Toch niet akkoord hoor.
Ook al leg je een gigantische co2 taks op...
Wat is mijn alternatief momenteel om te vliegen? Of scheepvaart? Of cement/staal? Of asfalt, smeermiddelen?
Alle prijzen maal 2,3,5 dan? Dan zijn de consument en industrie kapot hé op korte termijn...
Zoals ik hierboven zei: als de hele wereld zijn auto laat staan, 90% niet meer vliegt, de industriële activiteit afneemt etc, hebben we de co2 met 17% verlaagd (april 2020 lockdowns).
En ondertussen 1,2 miljard Indiërs en 1 miljard chinezen die meer electriciteit en auto/vliegtuig/goederen willen omdat ze de middenklasse vervoegen.
En we moeten naar 0 co2 hé...
Zie hierboven: hier in europa iedereen die 10% mindert en het leven compleet omgooit, helpt gewoon niet.
En haalbaarheid? Op korte termijn zekere en grote opofferingen doen om onzekere lange termijn voordelen te voorkomen? I think not...
Mensen willen zelfs geen windmolen op 1 km van hun huis.
Of zelfs iets extreem voor de hand liggend als subsidie voor tankkaarten bedrijfswagens in België afschaffen, durfde de politiek niet uit (terechte) angst voor de kiezer.
Sorry, als subsidie voor tankkaarten afschaffen al 10 jaar niet lukte, color me skeptical dat het wel zal lukken om iedereen te overtuigen om zijn leven compleet om te gooien.
Terzijde: ik vind het vervelend om te kappen op ideeën van mensen die het eigenlijk heel goed voor hebben met de maatschappij hoor. Ik discussieer liever tegen Trump-fans, anti-vaxxers of Vlaams belangers
Het feit dat jullie veel willen fietsen en mensen aanzetten bewuster te leven, vind ik heel lovenswaardig.
Maar ik blijf het totaal geen oplossing vinden voor enig aspect van het wereldwijde klimaatprobleem.
Zelfs geen begin van oplossing.
Moest het doel zijn om uitstoot 10% naar beneden te krijgen wereldwijd, ok.
Maar het moet 0 zijn, dan is er een totale ommezwaai nodig in technologie. Anders krijg je 70% van de wereld gewoon niet mee.
(Waar een geleidelijke carbon tax zeker deel van uit kan maken als de alternatieve technologie er is én ze klaar is voor massaproductie).
Zoals met zonnepanelen (maar laten we ook niet vergeten dat die zo goedkoop zijn door de steenkool in china. De silica prijs is nu +150% sinds china steenkool toevoer beperkt door de tekorten...)