Aanpak van de gas- en energiecrisis

Op de baan merk ik niet dat er een energiecrisis is. Er wordt nog duchtig rondgescheurd en zeker niet ECO gereden. De norm zou 80-90% thuiswerk moeten zijn voor bureaujobs, wat is het nut van al die "éénmanperwagenverplaatsingen" om ergens in een kantoor te gaan tokkelen achter het computertje en dat moet dan natuurlijk met een wagen van +2 ton, terwijl dat even goed met een klein wagentje zou kunnen. Bedrijfswagens, afschaffen enkel nog voor fysieke arbeid die op verplaatsing dient te gebeuren.

Als je in bad gaat, dan ga je daar toch niet in voor 5 minuten?

Als mijn vriendin een bad neemt is de boiler al terug opgewarmd voordat ze uit het bad is.

Gaat dat zo rap? Heb vroeger een boiler gehad op gas en dat duurde toch even. Daar had de laatste toch vaak pech. Vind een doorstromer veel handiger daarin, kraan open, 15s, heet water zoveel als je wilt.

Een elektrische boiler is in de verste verte geen 24 keer duurder dan gas.... i will let myself out. :unsure:

Want 4 is gelijk aan 24? Als je elektrisch warm water opwarmt via een weerstand zal dat effectief een factor 4 duurder zijn.

Natuurlijk kan dat wel.

Je kan hetzelfde badwater gebruiken zoals men vroeger deed en zoals ik ook nog opgegroeid ben.

Het is gewoon nasty om in het vuil water van iemand anders te gaan zitten. Dat ze dat in 1980 deden betekend niet dat dat vandaag nog moet.

Het is gewoon nasty om in het vuil water van iemand anders te gaan zitten. Dat ze dat in 1980 deden betekend niet dat dat vandaag nog moet.

Niet echt nastyer dan in het vuil water van uw eigen gaan zitten.
Daarnaast lag er nog een volledige waaier aan mogelijkheden daartussen (zoals hetzelfde water voor 2 personen delen door 5 ipv 5 volle baden te voorzien).

Echter als het moet omdat er geen andere optie is, dan is dat nog altijd een piste. Dood ga je er niet van. En het is nog altijd beter als geen bad nemen.

Want 4 is gelijk aan 24? Als je elektrisch warm water opwarmt via een weerstand zal dat effectief een factor 4 duurder zijn.
Twas maar een wiskundig grapje alluderend op uw 4!
Een warmtepompboiler heeft een elektrische weerstand maar gebruikt die normaal voor een legionella run of backup in heel extreem koude buitentemperaturen.
Op normale werking, wat het meest van het jaar voorvalt, haalt die gewoon zijn energie uit een ander medium. (lucht of water) en heeft een cop van 2.5 of 3.
200 liter water opwarmen van 10 naar 60°C is 11.6kWh. Als je dat met gas doet heb je zowiezo een rendementsverlies van pakweg 5 a 10%, mogelijks meer als de warmtewisselaar al op leeftijd is. Doe je dat 100% met elektriciteit heb je ook 11.6kWh nodig maar als je het met een warmtepomp met een cop van 3 doet volstaat 3.8kW elektriciteit. Die 3.8kwh elektriciteit wint economisch van 11.6kWh gas. (effe investeringskost achterwege gelaten)

Wat wel is is dat een gasketel meestal gedimensioneerd is op 20 a 30kW en een warmtepompboiler een veel langere opwarmtijd nodig heeft.

Op de baan merk ik niet dat er een energiecrisis is. Er wordt nog duchtig rondgescheurd en zeker niet ECO gereden. De norm zou 80-90% thuiswerk moeten zijn voor bureaujobs, wat is het nut van al die "éénmanperwagenverplaatsingen" om ergens in een kantoor te gaan tokkelen achter het computertje en dat moet dan natuurlijk met een wagen van +2 ton, terwijl dat even goed met een klein wagentje zou kunnen. Bedrijfswagens, afschaffen enkel nog voor fysieke arbeid die op verplaatsing dient te gebeuren.

Omdat we nog altijd beter vanaf zijn dan 2022. We zitten aan de energieprijzen bij uitbraak Oekraïnse oorlog. Er waren daar pieken x6 ten opzichte van nu.

Benzine hebben we al vaker slechter momenten gehad dan nu.
1,637 voor E95 in 2014 voor E95 komt overeen met 2,2€ nu. We zitten aan 1,92
Periode 2005 tot 2008 (Amerikaanse hypothekencrisis) was duurder dan nu voor benzine.
Vliegtuigtickets pas gekocht. 20% extra inflatie ingerekend ten opzchte van 10 jaar geleden... Valt goed mee in mijn ogen. Ik kon stukken goedkoper (zodat het goedkoper ging zijn dan 2016 rekening houdende met inflatie) maar dat is dobbelen met een overstap in het Midden-Oosten :p.

Voor wie suckt het:
De arme sukkelaar die nog rondtuft met een 15-20 jaar oude diesel die geen eigendom heeft.
De rest moet (nog) niet klagen :p.

Laatst bewerkt:
Niet echt nastyer dan in het vuil water van uw eigen gaan zitten.
Daarnaast lag er nog een volledige waaier aan mogelijkheden daartussen (zoals hetzelfde water voor 2 personen delen door 5 ipv 5 volle baden te voorzien).

Echter als het moet omdat er geen andere optie is, dan is dat nog altijd een piste. Dood ga je er niet van. En het is nog altijd beter als geen bad nemen.
Als ge u dagelijks wast is dat ook niet echt zo vuil denk ik. Dat werd gewoon gedaan in mijn tijd , bij mijn nonkel bijvoorbeeld waren ze met 3 kinderen en die gingen dan gewoon na elkaar in hetzelfde water.

Natuurlijk een douche verbruikt misschien maar 1/5 van het water van een bad. Met 5 personen elk een douche nemen lijkt mij een properdere optie dan in elkaars water te gaan zitten.

Omdat we nog altijd beter vanaf zijn dan 2022. We zitten aan de energieprijzen bij uitbraak Oekraïnse oorlog. Er waren daar pieken x6 ten opzichte van nu.

Benzine hebben we al vaker slechter momenten gehad dan nu.
1,637 voor E95 in 2014 voor E95 komt overeen met 2,2€ nu. We zitten aan 1,92
Periode 2005 tot 2008 (Amerikaanse hypothekencrisis) was duurder dan nu voor benzine.
Vliegtuigtickets pas gekocht. 20% extra inflatie ingerekend ten opzchte van 10 jaar geleden... Valt goed mee in mijn ogen. Ik kon stukken goedkoper (zodat het goedkoper ging zijn dan 2016 rekening houdende met inflatie) maar dat is dobbelen met een overstap in het Midden-Oosten :p.

Voor wie suckt het:
De arme sukkelaar die nog rondtuft met een 15-20 jaar oude diesel die geen eigendom heeft.
Dit toch vooral. diesel en benzine zijn het meest geimpacteerd. Gas zozeer nog niet. Met de zomer die eraan komt,de EV's op de oprit en het conflict dat hoogstwss (zeg nooit nooit) nog maanden gaat aanslepen zie ik het tegen het eind van het jaar normaliseren. Ik heb dan ook mijn contracten niet aangepast naar vast met een premium van 40% of wat was het.

Laatst bewerkt:
De meeste bedrijfswagens zijn ondertussen elektrisch. Als ge verbruik wilt doen dalen, is die afschaffen wel het laatste wat ge wilt doen denk ik.

Beste is nog altijd zo veel mogelijk per fiets gaan werken/boodschappen doen etc, en thuiswerk promoten, maar kwestie van onafhankelijk te worden van fossiele brandstoffen ben je dan toch beter elektrisch?

Klopt wel dat de luxe van een firmawagen een beetje vloekt met het beperken van onnodige verplaatsingen, ge zijt ook minder geneigd om een auto te gaan delen, want ge zijt meer flexibel met uw eigen auto. Mensen carpoolen vooral ook uit noodzaak omdat ze zelf geen auto hebben of om brandstof uit te sparen (is met een bedrijfswagen of tankkaart een non-issue want het bedrijf betaalt).

Ik stel mij ook de vraag, stel dat iedereen zo veel mogelijk zijn boodschappen online doet, en die zouden kunnen thuis geleverd worden, dan spaar je toch ook tijd en brandstof uit? Dat zou kunnen uitgekiend worden met een systeem, zodat de koerier altijd de meest efficiënte route volgt, en zodat voor één koerier die rond rijdt tientallen mensen niet op de baan moet zijn. Echt goedkoper zal het misschien niet zijn, want die mens moet ook betaald worden, brandstofefficiënter wel. Als ik zie hoeveel volk er op zaterdag zijn tijd verschijt in files om boodschappen te doen ...
Er is al collect and go van Colruyt, maar moesten ze nu komen uw boodschappen leveren dan zou het nog beter zijn. Nadeel: de kleine winkelier (bakker, beenhouwer, ...) is er dan de dupe van.

Laatst bewerkt:
Gaat dat zo rap? Heb vroeger een boiler gehad op gas en dat duurde toch even. Daar had de laatste toch vaak pech. Vind een doorstromer veel handiger daarin, kraan open, 15s, heet water zoveel als je wilt.
Daarmee de opmerking of je maar kort in bad gaat. :)

Als mijn vriendin in bad gaat, dan is dat voor een lange tijd. Zit er toch +30 minuten in. Anders is het niet de moeite om een bad te laten vollopen. Tegen dat die er uit is en ik nadien in bad wil gaan zijn we toch al makkelijk 30- 45 minuten verder. Dat is geen probleem en dat is zelfs in eco+.

Voor 10 minuten gaan we geen bad vol vullen.

Vroeger toen we klein waren waste mijn ouders ons wel eens in bad. Dan was dat direct achter mekaar. Maar als het bad dan 1/3 gevuld was, was dat voldoende als kleine manneke. Dus met 3 kinderen verbruikte wij toen 1 vol bad.

Vorige woonst hadden we een 24kW gasketel icm een boiler. Dat is letterlijk dezelfde ketel als de 24kW doorstromer, enkel geïnstalleerd met een boiler. Die levert dus evenveel heet water. Als de boiler aansprong tijdens het douche, dan steeg de temperatuur zelf.
Je moet kijken naar de installatie en instellingen ipv enkel kijken of het een doorstromer/ boiler is.
En dan komt de vraag waarom de keuze voor een boiler. 😀

Laatst bewerkt:
Voor wie suckt het:

In September 2025 de stookolietank laten vullen aan 0,7917 per liter. Voor 2.000 liter kwam dit op 1583 EUR.

Vandaag kost 2000 liter stookolie 3212 EUR.

Volgens StatBel (cijfers van 2024) gebruikt 16,1% van de Belgische gezinnen stookolie als primaire verwarmingsbron. Daarmee staat stookolie op de tweede plaats, na marktleider aardgas met 66,8%. Warmtepompen hebben een aandeel van 3,6%. De gasprijs is gelukkig minder hard gestegen als die van stookolie.

Denk dat je mag stellen dat iedereen die op stookolie verwarmt met argusogen de prijzen in het oog houdt. Stookolie is gelukkig een brandstof die je stockeert. De meeste gezinnen zullen vandaag nog putten uit de voorraad die ze voor de het stookseizoen 25-26 hebben aangelegd. Dus bang afwachten hoe de prijzen de komende maanden zullen evolueren.

Voor wie suckt het:

Voor 16,1% van de Belgische gezinnen die op stookolie verwarmen.

Voor 16,1% van de Belgische gezinnen die op stookolie verwarmen.

Aardgas is toch ook een pak gestegen.

Ik betaal vandaag vast 3,5c/kWh, de goedkoopste variabele staat vandaag op 7c/kWh.

Ik heb een nieuw vast contract aangegaan iets nadat Trump zijn bommen dropte op Iran, het nieuwe contract start 31/08, heb nog veel welkomstkortingen (vandaag zijn die er nauwelijks) en zit dan 2 jaar goed. Eerste jaar 4,2c/kWh, 2de jaar 5,3c/kWh.

Ik kan deze situatie 2,5 jaar overbruggen, tegen dan is het hopelijk allemaal wat getemperd.

Mijn keuze voor een elektrische wagen 2j geleden verdient zich sneller terug :p.

Zeker als je zonnepanelen hebt waarvan je normaal de overschot moet dumpen. Ik heb in Maart alweer 200+kWh zonne-energie in de wagen gedumpt a 31c/kWh en nu gaat dat snel omhoog tot Oktober.

Morgen opnieuw files op de Antwerpse ring. Niemand die het wat kan schelen.

Het is ook nog niet echt onbetaalbaar eh. Het doet hoogstens wat pijn tijdens het tanken en dan valt iedereen in zijn routine. Zolang er op een goede dag file naar zee staat is brandstof nog goedkoop genoeg.

Ik denk dat het, nu toch nog, hier allemaal goed meevalt als je het vergelijkt met Azië waar er gewoonweg tekorten zijn. Nu op vlak van brandstof, binnenkort komt er het voedseltekort bij omdat er niet genoeg kunstmest is. We hebben aan deze kant van de wereld geluk dat het stookseizoen zowat gedaan in.

Aardgas is toch ook een pak gestegen.

Ik betaal vandaag vast 3,5c/kWh, de goedkoopste variabele staat vandaag op 7c/kWh.

Ik heb een nieuw vast contract aangegaan iets nadat Trump zijn bommen dropte op Iran, het nieuwe contract start 31/08, heb nog veel welkomstkortingen (vandaag zijn die er nauwelijks) en zit dan 2 jaar goed. Eerste jaar 4,2c/kWh, 2de jaar 5,3c/kWh.

Ik kan deze situatie 2,5 jaar overbruggen, tegen dan is het hopelijk allemaal wat getemperd.

Zeker als je zonnepanelen hebt waarvan je normaal de overschot moet dumpen. Ik heb in Maart alweer 200+kWh zonne-energie in de wagen gedumpt a 31c/kWh en nu gaat dat snel omhoog tot Oktober.

Het is ook nog niet echt onbetaalbaar eh. Het doet hoogstens wat pijn tijdens het tanken en dan valt iedereen in zijn routine. Zolang er op een goede dag file naar zee staat is brandstof nog goedkoop genoeg.
Dus vanaf dat er geen file meer is en alleen de ev of de dikke bakken op de autostrade rijden is het geslaagd?

Klassesyteem?

Natuurlijk als de elektriciteit mee duurder wordt zal je ook niet zo veel profijt doen.
Tenzij wanneer je nu zonnepanelen hebt en de wagen kan opladen met overtollige zonne-energie, dan zal het gunstig zijn.

Ik heb een vast contract:

1) tot 26/12/2026 @ 15 cent + 31% korting (dus aan een 10.35cent) samen met een welkomstkorting van 150€.
2) Tot 26/12/2027 @ 13,5 cent + 300€ welkomstkorting
3) tot 26/12/2029 @ 13.5 cent - we zien wel.

Daarnaast heb ik zonnepanelen om de kostprijs te temperen. 0 is nog altijd voordeliger dan 10 cent + distributie natuurlijk.

Terug
Bovenaan