dan maar gewoon de marktprijs.

Inderdaad, 8 uur per jaar en dat 'zou' automatisch
Klopt, die 8 uur per jaar waar naar verwezen wordt.

Inderdaad. Dat zou zelfs 'automatisch' moeten geregeld worden via sensoren op de molen zelf, maar in de praktijk is al gebleken dat dat systeem kan haperen. Dan is het een kwestie van zelf te kunnen bewijzen dat je meer dan 8 uur slagschaduw hebt. Ik heb van Ecopower, tijdens een vergadering, zelf gehoord dat ze weten van één persoon die dat succesvol kunnen aanvechten heeft. Maar ik kan me inbeelden dat dat voor de meeste mensen niet doenbaar is.

Ohja: die 8 uur is ook alleen maar geldig voor de woning zelf. Uw tuin mag perfect 20 uur ontvangen, daar zijn zelfs geen regels voor. Er is in Vlaanderen zelfs geen minimale afstand voorzien voor de bouw van de molens tov een woonwijk, daarom dat ze die giganten soms op 250 meter van je huis mogen zetten.

Men zou als het ware durven fluisteren dat mensen geen korte termijn individuele opofferingen gaan doen voor onzekere ver in de toekomst gelegen collectieve voordelen.

ik heb hier vlakbij ook een slagschaduw van een paar minuten. Vree irritant wel.

Duurt niet lang, en het moet juist zonnig genoeg zijn om dat bepaald uur én de molen moet stevig wieken maar dan zie je dus de gevels van de apartementen hier iets verder flikkeren.

Terug
Bovenaan